Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Tips: samengesteld gezin op de camping

Deze zomer ga ik voor het eerst als samengesteld gezin op vakantie! Twee weken op een grote camping. Heel veel zin in en ook spannend…

Wij hebben allebei 2 kinderen (tussen 8 en 13 jaar), wonen niet samen, zien elkaar regelmatig en zijn ook wel eens een weekendje weg geweest. Het klikt best goed, ook al zijn het hele andere type kinderen met een andere opvoeding.

Het is mijn doel om te gaan genieten en vooral veel plezier te maken. Net als tijdens alle vakanties, alleen voelt het nu toch anders. Ik wil het zo graag een succes maken… (en de controle wat loslaten

Wie heeft hier ervaring mee? Ik ben benieuwd naar jullie tips en adviezen.


Hoe gaan jullie slapen? Caravan, tent, huisje?

Oei, ik vind wel dat je durft om gelijk 2 weken samen op vakantie te gaan. Mocht het toch tegen vallen dan zijn 2 weken lang hoor. Ik denk dat je elkaar vooral wat vrij moet laten en niet perse alles samen doen.

vooral loslaten! Hoe meer verwachtingen je hebt hoe meer het tegenvalt. Gewoon gaan en genieten! 

Geen ervaring, maar het lijkt me dat je niet teveel je eigen ideeen, regels ed moet willen naleven. Dan zelf maar iets meer doen (opruimen of schoonmaken oid).
En wellicht af en toe iets alleen met je eigen kinderen doen. 

Zonnig77

Zonnig77

26-07-2021 om 10:01 Topicstarter

Thanks, ik vind het zelf ook vrij dapper. Mijn vriend lijkt er wat relaxter in te staan. Maar ik doe mijn best, zonder teveel mijn best te willen doen. Snap je?

We hebben een caravan en onze eigen kinderen slapen met elkaar in een tent.

Als dit de eerste keer is zou ik het vooral voor de kinderen eenvoudig houden. 
2 tenten / caravans wat dan ook naast elkaar zetten. Zodat ieder met zijn kinderen ook zijn eigen gang kan gaan. 
Misschien minder gezellig dan samen slapen, maar wel zo rustig voor de rest. 

ik zou voor twee tenten gaan voor de kinderen. Dan kunnen ze zich iets makkelijker terugtrekken. 

Zonnig77

Zonnig77

26-07-2021 om 11:09 Topicstarter

Per gezin liggen de kinderen samen in een tentje. En ik lig zeker lekker naast m’n lief.

Ik zou heel bewust om de paar dagen  alleen met de eigen kinderen wat gaan doen. Een ochtend samen zwemmen, buiten de camping een keer lunchen of een boodschap doen/stad bezoeken. 

Als de kinderen het idee krijgen dat zij mee zijn, zodat jullie als volwassenen de 2 weken kunnen doorbrengen, raak je de verbinding met hen kwijt. Misschien trekken ze zich dan terug, misschien worden ze opstandig.
Maak vooral met je eigen kinderen de herinneringen en leef daarnaast samen als het grote gezin wat jullie nu zijn. 

Spreek ook af dat een ieder de eigen kinderen in de gaten houdt en bijstuurd. Eventueel maak je vooraf in een gezamenlijk gesprek, gezamenlijke regels die voor iedereen gelden op de camping. Naast de opvoeding van thuis, zeg maar.

Veel plezier samen! Ik gun jullie een fijne vakantie met een heleboel gezamenlijke herinneringen om op verder te bouwen.

Zonnig77

Zonnig77

26-07-2021 om 12:03 Topicstarter

Dank voor deze tips!
Merlot, heb je er zelf ook ervaring mee?

Mijn kinderen geven aan dat ze vooral veel lol willen maken met de kinderen van mijn lief. En dat we leuks doen met z’n zessen.

Ik kan ze zeker vragen/peilen of ze behoefte hebben aan 1 op 1 of 1 op 2 tijd met mij.

Zonnig77 schreef op 26-07-2021 om 12:03:

Dank voor deze tips!
Merlot, heb je er zelf ook ervaring mee?

Mijn kinderen geven aan dat ze vooral veel lol willen maken met de kinderen van mijn lief. En dat we leuks doen met z’n zessen.

Ik kan ze zeker vragen/peilen of ze behoefte hebben aan 1 op 1 of 1 op 2 tijd met mij.

Draai het om, plan om de dag iets in met alleen je eigen kinderen tenzij alle zes besluiten om iets te kiezen wat hetzelfde is. Juist om dit vooraf helder te hebben geeft mogelijkheden. Als het tegenvalt is het lastiger om terug te krabbelen naar met het gezin iets in te plannen dan andersom (het loslaten). Echt doe dat gewoon. De plannen vooraf (theorie) kan heel anders zijn dan de praktijk. Zeker als ze nog niet gewend zijn om 2 wk op elkaars lip te zitten. Ik zou de tenten ook links en rechts van de caravan parkeren zodat ze 's nachts elkaar niet zo horen. 

Ga uit van het ergste, dan kan het meevallen. Ga niet uit van het beste, dan valt het altijd tegen. 

Ik zou lekker per dag bekijken hoe het gaat. En wel belangrijk: spreek met je partner een paar regels af die voor iedereen gelden.  Zeker als zijn kinderen normaliter andere regels hebben dan jouw kinderen. 
Zo vind ik het bijvoorbeeld belangrijk dat iedereen even meehelpt bij de maaltijden (tafel dekken, afwassen enz) en dat ze hun slaapplek netjes houden (omdat er anders van alles kwijt is). Mijn vriend vindt het belangrijk dat iedereen op tijd in bed ligt (zijn kinderen hebben meer slaap nodig dan mijn kinderen). Ik noem maar iets. 
Omdat wij met zes kinderen waren had ik een klusjesrooster gemaakt, zo was alles in mum van tijd opgeruimd en ook geen gemopper van ik heb gisteren al … 

Verder lekker genieten en accepteren als ze even iets niet met elkaar willen. 

hoe is de verdeling wat betreft jongens /meisjes? Is het ene idee dat jij bijv. een keer met de meiden gaat winkelen/terras doen en de mannen/jongens samen ook iets? Misschien ook leuk ter versterking van de onderlinge banden. 

(ik schrijf dit nu en denk meteen crisis, zoiets seksistisch mag je zeker in 2121 niet meer schrijven hahahaha) 

Guppekop schreef op 26-07-2021 om 14:05:

hoe is de verdeling wat betreft jongens /meisjes? Is het ene idee dat jij bijv. een keer met de meiden gaat winkelen/terras doen en de mannen/jongens samen ook iets? Misschien ook leuk ter versterking van de onderlinge banden.

(ik schrijf dit nu en denk meteen crisis, zoiets seksistisch mag je zeker in 2121 niet meer schrijven hahahaha)

Heel leuk om zoiets te organiseren, maar laat de kinderen alsjeblieft zelf kiezen ipv hen te verdelen op wat er in hun onderbroek zit en op basis daarvan voor hen in te vullen wat zij het leukste vinden. 

Ik vond dat als kind zo afschuwelijk. 

Zonnig77 schreef op 26-07-2021 om 12:03:

Dank voor deze tips!
Merlot, heb je er zelf ook ervaring mee?

Mijn kinderen geven aan dat ze vooral veel lol willen maken met de kinderen van mijn lief. En dat we leuks doen met z’n zessen.

Ik kan ze zeker vragen/peilen of ze behoefte hebben aan 1 op 1 of 1 op 2 tijd met mij.

Ik heb ervaring met 1 kind, waarbij ik als partner erbij kwam. Zeker tussen 8 en 13 is het een moeilijke leeftijd om te weten waar je staat voor je ouder. Afwijzing ligt snel op de loer.

Uitgangspunt bij ons was altijd: kind was er eerst, dus kind komt eerst 

Zelfs na 5 jaar samenleven (getrouwd en nog een kind) hebben mijn man en zijn kind samentijd zonder mij en de rest van ons gezin. Hierdoor accepteert kind mij erg goed, kind weet dat ik geen bedreiging ben. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.