Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Tips moeder-dochter weekend in NL

Deze zomer gaat manlief een weekend naar een festival en dit jaar heb ik besloten niet mee te gaan. Toen dacht ik het is wel leuk als ik datzelfde weekend samen met mijn dochter van 6 jaar een weekend incl overnachting weg ga, soort moeder-dochter weekend.
Dit is voor ons dus de eerste keer, maar ja waar ga je naartoe? Een vakantiepark, een stad en daar in een hotel, een b&b, enz. Zijn hier meer ouders dit wel eens doen? Hebben jullie misschien tips voor leuke plekjes in NL om samen met een kind van 6 jaar naartoe te gaan?


stayokay zijn heerlijk met kinderen. Die in Amsterdam Oost is geweldig. 
Egmond is lekker bij het strand.

Ook leuk slapen op de MS Rotterdam.

Of juist in een pipowagen of boomhut.

wat vindt je dochter leuk om te doen? 
Bijv lekker buiten spelen en dieren, dan boederijcamping. Pretpark met overnachting. Stad met museumbezoek of dierentuin. Uitwaaien aan het strand of op een waddeneiland.
 

Wat zegt ej dochter als je vraagt wat ze graag wil doen tijdens een weekend weg met jou?

Alles kan! Dus ik zou inderdaad kind vragen. Voor 1 nacht zou ik het laten afhangen van de afstand en van wat je kind leuk vindt. Ik zou maximaal 2 uur op een dag willen reizen voor 1 overnachting.

Wat ik heb gedaan, nog op de planning heb of zou overwegen: Alkmaar, Bergen aan Zee (eventueel gecombineerd), Leeuwarden (omdat daar een leuk Legocafé schijnt te zitten), Amsterdam combineren met Nemo, Den Haag combineren met het Omniversum, Leiden combineren met Naturalis. Maar als ik dichterbij zou wonen, zou ik bijvoorbeeld ook graag een nachtje Waddeneiland doen. Of juist als ik in het Zuiden woonde misschien Antwerpen of Brugge of Gent.

Maar ik zou dus vooral iets zoeken wat echt bij je kind en jezelf past. Wij gaan super goed op trein, stad, museum, koffietje, taartje, speelgoed/boek uitkiezen, uit eten en hotel of AirBNB Maar voor een ander past dat weer helemaal niet.

Heb je beschikking over een auto? Het moeilijkst vond ik plaatsen zonder station en zonder eigen fiets. Zo ging ik met het OV naar Bergen. Overstappen op de bus in Alkmaar, uitstappen in Bergen en dan nog dik een halfuur lopen met kind en rugzak naar het hotel. Of een heel eind lopen naar het restaurant dat ik gereserveerd had omdat er vanaf een bepaald tijdstip geen bus ging en ik nog geen huurfiets had geregeld. Of je zit nog aan de maaltijd in een strandtent in Bergen aan Zee en ziet het buiten donker worden en dan moet je nog op de fiets ruim 7km terug naar je hotel over een onverlichte duinweg. Maar dat komt vooral omdat ik niet hou van strakke planningen en voorbereidingen, want ik had dat best beter kunnen organiseren. En ik ben zo gewend dat ik overal met de fiets of de trein kan komen dat het fenomeen "de bus gaat maar 1x per uur en na 18u helemaal niet meer" of "het restaurant is een halfuur lopen verderop" echt wat tijd nodig had om in te zinken.

Oh en nou vergeet ik het belangrijkste nog te zeggen: het is écht super leuk! Echt een aanrader.

Als het echt in de zomervakantie is, zal je mogelijk wat beperkt zijn in je opties.

Ysenda schreef op 01-02-2023 om 21:00:

stayokay zijn heerlijk met kinderen. Die in Amsterdam Oost is geweldig.
Egmond is lekker bij het strand.

Ook leuk slapen op de MS Rotterdam.

Of juist in een pipowagen of boomhut.

De Stayokay in Rotterdam is ook geweldig! In de kubuswoningen, tegenover station Blaak (mocht je met het OV gaan) en de markthal. Met de watertaxi naar de Euromast en daar in het restaurant lunchen of wat drinken. Met de Spido door de haven varen. Naar het maritiem museum en de Erasmusbrug. Allemaal op loopafstand. 

Wat wil je dochter? Pretpark? Dan kan het Eftelinghotel of een huisje als het voor meer dan 1 nacht is.
Je kan natuurlijk ook een stedentripje doen, of een B&B ergens nemen.

ik deed dit met mijn dochter ook. Dan deden we overdag een activiteit (ene jaar dierentuin andere jaar een grote tentoonstelling) en dan een leuk hotel met een zwembad ergens en dan naar de Mac en chips eten in het hotelbed savonds. Ze vond het geweldig. 

iLavendel

iLavendel

03-02-2023 om 10:31 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 01-02-2023 om 21:13:

Wat zegt ej dochter als je vraagt wat ze graag wil doen tijdens een weekend weg met jou?

Goed idee, ik heb zojuist gevraagd en ze wil dan samen in een tent slapen. Verder wil ze overdag steen papier schaar doen. 

iLavendel schreef op 03-02-2023 om 10:31:

[..]

Goed idee, ik heb zojuist gevraagd en ze wil dan samen in een tent slapen. Verder wil ze overdag steen papier schaar doen.

Dat wordt een lekker goedkoop weekend. 😁

iLavendel schreef op 03-02-2023 om 10:31:

[..]

Goed idee, ik heb zojuist gevraagd en ze wil dan samen in een tent slapen. Verder wil ze overdag steen papier schaar doen.

Vorig jaar had je bij toverland een kampeerterrein onder een achtbaan. Daar kon je tenten huren. Misschien is dat iets voor jullie.  

iLavendel schreef op 03-02-2023 om 10:31:

[..]

Goed idee, ik heb zojuist gevraagd en ze wil dan samen in een tent slapen. Verder wil ze overdag steen papier schaar doen.

Hahaha, heerlijk. 

Nou, de activiteit moet sowieso lukken. 😉 

Doet me denken aan mijn kindertijd toen ik een keer iets mocht bedenken om te doen met mn ouders zonder kleine broertje. Mijn plan: verdwalen. Dat leek me zo spannend. 

ik zeg in de trein naar de andere kant van het land, voor haar 2,50 voor jou met ns flex (1 maand 5,60) en dan max 17,95 voor de treinreis en die 2,5uur of langer, steen, papier schaar. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.