Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Nee

Nee

13-08-2021 om 20:04

Reizen OV en beperking

Ik heb een onzichtbare lichamelijke aandoening waardoor ik niet lang kan staan. In de trein is het soms moeilijk een zitplaats te vinden, zeker als we weer helemaal terug gaan naar het normale leven zonder coronamaatregelen. Ik merk dat ook invalideplekken soms moeilijk toegankelijk zijn, doordat ze al bezet zijn. Ik ben nu de mogelijkheid aan het uitzoeken om 1e klas te gaan reizen, maar het is voor mij financieel niet haalbaar. Mijn vraag is eigenlijk of er vanuit de overheid, de gemeente, of NS, geldpotjes beschikbaar zijn voor mensen in mijn situatie, die vaak in een drukke trein moeten en om medische redenen een zitplaats nodig hebben.


Een kaartje geeft geen recht op een zitplaats. Het is een vervoersbewijs.
Als je moet reizen voor je werk zou ik je werkgever vragen of hij wat kan betekenen voor je.
Op de gemeente zou ik niet rekenen. 
Misschien is dit een optie 

550x528.jpg


Nee

Nee

13-08-2021 om 20:54 Topicstarter

Granny71 schreef op 13-08-2021 om 20:34:

Een kaartje geeft geen recht op een zitplaats. Het is een vervoersbewijs.
Als je moet reizen voor je werk zou ik je werkgever vragen of hij wat kan betekenen voor je.
Op de gemeente zou ik niet rekenen.
Misschien is dit een optie

Dankje. Waar kan ik zo’n kruk vinden?

Ik snap dat een kaartje geen recht geeft op een zitplaats. Ik keek meer vanuit de hoek dat openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk zou moeten zijn, dus dat er daardoor ergens voorzieningen aangevraagd kunnen worden. Ik heb een arbeidsongeschiktheidsuitkering en probeer onderwijs te volgen om een passende baan te kunnen vinden. Ik probeer mezelf dus uit de uitkering te krijgen, misschien waren er vanuit het UWV voorzieningen om dit voor mij mogelijk te maken. Maar die zijn er dus niet begrijp ik? Ik ben nu ook wel benieuwd naar ervaringen van andere mensen, hoe zij dit opgelost hebben.

Je kunt ook de drukte melder in de NS app gebruiken, dan kun je inschatten hoe druk het is.
Afhankelijk van het station waar je instapt is het ook een goed idee om juist vooraan of achteraan de trein in te stappen. In de NS app kun je ook zien hoelang de trein is en weet je ongeveer waar je het beste kunt staan op het perron om de meeste kans op een zit plaats te hebben.

Of gewoon vragen aan andere passagiers? Sorry mevrouw, ik kan niet zo lang staan zou ik  hier mogen zitten? 
Dat heb ik wel eens gedaan toen ik heel dizzy werd onderweg en was geen probleem

Bol heeft ook diverse varianten wandelstok-met-zitje

wandelstokmetzitje_w167_h167.jpg

Zie het soms als revalidatiemiddel gemeld: misschien kun je advies inwinnen / varianten vergelijken ( / lenen) bij een zorgwinkel?

Pixel schreef op 13-08-2021 om 21:21:

[..]

Dat ziet er uit als een dropshipper. Op AliExpress zijn ze voor de helft van die prijs te koop.

Ik bedoelde het meer als voorbeeld. Via die link kan to rondkijken

Heb ik dus al een beetje gedaan voor haar 

Joszy schreef op 13-08-2021 om 21:11:

Of gewoon vragen aan andere passagiers? Sorry mevrouw, ik kan niet zo lang staan zou ik hier mogen zitten?
Dat heb ik wel eens gedaan toen ik heel dizzy werd onderweg en was geen probleem

Dat is de (soms lastige) enige optie voor het ov denk ik, de andere twee lijken me voor bus/tram niet erg stabiel en voor metro/trein ook niet ideaal.

Voor in de trein heb ik zoiets, dat is niet zo hoog en voor mij wel stabiel genoeg, vooral als je zo kunt zitten dat je met je rug ergens tegenaan zit:


images?q=tbn:ANd9GcQmyZrMMhwBjvfig2tHPB6Y4vA9qsYEtQIQZg&usqp=CAU

Ik ben wel zichtbaar beperkt, in de bus roept de chauffeur als ik instap soms op eigen initiatief om of er iemand op kan staan. Dat zou je misschien ook kunnen vragen? 

Edit: als de invalidenplekken (priority seats noemt NS die) bezet zijn als het vol is, dan zijn dat de beste personen om te vragen of zij kunnen staan. Als ze zelf geen onzichtbare beperking hebben, dan heb je daar de beste kans op succes lijkt me. En anders misschien een conducteur inschakelen, of die een plekje voor je kan regelen. 

Misschien is een deeltaxi/regiotaxi ook een optie? Dat kun je aanvragen bij het WMO-loket van de gemeente. 

als het om studie gaat, kun je geen aanvraag doen bij de WMO voor vervoer, maar moet je bij het UWV zijn. 
Kun je wel autorijden? Dan zou je ipv met de trein, een (vergoeding voor een) auto aan kunnen vragen bij het UWV. Dit gedurende de studie. 

Je kan bij UWV een aanvraag doen voor bijvoorbeeld een auto gedurende je studie. Die moet je daarna weer inleveren.
Ik kan ook niet goed staan in het OV, mijn fysio raad me aan om een stok of kruk mee te nemen dan, dan maak je het toch iets visueler.

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

14-08-2021 om 00:46

Ik heb ook niet meteen zichtbare aandoeningen. Sinds een aantal jaren loop ik met een stok. Dat is nodig voor de stabiliteit en voor de verdeling van kracht (linkerbeen doet het minder, dus verdeel ik de kracht door op een arm te leunen). Daarnaast bleek de stok nog wat voordelen te geven: het was ineens zichtbaar! Eerder hulp krijgen, begrip krijgen (zoals een oude vrouw die voor je opstaat in de bus), etc. 

En ik heb inmiddels een invalidenparkeerkaart. Geen eigen auto in bezit, maar ik leen er vaak eentje bij familie e.d. Ook zou ik eerst recht hebben op taxivervoer. Je moet als burger namelijk de mogelijkheid hebben om aan de maatschappij deel te nemen én zelfredzaam te zijn. 

Ik gebruikte de taxipas alleen niet; mijn gezondheid liet het niet toe om lang te moeten wachten of om te rijden voor andere passagiers. Ik heb toen geld gevraagd i.p.v. taxi, zodat ik met dat geld het gebruik van de geleende auto's kon vergoeden. Dit heb ik uiteindelijk via de rechter gewonnen: 50 euro per maand. 

Hoop dat je wat hebt aan mijn ervaringen. Sterkte en succes verder! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.