Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

FaintOctopus42

FaintOctopus42

20-08-2021 om 12:15

OV chipkaart

Hallo allemaal,
Met Google kom ik er niet helemaal uit, beetje tegenstrijdige informatie.
Maar het zit dus zo, ik heb €11 op mijn ov chipkaart staan en de reis kost €4 heen en €4 terug.
Heb ik genoeg op mijn kaart staan om weer thuis te komen?

Voor de heenreis sowieso, want het instaptarief is €10.
Dus 11-10=1 en bij het uittchecken wordt de ritprijs betekend en blijft er €7 over.

Kan ik dan op de terugweg gewoon inchecken? Ik kom dan op -3 en na het uittchecken wordt dat weer herberekend.

De ene site zegt dat je minimaal €10 op je kaart hebt moeten staan, de andere site zegt weer dat je €4 rood kan staan, wat dus zou betekenen dat je minimaal €6 op je kaart hebt moeten staan.

Op zich geen wereldprobleem, maar ik reis zo goed als nooit met het ov, dus iedere euro die maar op die kaart staat, vind ik zonde van het geld.

TanSwallow86

TanSwallow86

20-08-2021 om 12:19

Ga je met de bus of trein. Ga je met de bus zo je ook kunnen pinnen bij de chauffeur. Hoe het gaat met trein geen idee. Ga altijd met de bus

FaintOctopus42

FaintOctopus42

20-08-2021 om 12:20

oh, wel handig om erbij de vermelden, met de trein, geen ns trein 

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

20-08-2021 om 12:22

Nee, als het instaptarief 10 euro is heb je op de terugweg niet genoeg op je kaart staan

Ga je met de bus/tram/metro of met de trein? 

Als het om de trein gaat heb je 20 euro nodig als je geen abonnement hebt.
https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/saldo-laden-op-uw-ov-chipkaart.html 

In de bus is het instaptarief 4 euro.

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

20-08-2021 om 12:23

Ik dacht inderdaad ook dat je voor de trein altijd 20 nodig hebt. Anders kom je het station niet in.

FaintOctopus42

FaintOctopus42

20-08-2021 om 12:26

Het instaptarief is €10.
De officiële site’s die aangeven dat je minimaal €10 op je kaart hebt moeten staan heb ik ook gevonden.
Maar dus ook dat je €4 in de min kan staan.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

20-08-2021 om 12:29

Moccachino schreef op 20-08-2021 om 12:26:

Het instaptarief is €10.
De officiële site’s die aangeven dat je minimaal €10 op je kaart hebt moeten staan heb ik ook gevonden.
Maar dus ook dat je €4 in de min kan staan.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Ja, je kan in de min staan. Maar op het moment dat je incheckt moet het instaptarief op je kaart staan. Dus als jij terug wilt en er staat maar 7 euro op je kaart, kun je niet inchecken. 

FaintOctopus42

FaintOctopus42

20-08-2021 om 12:31

Oké, iedereen bedankt voor het reageren!

Nera schreef op 20-08-2021 om 12:29:

[..]

Ja, je kan in de min staan. Maar op het moment dat je incheckt moet het instaptarief op je kaart staan. Dus als jij terug wilt en er staat maar 7 euro op je kaart, kun je niet inchecken.

Dit inderdaad. Als je op -4 staat, moet je opladen tot het instaptarief om weer opnieuw in te kunnen checken. 

Ik heb een abonnement en een keer automatisch opwaarderen ingesteld (na wat uitstelgedrag toch wel handig met de halvering van automaten ivm corona). 

Het in de min kunnen staan is geregeld voor als je totale reis meer dan het instaptarief kost, dan kun je bij de eindhalte tenminste nog wel bus/metro/tram/station verlaten  

Als je chipkaart op naam staat (dus niet anoniem) krijg je je saldo gewoon terug als de kaart verlopen is. (met anoniem moet dat ook kunnen lijkt me, maar zal wat ingewikkelder zijn) Er staat een einddatum op de kaart, geloof dat het 4 jaar geldig is.

Je kunt ook het basis abonnement nemen. Kost niks, je betaalt achteraf en hebt geen saldo nodig

Basis € 0

/ mnd

  • tick.svgGeen abonnementskosten
  • tick.svgReizen zonder korting
  • tick.svgWel de voordelen van NS Flex



Heidi-Forumbeheer schreef op 20-08-2021 om 16:11:

Je kunt ook het basis abonnement nemen. Kost niks, je betaalt achteraf en hebt geen saldo nodig

Basis € 0

/ mnd

  • tick.svgGeen abonnementskosten
  • tick.svgReizen zonder korting
  • tick.svgWel de voordelen van NS Flex



Werkt dat ook voor de niet NS treinen?

Daglichtlamp schreef op 20-08-2021 om 16:14:

[..]

Werkt dat ook voor de niet NS treinen?

Volgens mij wel. In ieder geval zeker wel voor de bus die ik na de trein nam.

Daglichtlamp schreef op 20-08-2021 om 16:14:

[..]

Werkt dat ook voor de niet NS treinen?

Ja

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

20-08-2021 om 21:20

Vf_Watervrouw schreef op 20-08-2021 om 12:54:



Als je chipkaart op naam staat (dus niet anoniem) krijg je je saldo gewoon terug als de kaart verlopen is. (met anoniem moet dat ook kunnen lijkt me, maar zal wat ingewikkelder zijn) Er staat een einddatum op de kaart, geloof dat het 4 jaar geldig is.

Met een anonieme kaart kan het ook heel makkelijk, laatst nog gedaan met een verlopen kaart. Je moet dan de code van de kaart invullen en dan krijg je je geld teruggestort

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.