Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Op vakantie en, .... meegenomen

Tijgeroog schreef op 10-08-2025 om 14:17:

Wat nemen jullie veel specifieke dingen mee. Plakband en klemmetjes voor verpakkingen, keukenpapier, haakjes en douchetassen. Ik probeer vooral dingen te gebruiken die ik ook ergens anders voor gebruik en toch al bij me heb. Het is al lastig genoeg om alles in de auto te krijgen.
Wasknijpers voor de verpakkingen. Wc-papier in plaats van keukenpapier. Naar de douche gaat alles in een bigshopper, die we ook gebruiken voor de boodschappen en als we gaan zwemmen.

Dat haakje zit standaard in mijn toilettas ook in een huisje of hotel soms heel handig. 

Die klemmen om zakjes dicht te maken zitten in de keuken van mijn vouwwagen, lekker bij de hand.  Wasknijpers zitten standaard in de dissel (aan de andere kant van de tent) samen met de waslijnen in een zakje. En ik heb made 24 knijpers mee, want veel wassen is niet de bedoeling. 

En keukenpapier vind ik toch steviger dan wc-papier dus ik neem beide mee. 

Overigens geldt voor een fietskampeervakantie: alles wat je thuis kan laten is mooi meegenomen!

Auwereel schreef op 10-08-2025 om 15:56:

Overigens geldt voor een fietskampeervakantie: alles wat je thuis kan laten is mooi meegenomen!

Heb ik net een topic over geopend.

Bakblik schreef op 10-08-2025 om 10:15:

Om zakjes dicht te maken heb ik altijd van die clips van ikea mee. Dat kan open en dicht steeds opnieuw. Plakband wordt viezig en plakt dan niet meer.

Ik wasknijpers .

En volgende keer ook een ventilator mee.

Wasknijpers, voor een handwas maar ook om de gordijnen bij elkaar te kunnen houden.
Van die klein opvouwbare tasjes. Handig voor de boodschappen maar op de terugweg gaat de was erin.

Hier gaat altijd een leeg klapkratje en een lege boodschappentas mee. Handig voor boodschappen doen maar ook om in de tent de ingepakte spullen over een extra kratje te verdelen ipv in de vorm hoe het zo efficiënt mogelijk zit ingepakt in de klapkratjes in de auto.

sinds vorige week aan m’n lijstje toegevoegd: veiligheidsspelden. In een huisje met beddengoed heb je vaak van die lakens als hoeslaken. Die blijven bij mij niet liggen en ik haaaat kreukels in zo’n ding. Om niet als een soort wrap te eindigen heb ik het matras omgedraaid, laken goed strak getrokken, de hoeken netjes omgevouwen en  met een veiligheidsspeld vastgezet, matras teruggedraaid en een snaarstrak laken was het resultaat.

Kampeerder

Kampeerder

10-08-2025 om 20:17 Topicstarter

masatu schreef op 10-08-2025 om 19:42:

Hier gaat altijd een leeg klapkratje en een lege boodschappentas mee. Handig voor boodschappen doen maar ook om in de tent de ingepakte spullen over een extra kratje te verdelen ipv in de vorm hoe het zo efficiënt mogelijk zit ingepakt in de klapkratjes in de auto.

Oh ja, een lege boodschappentas steek ik hier ook altijd in de kofferbak. Ooit een lekker band gehad en dan blijken die paar kleine dingen die je her en der tussen de bagage had gestoken best lastig. Heen gaat het altijd zeer georganiseerd in de kofferbak. Maar terug🤦. Best handig om dan de voetbal, en paar schoenen, een waterpistool, een fles wijn, het stoffer-en-blik etc in een tas te kunnen gooien als de hele kofferbak leeg moet. Na die ene keer nooit meer nodig gehad.

EHBO-set met aanvullend tekentang, paracetamol, ORS, keelpijntabletten, voetschimmelcreme, uierzalf, een ijszak, tape en een zwachtel.

Al deze dingen heb ik ooit nodig gehad op vakantie en neem ik sindsdien mee.

Ouwe Scout hier. Motto van Baden-Powell (oprichter van Scouting) was: “Be prepared” (Weest Voorbereid). 
Dus op reguliere vakanties (met oudere Engelse auto naar het buitenland, verblijf in hotels) niet zo heel veel, anders dan duct tape en WD40. (Zit het vast en moet het los: WD40, zit het los en moet het vast: duct tape). Leatherman multitool zit standaard in de broekzak, ook buiten vakanties om. Voor die auto’s is er gewoon een uitgebreid Wegenwacht-abonnement. Nooit nodig gehad. Ze worden uitstekend onderhouden. 

Maar bij een vakantie met enige zelfredzaamheid (=zelf koken, dus iets als huisje of stacaravan) komt De Koffer mee. 
Dat is een metalen rolkoffertje met alles wat nodig zou kunnen zijn. 
Naaigerei, basis kruiden, zakjes cup-a-soup, touw, wasknijpers, snijplankje, afwasborstel, plastic flesjes met afwasmiddel, keukenmesje, vaatdoekje, theedoeken, rol boterhamzakjes etc. en vast nog veel meer. Dat ding staat permanent gevuld klaar.

En een speciaal reisetui voor mijn keukenmessen. Als ik ergens de pest aan heb is het wel koken met een bot stuk ellende uit een willekeurige keukenla. 

Verder is het begrip “ travel light” voor mij een vreemd concept. Toen ik ooit samen met een vriendin en haar zoontje met mijn auto op vakantie ging, had ik me met enorme moeite tot de helft van mijn behoorlijke kofferbak beperkt. En kwamen zij aan met twee behoorlijk bescheiden tasjes…. 
Zo’n victoriaanse hutkoffer lijkt mij wel wat. Want hoe moet ik nu weten wélk colbertje ik aan wil? En of we niet toevallig tegen een operavoorstelling aanlopen? Dan moet ik toch een pak hebben? Ik weet alleen niet hoe ik die hutkoffer in mijn MGF krijg…. 

Kampeerder schreef op 10-08-2025 om 10:43:

[..]

Ducttape ook altijd een goed idee, wel een grote rol in je koffer. Het heeft hier ook al eens een probleem verholpen. Wij hebben dat op vakantie gekocht destijds.

Ik draai altijd een meter of 1.5 om een pen heen, is een stuk kleiner.

Verder stoffen kleding zakken. Al is dat vooral omdat ik geen koffer heb maar backpack. 1 zak sokken, 1 zak tshirts, 1 zak ondergoed, 1 zak voor vuile was.

En ik mail mn paspoort en bankpas naar mezelf zodat ik een 'printje' heb als ze gestolen/kwijt zouden zijn.

Memo aan mezelf... thuis vuilnisbak niet vergeten. Kwam vandaag thuis na 3 weken en de keukenprullenbak zat vol vliegjes en ontkiemende maden ☹️

Bakblik schreef op 10-08-2025 om 13:00:

23680958.webp

https://www.action.com/nl-nl/p/2521958/handdoekhaak/
Deze gaan er ook altijd een paar van mee in diverse varianten. Handig als de douches op de camping maar weinig haakjes hebben.
We hebben inmiddels 3 modellen van soortgelijke haken.

Ik heb deze zuignap van Rubytec. Een fantastisch ding, hij kan 5 kilo houden.

510x840.jpg

Zoon is inmiddels 32 maar toen hij nog heel jong was boekten wij altijd een appartement zodat hij een eigen slaapkamer had. Wij hadden kaas bij, hagelslag etc. Voor het ontbijt zorgden we zelf maar we gingen voor de rest uit eten,  

Zandhaas schreef op 10-08-2025 om 19:46:

sinds vorige week aan m’n lijstje toegevoegd: veiligheidsspelden. In een huisje met beddengoed heb je vaak van die lakens als hoeslaken. Die blijven bij mij niet liggen en ik haaaat kreukels in zo’n ding. Om niet als een soort wrap te eindigen heb ik het matras omgedraaid, laken goed strak getrokken, de hoeken netjes omgevouwen en met een veiligheidsspeld vastgezet, matras teruggedraaid en een snaarstrak laken was het resultaat.

O ik ken de ergenis. 

Ik leg altijd knopen in de onderkant. bovenkant heeft vaak een soort van instopstrook/gevouwen-gestikte rand. en dan strak optrekken en een knoop in 2 hoeken leggen. blijft meestal goed liggen. Alleen vaak niet bij 2 persoonsbedden (die lakens hebben dan weer geen instopstrook. 

ik neem een eigen hoeslaken mee, die blijven tenminste zitten (liggen?). 
En een koksmes. 
Verder ook nog heel erg veel andere dingen, maar dit zijn de dingen die ik meeneem die eigenlijk al in een huisje liggen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.