Vakantie en reizen
Moosey
06-07-2025 om 21:17
Oostenrijk, trein of auto en tips
De eerste 2 weken van september hebben we vakantie en de keuze is op Oostenrijk gevallen. We willen op de heenweg om specifieke redenen kort Zurich aandoen, en daarna via Tirol naar Wenen reizen, daar een paar dagen blijven en dan terug naar huis.
Ik twijfel over trein of auto, die nachttreinen lijken me best ideaal en het scheelt nogal tijd. Binnen Oostenrijk lijk je ook heel makkelijk met de trein uit de voeten te kunnen en treinkaartjes zijn ook niet duur daar. Het nadeel is natuurlijk dat je wat minder vrijheid hebt dan met de auto.
Mijn idee was om in Tirol 2 stops te maken en daar dan ook een extra dag te blijven, ik dacht aan de omgeving van de Achensee (Jenbach? Hoewel Kufstein me op het eerste gezicht een leuker stadje lijkt.. Of Kitzbuhl?) en een stop in de Hohe Tauern, in Lienz bijvoorbeeld. We zouden dan kleine wandelingen willen maken (en daar zit dan weer mijn twijfel over de trein, want wellicht wil je wel even een stukje het dorp/stadje uit om te wandelen, maar misschien gaat dat ook makkelijk met een bus?) en ns een kasteel bekijken ofzo. De conditie van mijn reisgenoot is niet goed genoeg voor serieuze wandelingen.
Vanuit de Hohe Tauern dan weer met de trein naar Wenen en na een paar dagen daar met de nachttrein weer terug naar huis.
Iemand overwegingen over het trein/auto-dilemma en tips over wat we niet moeten missen in Tirol?
Auwereel
06-07-2025 om 22:59
Met de trein reizen vind ik heerlijk en de Treinreiswinkel kan je helpen je ideale reis samen te stellen, ernaartoe of rondreizen ter plaatse.
Hier zijn wat kant & klare bestemmingen als voorbeeld:
https://www.treinreiswinkel.nl/treinreizen/oostenrijk/treinrondreizen
Ik ben overigens niet zo westelijk als Tirol geweest, maar het treintje bij Zell am See bracht ons waar we wilden zijn.
Ted68
07-07-2025 om 06:58
Naar Zürich met de trein is een Katastrophe: in Duitsland heb je bijna altijd vertraging…..
Zeespiegel
07-07-2025 om 09:35
als de conditie van je reisgenoot geen ruimte laat voor veel lopen, is de auto dan niet handiger?
Joszy
07-07-2025 om 09:51
Je kan ook ter plekke een auto huren voor 1 of 2 dagen. In de grotere steden vind ik een auto persoonlijk helemaal niet handig. Ik vind reizen met de trein ideaal!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.