Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

NS en in-en-uit-checken vervangend vervoer (metro)

Ik open dit topic omdat ik aan mijzelf begin te twijfelen:

Afgelopen week reden er geen treinen van en naar Amsterdam Zuid. Ik reis voor werk met een Trajct Vrij abonnement Amsterdam Zuid - Utrecht Centraal. Om op mijn werk te geraken maak ik in die periode tussen Amsterdam Zuid en Station RAI dus gebruik van vervangend vervoer per metro. Op Station RAI stap ik van de metro over op de trein richting Utrecht. 

Om deze reis te maken check ik op Amsterdam Zuid in bij de metro, bij het NS poortje wat er voor deze gelegenheid geplaatst is. (Zodat ik gebruik kan maken van mijn abonnement en - theoretisch - geen extra kosten maak.) Bij Amsterdam RAI check ik dan uit bij de metro en opnieuw in bij de NS.

Maar bijna iedere reis gaat er bij de check-in (of uit) wel iets mis waardoor het systeem denkt dat ik een check-in (of uit) heb gemist en dus extra kosten maak. Dus ik twijfel aan mijzelf of ik het wel juist doe... Ik weet dat ik deze gemaakte kosten terug kan claimen, maar hier zit een max. aan van 3 keer per jaar. Dat tikt op deze manier wel aan zeg maar. Dan is het wel fijn om te weten wat ik hier fout doe. Of dat het systeem van de NS niet helemaal waterdicht is.

(Ik heb deze vraag ook telefonisch aan de NS Klantenservice gesteld en de dame die ik aan de lijn had meende dat ik helemaal NIET had moeten inchecken op Station Zuid en gewoon door het open poortje lopen. Maar als ik dan zou doen zou ik - volgens mijn logica - zonder geldig vervoersbewijs reizen met de metro. Dat lijkt mij ook niet de bedoeling.)

Heeft iemand het verlossende antwoord?

En inchecken op Amsterdam zuid en pas in Utrecht uitchecken? Of moet je op Amsterdam Rai door gesloten poortjes? 

Dat uitchecken bij de metro op Amsterdam RAI.. doe je dat ook bij een speciaal NS-poortje? Als dat een GVB-poortje is, kan ik mij voorstellen dat hij het registreert als een check-out bij GVB (en daarmee dus een gemiste check-in Bij GVB ). 
Dus dan zou je of op RAI vanuit de metro weer moeten uitchecken bij een speciaal NS-poortje, of helemaal niet uit- of inchecken op RAI (als dat kan zonder door een gesloten poortje te moeten).

Luttjetrut

Luttjetrut

05-05-2026 om 13:56 Topicstarter

Moyrrie schreef op 05-05-2026 om 13:13:

En inchecken op Amsterdam zuid en pas in Utrecht uitchecken? Of moet je op Amsterdam Rai door gesloten poortjes?

Ik moet bij RAI overstappen door gesloten poortjes ja.

Luttjetrut

Luttjetrut

05-05-2026 om 13:57 Topicstarter

masatu schreef op 05-05-2026 om 13:46:

Dat uitchecken bij de metro op Amsterdam RAI.. doe je dat ook bij een speciaal NS-poortje? Als dat een GVB-poortje is, kan ik mij voorstellen dat hij het registreert als een check-out bij GVB (en daarmee dus een gemiste check-in Bij GVB ).
Dus dan zou je of op RAI vanuit de metro weer moeten uitchecken bij een speciaal NS-poortje, of helemaal niet uit- of inchecken op RAI (als dat kan zonder door een gesloten poortje te moeten).

Er is alleen een speciale NS zuil geplaatst voor het inchecken. Aan de andere kant van de gesloten poortjes. Dus uitchecken kan idd alleen bij een GVB poortje.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.