Vakantie en reizen
Zeespiegel
13-07-2026 om 08:18
Navigatie
wat zijn jullie ervaringen met navigatie systemen? Wij hadden tot nu toe altijd TomTom, maar daar lopen we ertegenaan dat het nog goede apparaat niet meer goed genoeg is voor de huidige life-software. Daarnaast gebruik ik mijn smartphone. Maar deze geeft veel minder duidelijke instructies dan de TomTom. Wat kunnen jullie aanbevelen? Iets waarbij je niet om de haverklap het apparaat moet vervangen vanwege de software.
Ysenda
13-07-2026 om 08:25
ik gebruik Maps en Flitsmeister, maar ik luister niet naar de aanwijzingen, die vind ik storen. Ik kijk van te voren de route via Streetview en op de kaart zodat ik ook weet wat ik moet doen als de systemen uitvallen, dan heb ik het plaatje wel in mijn hoofd als ik ga rijden.
MiniJCW
13-07-2026 om 08:27
Ik gebruik al jaren geen losse navigatie-apparatuur meer. Mijn favoriete app is Waze. Mijn ervaring is dat je altijd even moet wennen aan een nieuwe navigatie. Ik heb het ook vaak aan staan op routes waar ik de weg weet zodat je aan de instructies kan wennen.
Teigera
13-07-2026 om 08:29
Ook ik gebruik al jaren Waze, na overgestapt te zijn vanaf Tomtom. Inderdaad even wennen, maar nu wil ik niet anders meer. Ik rij met het geluid uit trouwens, al dat geklets vind ik irritant - ik luister muziek, podcast of praat met mijn reisgenoten en gebruik Waze op het zicht.
Bakblik
13-07-2026 om 08:31
Wij gebruiken de navigatie van de auto zelf. Man heeft hem vorige week nog een update gegeven.
Deze auto kan ook de navigatie van je telefoon op het scherm tonen, de vorige auto nog niet.
Deze auto is een volkswagen. Naar steden toe doet ze het goed, echt de stad in vind vooral onze zoon waardeloos. Hij navigeert dan via zijn telefoon.
Ik kan er nog weinig van zeggen, even de navigatie ingesteld om naar mijn ouders te gaan maar daar kan ik ook zonder navigatie prima heen rijden.
MMcGonagall
13-07-2026 om 08:34
Ik gebruik gewoon kaarten op mijn telefoon. Mijn TomTom was op een gegeven moment dermate gedateerd dat ik het in de meeste steden nooit meer vond. Hij heeft me in Den Haag ooit drie keer een eenrichtingsstraat aan de verkeerde kant in gestuurd.
App doet de laatste tijd soms wel een beetje gek, ineens Engels tussendoor of dingen als ‘ga de rotonde op en verlaat de rotonde’, maar dan verzuimen te zeggen welke afslag.
Poezenmeisje
13-07-2026 om 08:40
Google Maps.
Ik snap de navigatie van de auto niet en mijn man maakt er ruzie mee, zodat alsnog Google Maps wordt aangeslingerd.
RaSa
13-07-2026 om 09:23
Ik gebruik al jaren maps. Geloof dat mijn auto niet eens meer navigatie heeft van zichzelf. Telefoon maakt automatisch verbinding met android auto als ik in stap. En dan heb ik dus maps in mijn auto. In de auto van mijn man werkt dat ook zo. Geluid heb ik standaard uit staan. Vindt het super vervelend als het door de muziek of luisterboek heen komt.
Netherfield
13-07-2026 om 09:33
Google maps via het schermpje van de auto, soms vind ik het onhandig bij een afslag dat hij niet het nummer of de eerste plaats op het bord er bij aangeeft. Ook wij hebben het geluid uit, stoort door de muziek heen. Ik kan dan ook spotify via de boxen van de auto doen, das wel fijn voor als je even geen zin hebt in radio.
Kampeerder
13-07-2026 om 09:46
Google Maps
Mijn auto heeft geen eens eigen navigatie, moet mijn telefoon verbinden en zie dan de aanwijzingen op het scherm.
Mans auto heeft navigatie maar is behoorlijk verouderd. Wij rijden er nog wel mee op doorgaande wegen en gebruiken dan Maps voor de details.
Stimpie
13-07-2026 om 09:57
Als je het liefst genavigeerd wordt door TomTom: die heeft toch ook een app? Dan zou ik daarvoor gaan.
Hier gebruik ik de Apple-navigatie app. Vind ik prima. Geluid wel aan, maar liefst niet gekoppeld aan radio, zodat die niet steeds stilgezet wordt door app (vooral in de stad erg storend omdat hij dan maar blijft roepen, op de snelweg geen probleem).
stokstaart
13-07-2026 om 09:57
ik had altijd een Garmin als losse navigatie, deed ook live files en dergelijke. Die ging op een gegeven moment stuk en nu gebruik ik mijn telefoon en kaarten.
Knutselkei
13-07-2026 om 11:39
Man gebruikt google maps via telefoon op het scherm in de auto. De navigatie van de auto zelf geeft geen afsluitingen weer, daar moet je dan een abb voor afsluiten. Ik wist dit niet dus vorig weekend route ingetypt naar Eindhoven, ik moest via Tilburg iemand ophalen. 34 minuten vanaf daar zegt ie. Dus ik dacht nou dan ben ik ruim op tijd voor voorstelling als ik uur van te voren daar ben en we verder rijden. Nou..... alles richting Eindhoven afgesloten en dus 49 minuten rijden . Huh, hij geeft bij navigatie 34 minuten aan. Ja op telefoon dus niet...We waren echt net op tijd voor de voorstelling. Wat baalde ik.
oudmaarnognietkoud
13-07-2026 om 12:50
Teigera schreef op 13-07-2026 om 08:29:
Ook ik gebruik al jaren Waze, na overgestapt te zijn vanaf Tomtom. Inderdaad even wennen, maar nu wil ik niet anders meer. Ik rij met het geluid uit trouwens, al dat geklets vind ik irritant - ik luister muziek, podcast of praat met mijn reisgenoten en gebruik Waze op het zicht.
Grappig, ik doe dat net andersom. Ik kijk weinig naar het schermpje maar ik luister vooral. Als ik een onbekende route rijd dan heb ik geen muziek aan. Dan kan ik mij beter concentreren.
Tomtom heb ik allang niet meer. Voor mijn werkt Google maps prima.