Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Nanamouskouri

Nanamouskouri

16-07-2021 om 19:51

Museumtips in Nederland

Deze zomer willen we graag verschillende regio's van Nederland bezoeken.We hadden al eerder een museumjaarkaart, maar dan waren we meestal gebonden aan musea in onze regio. Nu wonen wij vrij uit de richting van de rest van Nederland, dus een dag Amsterdam met twee kinderen was dan al een hele onderneming.
Nu meer tijd en ruimte en het voornemen om op verschillende plekken in Nederland kort te overnachten. 
Dus: wie heeft er leuke museumtips (liefst museumjaarkaartmusea) die geschikt zijn voor een kind in de bovenbouw basisschool en een puber? Het zijn best geinteresseerde kinderen, hun ouders zijn sneller verveeld 


QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

16-07-2021 om 20:00

Misschien kun je al inspiratie opdoen in het Musea-topic.

Wereldmuseum Rotterdam, museum Voorlinde, museum voor Volkenkunde Leiden, Groninger museum

in Den Haag zijn het Museon en het Louwmans museum misschien leuk.
In Amsterdam zou je kunnen kijken naar Straat, dat gaat over street art en graffiti.

Nanamouskouri

Nanamouskouri

16-07-2021 om 20:19

Hen74 schreef op 16-07-2021 om 20:00:

Misschien kun je al inspiratie opdoen in het Musea-topic.

Wat stom van mij! Ik heb helemaal niet gekeken.

Ach ja. Ik ben ook een onervaren forummer 

en de tentoonstelling over het slavernijverleden is ook interessant, zeker omdat er nu zoveel over te doen is.

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

16-07-2021 om 20:25

Nanamouskouri schreef op 16-07-2021 om 20:19:

[..]

Wat stom van mij! Ik heb helemaal niet gekeken.

Ach ja. Ik ben ook een onervaren forummer

Ik ben ook geen held hoor. Heb denk ik wel de link (als het me lukt):

https://www.viafora.nl/forum/media-en-cultuur/het-musea-topic?page=2#39

Teylers museum in Haarlem ( het oudste museum van Nederland )  is leuk voor zowel volwassenen als kinderen . Grote fossielen collectie en vaak workshops voor kinderen .

Wij hebben al een aantal jaar een museumkaart met alle kinderen (inmiddels tussen de 5 en 16 jaar). Wat ze hier tof vonden: 

-  Naturalis in Leiden 
- DOMunder in Utrecht (werkt niet met museumkaart trouwens, volgens mij)
- GeoFort (!!) 
- Scheepvaartmuseum in Amsterdam (met heel toffe 3D-experience) 
- Aviodrome in Lelystad 
- Maritiem museum in Den Helder (met een kijkje in een echte onderzeeer) 
- Maritiem museum in Rotterdam

Nog een stem voor Museon in Den Haag!

Het museum in Assen vond ik ook geslaagd (Drents Museum).

Nanamouskouri

Nanamouskouri

16-07-2021 om 21:09

Bedankt voor de tips! Veel op kinderen gerichte musea hebben we al eens bezocht en dat is bij sommige musea gewoon niet zo handig, vind ik. Veenhuizen bijvoorbeeld, was in 2018 en 2020 precies hetzelfde en mijn kinderen (en wij) kunnen het dan gewoon nog herinneren. Dat is lastig met "experiences" al klinkt het ook wat verwend. 

Richting Haarlem wil ik misschien ook nog wel eens. Teylers lijkt me gaaf. 

Openluchtmuseum in Arnhem
Nemo in Amsterdam
Mauritshuis in Den Haag
Museon in Den Haag
Esscher in het Paleis in Den Haag (geen museumkaart geldig geloof ik)
Stripmuseum in Groningen
Zuiderzeemuseum in Enkhuizen

Die van mij krijg ik alleen vrijwillig mee naar het Nationaal Videogame museum (Zoetermeer) en het Pinball Museum (Rotterdam). Nog te doen waren Geofort, Nationaal Militair Museum, Gevangenismuseum (Den Haag) en Aviodrome. 

Wollstonecraft schreef op 16-07-2021 om 20:14:

in Den Haag zijn het Museon en het Louwmans museum misschien leuk.
In Amsterdam zou je kunnen kijken naar Straat, dat gaat over street art en graffiti.

Je kunt in Den Haag die hele hoek van het Museon doen. Dus Museon, Kunstmuseum en fotografiemuseum. 

Nanamouskouri schreef op 16-07-2021 om 21:09:

Bedankt voor de tips! Veel op kinderen gerichte musea hebben we al eens bezocht en dat is bij sommige musea gewoon niet zo handig, vind ik. Veenhuizen bijvoorbeeld, was in 2018 en 2020 precies hetzelfde en mijn kinderen (en wij) kunnen het dan gewoon nog herinneren. Dat is lastig met "experiences" al klinkt het ook wat verwend.

Richting Haarlem wil ik misschien ook nog wel eens. Teylers lijkt me gaaf.

In Haarlem heb je ook het Frans Hals museum. Of het museum van psychiatrie het Dolhuys. 

Zuiderzeemuseum vonden wij vorig jaar geweldig (gedeelte openlucht). 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.