Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Met de nachttrein

Vliegen wil ik liever niet in verband met het milieu, reizen met de trein is dus een mooi alternatief. De nachttrein lijkt me heel erg leuk, sowieso vind ik met de trein reizen vaak fijn . In Trouw las ik laatst een artikel over de nachttreinen van GreenCityTrip. Zij bieden stedentrips aan met de nachttrein van 5 dagen: 2 nachten in de trein, 2 nachten in een hotel. Dus 3 dagen op de bestemming. Ik vind het mooi klinken, maar ik ben wel benieuwd naar ervaringen van mensen. 

Dus: wie heeft er al eens een stedentrip gedaan met de nachttrein, wat vond je leuk, wat viel tegen? Waar moet je op letten bij het boeken van zo'n reis? Ervaringen met andere aanbieders zijn natuurlijk ook welkom! 


Ik heb meerdere nachtetappes in een trein gehad in Thailand en China en mijn ervaring is dat je volkomen verrot aankomt op je bestemming. Ik zou dus altijd voor vliegen kiezen. Kost minder tijd binnen Europa waardoor je uitgerust aankomt en je hebt meer tijd op de plaats van bestemming. 

Promethium

Promethium

24-10-2021 om 16:18 Topicstarter

redbulletje schreef op 24-10-2021 om 16:07:

Ik heb meerdere nachtetappes in een trein gehad in Thailand en China en mijn ervaring is dat je volkomen verrot aankomt op je bestemming. Ik zou dus altijd voor vliegen kiezen. Kost minder tijd binnen Europa waardoor je uitgerust aankomt en je hebt meer tijd op de plaats van bestemming.

Vliegen is voor mij geen optie, tenzij ik naar een bestemming wil die niet te bereiken is met ander vervoer

Ik denk dat je je moet afvragen hoe goed je tegen een nacht met amper slaap kunt.
Want je zult waarschijnlijk niet heel goed slapen.

Ik heb in Thailand in de nachttrein juist heel goed geslapen. 
Maar ik zou het zonde vinden om zo lang te reizen voor maar 2 dagen weg.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

24-10-2021 om 16:47

Voordat ik kinderen had reisde ik veel met de nachttrein, inmiddels ga ik met de auto op vakantie. Maar ik heb er erg goede herinneringen aan en nu mijn kinderen pubers zijn is het misschien een goed moment om weer eens met de internationale trein op pad te gaan. Altijd een heel leuke gewaarwording om ‘s ochtends wakker te worden in een totaal andere omgeving 

Ik heb die reizen van GreenCityTrip bekeken en het ziet er op zich heel prima uit. Als je zelf geen of weinig ervaring hebt met internationale treinreizen, is dit een mooie instap denk ik. 

Nadeel vind ik wel dat je vast zit aan een aantal vertrekdagen per week en de keuze in hotels ter plaatse is wat beperkt. Het is echt een pakketreis, je kunt niet zelf een hotel zoeken en dan alleen hun treinreis gebruiken (nouja, dat kan wel, maar je betaalt wel voor dat hotel in het pakket). 

Als je naar Berlijn, Wenen, München of bijvoorbeeld Innsbruck wilt, kun je misschien beter een gewoon treinticket boeken via NS Internationaal of Nightjet en dan zelf een hotel boeken. 
Slapen in de trein is over het algemeen heel comfortabel, je kunt zelf een type coupé kiezen (met hoe minder mensen je die deelt, hoe duurder je reis is) en er is maaltijdservice als je daarvoor bijbetaald. 

Ik heb meerdere keren de nachttrein naar Wenen gehad, en dat is mij prima bevallen! Super om gewoon 's ochtends op de plek van bestemming aan te komen, vaak midden in het centrum! Zorg er wel voor dat je 's ochtends al je koffer of andere spullen in je hotel kunt achterlaten, en die ook pas weer op hoeft te pikken zodra je trein vertrekt zodat je niet door de stad hoeft te sjouwen met al je spullen. Een hotel vlakbij het treinstation is daarbij heel chill. 

Ik heb zelf ook prima in de trein geslapen, ik sliep in een (alleen-vrouwen) 4 of 6 slaapplekken-hut (dus met 2 of 3 bedden boven elkaar per zijde). Een bed kan ik wel echt aanbevelen, dat slaapt veel beter dan een stoel. Als je meer privacy of nachtrust wilt (of een moeilijke slaper bent), kan je ook kiezen voor een iets luxere hut waar je alleen slaapt. Dan hoef je ook niet een stapelbed in te klimmen. Ik zou in elk geval wel een oogkapje en oordopjes meenemen.

Bekijk ook eens treinreiswinkel.nl voor meer vakantie-opties met (nacht)trein & stedentrip!

Ik heb nu 3x in de nachttrein gezeten. 1x van Berlijn naar Warschau en dan nog 2x in Azië. Ik vond het prima hoor. Ik kon er beter in slapen dan in het vliegtuig. Je kan tenminste echt liggen in de trein en het schommelt een beetje. Ik zou het concept nachttrein wel aanraden. Maar GreenCityTrip heb ik geen ervaringen mee 

Promethium

Promethium

24-10-2021 om 17:14 Topicstarter

Leuk al die tips! En een goed punt om niet te rekenen op een goede nacht slaap .

Schommelstoel, je kunt ook kiezen voor alleen de treinreis via GreenCityTrip, de aankomst- en vertrekdata staan dan wel vast. 

je moet niet voor de goedkoopste optie gaan, dan hang je een nacht in een stoel of tot bed uitgeklapt stoel.
Boek je een cougette heb je gewoon een goed bed, ontbijt en aan het eind van het treinstel zelfs een douche. In je eigen cougette heb he een wasbakje.

Ik reis graag met de nachttrein. Ik heb het mijn collega ooit voor gerekend. Ja ik ging om 6 uur 's avonds van huis. Even wat eten halen op Amsterdam centraal en dan om 7 uur vertrekken uit Amsterdam cs, beetje lezen, beetje naar buiten kijken, om 11 uur gaan slapen net als thuis. 
Om 8 uur opstaan, ontbijten en om 10 uur stond ik uitgerust in het centrum van Kopenhagen.
Zijn reis: Hij moest om half 8 op Kopenhagen landen dan met de trein want dan zou hij ook om 10 aanwezig zijn.
Half 8 landen is om 6 uur vliegen, uur van te voren aanwezig zijn,  5 uur, 40 minuten reistijd 4 uur want die auto moet ook ergens staan want niet op het nachtnet. Dus om 3 uur opstaan ontbijten etc. 
Ik sliep heerlijk en was beduidend minder brak.

Promethium schreef op 24-10-2021 om 17:14:

Schommelstoel, je kunt ook kiezen voor alleen de treinreis via GreenCityTrip, de aankomst- en vertrekdata staan dan wel vast.

Oh, nu wel?

Een aantal weken terug keek ik voor een reis naar Verona en toen kon ik alleen een compleet pakket boeken. Dat heb ik toen niet gedaan, omdat de hotelkeuze mij totaal niet aansprak. 

LawfulLark45

LawfulLark45

24-10-2021 om 17:30

redbulletje schreef op 24-10-2021 om 16:07:

Ik heb meerdere nachtetappes in een trein gehad in Thailand en China en mijn ervaring is dat je volkomen verrot aankomt op je bestemming. Ik zou dus altijd voor vliegen kiezen. Kost minder tijd binnen Europa waardoor je uitgerust aankomt en je hebt meer tijd op de plaats van bestemming.

Lees die eerste zin van de OP nou nog eens een keer.

Met ING-punten kun je hier een kortingsvoucher voor kopen (alleen punten).
Mij lijkt het erg leuk. Wij gaan in december (als het goed is) eerst met de nightjet naar Munchen. En hopelijk in het voorjaar met de trein van GCT naar Innsbruck. 

ik snap de charme wel van met de nachttrein gaan op zich maar mis je dan niet alle uitzichten en zo? 

Als enkel 'transportmiddel' snap ik het wel maar als deel van mijn vakantie trein ik liever overdag zodat ik alles kan zien.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.