Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Lang weekend Arnhem: tips gevraagd!

Binnenkort gaan mijn man en ik een lang weekend naar Arnhem. De hoofdreden voor ons bezoek is het concert van Suzan en Freek, maar we hebben er ook een paar nachtjes hotel aan vastgeplakt. Omdat we ook graag van de natuur genieten, hebben we een verblijf net boven Arnhem geboekt, in Schaarsbergen.

Ik ben op zoek naar tips! Bezienswaardigheden, leuke restaurantjes voor lunch of avondeten, misschien een plek voor een goede high tea, de beste plek om te wandelen? Alles is welkom!

Hé wij hebben precies hetzelfde overwogen! 
We dachten daarbij aan een bezoek aan de veluwe. 

Ik kom zelf uit het zuiden en ben eigenlijk nooit in Arnhem dus meer tips kan ik je helaas niet geven. 

Weet niet waar jij vandaan moet komen maar er wordt wel verkeershinder verwacht, maar dat weet je denk ik al.

wat eten jullie graag? Ik kom regelmatig in Arnhem, daar zit mijn favoriete tapas restaurant ♥️
Je zit inderdaad dicht bij de Veluwe en dat is echt prachtig ♥️ was er een aantal jaar geleden op vakantie en toen hadden we bij de receptie fietsen gehuurd. Maar wij zaten toen tegenover de ingang van de hoge Veluwe dus voor ons was dat makkelijker 

Je zit dichtbij de Hoge Veluwe met het Kröller-Müller en de Veluwezoom. Beide zijn mooie wandel gebieden. Ik loop regelmatig van het bezoekerscentrum Veluwezoom van natuurmonumenten naar de Posbank. Dat is een mooi wandeling.

Vlak bij Arnhem aan de kant waar jij zit heb je Kasteel Rosendael met een mooi park vind ik ook een bezoek waard.

Uit eten in Arnhem Brasserie Vieux Paris is een van de favorieten van mijn dochter die in Arnhem woont.

fietsen bij het Kröller Müller. 
De focus bioscoop biedt ontbijt+een film 
Er zit ook ergens in die hoek van de veluwe een leuke schaapskooi, maar ik weet niet meer exact waar...

Lunchen of een drankje, bij stadsvilla Sonsbeek in het mooie park midden in de stad. Op de site van het natuurcentrum, vindt je wandel en fietsroutes.

Restaurant Stadsvilla Sonsbeek | Ontbijt, lunch, diner en borrel met het mooiste uitzicht over park Sonsbeek

Natuurcentrum Arnhem - Park Sonsbeek

Je hebt in die omgevingen verschillende schaapskooien. Op de Ginkelseheide zit er ook één. Daar is ook een mooie herdenkingsmonument van wo2.
Bij het planken wambuis kun je ook heerlijk wandelen en daar zit een fijn restaurant ook om te lunchen.
Bij Wolfheze kun je ook een mooie wandeling langs de wodanseiken maken en loop je over een heideveld.

Promethium

Promethium

02-05-2026 om 19:37 Topicstarter

Broodjebrie schreef op 02-05-2026 om 18:30:

wat eten jullie graag? Ik kom regelmatig in Arnhem, daar zit mijn favoriete tapas restaurant ♥️
Je zit inderdaad dicht bij de Veluwe en dat is echt prachtig ♥️ was er een aantal jaar geleden op vakantie en toen hadden we bij de receptie fietsen gehuurd. Maar wij zaten toen tegenover de ingang van de hoge Veluwe dus voor ons was dat makkelijker

Welk restaurant is dat? Tapas vinden we leuk!

We hebben niet iets specifieks dat we graag eten. Soms gaan we naar een simpel eetcafé, maar we zijn ook weleens naar een fine dining geweest met een menu van de chef, de ene keer eten we graag vega(n) en de andere keer spareribs. 

Promethium

Promethium

02-05-2026 om 19:39 Topicstarter

Tuinfluiter schreef op 02-05-2026 om 18:41:

Je zit dichtbij de Hoge Veluwe met het Kröller-Müller en de Veluwezoom. Beide zijn mooie wandel gebieden. Ik loop regelmatig van het bezoekerscentrum Veluwezoom van natuurmonumenten naar de Posbank. Dat is een mooi wandeling.

Vlak bij Arnhem aan de kant waar jij zit heb je Kasteel Rosendael met een mooi park vind ik ook een bezoek waard.

Uit eten in Arnhem Brasserie Vieux Paris is een van de favorieten van mijn dochter die in Arnhem woont.

Ik schrijf je tips op, dankjewel!

Promethium

Promethium

02-05-2026 om 19:40 Topicstarter

RavIvaR schreef op 02-05-2026 om 18:11:

Hé wij hebben precies hetzelfde overwogen!
We dachten daarbij aan een bezoek aan de veluwe.

Ik kom zelf uit het zuiden en ben eigenlijk nooit in Arnhem dus meer tips kan ik je helaas niet geven.

Weet niet waar jij vandaan moet komen maar er wordt wel verkeershinder verwacht, maar dat weet je denk ik al.

We zijn van plan met de trein te gaan en onze fietsen mee te nemen in de trein. We hoeven niet over Nijmegen met de trein, dus als het goed is hebben we geen last van de spoorwerkzaamheden. 

Promethium

Promethium

02-05-2026 om 19:42 Topicstarter

Tuinfluiter schreef op 02-05-2026 om 19:21:

Je hebt in die omgevingen verschillende schaapskooien. Op de Ginkelseheide zit er ook één. Daar is ook een mooie herdenkingsmonument van wo2.
Bij het planken wambuis kun je ook heerlijk wandelen en daar zit een fijn restaurant ook om te lunchen.
Bij Wolfheze kun je ook een mooie wandeling langs de wodanseiken maken en loop je over een heideveld.

Planken Wambuis ziet er mooi uit! Die gaat op het lijstje. Net als je andere tips trouwens 

Promethium

Promethium

02-05-2026 om 19:44 Topicstarter

Yumi schreef op 02-05-2026 om 19:07:

Lunchen of een drankje, bij stadsvilla Sonsbeek in het mooie park midden in de stad. Op de site van het natuurcentrum, vindt je wandel en fietsroutes.

Restaurant Stadsvilla Sonsbeek | Ontbijt, lunch, diner en borrel met het mooiste uitzicht over park Sonsbeek

Natuurcentrum Arnhem - Park Sonsbeek

Dat ziet er goed uit! Ik zie dat Sonsbeek ook een picknickbox heeft, misschien is dat ook wel wat voor ons.

Ik hou zelf heel erg van Mexicaans eten, maar ik weet natuurlijk niet of jullie daar ook van houden, anders kan ik je Amigo op de korenmarkt van harte aanbevelen, heb daar zelf een aantal keer heerlijk gegeten. Verder is het een idee om naar de dierentuin te gaan? Natuurlijk Bugers Zoo, wat ook de moeite waard is is het Airborne museum in Oosterbeek? Er is zo veel te doen in deze omgeving.

Als je houdt van kaasfondue kan ik Monsieur Fromage aanraden. Wij hebben daar vorig jaar gegeten toen we een lang weekend op de Veluwe waren.

Promethium schreef op 02-05-2026 om 19:37:

[..]

Welk restaurant is dat? Tapas vinden we leuk!

We hebben niet iets specifieks dat we graag eten. Soms gaan we naar een simpel eetcafé, maar we zijn ook weleens naar een fine dining geweest met een menu van de chef, de ene keer eten we graag vega(n) en de andere keer spareribs.

Lacubanita. En daar vlakbij heb je ook nog een ander tapas restaurant, dat heet Ramblas maar die raad ik niet aan.

Promethium

Promethium

02-05-2026 om 21:53 Topicstarter

Muurbloem1985 schreef op 02-05-2026 om 19:53:

Ik hou zelf heel erg van Mexicaans eten, maar ik weet natuurlijk niet of jullie daar ook van houden, anders kan ik je Amigo op de korenmarkt van harte aanbevelen, heb daar zelf een aantal keer heerlijk gegeten. Verder is het een idee om naar de dierentuin te gaan? Natuurlijk Bugers Zoo, wat ook de moeite waard is is het Airborne museum in Oosterbeek? Er is zo veel te doen in deze omgeving.

Dat ziet er heel lekker uit! Dierentuin is ook altijd leuk. Ik zie dat er ook een dependance is van het Aiborne museum in Arnhem zelf, is dat ook de moeite waard?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.