Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Krakow/Krakau

Als het meezit ga ik eind maart een paar dagen naar Krakow met mijn volwassen zoon. Wat mag ik daar  echt niet missen aan bezienswaardigheden of  - we zijn lekkerbekken en  altijd bereid onze culicomfortzone op te rekken  - aan  restaiurants of regionale specialiteiten. Onderkomen moet ik nog regelen, heeft iemand een wereldtip dan is dat ook welkom. 


Als je van echt lekker eten houdt, zou ik kijken welke restaurants Michelin aanraadt. Er zijn (dacht ik) geen restaurants met een ster (toen ik er was in 2017 niet in elk geval), maar er zijn wel een aantal restaurants met Michelin-aanbeveling. Die worden in de gaten gehouden zeg maar. Het leuke aan Polen is dat de prijzen een stukje lager liggen en je dus voor een fijn bedrag écht goed uit eten kunt. Met nette bediening enzo. 

Maar probeer ook eens pierogi bij een echte pierogarnia, niet zo'n toeristisch restaurant met menukaarten in vijf talen.

Leuk! Wil ik ook! Ik had een reisje geboekt, ging niet door vanwege maatregelen.
Ik schrok wel een beetje van bepaalde dingen die ik las met betrekking tot veiligheid. Maar ik kan er niet over oordelen want ik ben er nog nooit geweest. 
Lees je daar ook goed over in, als je dat nog niet gedaan had. 
Heel veel plezier! 

Wat erg mooi is om te bezoeken zijn de grotten.
Zelf hebben wij heerlijk gegeten in de Joodse wijk. 
Het kasteel met vuurspuwende draak is ook erg leuk.

Ik lees mee, mijn man en dochter gaan in Mei. 
Zij willen Auswisch bezoeken en de dag daarna Krakow. 

Wat ik een leuk tentje vond, was Hamsa Hummus & Happiness Israeli Restobar.
Daar kan je heerlijke gerechtjes eten. Ik vond de Joodse wijk (en begraafplaats) erg mooi. Er zijn veel koffiebars. Natuurlijk ook het centrum van Krakau, het plein en de overdekte markt met een keur aan kitscherijtjes.

Ga je ook naar Auschwitz? Wij zijn daar geweest, erg indrukwekkend.

Prachtwacht schreef op 01-02-2022 om 13:32:

Leuk! Wil ik ook! Ik had een reisje geboekt, ging niet door vanwege maatregelen.
Ik schrok wel een beetje van bepaalde dingen die ik las met betrekking tot veiligheid. Maar ik kan er niet over oordelen want ik ben er nog nooit geweest.
Lees je daar ook goed over in, als je dat nog niet gedaan had.
Heel veel plezier!

Ik heb me overigens geen moment onveilig gevoeld in Krakau. De sfeer op straat is prima, ook 's avonds. De inwoners van Krakau vond ik zeer vriendelijk en behulpzaam. 

Maar goed, Prachtwacht heeft wel dingen gelezen die minder positief waren, dus daar zou ik zeker even op letten.

PriceyRook54

PriceyRook54

02-02-2022 om 10:16

Ik ben er een paar jaar geleden met 6 vriendinnen geweest, echt geweldig! Vooral goede herinneringen aan de wodkabar Geen moment onveilig gevoeld trouwens.

De Joodse wijk is inderdaad geweldig, en we hebben Auschwitz en de zoutgrotten ook gedaan natuurlijk, dat kun je eigenlijk niet missen. 

Ik ben zeker van plan ooit nog terug te gaan, misschien tijdens de kerstmarkten de volgende keer.

kenfan

kenfan

02-02-2022 om 10:26 Topicstarter

Bedankt alvast voor de tips. Zo'n pierigodinges spreekt me wel aan, Michelinrestaurants is me net weer iets te opgeprikt. We zijn meer op zoek naar de wat  in Tripadvisor  zo treffend hidden gems wordt genoemd, de betere buurtrestaurants in de achterafbuurten/buitenwijken (voor wie naar Sofia wil, voor restaurant Aubergine alleen al zou ik daar nog een keer heen gaan) . Dat over die veiligheid verbaasde me nogal, wat ik zo meekrijg schijnt dat niet erger te zijn dan elke grote stad. Opletten op zakkenrollers en een bepaalde buurt mijden, het is geen Johannesburg ofzo. Auschwitz vind ik eigenlijk zelf te  naargeestig voor een stedentrip, ik denk ook niet dat ik daar perse geweest hoef te zijn om te beseffen wat daar gebeurd is. Maar wie, het kan zijn dat zoon het wel wil. 

Alvast heel veel plezier! Wij zijn een aantal jaar geleden in Krakau geweest en hebben het er ontzettend naar ons zin gehad. Ik kan je B&B hotel krakow centrum aanraden. Voldeed aan al onze verwachtingen en was zeer goed betaalbaar. Krakau is een heerlijke stad om gewoon doorheen te struinen. Soms met een doel en soms gewoon niet. O en je kunt er heel goed eten zonder dat het heel duur wordt, maar echt concreet heb ik geen namen voor je (wel heel veel foto's van eten, maar daar heb je niet zoveel aan ).

Ben je nog van plan om te gaan? (gewoon een vraag)

Ik ga in principe 18 maart, maar begin nu toch te twijfelen door wat reacties op een ander forum. Het zit trouwens ook nog of we met 3 of 4 man gaan, want 1 iemand heeft Corona

Ik zou ff wachten als ik jou was....

kenfan

kenfan

12-03-2022 om 13:40 Topicstarter

noas_1993 schreef op 12-03-2022 om 10:03:

Ben je nog van plan om te gaan? (gewoon een vraag)

Ik ga in principe 18 maart, maar begin nu toch te twijfelen door wat reacties op een ander forum. Het zit trouwens ook nog of we met 3 of 4 man gaan, want 1 iemand heeft Corona

Goede vraag, ik wilde hem zelf eigenlijk juist net stellen. Zoon is hier vandaag en we komen er niet goed uit. Financieen spelen overigens  geen rol, want we hebben behalve de reis nog niets geboekt. Ik neig naar nee, omdat het niet goed voelt ergens vakantie te vieren terwijl 200 km verderop de mensen aan flarden geschoten worden. Man werpt daarop tegen dat de Oekrainers  niet beter af zijn als ik thuis blijf.  Terwijl ik me toch afvraag of Krakow niet zo ontwricht is door die vluchtelingentoestroom dat ze  niet zitten te wachten op toeristen.

Zoon gaat in elk geval. DIe studeert geneeskunde en heeft wat mensen in zijn netwerk die er vrijwilligerswerk doen en kan zich daar nog nuttig maken. Dus dat is ook nog een afweging.

En dan is er ook nog het veiligheidsaspect. Dadelijk laat die gek wat kerncentrales platbombarderen of valt hij een NAVOland binnen.

Pff.. en dan te bedenken dat ik de  OP begon met als het meezit...Ik had er zoveel zin in.

Wat zijn jouw afwegingen?

kenfan schreef op 12-03-2022 om 13:40:

[..]

Goede vraag, ik wilde hem zelf eigenlijk juist net stellen. Zoon is hier vandaag en we komen er niet goed uit. Financieen spelen overigens geen rol, want we hebben behalve de reis nog niets geboekt. Ik neig naar nee, omdat het niet goed voelt ergens vakantie te vieren terwijl 200 km verderop de mensen aan flarden geschoten worden. Man werpt daarop tegen dat de Oekrainers niet beter af zijn als ik thuis blijf. Terwijl ik me toch afvraag of Krakow niet zo ontwricht is door die vluchtelingentoestroom dat ze niet zitten te wachten op toeristen.

Zoon gaat in elk geval. DIe studeert geneeskunde en heeft wat mensen in zijn netwerk die er vrijwilligerswerk doen en kan zich daar nog nuttig maken. Dus dat is ook nog een afweging.

En dan is er ook nog het veiligheidsaspect. Dadelijk laat die gek wat kerncentrales platbombarderen of valt hij een NAVOland binnen.

Pff.. en dan te bedenken dat ik de OP begon met als het meezit...Ik had er zoveel zin in.

Wat zijn jouw afwegingen?

Na dit bericht gelezen te hebben voel ik me bijna schuldig en egoïstisch, we hebben er namelijk totaal niet over nagedacht. 

We zouden met een groepje van 4 gaan, we hebben niet rechtstreeks geboekt maar via verrasingstickets van AH.
€ 150,00 per 2 tickets, dus dat valt te overzien. Als we niet gaan krijgen we ons geld niet terug.

Verder hebben we een taxi voor heen en terug geboekt + een citytour, maar dat is gratis te annuleren.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

12-03-2022 om 14:10

Waarom zou je niet gaan? In Polen moet de kachel toch ook branden. En nog meer nu zij handenvol (privé) geld besteden aan het helpen van vluchtelingen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.