Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Kamperen met een vouwwagen. Do and don'?

Ik heb alles al op de vouwwagen liggen. Toilettas, tafel, stoelen, spullen voor de hond, spelletjes, olie, peper & zout, wcpapier, verlichting, dagrugzak enz enz. Alles dubbel aangeschaft en het ligt standaard in de vouwwagen.
Als ik weg wil, pak ik wat kleding, eten, de hond en de gasfles. Ik kan binnen 20 minuten op weg zijn.
Ik heb een afdekzeil op de wagen. Ik klap hem dus dicht, spullen er op, zeil er over en klaar. Dit scheelt echt enorm veel werk vergeleken met tentkamperen.
Onder de bak zelf heb ik de zijwangen van de luifel, de grondkleden en het trapje. 

Qua privesanitair bestaan er tentjes waarin je een wasbak, toilet en zelfs een douche kunt aanbrengen. Maar dat water moet je ook opvangen en ergens laten, je moet het zelf schoonmaken (polyestertent in de hitte....). Het zal ook tellen als bijzettentje en je mag vaak een beperkt aantal bijzettentjes neerzetten.

De kinderen zouden eventueel in een opgooitentje onder de luifel kunnen slapen. Overdag til je de tent op en zet je het naast de vouwwagen.

O en mijn man wou eerst ook niet kamperen. De vouwwagen vindt hij leuk, het bed slaapt prima en ik had me onterecht zorgen gemaakt over het sanitair. Vond 'ie ook geen probleem.
Heel veel plezier!

Kijk eens op vouwwagenclub.info daar is een forum met enorm veel info. 

Leuk! Wij gaan al 10 jaar met de vouwwagen op pad met baby’s, peuters en tieners. 
Wij hebben een tweede of derde hands Roadmaster: echt een top ding. 
Vouwwagen met 2 2 persoonsbedden, daaronder onder allebei een tentje waar ruim een luchtbed past + spullen van een kind. Drie kinderen hier dus ze hebben allemaal hun eigen ‘tentje’ binnen de vouwwagen. 
Voor de voortent hebben wij een luifel en vaak naast de vouwwagen nog een tarp: lekker veel schaduw omdat we altijd het mooie weer opzoeken. 
Wij hebben naast het keukentje ook een kleine Cadac die we als bakplaat gebruiken. 
Als we vroeg vertrekken breken we wel altijd al alles behalve het achterste gedeelte op, dus ook de 2 ondertentjes, want daar zit het werk in. Dan liggen 2 kinderen bij elkaar op de klep, en een luchtbed in het gangpad. 
Als je dan wakker wordt is het nog 10 minuten slaapzakken oprollen, de boel inklappen en je bent aan het rijden. 

Bij het opzetten is het even werk, denk uurtje of 2 in totaal, inclusief 2 kastjes opbouwen (1 zou ook kunnen want er past echt heel veel in de kastjes onder het keukentje), alle ondertenten en binnententen, gordijntjes (zodat je je kunt omkleden in de voortent zonder dat buren het zien) en de 2 luchtbedden opblazen voor de ondertenten. Heb je dus 2 kinderen en willen die bij elkaar in een 2 persoonsbed scheelt je dat zo een halfuur. 
Do’s: less is more. En hang dingen op. Wij hebben een boodschappentas ophangen waar telkens alle zwemspullen in gegooid worden, een boodschappentas waar alle schoenen inzitten (die hangen wij aan de tentstokken). Zo’n mini wasrekje voor de natte was onder de luifel vind ik ook ideaal. 
kinderen hebben allemaal een bidon en daar drinken ze uit, dat scheelt afwas. 
Wij zijn mooi weer kampeerders en rijden altijd naar Spanje of Zuid Frankrijk dus dat scheelt automatisch spullen meeslepen; aan 1-2 truien pp heb je dan genoeg.

Due-scimmie

Due-scimmie

03-08-2025 om 09:29 Topicstarter

yette schreef op 03-08-2025 om 00:07:

Je hebt ook losse slaaptentjes die je in je voortent kan hangen.

Zelf gebruikten we voor de jongste kinderen een stapelbedje in de slaaptent.

In plaats van rijlessen nemen, kan je misschien ook een keer een aanhangwagen lenen/huren en daarmee oefenen op een grote parkeerplaats. Is een stuk goedkoper.

Ow ik wist niet eens dat je stapelbedden had voor kamperen.

Beste vriend van man heeft al aangeboden dat we mogen oefenen met zijn aanhanger. Maar als dat niet genoeg is gaan we voor de lessen. Man zal het ongetwijfeld zo oppikken maar ik vind mezelf niet zo'n fantastische chauffeur 🙈

Alles wat je meeneemt naar een camping en daar nog in elkaar moet zetten kost tijd, zeker als je ineens toch weg wilt en je de boel weer moet inpakken.
Onze kleding zit in weekendtassen en de schoenen zitten in een krat. Gedurende de vakantie blijft het daar ook. 

Ooit een vrouw ontmoet die maximaal 1 dag wilde rijden naar een camping daar dan 3 weken bleef, omdat ze 2 dagen nodig had voordat ze volledig was geïnstalleerd en ook 2 dagen moest inpakken voordat ze weer terug kon. Ik snapte dat niet, wat kon je allemaal moeten opbouwen dan?  Bleek dat ze allemaal kasten bij zich had waar de kleding in ging die ze meenam in tassen.  Voordat alles netjes in die kasten kon stond ze nog te pielen met een campingstrijkijzer.
Als je vouwwagen niet voorziet in een keuken dan snap ik het nut van een stevig kastje/tafeltje om op te koken, dat zou ik zelf ook neerzetten en in geval van kastje daar de bekers en borden inzetten.

Veel dingen die verkocht worden in kampeerwinkels zijn geen absolute must-have. Je kunt prima zonder airfryer voor de camping.  Een vuilwatertank is niet nodig,  je kunt ook een emmer onder je afvoer zetten. Wel iedere dag even legen om geurvorming te voorkomen.  Meerdere dezelfde emmers passen in elkaar en zo'n tank daar past niks in, je hebt een groot volume lucht bij je. De emmers wel even merken , zodat je steeds dezelfde gebruikt voor vuil en schoon. 

Voor kinderen geen luchtbed kopen maar een inflatable. Een echt ouderwets luchtbed heeft erm te groot volume lucht dat ze zelf warm moeten houden als je eens wat minder weer hebt.  Een inflatable heeft een kleiner volume lucht en slaapt daardoor comfortabeler.

Wij hebben een daktent, da’s een soort vouwtent op het dak van de auto, al zie ik ze ook wel eens op een aanhanger. Niet vergelijkbaar maar toch heb ik hopelijk een goede tip. En die is: ga eerst een paar keer een lang weekend weg in eigen land. Start met een minimalistische uitrusting en kies een weekend met een goede weersverwachting  . Je merkt dan vanzelf wat je nodig hebt. 

ToetieToover schreef op 03-08-2025 om 13:30:

Wij hebben een daktent, da’s een soort vouwtent op het dak van de auto, al zie ik ze ook wel eens op een aanhanger. Niet vergelijkbaar maar toch heb ik hopelijk een goede tip. En die is: ga eerst een paar keer een lang weekend weg in eigen land. Start met een minimalistische uitrusting en kies een weekend met een goede weersverwachting . Je merkt dan vanzelf wat je nodig hebt.

Een daktent lijkt me supereng. Als je 's nachts naar het toilet moet, moet je uitkijken dat je met je slaapdronken hoofd niet van het dak afvalt.

ik hou van kamperen en deed dat eerst met man, kind en tent. Nu gescheiden en moet alleen opzetten (en afbreken). Daarom gekozen voor een Camplet vouwwagen. Je hebt 4. Slaapplaatsen in de bak en kan er evt nog een tentje aan de zijkant in ritsen. Het geheel heb ik binnen 30 minuten opgezet. Als we langer blijven kan er nog een luifel aan (die je ook dicht kan maken) en heb je nog meer leefruimte. 
Ik vind het ideaal!

Due-scimmie

Due-scimmie

03-08-2025 om 15:03 Topicstarter

Poezie schreef op 03-08-2025 om 13:37:

[..]

Een daktent lijkt me supereng. Als je 's nachts naar het toilet moet, moet je uitkijken dat je met je slaapdronken hoofd niet van het dak afvalt.

Ja dat zou ik ook niet zonder botbreuken overleven denk ik. 

ToetieToover schreef op 03-08-2025 om 13:30:

Wij hebben een daktent, da’s een soort vouwtent op het dak van de auto, al zie ik ze ook wel eens op een aanhanger. Niet vergelijkbaar maar toch heb ik hopelijk een goede tip. En die is: ga eerst een paar keer een lang weekend weg in eigen land. Start met een minimalistische uitrusting en kies een weekend met een goede weersverwachting . Je merkt dan vanzelf wat je nodig hebt.

Dat is een hele bruikbare tip.  Huur desnoods een vouwwagen, gewoon om te kijken of het bevalt,  de vouwwagen,  het leven op een camping en alles wat daarbij komt. 

[..]

Tijdens kampeervakanties ben ik mij,  als ik wakker wordt om te plassen, goed bewust dat het anders is dan thuis. Zet meteen mijn bril op om te kunnen zien wat ik doe. Thuis stommel ik stekeblind die 14 stappen naar de pot en weer terug.  Op vakantie ben ik gelijk alert, mits ik mijn bril op kan zetten,  zal ik echt niet zomaar uit bed donderen. 

Bakblik schreef op 03-08-2025 om 15:44:

[..]

Tijdens kampeervakanties ben ik mij, als ik wakker wordt om te plassen, goed bewust dat het anders is dan thuis. Zet meteen mijn bril op om te kunnen zien wat ik doe. Thuis stommel ik stekeblind die 14 stappen naar de pot en weer terug. Op vakantie ben ik gelijk alert, mits ik mijn bril op kan zetten, zal ik echt niet zomaar uit bed donderen.

Dat is het voordeel van die bril niet meer nodig hebben. Ik stommel blindelings in het donker naar mijn plas emmer op zijn vaste plekje.

[..]

Je valt echt niet uit die tent, er zit namelijk een rits die je dichtdoet. Voordat je die open hebt, ben je wel wakker lijkt mij. Nou heb ik makkelijk praten, want ik hoef ‘s nachts niet naar de wc, dan slaap ik. Het ligt ook aan je fysieke gesteldheid uiteraard of het iets voor je is om een laddertje te moeten beklimmen. Ik vind het juist heel veilig voelen om hoog en droog te slapen bij wildkamperen. Er zitten toch slangen, beren en wolven in die Scandinavische bossen. Dan ga ik niet midden in de nacht naar de wc tegen een boom plassen met mijn plastuit, veel te gevaarlijk. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.