Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Kamperen met een vouwwagen. Do and don'?

Man is gezwicht en wil misschien toch wel kamperen met een vouwwagen komend jaar. Het lopen naar het sanitair was zijn grootste struikelblok. 
We snuffelen wat rond op marktplaats maar hebben nog nooit met kinderen gekampeerd. De afgelopen jaren huurden we steeds een huisje op een camping. 

Als kind heb ik wel met vouwwagen gekampeerd, maar dan ben je je toch wat minder bewust van de praktische zaken. 

We hebben beiden nog geen ervaring met rijden met een aanhanger, maat overwegen aanhangerrijbewijs te halen ookal hoeft dat voor veel vouwwagens niet. 

Wie kampeert er met een vouwwagen en heeft tips and tricks? Van vouwwagen eigenschappen tot wat heb je nodig aan inboedel, brand maar los .

Koop een vouwwagen die snel op te zetten is.  Bijvoorbeeld combi-camp. 
Een Jamet is een bouwwagen, zeker met kleine kinderen niet handig. 
Het handige van combi- camp vind ik ook de keuken die aan de wagen blijft en in de voortent te gebruiken is en ook onderweg makkelijk te gebruiken is.  De luifel klapt mee met de wagen en met losse zij en voorwanden is daar makkelijk en voortent van te maken. 1 wandje erin of twee het kan allemaal. 

Zijn de kinderen al op een leeftijd dat ze in een bijzettentje kunnen slapen? 
Bij overnachtingen hebben we weleens met 4 binnen geslapen maar dat is krap. 

Het motto dat ik las van ik meen Auwereel: Alles wat je thuis kunt laten is mooi meegenomen geldt zeker ook voor vouwwagen kamperen.

Ik ben met terug van 18 dagen kamperen met de combi-camp het was weer heerlijk. 

Het fornuis van de keuken gebruik ik alleen om te koken, vlees bereiden doe ik op de cadac (kleine skottel) die buiten in het gras of op een tafeltje staat. 

Na een aantal jaren kamperen met de vouwwagen hebben wij vorig jaar de vouwwagen verkocht. We hadden geen zin meer in opzetten en afbreken (wat bij ons relatief makkelijk ging), een langere reistijd en het steeds heen en weer lopen naar het sanitair gebouw. Dit jaar een stacaravan op een camping geboekt.

Mijn advies is dus om eerst een jaar een vouwwagen te huren. Gewoon eens uitproberen hoe het bevalt. Als je daarna besluit een vouwwagen te kopen, dan zou ik wel zorgen dat je stalling hebt. In sommige delen van het land is het moeilijk een plek te vinden.

Dubbel

Als je opziet tegen het lopen naar het toiletgebouw kan ik een campingtoilet aanraden. Ideaal voor de hele late avond/nacht/ochtend. Voor de grote boodschap gebruiken wij het niet, dan is schoonmaken echt een fluitje van een cent en je ruikt niks met de juiste vloeistoffen erin. Moet je wel plek voor hebben natuurlijk. 

Ik zou letten op een grote luifel waar je lekker ruim onder kunt zitten als het regent of beschermt bent tegen de zon. 

Je hebt tegenwoordig steeds meer kampeerplekken met privé sanitair. Dat vind ik met (kleine) kinderen en een caravan al ideaal. Met tent of vouwwagen zou ik daar ook zeker voor gaan als het mogelijk is.

Gsleutel schreef op 02-08-2025 om 20:47:

Je hebt tegenwoordig steeds meer kampeerplekken met privé sanitair. Dat vind ik met (kleine) kinderen en een caravan al ideaal. Met tent of vouwwagen zou ik daar ook zeker voor gaan als het mogelijk is.

Dat heeft wel een prijskaartje.  Persoonlijk zou ik dat er niet voor over hebben.  Het liefst sta ik niet op de hele dure campings maar ook niet op de allergoedkoopste. Alle waarde nare zijn geld. 

Due-scimmie

Due-scimmie

02-08-2025 om 20:59 Topicstarter

Bakblik schreef op 02-08-2025 om 20:31:

Zijn de kinderen al op een leeftijd dat ze in een bijzettentje kunnen slapen?
Bij overnachtingen hebben we weleens met 4 binnen geslapen maar dat is krap.

Kinderen zijn 6 en 8 dus had zo'n zijcabine in mijn hoofd voor hun die je aan voortent kan maken. Los tentje vind ik ze nog iets te jong voor bij eerste keer kamperen denk ik. 

Due-scimmie

Due-scimmie

02-08-2025 om 21:06 Topicstarter

Privé sanitair ken ik inderdaad. Waar we dit jaar huisje hadden, had je dat ook. Dan was dat op je staplek. Maar heb ook campings gezien waarbij privé sanitair nog steeds in toiletgebouw is.

Due-scimmie schreef op 02-08-2025 om 20:59:

[..]

Kinderen zijn 6 en 8 dus had zo'n zijcabine in mijn hoofd voor hun die je aan voortent kan maken. Los tentje vind ik ze nog iets te jong voor bij eerste keer kamperen denk ik.

Volgend jaar zijn ze 7 en 9.😜 

In die tijd sliepen mijn kinderen al in een bijzettentje. Dat stond dan strak tegen onze tent aan dat ik ze wel kon horen.  Ze hebben ook wel half onder de luifel gestaan. 

Wij zijn wel dwarsliggers op campings.  Zetten we de vouwwagen met de achterkant naar het pad,  de auto ernaast en dan het tentje tegenover de luifel. Zeker op een camping met heggen tussen de plaatsen geeft dat een goed "dichtbij gevoel".

Zijn je kinderen goed zelfstandig en niet zo snel bang dan zou ik het zeker durven om ze in een eigen tentje te leggen.  Vraag vooral ook wat ze zelf willen.  Zeker met tentdoek als muren is voor jezelf een beetje privacy ook wel fijn. 

Due-scimmie

Due-scimmie

02-08-2025 om 21:23 Topicstarter

Op deze leeftijd is het bij eerste keer kamperen toch ook stuk wat wij willen . Maar het zijn niet zulke goede slapers dus die blijven in eerste instantie in de voortent. 

Sowieso is het plan om in meivakantie eerst weekje naar camping te gaan op paar uur rijden als test voor de zomervakantie. 

Ik heb zelf nooit in een tentje buiten vouwwagen geslapen en dat ook niet gemist. 

Due-scimmie schreef op 02-08-2025 om 21:23:

Op deze leeftijd is het bij eerste keer kamperen toch ook stuk wat wij willen . Maar het zijn niet zulke goede slapers dus die blijven in eerste instantie in de voortent.

Sowieso is het plan om in meivakantie eerst weekje naar camping te gaan op paar uur rijden als test voor de zomervakantie.

Ik heb zelf nooit in een tentje buiten vouwwagen geslapen en dat ook niet gemist.

Wij hadden vroeger een tentje dat je onder een van de uitgeklapte delen kon vastklikken. Ik weet niet of dit bij elke vouwwagen zo is, maar bij ons waren de twee uitklapdelen de bedden (1,5 persoons). Dus als je in dat tentje lag, lag je onder degene die daarboven in het bed ligt. 

En in het kader van tips: wij maakten die 1,5persoonsbedden thuis al op, kussen en deken erbij onder de elastieken door en dat klapte mee bij het "vouwen". In het gangpad (dus het stuk tussen de bedden, waar de wielen onder zitten) hadden we altijd kratjes met de bagage, dat was ook handig met spullen opruimen ter plekke. De achterbak van de auto hadden we daardoor niet nodig voor bagage, gelukkig maar want daar moesten de honden onderweg liggen. 

Wij hebben eerst twee jaar met een Jamet vouwwagen (al wat ouder) van marktplaats gekampeerd om te ontdekken wat WIJ belangrijk vonden bij een vouwwagen.
Belangrijk voor ons was snel op te zetten, we reserveren niet en kunnen wat korter of langer op een plek blijven, en een goede luifel omdat ik slecht tegen licht kan. Een grote voortent hoefde voor ons dan weer niet.
We kwamen uit bij een Zambezi en zijn met de onze (van marktplaats) al twintig jaar heel tevreden mee.

Due-scimmie schreef op 02-08-2025 om 21:23:

Mijn oudste had toen ze 5 was al met een nichtje van 9 in een bijzettentje geslapen en bleef zeuren.  Die lag echt met 7 al in een eigen koepeltje. Die had vanaf jongs af aan al een sterke drang naar groot zijn en zelfstandig. 

Misschien dat ik daarom denk dat het wel kan. 

Je moet vooral doen wat bij jullie gezin past. 

Je hebt ook losse slaaptentjes die je in je voortent kan hangen. 

Zelf gebruikten we voor de jongste kinderen een stapelbedje in de slaaptent. 

Toen de kinderen klein waren, hadden we een Holtkamper Flyer met twee slaaptentjes èn de mogelijkheid om in het midden nòg twee slaapplaatsen te maken. Het was een fijne grote vouwwagen en paste destijds bij onze behoefte als groot gezin dat ook in frisser weer kampeerde. Helaas maken ze die niet meer.

En nu hebben we al járen een Zambezi River Lodge. Wat kleiner, omdat we er nog maar met hooguit twee personen in slapen in streken waar het vrijwel altijd lekker weer is. Mooi ding maar ook minder praktisch dan de Flyer. Het bed is bijvoorbeeld erg hoog (je hebt een trapje nodig om erin te komen) en de wanden van de voortent zijn zó schuin dat je de ruimte niet optimaal kan gebruiken. 

Ik heb zelf nooit overwogen om lessen te nemen om met een aanhanger te rijden. Vooruit rijden is geen enkel probleem, ik merk weinig verschil of ik met of zonder kar rijd. Maar achteruit rijden, vind ik wel lastig. Als je naar rechts wil, moet je namelijk naar links sturen. Ik doe het niet vaak genoeg om dat te automatiseren, dus daar neem ik uitgebreid de tijd voor  

In plaats van rijlessen nemen, kan je misschien ook een keer een aanhangwagen lenen/huren en daarmee oefenen op een grote parkeerplaats. Is een stuk goedkoper. 

mijn oudste is 10 en heeft totaal geen interesse in een eigen tentje, we vragen dat wel regelmatig. Het is dus ook wel sterk kindafhankelijk. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.