Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Hoe vaak heb je gevlogen en ga je nog vliegen?

Hoeveel vliegreizen heb je gemaakt?
En hoeveel plan je nog te gaan vliegen?
Wat is de reden voor je antwoord? 
Speelt bijvoorbeeld vliegschaamte vanwege het milieu nog een rol?

Peiling

Mijn aantal vliegreizen in de toekomst:
56 stemmen
45%
38%
18%

Ik vlieg wel minder dan voorheen. En ik betaal ook wel wat extra om zonder tussenstop te vliegen. Of ik vlieg vanaf Brussel (of Duitsland, maar voor mijn reizen geeft Brussel de meeste opties) als ik vanaf daar wel rechtstreeks kan.
Maar voor werk vlieg ik gemiddeld 1x per jaar naar een land in Afrika, dat wordt hem niet met de trein. Voor vakantie pak ik wel vaker de trein. Op dit moment ben ik op vakantie met het vliegtuig, volgend jaar ga ik dan ws met de trein! 
Hopelijk worden de (nacht)treinen in Europa steeds beter en betaalbaarder! 

Ik heb in bijna 50 jaar 4 x een vliegreis gemaakt, 2 x Marokko, 1 x IJsland en 1 x voor een wandeltocht in Noorwegen. Ik heb nog wel een aantal vette bestemmingen waar ik een keer naartoe wil, dus ik zal nog wel een paar keer vliegen, maar er staat momenteel niets gepland. Stedentrips en dergelijke wil ik niet met een vliegtuig doen en ook voor andere reizen kies ik liever -bewust- voor een ander vervoermiddel. 

Auwereel

Auwereel

20-09-2026 om 17:10 Topicstarter

Auwereel schreef op 20-09-2026 om 15:05:

Ik heb vliegreizen gemaakt naar:
Canada
Indonesië
US (2x)
Van Schotland naar Nederland, dus alleen de terugweg.

Ik ga graag in Europa op vakantie, met trein of fiets. Ik ben zelfs de laatste jaren Nederland niet uit geweest op vakantie.

Maar met een dochter in Nieuw-Zeeland ga ik wel vaker vliegen.

Ik lees opeens over kamperen, da's waar ook, Dublin moet er nog bij! Ik heb dat 1x gevlogen en 1x met trein-ferry-bus-ferry- bus. Dat laatste was wel een heel avontuur, omdat ook de tandems mee waren, dat was de reden dat we niet gingen vliegen. 

Auwereel

Auwereel

20-09-2026 om 17:11 Topicstarter

Wieder schreef op 20-09-2026 om 15:08:

Minder dan voorheen. Ik heb namelijk 2 keer gevlogen, 1x heen, 1x terug, en ik ga het nooit meer doen. Ik verpak mijn vliegangst in vliegschaamte en kom over als een milieubewuste deugneus in plaats van een bange poepert. Ik zeg: win/win!

Overigens vind ik een dochter in Nieuw-Zeeland een uitermate goed excuus om wél te vliegen. Als er ooit een vliegquotum komt, krijg jij mijn airmiles! Tenzij een van míjn dochters in Nieuw-Zeeland gaat wonen, dan heb je pech. En ik ook, want dan moet ik iets aan mijn vliegangst gaan doen 😅

Nou Wieder, bedankt alvast en ik hoop voor je dat je dochters wat meer in de buurt blijven! 

Poeh, ik zou het even op moeten schrijven denk ik :
Toen ik 1,5 was naar Benidorm
7/8 jaar Gran Canaria
11 Ibiza
18 Turkije
19 Turkije
20 Turkije
23 Turkije
27 Amerika  
29 Turkije
30 Spanje
34 Amerika
35 Spanje

Dat was het wel volgens mij. Dus nu in totaal 12 keer en de 13e keer komt er over een paar weken aan. Dan gaan we naar New York. Daar zit dan met de laatste keer alweer 7 jaar tussen, dus ik vlieg niet super vaak. Denk dat de eerstvolgende keer na NY ook wel weer even op zich zal laten wachten. Al wil ik wel graag nog eens naar een Grieks eiland in de meivakantie of zo, dus wie weet. Ik plan het eigenlijk niet echt vooruit allemaal. Zie wel wanneer het uit komt 😊 ik heb niet echt last van vliegschaamte, nergens voor nodig als je zo weinig vliegt als ik vind ik zelf.

Ik heb 3 keer gevlogen, 4 keer als je een rondvlucht in een Cessna meetelt. Of ik meer of minder ga vliegen? Geen idee. Misschien als mijn vriend van zijn vliegangst afkomt of ik meegevraagd word met een vriendin. Ik heb niet echt de behoefte om op vliegvakantie te gaan.

Ik word binnenkort 57 en heb 2 x gevlogen in mijn leven.  Een keer naar Barcelona  en een keer naar Bologna. Mijn eerste keer vliegen was op mijn 50ste. Ik denk niet dat ik ooit nog ga vliegen.  Heeft niets met vliegschaamte te maken maar vooral met mijn fysieke beperkingen en hoge prikkelgevoeligheid. En hoewel de neuroloog er gewoon groen  licht voor heeft gegeven, trekt het me niet echt meer aan.

ik ben 55 en 3 keer gevlogen. Eerste keer naar Amerika, 1 keer naar Berlijn en pas geleden naar IJsland. Dus niet veel en ik weet ook niet of en wanneer ik weer ga. Ik hoop nog wel een paar vliegreizen te maken.

Op mn 30ste voor het eerst. Naar Curaçao. En daarna naar Albanië en morgen naar Portugal. Als het even kan neem ik de trein of de auto. 

Ik heb ongeveer 5 keer gevlogen, voornamelijk naar Scandinavië.
Volgend jaar hoop ik naar IJsland te vliegen.
Last van vliegschaamte heb ik niet.

Ik vlieg niet jaarlijks maar al met al heb ik in mijn leven al redelijk vaak gevlogen, alleen al 14 keer buiten Europa. Ik heb geen last van vliegschaamte zeker niet voor reizen die ik gemaakt heb lang voordat iemand van dat woord gehoord had. Ik ben geen budget vlieger we willen alleen vliegen op een nette tijd en met een lange benen plek. Vliegen is voor ons dus niet goedkoop en we doen het alleen voor reizen die wij de moeite waard vinden en bijvoorkeur meer dan twee weken duren. In 2023 ben ik naar Canada geweest en dit jaar ben ik naar Nice gevlogen en na ruim twee weken terug vanaf Barcelona. Wanneer ik weer vlieg weet ik niet.
Zolang we gezond blijven zullen we af en toe vliegen voor een reis die wij de moeite waard vinden maar we vinden heel veel plekken dichtbij waar we naar toe kunnen rijden ook heel mooi.

ik gok op +/-30, 
als baby ik ging voor het eerst naar Portugal, en daar ben ik het vaakst geweest, verder 
Japan 2x 
Oostenrijk
Kroatië
Italië
Malta 2x
Spanje 2x
Mallorca
Tenerife
Hongarije
Tsjechie 
Turkije 4x
Amerika 4x
Suriname 4 of 5x 
Schotland 

ik ga zeker nog wel vliegen, heb nog een paar verre reizen op mijn lijst staan.
vriend en ik zijn nogal reislustig, gaan het liefst 2x per jaar weg 
doe niet aan vliegschaamte, eigenlijk heb ik ook een beetje een hekel aan lange vluchten.. op een gegeven moment ben ik het wel een beetje zat en duurt het te lang.. is mijn toxic trait wat vliegen betreft 

Oei. Ik denk wel 100+ keer. Maar overgrote deel daarvan was in de jaren (tussen 1985 en 1995 ongeveer) dat ik een commerciële functie had bij  een groot Amerikaans bedrijf. Toen was er nog geen. Teams of Google Meet, en moest je overal gewoon heen.  Ik zat  bijna wekelijks in een vliegtuig.  Dagje München. Even op en neer naar London . Of Lyon.. 

Qua vakantie / prive valt t mee.  Keer of 3 naar Amerika. Vakantie Lapland.  Naar Londen..en nog  wat andere tripa in Europa.   De laatste jaren zijn we veel aan het lange afstand wandelen met de rugzak. Heerlijk.  😄 En weinig vliegtuig ...

13x gevlogen tot nu toe (en ben 34 jaar):
Middelbare school: New York & Rome
Prive: Finland (winter), Tenerife (huwelijksreis), Brazilië, Bosnië, Servië (dansreizen)
Werk: Ierland, Italië, Kroatië, Duitsland, Amerika, Portugal (maar daarnaast ook met de trein 3x naar Wenen ('s nachts), 1x Hamburg, 1x Berlijn en een keer of 5 naar Brussel).

Met mijn ouders heb ik slechts 1x gevlogen: ter ere van hun 30-jarig huwelijk naar noord-Finland in de winter toen ik allang niet meer thuis woonde. Met mijn man (15 jaar samen) heb ik enkel die reis naar Finland en onze huwelijksreis gevlogen. 
Ik verwacht niet dat ik privé nog snel vliegreizen ga maken. Met de auto kamperen is veel fijner met (kleine) kinderen. Wellicht dat ik nog ooit een dansreis maak.

Werk probeer ik zoveel mogelijk te minimaliseren. Ik dien nu alleen nog papers in bij conferenties op treinafstand bijvoorbeeld. Maar soms ontkom ik er denk ik toch niet aan om ergens een consortiumbijeenkomst verder weg te bezoeken.

Ik heb meer dan voorheen gekozen omdat ik nog maar 1x gevlogen heb (op mijn 47e). Ik wil nog wel een paar stedentrips doen. Vroeger geen geld voor. Als het kan met de trein maar desnoods vliegtuig. Nog 2x en ik zit al op meer 😊

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.