Vakantie en reizen
Auwereel
20-09-2026 om 15:02
Hoe vaak heb je gevlogen en ga je nog vliegen?
Hoeveel vliegreizen heb je gemaakt?
En hoeveel plan je nog te gaan vliegen?
Wat is de reden voor je antwoord?
Speelt bijvoorbeeld vliegschaamte vanwege het milieu nog een rol?
Peiling
Mijn aantal vliegreizen in de toekomst:
Auwereel
20-09-2026 om 15:05
Ik heb vliegreizen gemaakt naar:
Canada
Indonesië
US (2x)
Van Schotland naar Nederland, dus alleen de terugweg.
Ik ga graag in Europa op vakantie, met trein of fiets. Ik ben zelfs de laatste jaren Nederland niet uit geweest op vakantie.
Maar met een dochter in Nieuw-Zeeland ga ik wel vaker vliegen.
Wieder
20-09-2026 om 15:08
Minder dan voorheen. Ik heb namelijk 2 keer gevlogen, 1x heen, 1x terug, en ik ga het nooit meer doen. Ik verpak mijn vliegangst in vliegschaamte en kom over als een milieubewuste deugneus in plaats van een bange poepert. Ik zeg: win/win!
Overigens vind ik een dochter in Nieuw-Zeeland een uitermate goed excuus om wél te vliegen. Als er ooit een vliegquotum komt, krijg jij mijn airmiles! Tenzij een van míjn dochters in Nieuw-Zeeland gaat wonen, dan heb je pech. En ik ook, want dan moet ik iets aan mijn vliegangst gaan doen 😅
Schemerlampje
20-09-2026 om 15:12
Ik weet het antwoord niet op de vraag. Ik heb tot nu toe 2x gevlogen. Curaçao (familiebezoek) en Canada. Of ik in de toekomst nog ga vliegen weet ik niet. Oudste heeft dromen om te emigreren naar Canada. Dan zal ik daar waarschijnlijk nog wel heen gaan als dat lukt met mijn gezondheid. En zoals in het andere topic al gezegd, zouden we sowieso graag nog een keer terug gaan. Maar ik heb inderdaad wel last van vliegschaamte, en het is best wel duur. En binnen Europa is er ook nog zoveel moois te zien, dus daarvoor hoeven we ook niet te vliegen.
kenfan
20-09-2026 om 15:15
Ik ben niet het type dat voor een stedentripje met shoppen het vliegtuig zou pakken.
Maar ik zit nu in een levensfase dat we en meer geld, meer tijd hebben en de lichamelijke conditie nog hebben om een paar verre reizen te maken. En er zijn nog wel een paar verre bestemmingen die ik graag zou willen zien.
Toen kind nog in het VK woonde,konden we uit onze woonplaats vaak een voordelige vlucht nemen. Een tijdrovende optie die soms meer dan 3 x zo duur was, was dan heel aantrekkelijk.
Damoontje
20-09-2026 om 15:21
Eerste keer was een Cityhopper die vanaf Schiphol een rondje vloog. Verder 2x Fuerteventura, 1x Kroatie, 1x Israel, 1x Marokko, 1x Tunesie en 3x Spanje (vasteland) 2x Engeland 1x Turkije
Ik denk 13x. Een aantal van mijn verre vakanties was met de bus. Vind ik meestal heerlijk, dan heb je na de stress van werk/school afronden gewoon even 24 uur dat je op een stoel moet zitten. Ik heb eigenlijk een hekel aan Schiphol.
Emel
20-09-2026 om 15:25
Ik vlieg niet meer als het niet hoeft. Niet voor werk en zeker niet voor de lol/vakantie.
Voor familie in nood (you never know) zal ik uiteraard een uitzondering maken.
Bloem75
20-09-2026 om 15:28
Ondanks dat ik me een klimaatcrimineel voel, heb ik dit jaar al 8x gevlogen (1x La Gomera, 1x Spanje en 2x Egypte). Als ik naar Denemarken, Sovenie, Duitsland, Belgie of Frankrijk ga, reis ik het liefst per auto of trein.
Ik heb denk intotaal 80x gevlogen. De prijs houd mij niet tegen maar echt fijn vind ik vliegen niet.
Ik probeer wel zoveel mogelijk te compenseren. Ik eet geen vlees, probeer lokaal en seizoensgericht producten te kopen. Ik rij zelf geen auto maar wel soms als passengier. Pak de trein of fiets(geen electrische) naar werk. Verbruik geen gas. Maar goed, dat zijn maar druppeltjes op de gloeiende plaat t.a.v. mijn vliegverkeergebruik.
Knutselkei
20-09-2026 om 15:29
Ik heb evenveel gestemd. Meestal gaan we 1 x per jaar in de winter naar de zon. Soms slaan we jaar over. Ik vlieg pas sinds jaar of 7 weer. In de 20 jaar ervoor 2x gevlogen dus had ook meer kunnen stemmen. De rest doen we met de auto,en dan blijven we in de buurt. Stedentrip of zo doe ik nooit. Toen we nog geen kinderen hadden zijn we 6 x met vliegtuig geweest.
MRI
Ja het scheelt natuurlijk wel hoe oud je bent. Ik ben gepensioneerd en heb 9x gevlogen. Tien jaar geleden voor het laatst. Ik ga het niet meer doen. En ja verantwoordelijk voelen voor het milieu speelt daar in mee.
Madamecannibale
Ik weet het niet precies maar in ieder geval wel 25+ keer. Ik heb voorlopig geen vliegreizen op de planning, ik heb behoorlijke vliegangst. Toch sluit ik niet uit ooit nog in het vliegtuig te stappen. Maar voorlopig reis ik liever met de auto, trein of boot.
Kampeerder
20-09-2026 om 15:39
ik heb in mijn hele leven vier keer gevlogen, en hoop in de toekomst misschien nog vier keer te vliegen. Mijn favoriete vakantie is kamperen en dat matcht niet lekker met vliegen.
MMcGonagall
20-09-2026 om 15:49
Ik heb wel vaak gevlogen (of wat is vaak, in schat een keer of 40 heen en weer). De eerste keer op mijn 17e, naar Engeland. De jaren erna binnen Europa, Frankrijk, Portugal, Spanje, Griekenland, Italië, Kroatië. Ook wel regelmatig met de auto op vakantie geweest, dat vind ik meestal ontspannener, maar 1000+ km doe ik liever niet meer. Mijn kind woont in Engeland dus daar vlieg ik elk jaar wel een keer heen. Buiten Europa naar Zuid-Korea (langste vlucht) en verschillende landen in Afrika.
Mijn wensenlijst is nog erg lang, maar een verre reis zit er niet elk jaar in. Ik wil nog naar Botswana, Maleisië, Canada, Brazilië, Argentinië en Madagascar en mijn man nog een keer naar de VS (als het daar weer ‘normaal’ is/wordt).
Vliegschaamte heb ik niet echt, maar ik zou ook niet voor drie dagen shoppen gaan vliegen.
Dolfje
20-09-2026 om 15:50
ik heb de eerste keer gevlogen toen ik 14 was, met de familie naar Ibiza want daar was mijn moeder het jaar ervoor geweest.
Toen een aantal jaar niet en ik denk in 1998 of 1999 voor de tweede keer, met man naar Kreta.
Daarna wel bijna elk jaar minstens 1 keer.
De laatste jaren vaak zelfs 2 keer en soms 3.
Dus zo'n 25-30 keer tot nu toe denk ik.
Marty1984
20-09-2026 om 15:53
Ik gok dat ik een keer of 20 heb gevlogen. Heen en terug maakt 40 keer.
Vooral als kind en puber.
De laatste keer is 10 jaar geleden.
Ik hou niet meer zo erg van vliegtuigen. En manlief ook niet. Te onhandig, te weinig bagage kunnen meenemen, te veel tijd kwijt, ... als eerste keuze heb ik tegenwoordig de wagen qua reizen.
Maar als het moet of als het praktischer is ... let's go. Gestemd dus op "evenveel" omdat ik niet doe aan vliegschaamte. Ik wil bijvoorbeeld ooit nog wel eens in Zuid-Spanje raken en dat is een week reizen met de wagen.
Ik ben sowieso niet van de verre reizen. Dat helpt
. Je maakt mij niet gelukkig met een vakantie naar Amerika, Bali, Dubai of Sydney.
Vf_Watervrouw
20-09-2026 om 16:11
Sinds 2004 ongeveer:
1-2x Londen
3x elders Europa
1x VS
1x Australië
2x Azie
Azie staat nog wel op de herhaal planning, wellicht meerdere keren; internetvriendin die niet naar Europa kan komen.
Australië en Zuid-Afrika twijfel ik over, verder op zich geen vliegplannen. Voor Ijsland en Ierland zijn vast niet-vliegmogelijkheden te vinden en voor het vaste land moet je 'gewoon' de tijd nemen...
Sibling in een buitenland dat ook per vliegtuig zou moeten maar vooralsnog vind ik de jaarlijkse reünie in NL wel voldoende.
Milieubewuste collega had plaatsvervangende vliegschaamte toen hij over mijn Azie plan hoorde. Vliegen voor familiebezoek vond hij beter te rechtvaardigen dan zo'n plezierreis.