Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Herfstvakantie komt niet overeen met rijksoverheid

Goedemiddag allemaal,

Even een korte vraag. Wij hebben in juni onze herfstvakantie geboekt. Nu lees ik in onze nieuwsbrief van de middelbare school dat de herfstvakantie een week eerder plaatsvindt dan aangegeven bij rijksoverheid. Mag dit zomaar?  Ik baal hier echt van. Alles is betaald en geboekt. Daarnaast ook ons werk erop afgestemd en oppas geregeld. Wij hebben het niet breed, dus niet gaan is eigenlijk geen optie en weggegooid geld.


De school zit fout, ik zou gewoon gaan. 

Helaas voor de herfst- en voorjaarsvakantie geeft het rijk alleen adviesdata. Dat staat er ook bij. School besluit wanneer ze dicht zijn.

Ja,  dat mag https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schoolvakanties/overzicht-schoolvakanties-per-schooljaar/overzicht-schoolvakanties-2023-2024

Gebeurt vaak in gebieden waar de regio's elkaar raken.  Wij zitten in het uiterste noordelijke puntje van regio midden.  Voor de middelbare komen kinderen al gauw in regio noord terecht.  Wij hebben een paar jaar soms wel een soms geen gehannes gehad met wel of niet gelijk vakentie. Jongste mocht elke middelbare kiezen die bij wilde mits in regio noord om weer gelijke vakanties te hebben. 

redbulletje schreef op 28-08-2023 om 17:07:

De school zit fout, ik zou gewoon gaan.

Nee school mag dat doen. Weggaan is geen optie.

Zitten je kinderen op dezelfde school? Zo niet dan zou ik er met geen woord over reppen en die ene die op de school met de afwijkende vakantie zit ziekmelden. En als je dan gebeld wordt op je mobiel terwijl je op vakantie bent, geef je de telefoon door aan je kind en vertelt die somber, kuch kuch, dat het echt helemaal niet gaat. Als ze er echt werk van maken, kost het je in het ergste geval €500,-. Dat moet je dan overwegen, of je die gok wil en kan nemen. 

Als je twee kinderen op die school hebt, gaat dit natuurlijk niet. Dat loopt teveel in de gaten. 

Ik zou het denk ik met de school overleggen en vragen of kind vrij mag. Ziekmelden zou ik niet doen, al is het omdat kind dan zelf ook moet liegen als het terugkomt op school.

Knupz

Knupz

28-08-2023 om 17:20 Topicstarter

Wat balen zeg.
Ziekmelden is geen optie helaas. Ik had al gemaild met de vraag of dit wel zomaar kon. We zitten niet tegen een andere regio aan (in de buurt). Dus bijzonder dat school afwijkt. Bij beide basisscholen nog geen enkele jaar meegemaakt. Ons kind gaat nu voor het eerst naar de middelbare en nu loopt het spaak. 500,- is teveel. Wij hebben weinig te besteden en dit is meer dan de geboekte kosten.

Knupz schreef op 28-08-2023 om 17:20:

Wat balen zeg.
Ziekmelden is geen optie helaas. Ik had al gemaild met de vraag of dit wel zomaar kon. We zitten niet tegen een andere regio aan (in de buurt). Dus bijzonder dat school afwijkt. Bij beide basisscholen nog geen enkele jaar meegemaakt. Ons kind gaat nu voor het eerst naar de middelbare en nu loopt het spaak. 500,- is teveel. Wij hebben weinig te besteden en dit is meer dan de geboekte kosten.

Je blijft in Nederland als de vakantie maar 500 euro kost voor het hele gezin? Zou dan gewoon de accommodatie bellen en de situatie uitleggen en vragen of jullie de datum kunnen verzetten.

Knupz

Knupz

28-08-2023 om 17:29 Topicstarter

oh nog erger. Ik heb al die tijd bij 2022 gekeken ipv 2023. Dus het is nog mijn fout ook. School zit er helemaal niet naast.

Knupz

Knupz

28-08-2023 om 17:30 Topicstarter

redbulletje schreef op 28-08-2023 om 17:24:

[..]

Je blijft in Nederland als de vakantie maar 500 euro kost voor het hele gezin? Zou dan gewoon de accommodatie bellen en de situatie uitleggen en vragen of jullie de datum kunnen verzetten.

Ik heb net even een mailtje verstuurd. Maar ik zit helaas zelf dus fout. Via de website lijkt alles op één accomodatie vol te zitten. Misschien hebben wij geluk. 

Maar heb je geen kosteloze annuleringsoptie nu? Als bijna alles volgeboekt is kunnen ze vast met verhoogd tarief alsnog aan een ander verhuren. 

Knupz schreef op 28-08-2023 om 17:29:

oh nog erger. Ik heb al die tijd bij 2022 gekeken ipv 2023. Dus het is nog mijn fout ook. School zit er helemaal niet naast.

Oh wat balen zeg!  

Knupz schreef op 28-08-2023 om 17:29:

oh nog erger. Ik heb al die tijd bij 2022 gekeken ipv 2023. Dus het is nog mijn fout ook. School zit er helemaal niet naast.

Dat is echt heel jammer. 

Oh, wat balen! Ik hoop dat jullie het kunnen verzetten!

Trek het boetekleed aan richting school, leg uit wat er gebeurd is en vraag alsnog vrij. School is de gene die beslissingsbevoegd is tot 10 dagen aaneengesloten. Daarna komt pas de leerplichtambtenaar in beeld. 
Ik heb iets dergelijks ook eens gehad. Ik heb eerlijk het verhaal verteld en school zei: als je de rest van het jaar gewoon aanwezig bent doen wij niet moeilijk en gaan jullie gewoon op vakantie.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.