Vakantie en reizen
Kampeerder
27-09-2026 om 09:56
Heb jij dat nou ook?
Nog twee weken werken en dan gaan we een weekje weg. Dit keer niet kamperen maar naar een huisje. Nog twee heel drukke weken voor de boeg dus was van de week en gisteren al wat dingen aan het opzoeken en klaarleggen. Had me voorgenomen om maar één krat spullen voor de keuken/boodschappen mee te nemen. Krat is al vol maar ik heb nog niet alles erin.
Ik wil er geen verhuizing van maken maar wil ook niet op dag één al boodschappen hoeven doen. We gaan daar vast wel uit eten maar ik wil ook wel eens zelfs koken. Dus wat kruiden en zo. Spullen voor ontbijt heb je meteen nodig dus die gaan ook mee.
De fietsen gaan mee, dus ook de fietstassen, de helmen, de fietspomp.
Dan lijkt het ook nog eens heel mooi weer te worden dus kleding wordt ook een hele berg. Want ook kleding voor minder mooi weer nodig.
We houden van zwemmen dus ook de zwemspullen moeten mee. Een wandelschoenen.
We hebben een linnenpakket bijgeboekt maar neem toch even een extra handdoek per persoon mee want voorgaande keren was dat nogal minimaal voorzien.
We vertrekken dus weer met een auto vol. 🤦🏼 Een moeten alles bij thuiskomst ook weer opruimen....... Nog maar even niet aan denken dat we moeten opruimen.
Ben niet op zoek naar tips maar benieuwd hoe jullie dat doen en wat jullie er van vinden dat je dat zo doet. Ik word soms wat moe van mezelf. Man zou gewoon alleen een berg kleding meenemen, en dan de hele dag vanalles missen.
Marty1984
27-09-2026 om 18:24
Ysenda schreef op 27-09-2026 om 18:13:
[..]
2 paar toch?
1 paar voor overdag en 1 paar slippers voor 's avonds en in de douche.
1 paar voor overdag, een reserve-paar voor als er iets gebeurt met de eigenlijke schoenen, een stel sandalen, eventueel een stel nettere sandalen en daarnaast nog oversokken voor 's avonds. Waarbij ik gegarandeerd twijfel over het aantal paar oversokken.
En dan heb ik nog geen "goede schoenen" voor luxe-etentjes mee
.
Slippers draag ik niet.
Waarbij ik dus evenveel schoenen en oversokken mee heb voor 5 dagen dan wel voor 15 dagen.
TineWinkel
27-09-2026 om 18:27
Huisjes doen wij eigenlijk alleen via Airbnb en dan willen we altijd een plek met goede kookgelegenheid. Liefst dat ze ook een goede pannenset, olie, zout, peper, koffie en thee, suiker, basale kruiden etc. hebben. Dus v.w.b. kookspullen laat ik het er meestal op aan komen. Hooguit dat ene goede keukenmes.
Maar eens met de mensen die zeggen dat je voor 4 weken ongeveer evenveel nodig hebt als voor 5 dagen. Met 2 of 3 dagen en stabiel weer, volstaat een beperktere kledingkeuze.
Eten nemen we dan weer weinig mee, ik vind het veel te leuk - zeker in het buitenland - om in een lokale supermarkt eten te scoren. En onze standaardzin is ook: als we iets echt nodig hebben op locatie X, dan zal het daar ter plekke ook wel te koop zijn. (zonnebrand, warme muts, klamboe etc.)
Spelletjes vormen bij ons ook altijd een substantieel deel van de bagage. Toen we vroeger met de tent gingen, mocht alleen de carcassone-doos vol met spelletjes mee. Nu we met de caravan gaan, gaat er 1 krat mee met spelletjes, boeken, breiwerk, puzzelboekjes etc.
MMcGonagall
27-09-2026 om 18:29
[..]
2 paar toch?
Ik ben een minimalist en zelfs ik heb meer schoenen bij me. Voor een zonvakantie sneakers om te wandelen, sandalen voor de leuk, instappers voor het gemak en de dagelijkse wandelingetjes en badslippers voor binnenshuis. Voor echte wandelingen als in de bergen of rotsen heb ik dan ook nog wandelschoenen.
Bakblik
27-09-2026 om 18:34
[..]
2 paar toch?
2 paar maar?
Paar badslippers voor te douchen/zwembad op de camping.
Paar birkenstocks voor overdag met warm weer.
Paar schoenen die ik thuis ook draag voor stadse wandelingen
Paar stevige wandelschoenen voor wandelingen in de natuur/ bergen
Paar teva's voor een kanotocht of andere natte omstandigheden.
5 Paar minimaal hier of ik nou 5 dagen of 3 weken wegga.
Met 2 paar ga ik het echt niet redden tijdens de activiteiten die wij graag doen tijdens de vakantie.
Kampeerder
27-09-2026 om 18:39
MMcGonagall schreef op 27-09-2026 om 18:29:
[..]
Ik ben een minimalist en zelfs ik heb meer schoenen bij me. Voor een zonvakantie sneakers om te wandelen, sandalen voor de leuk, instappers voor het gemak en de dagelijkse wandelingetjes en badslippers voor binnenshuis. Voor echte wandelingen als in de bergen of rotsen heb ik dan ook nog wandelschoenen.
Precies dit!
En op de camping ook nog tuinklompen oid voor als het gras nat is. Dus schoenen die echt vies mogen worden. En die je makkelijk aan en uit doet, want geen schoenen in de tent.
Komende vakantie hopelijk alleen sneakers, wandelschoenen, en slippers voor in huis
Ysenda
27-09-2026 om 18:40
Marty1984 schreef op 27-09-2026 om 18:24:
[..]
1 paar voor overdag, een reserve-paar voor als er iets gebeurt met de eigenlijke schoenen, een stel sandalen, eventueel een stel nettere sandalen en daarnaast nog oversokken voor 's avonds. Waarbij ik gegarandeerd twijfel over het aantal paar oversokken.
.
Slippers draag ik niet.
Waarbij ik dus evenveel schoenen en oversokken mee heb voor 5 dagen dan wel voor 15 dagen.
Wow, zoveel schoenen heb ik thuis niet eens.
Marty1984
27-09-2026 om 18:42
Ysenda schreef op 27-09-2026 om 18:40:
[..]
Wow, zoveel schoenen heb ik thuis niet eens.
Dus als morgen je schoenen nat zijn of onder de modder hangen door een boswandeling moet je op slippers naar je werk omdat je geen reserve-schoenen hebt?
Ik doe zelf niet aan wandelschoenen wegens te moeilijke voeten (en ik haat lange tochten). Maar ik wil toch echt altijd graag droge sneakers zonder modder voor handen hebben. En niet uit eten moeten op Teva-sandalen. Leuk die Teva's voor overdag als het warm is. Maar 's avonds wil ik toch echt wat anders.
Loveparijs9
27-09-2026 om 18:43
Ik ga af en toe een midweekje alleen naar een huisje ergens. Even een weekje uitrusten en bijkomen, geen pubers om voor te zorgen. Ik ben alleenstaande moeder van 3 pubers die fulltime bij mij zijn.
Ik ga op de fiets, want geen auto en geen rijbewijs. Mijn eigen kussen gaat mee, een paar boeken gaan mee, wat kleding, slippers, een dik vest, wat kaarsjes enzo, toiletartikelen. Liefst mijn eigen kleine cupjes apparaat. en verder wat er mee kan, mag mee. Eten doe ik lekker makkelijk daar.
Ik heb fietstassen, een grote mand voorop en een rugzakje. Het valt mij enorm mee hoeveel ik mee krijg.
In je uppie heb je natuurlijk ook weinig nodig.
Kampeerder
27-09-2026 om 18:45
Marty1984 schreef op 27-09-2026 om 18:24:
[..]
.
Slippers draag ik niet.
Maar wat kan er nu gebeuren? Schoenen die al slecht zijn en stuk zouden kunnen gaan, neem ik sowieso al niet mee. Verder ben ik heel zuinig op mijn schoenen, dus bij echt vieze ondergrond of ernstige neerslag doe ik direct iets aan wat daar tegen kan, laat schoenen niet buiten staan. Het is me nog nooit overkomen dat ik reserveer schoenen nodig had.
Marty1984
27-09-2026 om 18:51
Kampeerder schreef op 27-09-2026 om 18:45:
[..]
Maar wat kan er nu gebeuren? Schoenen die al slecht zijn en stuk zouden kunnen gaan, neem ik sowieso al niet mee. Verder ben ik heel zuinig op mijn schoenen, dus bij echt vieze ondergrond of ernstige neerslag doe ik direct iets aan wat daar tegen kan, laat schoenen niet buiten staan. Het is me nog nooit overkomen dat ik reserveer schoenen nodig had.
Als ik een bos intrek op vakantie doe ik vaak al gelijk mijn reserve-sneakers aan. Kwestie dat mijn goede sneakers heel blijven. Want die heb ik ook nodig voor mijn werk en dergelijke. En ik kom ook iets te vaak water tegen op vakantie. Of een hoosbui. Of ik ga weer eens tegen de grond (lees: val over een kiezel) en ik slaag er weer in een kapotte schoen te hebben.
Ik heb dus toch echt zowat altijd op vakantie 2 stellen sneakers (Skechers) mee. Het goede paar om gewoon op rond te lopen, net alsof ik op mijn werk rondloop. En het slechtere paar dat desnoods het andere paar kan vervangen. Waar ik thuis bijvoorbeeld ook de tuin mee induik.
Afgelopen week teambuilding op mijn werk en ik had mijn gewone sneakers aan, mijn reserve-sneakers op boot 1 aangetrokken uit veiligheid en mijn Teva-sandalen gedragen op zeilboot 2. Dan ben ik 1 dagje weg
. Ik had ergens in mijn rugzak naast een stapel reserve-kleding ook reserve-sokken mee. Want ik ken mijzelf.
Ysenda
27-09-2026 om 18:55
Marty1984 schreef op 27-09-2026 om 18:42:
[..]
Dus als morgen je schoenen nat zijn of onder de modder hangen door een boswandeling moet je op slippers naar je werk omdat je geen reserve-schoenen hebt?
Ik doe zelf niet aan wandelschoenen wegens te moeilijke voeten (en ik haat lange tochten). Maar ik wil toch echt altijd graag droge schoenen zonder modder voor handen hebben. En niet uit eten moeten op Teva-sandalen. Leuk die Teva's voor overdag als het warm is. Maar 's avonds wil ik toch echt wat anders.
Ik heb wandelschoenen, een paar lage DrMartens, een paar DrMartens Mary Janes, een paar teva's en badslippers. Maar die gaan niet allemaal mee, bij een zomer vakantie naast de wandelschoenen en slippers nog teva's. Meer niet, je moet het ook allemaal tillen. Zo groot is mijn rugzak niet.
Wandelschoenen zijn grijs, met een grijze broek en een wit shirt zat ik prima in het gemiddelde bij het concert in de Royal Albert Hall.
Bij het Hilton in Praag vonden ze het ook geen probleem en zat ik ook in het gemiddelde qua dresscode, ze vonden het vooral fijn dat mijn kind zich wist te gedragen in het restaurant itt de in colbert gehezen jochies van dezelfde leeftijd.
In een hostel is het vrij gebruikelijk om 's avonds op je slippers rond te scharrelen. Zeker na een regenachtige dag staan er dan veel schoenen te drogen op de gekste plekken.
Mama-Inge
27-09-2026 om 19:35
Altijd te veel, want stel dat ik dit of dat nodig heb.
Wat betreft schoenen, een paar wandelschoenen, lage laarsjes voor als het nat is, slippers voor dou en (nep) crocks voor in huisje/caravan/ tent
Due-scimmie
27-09-2026 om 20:15
Marty1984 schreef op 27-09-2026 om 18:42:
[..]
Ik doe zelf niet aan wandelschoenen wegens te moeilijke voeten (en ik haat lange tochten). Maar ik wil toch echt altijd graag droge sneakers zonder modder voor handen hebben. En niet uit eten moeten op Teva-sandalen. Leuk die Teva's voor overdag als het warm is. Maar 's avonds wil ik toch echt wat anders.
Wij hebben een schoenendroger dus mijn schoenen zijn dag erna gewoon droog. Heb ik laatst bij weekendje weg gewoon meegenomen.
Tijgeroog
27-09-2026 om 20:32
Voor 3 weken kamperen:
- teva-slippers, daar loop ik het meeste op
- teva-sandalen, voor als we een stadje bezoeken, of als de aanloop naar een klimgebied te ingewikkeld is voor m'n slippers. Bij uitzondering ook voor een klettersteig
- wandelschoenen. Voor wandeltochten, klettersteigen en als de aanloop naar het klimgebied te zwaar is voor m'n sandalen
- evt hardloopschoenen, hoewel hardlopen er momenteel niet in zit
- klimschoenen. Om te klimmen
In het verleden nam ik ook m'n nette teva's mee, voor uit eten, maar die bleek ik in de praktijk dat toch amper voor te gebruiken dus die blijven nu thuis.
Auwereel
27-09-2026 om 20:59
Zoveel schoenen passen niet in mijn rugzak. Ik heb waterdichte schoenen aan en misschien wat slippers mee als het past.
Afgelopen vakantie heb ik geen extra schoenen gemist, mijn schoenen werden alleen stoffig.