Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

GPS tracks/gpx bestanden/ app?

Ik kan via mijn reisorganisatie gps tracks downloaden naar een gpx app. 
Ik heb nog niet zo'n app, ik weet überhaupt niet hoe zoiets werkt 
Moet je dan eerst de bestanden naar je computer downloaden en dan vanaf de pc naar je telefoon?
Wie heeft er wel eens gewandeld met die gps tracks op een gpx app op je telefoon?
Wie kan mij dit in Jip en Janneke taal uitleggen 😅
Ik heb een iPhone


ButterCup

ButterCup

31-07-2021 om 11:38 Topicstarter

Ik lees nu ook dit, ik ben echt zo'n noob he, begrijp dit allemaal niet hoor 

GPS Software

Het gebruikte bestandsformaat is GPX. Dit is een bestandsformaat waar vrijwel alle GPS-apparaten en veel smartphone apps mee om kunnen gaan.

Om de gegevens uit het GPX-bestand over te zetten naar jouw GPS-apparaat heb je software nodig die dit voor je kan doen. Bijna elke fabrikant van GPS-apparaten stelt zelf GPS-software beschikbaar. De software van Garmin heet bv Basecamp.
Een programma dat wij aanraden om te gebruiken is GPS Trackmaker (helaas alleen voor Windows-gebruikers), te downloaden vanaf www.trackmaker.com.



ButterCup

ButterCup

31-07-2021 om 11:39 Topicstarter

En dan heb je dus blijkbaar ook 'gewone gpx bestanden' en zip bestanden. 

Ik lees mee, in de hoop op een simpele en korte uitleg. 

Ik wil ook graag met gps gaan wandelen, maar het lijkt allemaal zo'n gedoe. Ik ben ook gewoon te lui om er een hele studie naar te doen. Ik overweeg bijvoorbeeld om zo'n Garmin te kopen, maar daar heb je serieus een heel boek voor met uitleg en workshops 

Ik importeer gpx bestanden in de app Footpath. Of in topo GPS, maar ik geloof dat je voor die laatste wel voor 3 of 4 euro een kaart van NL moet kopen voor je hem kunt gebruiken. 

Ik heb beide apps veel gebruikt tijdens de lockdowns en was er toen heel handig mee, maar ik ben een beetje wandelmoe nu. 

Rondstruiner schreef op 31-07-2021 om 18:21:

Ik lees mee, in de hoop op een simpele en korte uitleg.

Ik wil ook graag met gps gaan wandelen, maar het lijkt allemaal zo'n gedoe. Ik ben ook gewoon te lui om er een hele studie naar te doen. Ik overweeg bijvoorbeeld om zo'n Garmin te kopen, maar daar heb je serieus een heel boek voor met uitleg en workshops

Met een gps is het makkelijk hoor! Je hebt idd wel hele boekwerken over wandelen met gps maar dat gaat dan vaak over Geocachen ( erg leuke hobby trouwens, doen we al jaren)

Zoek maar eens op Garmin ETrex 30, die vind ik erg handig in gebruik. Je download de gpx bestanden op je computer, koppelt gps via kabel aan de computer en dan hoef je de gpx bestanden alleen maar naar je Garmin map te slepen.

Wanneer je een Geocaching account hebt (www.Geocaching.com) kun je zelfs met 1 druk op de knop de gpx bestanden op je Garmin gps downloaden 

Je hebt helemaal geen speciaal apparaat als een Garmin nodig, zet gewoon een van de twee apps die ik noemde op je telefoon en klaar ben je. Ook geen laptop of kabels, je download de gpx die je wil op je telefoon en zet hem in de app. 

Beide apps hebben hun eigen sterke punten dus ik gebruik ze vaak allebei tijdens een wandeling. Maar een paaltjeswandeling is wel zo makkelijk  maar ook dan heb je wat aan de apps, voor als je een paaltje mist of de route wil afsnijden ofzo. 

ButterCup schreef op 31-07-2021 om 11:39:

En dan heb je dus blijkbaar ook 'gewone gpx bestanden' en zip bestanden.

Zippen is het 'inpakken' van een bestand zodat het kleiner wordt. Je kunt allerlei bestanden zippen, ook een gpx bestand. Als je een zipbestand dan 'uitpakt' cq opent, dan krijg je de gpx. 

ButterCup

ButterCup

31-07-2021 om 20:51 Topicstarter

Bedankt allemaal! Ik ben nu echt al wel wat wijzer en ga me er eens verder in verdiepen.
Ik denk dat app op de telefoon mss wel het handigst is.

ScarletWitch schreef op 31-07-2021 om 20:11:

[..]

Met een gps is het makkelijk hoor! Je hebt idd wel hele boekwerken over wandelen met gps maar dat gaat dan vaak over Geocachen ( erg leuke hobby trouwens, doen we al jaren)

Zoek maar eens op Garmin ETrex 30, die vind ik erg handig in gebruik. Je download de gpx bestanden op je computer, koppelt gps via kabel aan de computer en dan hoef je de gpx bestanden alleen maar naar je Garmin map te slepen.

Wanneer je een Geocaching account hebt (www.Geocaching.com) kun je zelfs met 1 druk op de knop de gpx bestanden op je Garmin gps downloaden

Oh, gelukkig! En is het dan zoiets als in Google maps, dat je jezelf als een stipje ziet op de route?

impala schreef op 31-07-2021 om 20:23:

Je hebt helemaal geen speciaal apparaat als een Garmin nodig, zet gewoon een van de twee apps die ik noemde op je telefoon en klaar ben je. Ook geen laptop of kabels, je download de gpx die je wil op je telefoon en zet hem in de app.

Beide apps hebben hun eigen sterke punten dus ik gebruik ze vaak allebei tijdens een wandeling. Maar een paaltjeswandeling is wel zo makkelijk maar ook dan heb je wat aan de apps, voor als je een paaltje mist of de route wil afsnijden ofzo.

De Garmin zou ik vooral willen, omdat de batterij van mijn mobiel soms wel heel hard gaat als ik echt een hele dag op pad ben. Heb wel een powerbank, maar toch. 

Ik heb weleens een gpx-route in de app Osmand geprobeerd te downloaden op mijn mobiel, maar jammerlijk gefaald. Het zou wel moeten kunnen. Maar ik ga eens zo'n andere app proberen.

ButterCup

ButterCup

16-08-2021 om 08:23 Topicstarter

Weet iemand een gpx app aanrader voor op de iPhone? Vind het toch allemaal een beetje ingewikkeld 😅

Ik gebruik Outdoor Active (de gratis versie) en dat gaat goed.
https://www.outdooractive.com/en/k/what-is-a-gpx-file-/45669912/

ButterCup

ButterCup

17-08-2021 om 13:11 Topicstarter

MonkeyTown schreef op 17-08-2021 om 11:51:

Ik gebruik Outdoor Active (de gratis versie) en dat gaat goed.
https://www.outdooractive.com/en/k/what-is-a-gpx-file-/45669912/

Thnx!

Echt net vandaag komt de reisorganisatie waarbij ik geboekt heb met een eigen app met alle routes offline beschikbaar. Dus dat is echt heel fijn! Dus hoef ze niet eerst te downloaden/uploaden dus voor nu is dat prima! Voor andere tracks zet ik wel een app op mijn telefoon.

ButterCup schreef op 17-08-2021 om 13:11:

[..]

Thnx!

Echt net vandaag komt de reisorganisatie waarbij ik geboekt heb met een eigen app met alle routes offline beschikbaar. Dus dat is echt heel fijn! Dus hoef ze niet eerst te downloaden/uploaden dus voor nu is dat prima! Voor andere tracks zet ik wel een app op mijn telefoon.

Ga je een wandelvakantie doen?

ButterCup

ButterCup

17-08-2021 om 16:46 Topicstarter

Rondstruiner schreef op 17-08-2021 om 14:27:

[..]

Ga je een wandelvakantie doen?

Ja! In Berner Oberland! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.