Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Geven jullie fooi ?

fooi.jpg



Ik las net een artikel over fooi geven op vakantie en ik vroeg mij af of jullie dat doen . En hoeveel dan ?

Doen jullie in Nederland ook aan fooi geven ?
Ik heb een vriendin die dat dus nooit doet !

Ik was op vakantie in Spanje en zag dat ik met mijn 10 % fooi dus al te veel heb gegeven als in Spanje 5 % gebruikelijk is . En een portemonnaie omkieperen doe ik nooit

https://www.nu.nl/geldzaken/6209234/fooi-op-vakantie-kieper-in-spanje-niet-je-portemonnee-met-kleingeld-om.html


In het buitenland bekijk ik per bestemming wat gebruikelijk is. Niet overal wordt fooi als normaal gezien en niet overal hetzelfde percentage of bij dezelfde diensten. 
Er is voor mij geen eenduidig antwoord te geven. 

In Nederland geef ik af en toe fooi. Eigenlijk alleen bij dineren in een restaurant, ongeveer 5 á 10%. We krijgen in Nederland allemaal minimaal het minimumloon voor ons werk, ook in de horeca. Daar hoeft wat mij betreft niks bij als ik alleen een kop koffie of broodje bestel. Zeker met de huidge inflatie ben ik minder geneigd fooi te geven, of een lager bedrag. 
Als ik in mijn baan (geen horeca) iets extra's doe voor klanten, krijg ik tenslotte ook geen fooi. 

In Nederland alleen in de horeca of als er iets heel zwaars als een wasmachine de trap op moet worden gesjouwd. 

Ik heb een hekel aan het hele fooiengebeuren, zou liever een fatsoenlijk salaris zien en dan evt wat duurder. Op vakantie vind ik het vaak ook onduidelijk, dat je je afvraagt aan wie moet ik wanneer geven en hoeveel? Soms vraag ik andere mensen die ik op vakantie tegen kom wat zij doen en dan blijken veel mensen het best lastig te vinden.

wild-flower

wild-flower

03-07-2022 om 13:11 Topicstarter

Bij een excursie geef ik wel vaak een fooi , sommige mensen doen dat wel en sommige ook niet zie ik vaak .

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

03-07-2022 om 13:16

In de horeca wel. Voor iets zwaars de trap opsjouwen niet. Zelf strijk ik ook dagelijks fooien op

Op vakantie meestal wel. Paar euro, net wat we hebben. Hier bijna nooit, zeker niet bij lunch of alleen drinken. Vind het al duur genoeg en vaak is de service ook gewoon ruk in Nederland.

Ik geef zowel in Nederland als in het buitenland fooi in de horeca maar niet als het niet goed was. Ik werk zelf achter de bar en wij krijgen veel minder fooi dan vroeger. Vroeger kostte een pilsje of fris 1,80 euro. Als ze dan met een munt van 2euro betaalden hoefde men vaak geen geld terug. Nu kost het 2 euro. Ook hebben we veel minder fooi omdat veel mensen pinnen en dan kun je bij ons geen fooi geven.

Ik geef vaak wel wat fooi maar geen vast percentage en alleen als de bediening niet slecht was.
Maar ik betaalde gisteren 5,20€ voor een cola dan geef ik geen fooi. 
In het buitenland ligt het er aan wat normaal is. In China niet, in de VS wel.

April2021 schreef op 03-07-2022 om 13:47:

Ik geef vaak wel wat fooi maar geen vast percentage en alleen als de bediening niet slecht was.
Maar ik betaalde gisteren 5,20€ voor een cola dan geef ik geen fooi.
In het buitenland ligt het er aan wat normaal is. In China niet, in de VS wel.

Mijn god zeg, daar schrik ik gigantisch van. 

Ik geef fooi als de bediening goed is en ze behulpzaam zijn. Ik wil me welkom voelen en dat schort er nogal eens aan in de horeca. Dat je vijf keer achter elkaar niet gezien wordt omdat ze bijvoorbeeld meer met elkaar bezig zijn dan met de gasten. 

Dat hangt er vanaf. In Nederland is het een extra voor als de bediening goed is. Dan kan ik ook wel een ruime fooi geven. Maar bij geen goede service geef ik dus ook niets, omdat het een extra is.

Ik heb ook in de VS gewoond en daar is het gewoon het inkomen van de bediening. Dan moet er echt iemand heel asociaal zijn wil ik niets geven. Zijn vaak economisch kwetsbare mensen, ik heb het zelf goed, dus. Percentages liggen daar ook hoger. In Nederland kijkt men op van ruim 10%. In de VS is 10% gewoon echt beschamend laag (tenzij de service niet goed is). Daar moet je eerder aan 20-25% denken bij echt goede service.

In het buitenland wel, afhankelijk van de omstandigheden daar. In de USA is het vaak het grootste deel van het inkomen van de medewerker, dus dan vind ik het anders dan in Nederland waar het minimumloon geldt.
In Nederland geef ik nooit fooi. Niet in de horeca, niet aan de kapper, niet aan de maaltijdbezorger, gewoon nooit.

UnrulyGnu46

UnrulyGnu46

03-07-2022 om 14:36

watertoren schreef op 03-07-2022 om 13:20:

Ik geef zowel in Nederland als in het buitenland fooi in de horeca maar niet als het niet goed was. Ik werk zelf achter de bar en wij krijgen veel minder fooi dan vroeger. Vroeger kostte een pilsje of fris 1,80 euro. Als ze dan met een munt van 2euro betaalden hoefde men vaak geen geld terug. Nu kost het 2 euro. Ook hebben we veel minder fooi omdat veel mensen pinnen en dan kun je bij ons geen fooi geven.

Waar werk jij dat een fris of biertje 2 euro kost? Dit is in mijn omgeving toch al snel 3 euro tegenwoordig

Solecito schreef op 03-07-2022 om 14:36:

[..]

Waar werk jij dat een fris of biertje 2 euro kost? Dit is in mijn omgeving toch al snel 3 euro tegenwoordig

In een voetbalkantine. Daar zijn de prijzen altijd lager. 

Voor de mensen die geen fooi geven met als argument dat in Nederland al minimum loon is: hoeveel van jullie werken ook voor minimum loon? Of kom je daar je bed niet voor uit? 
Ik ben blij met mensen die wel in de horeca willen werken omdat het zwaar werk is, lastige uren en ik zou er niks van kunnen. Zonder hun zou ik niet uit eten kunnen etc en daar mag wel wat meer waardering dan een minimumloon tegenover staan vind ik. 

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

03-07-2022 om 16:00

Meestal wel ja. Ik vond het zelf ook leuk om fooi te krijgen toen ik dat soort werk deed. 

Vavoom schreef op 03-07-2022 om 15:55:

Voor de mensen die geen fooi geven met als argument dat in Nederland al minimum loon is: hoeveel van jullie werken ook voor minimum loon? Of kom je daar je bed niet voor uit?

Ik.

En ik verdien minder dan in de horeca. Misschien komt het wel daardoor dat mijn redenering 'ik krijg zelf ook geen fooi als ik een extra stap zet' zo stellig is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.