Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Geen behoefte (meer) aan op vakantie gaan. Ben ik raar?

Ik vind vakantie hebben heerlijk, op vakantie gaan vind ik helemaal niet leuk.  Het geeft me stress,  ik vind het vervelend om heel mijn boeltje in te moeten pakken,  uit te moeten pakken, en na een paar dagen/ weken weer in te moeten pakken en weer uit te moeten pakken. Kamperen vind ik straf,  een hotel vind ik vervelend omdat je op het ritme van het hotel moet leven en een huisje heb ik thuis al, maar dan mooier en ingericht zoals ik hebben wil met plek genoeg voor mijn spullen op de plaats waar ik ze hebben wil.
Daarnaast heb ik een chronisch gebrek aan fomo. Als ik een mooie waterval zie op tv ga ik ervan uit dat die waterval er niet anders uitziet als ik um in het echt ga bekijken.  Dus dan heb ik um feitelijk al gezien en hoef ik er niet meer heen.  

Ik haat vliegen,  dat vind ik echt de stomste vorm van transport. Je moet eerst uren van tevoren naar een plek waar je helemaal niet wil zijn, meestal op een belachelijk tijdstip.  Dan wordt je gevlogen naar een plek waar je ook niet wil zijn, sta je een eeuwigheid op je bagage te wachten.  Dan moet je zorgen dat je op de plek komt waar je wel wil zijn,  dat duurt vaak ook nog te lang naar mijn zin. En op de terugweg dit alles nog een keer.  Lang in de auto zitten vind ik saai,  met de bus of de trein op vakantie lijkt me het toppunt van ellende. 

Als ik op vakantie ben denk ik aan wat ik allemaal had kunnen doen als ik niet weg was geweest.  Ik vind het heerlijk om mijn vrije tijd te besteden aan rustig die ene kamer behangen,  niet snel snel tussendoor in het weekend,  gewoon op het dooie akkertje, zeer tevreden zijn met hoe fantastisch ik dat nu weer eens voor elkaar heb. Dat vind ik ontspanning, mijn huis wordt mooier en ik mag ook nog eens op mijn eigen wc en in mijn eigen bed.  Kortom, ik begin er niet meer aan. Echtgenoot vind het allemaal prima, die hoeft ook niet meer zo nodig.  Dat lijkt me het enige dat belangrijk is,  en wat een ander daarvan vindt, interesseert me eigenlijk geen kont.  Vakantie,  fantastisch. Op vakantie gaan,  nee dank u.

watertoren schreef op 15-07-2025 om 19:50:

[.. Ik geniet er nog elke dag van dat ik niet hoef te gaan werken. Ik vind het heerlijk en ben dankbaar dat ik wakker word en niks hoef.

En dat promoot je al 100 jaar . In bijna elke reactie lees ik dat .Al jaaaaaren .

Niet op vakantie willen vind ik ook niet raar. In het begin van de relatie met mijn lief en paar keer in hotel/gehuurde accomodatie gezeten en dat beviel voor geen meter.  In het hotel moesten we vroeg ontbijten en gaan naar buiten.  In de gehuurde accomodatie hadden we steevast slechte bedden. 
Brak slapen is voor mij geen vakantie. 
Toen hebben we een tent gekocht met goede inflatables en slaapzakken als bedden. Inmiddels is de tent ingeruild voor een vouwwagen door lichamelijk ongemak bij beiden is op de grond slapen geen optie meer. 
Ik vind het heerlijk, op iedere camping mijn eigen vertrouwde huisje met een goed bed. Mijn kleine keukentje waar ik alles binnen handbereik heb en waar we lekker wat prutsen of op de cadac wat opwarmen van een traiteur.
Binnenkort gaan we weer naar een camping waar we al eerder waren. Daar doen we een tussenstop van 2 nachten en de traiteur in het volgende dorpje is zo goed daar kijk ik echt naar uit. 
Dat anderen niet op vakantie willen is hun keuze dat kan en dat mag. Als uk moest vliegen en niet mijn eigen vouwwagen mee kon nemen zou ik ook niet willen. 

Nee hoor , je bent niet raar en er is niets mis mee om gewoon lekker thuis te blijven als je dat fijn vind . Ik heb ook een hele grote tuin , maar op vakantie gaan vind ik ook fijn.
Ieder zijn ding toch ? 

Ik vind het best grappig dat mensen zoveel vinden van hoe anderen vakantie vieren. Vergelijkbare activiteiten, als je het slechts een zaterdag doet, worden doorgaans veel positiever beoordeeld. 

Sommigen vinden twee weken thuis blijven niet echt vakantie, terwijl ze een zaterdag thuis op de bank 'lekker tijd voor jezelf' noemen. Sommigen moeten niet denken aan een all in vakantie met zwembad en animatie, maar een keer een dagje speeltuin met pannenkoekenhuis is dan wel weer 'family time'. Ook mijn manier van vakantie vieren, als vrouw alleen midden in de natuur zonder water en electra, vinden sommigen 3x niks. Maar als ik in mijn uppie op zaterdag een etappe van het Pieterpad loop (waar ook geen wc is), ben ik volgens dezelfde mensen ineens 'goed bezig'. Raar toch? 

Ik ben dit jaar naar Tenerife geweest en voor de eerste keer adult only. Ik wil niet anders meer.

watertoren schreef op 15-07-2025 om 16:38:

vakantie hebben is voor veel mensen even geen werk. Dat gevoel ken ik van heel lang geleden. Ik werk al 32 jaar niet meer dus wat dat betreft heb ik al die tijd wel een vakantiegevoel gehad. En ja, ik besef dat ik een geluksvogel ben. Vakantie nu betekent voor mij weg gaan naar een warm land.

Ik denk dat het hele viafora weet dat jij al jaren niet werkt, genoeg geld hebt en dat je jezelf een geluksvogel vindt. Volgens mij lees ik al jaren hetzelfde riedeltje.

Ontopic: ik vind je niet raar To, net als ik mezelf niet raar vind. Ik geniet van vakantie. En dan vooral overal waar het heel toeristisch is. All inclusive vind ik ook heerlijk. Jij gruwelt daar denk ik van. Prima toch, ieder zijn ding.

Ik wil alleen op vakantie als het voldoening geeft. 
Veel meiden van mijn leeftijd gaan zes keer per jaar op vakantie. Ze lijken helemaal niet oprecht geïnteresseerd in de locatie van verblijf. Het gaat ze meer om foto’s maken voor Instagram én kunnen zeggen dat ze al 28 landen hebben bezocht. 
Maar… Is dat echt leuk?

Alice12 schreef op 16-07-2025 om 13:10:

[..]

Ik denk dat het hele viafora weet dat jij al jaren niet werkt, genoeg geld hebt en dat je jezelf een geluksvogel vindt. Volgens mij lees ik al jaren hetzelfde riedeltje.

Ontopic: ik vind je niet raar To, net als ik mezelf niet raar vind. Ik geniet van vakantie. En dan vooral overal waar het heel toeristisch is. All inclusive vind ik ook heerlijk. Jij gruwelt daar denk ik van. Prima toch, ieder zijn ding.

Ja, ik probeer zo veel mogelijk te genieten van het leven maar als je mij echt leest dan zou je ook weten dat ik een heel erg verdrietig mens ben omdat mijn man overleden is. Hij was 57 en daar heb ik veel verdriet van. En ja, ik ben blij dat hij mij goed verzorgd achter heeft gelaten. Ik doe nu nog meer leuke dingen omdat ik weet dat het morgen zo maar afgelopen kan zijn.

watertoren schreef op 16-07-2025 om 15:14:

[..]

Ja, ik probeer zo veel mogelijk te genieten van het leven maar als je mij echt leest dan zou je ook weten dat ik een heel erg verdrietig mens ben omdat mijn man overleden is. Hij was 57 en daar heb ik veel verdriet van. En ja, ik ben blij dat hij mij goed verzorgd achter heeft gelaten. Ik doe nu nog meer leuke dingen omdat ik weet dat het morgen zo maar afgelopen kan zijn.

Dat laatste is heel verstandig. Ik kende veel jonge mensen die ineens zijn verongelukt of plotseling overleden aan een hartstilstand of zo. 

Ik heb er ook niet echt behoefte aan. Vroeger ging ik vaak naar Indonesië maar het is daar zo veranderd. Ook andere plekken zijn mij té toeristisch geworden, zelfs die kleine locaties met goedkope vluchten zijn anders. Het is ook te duur voor wat je krijgt. De druppel was voor mij dat ik een week in Barcelona was en het eten echt overal van slechte kwaliteit was. Dat is niet eens leuk vakantie vieren.

Wieder schreef op 16-07-2025 om 07:36:

[...]
Daarnaast heb ik een chronisch gebrek aan fomo. Als ik een mooie waterval zie op tv ga ik ervan uit dat die waterval er niet anders uitziet als ik um in het echt ga bekijken. Dus dan heb ik um feitelijk al gezien en hoef ik er niet meer heen.
[...]

Hier moest ik wel om lachen, dat gebrek aan fomo herken ik wel. Internet heeft voor mij ook wel iets van de charme van het 'reizen naar het onbekende' verloren laten gaan.

Als je Pisa intikt, of Acropolis, dan zie je wat er ter plaatse te zien valt en dan heb ik geen behoefte om daar zelf ook gestaan te hebben - zónder alle tijd, geld en moeite om daar te komen. 

Sinds de komst van de euro is ook de charme van het omgaan met vreemde valuta in veel vakantielanden verdwenen; ik vond dat altijd wel leuk. 

Wie dat wil kan tegenwoordig vanaf elke plek in de wereld dagelijks met zijn familie of werk bellen en mailen. Heeft natuurlijk ook allemaal zo zijn voordelen, maar toch...

watertoren schreef op 16-07-2025 om 15:14:

[..]

Niemand ontkent dat dat heel verdrietig is, want dat is het ook en ook dat is je al heel vaak verteld hier op het forum.

Wat de meesten echter bedoelen is (correct me if I’m wrong) is dat er vanuit jou het vaak ontbreekt aan enig begrip en/of empathie voor mensen die het financieel niet zo makkelijk hebben. Dan nog weet je bijv een totaal empathieloze reactie te plaatsen dat je geen zin hebt om te werken, meerdere keren per jaar op vakantie gaat etc etc. Itt mensen die het zich niet kunnen veroorloven niet te werken en hier om adviezen vragen.

De boodschap lijkt steeds maar niet over te komen ofzo, ook hier weer niet. Soms kun je ook enkel iets lezen en niets schrijven als het geen toegevoegde waarde heeft.

Het was toch dat de ervaren reiziger het liefste thuisblijft? 

Ik ga alleen op “vakantie” met uitjes die vanuit de universiteit of studievereniging worden aangeboden naar Belgie of Luxemburg. Dat is altijd wel leuk. Mijn ouders gaan door geldgebrek al jaren niet meer op vakantie en toen we wel gingen was er altijd gezeik. Dus ik heb niet eens goede herinneringen aan eerdere echte vakanties.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.