Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Franse camping keuze stress

Ik kom er niet meer uit! Eerst zouden we naar Tsjechië, maar puber vindt dat helemaal niks, dus besloten toch het mooie Frankrijk op te zoeken. Nu gaat ze immers nog mee.
Suppen vinden ze heerlijk, dus er moet water om te suppen bij zitten. Verder een rustige camping, wat in de buurt om te bezoeken en niet te warm. 
Niet zo moeilijk zou je denken. Nou,dat valt eens even tegen. De Jura dachten we.
Vrijwel alles is met zwembaden, een groot deel met animatie of er is geen meer, of je zit in een uithoek waar weinig te zien is.... 
Meer van Genève ligt er, sowieso toeristische omgeving. Andere kleine meren zie ik dan ook met veel campings er omheen. Strandjes, reviews dat het druk is. 
We willen er lekker op uit, mooie wandelingen maken, soms even suppen, lekker eten en vermaken ons zelf wel.

Hoe kiezen jullie? Ben ik te kritisch? Ik raak het spoor bijster en al die reviews helpen ook niet. Het liefst ga ik op de bonnefooi en kijken waar het mooi is, maar goed dat is geen optie met twee kinderen.

Als iemand een goede tip heeft hou ik me ook aanbevolen! De regio maakt niet eens zoveel uit. Wel Frankrijk en het liefst ook een Franse camping, geen Nederlandse eigenaren.

https://vacances-seasonova.com/fr/camping/camping-seasonova-de-la-foret/

Hier zijn wij vorig jaar een het jaar ervoor geweest. Recreatiemeer naast de camping. 
In de bossen leuk mountainbike parcours. In de omgeving van Le Mans.
Sanitair redelijk tot goed. Plaatsen met schaduw en zon.
Niet veel Nederlanders,  paar keer per week wordt er iets georganiseerd maar dat geeft geen overlast.
Beide keren op de bonnefooi heen gegaan, gezegd dat we 4 nachten wilden blijven met een optie tot verlengen en dat kon. In 2023 9 dagen gestaan en in 2024 7.

Let wel op als je erheen rijdt willen veel navigatie systemen je een privéweg op laten rijden en dat mag en kan niet.  Zeker met een aanhanger kan je moeilijk achteruit de D-weg op. Vanaf een paar kilometer voor aankomst staat de camping ook met borden aangeven, beter volg je die. Als jullie allebei kunnen rijden kan je er in 1 dag heen. 

Hoe wij kiezen: 

Weer bepalen en gebied waar we heen willen, zoeken alle campings op in dat gebied en dan begint het grote wegstrepen. 

Bij iedere camping bepalen we of we daar een paar dagen willen/kunnen staan. Voor ons hoeft niet iedere camping en zwembad te hebben. Meestal trekken we rond en dan wisselen simpele campings en wat luxere elkaar af. En dan is luxe een zwembad en een wasmachine maar geen zwemparadijs. Als de Jong volwassen kinderen dat willen dan gaan we wel een dagje naar zo'n park. 

Mijn minimale eisen voor een camping:

• plaatsen op gras
  • Broodservice als de bakker meer dan 10 minuten fietsen is. 
  • Acceptabel sanitair (hoeft niet netjes nieuw en luxe te zijn) dat op regelmatige basis wordt schoongemaakt. 

De komende vakantie staan we de eerste 2 nachten voor €80 per nacht dat is al betaald, want op de 13e juli op de bonnefooi vinden we tricky. De 15 dagen daarna gaan we naar campings die ons €600 gaan kosten voor 4 volwassenen 5 dagen hier 7 dagen daar. De terugrit knippen we in 2 en dan kijken we waar plek is.  En als dat weer duur is dan is dat zo.

Rioclar in Barcelonette in Les hautes alpes-provence. Leuke camping voor pubers en vlakbij lac de serre ponçon waar je fantastisch kunt watersporten 

Wij hebben overigens altijd op de bonnefooi gekampeerd in Frankrijk ook met de kleine kinderen.  Soms was het lastig en troffen we 2x complet voordat we een camping hadden maar met pubers werd dat steeds makkelijker. Ze kunnen dan goed meehelpen met kwartier maken of eten koken. Dus ik zou nooit zeggen dat bonnefooi met 2 kinderen geen optie is. 

Als we weer zonder kinderen gaan dan gaan we zeker weer helemaal op de bonnefooi.  Als de camping dan tegenvalt of het weer is niet oké dan klappen we in en gaan verder. 
Zeker als we samen zijn kunnen we met anderhalf uur de boel inpakken/inklappen en vertrekken.
Wij houden echt van rondtrekken dus af en toe een dagje inklappen, verder reizen en weer opbouwen is voor ons ook vakantie.  Die vouwwagen is ons "vakantiehuisje" dat op iedere camping vertrouwd thuiskomen is en we hebben nooit de vraag of het bed wel lekker ligt en lang genoeg is. Van een 1.90 lang bed worden man en zoon (1.92 en 1.96) niet echt blij. 
Ik ben "thuis" waar mijn vouwwagen staat. De jongvolwassen kinderen slapen overigens in een bijzettentje. Bij echt slecht weer op de reisdag kunnen we met 4 in de vouwwagen slapen maar dat is wat minder comfortabel maar is zeker een optie als we niet alles drijfnat willen hebben. 

Aan het meer van Annecy zijn genoeg campings….Is daar prächtig, en ook genoeg te doen…

Evaluna

Evaluna

30-06-2025 om 17:22 Topicstarter

Ted68 schreef op 30-06-2025 om 14:58:

Aan het meer van Annecy zijn genoeg campings….Is daar prächtig, en ook genoeg te doen…

Is dat niet een drukke en hele toeristische regio? 

Evaluna

Evaluna

30-06-2025 om 17:24 Topicstarter

Bakblik schreef op 30-06-2025 om 14:44:

Wij hebben overigens altijd op de bonnefooi gekampeerd in Frankrijk ook met de kleine kinderen. Soms was het lastig en troffen we 2x complet voordat we een camping hadden maar met pubers werd dat steeds makkelijker. Ze kunnen dan goed meehelpen met kwartier maken of eten koken. Dus ik zou nooit zeggen dat bonnefooi met 2 kinderen geen optie is.

Je hebt gelijk hoor, het zou zeker moeten kunnen met kinderen. Mijn oudste heeft hoogst waarschijnlijk autisme (het lijkt er iig op) en ze heeft altijd best wel even tijd nodig om te wennen aan een camping. Voor haar is het fijner om naar 1 camping te gaan.

Mooie camping trouwens, een regio waar ik niet aan gedacht had. Ik ga eens goed kijken.

Evaluna

Evaluna

30-06-2025 om 17:28 Topicstarter

Fenyw schreef op 30-06-2025 om 14:27:

Rioclar in Barcelonette in Les hautes alpes-provence. Leuke camping voor pubers en vlakbij lac de serre ponçon waar je fantastisch kunt watersporten

Deze is wel net te ver voor ons. Als ik het goed lees dan is er een meer vlakbij de camping. Het mooiste is als de kinderen met de sup onder de arm vanaf de camping kunnen gaan.

Maar misschien stel ik teveel eisen hoor 🙈

Wij vonden La Nublière aan het meer van Annecy mooi. Er was 1 avond muziek tot 12 uur en 1 keer circus (stel je er weinig van voor) per week. Het strandje zit aan de camping en dan sup je dus op het meer van Annecy met heel helder water. En mocht je wel een dagje drukte willen dan rij je een half uur naar Annecy, je hangt een tijdje de toerist uit en je gaat weer terug. Parkeren bij de tennisbaan vlak voor de stad. Ook kun je wandelingen maken vanaf de camping. 

Waar is het an een meer nou niet druk  in het hoogseizoen in Frankrijk….?

Evaluna schreef op 30-06-2025 om 17:24:

[..]

Je hebt gelijk hoor, het zou zeker moeten kunnen met kinderen. Mijn oudste heeft hoogst waarschijnlijk autisme (het lijkt er iig op) en ze heeft altijd best wel even tijd nodig om te wennen aan een camping. Voor haar is het fijner om naar 1 camping te gaan.

Mooie camping trouwens, een regio waar ik niet aan gedacht had. Ik ga eens goed kijken.

Hele leuke camping vinden wij. Vorig jaar zat er een gezin in een glamping tent vlakbij ons een die 3 oudere pubers (ik schat 14 16 en 18) die alles saaaaaaaaaai vonden. 

Als je meiden het goed kunnen vinden met elkaar en niet iedere avond naar de disco willen dan is het een leuke vooral rustige camping. 

Le Mans is en leuke stad om te bezoeken,  mooie oude straatjes mooie kathedraal. Je kunt er ook leuk winkelen. 

In Laval is een wetenschapsmuseum en en over melk/kaas die allebei leuk zijn om te bezoeken. 

Wij zijn toen in de buurt van Laval in een winkel geweest Jennyfer geheten waar je voor meiden die kinderkleding niet meer willen maar nog in dameskleding passen. Was toen leuk geslaagd met dochter die nog kinderkleding paste op haar 22e.

Ga je trouwens met eigen kampeermiddel op pad? Dat maakt wennen op een camping volgens mij wel makkelijker. Toen wij de stap van tent naar vouwwagen maakten hadden mijn kinderen ook even moeite met wennen. Bij 1 van de 2 zou sprake kunnen zijn van autisme.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.