Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Files Duitsland

Als alles goed gaat, gaan we zaterdag op vakantie naar Oostenrijk. Nu zag ik op ANWB dat dit de 'zwarte zaterdag' van Duitsland is. Ze verwachten niet minder, maar juist meer auto's op de weg ivm Covid, omdat minder mensen met het vliegtuig of de trein gaan. 

Ik heb redelijke ervaring met (het ontwijken van) zwarte zaterdag in Frankrijk, maar tot nu toe vrij fileloos door Duitsland gereden, buiten de drukke dagen. Dus nu vraag ik me af wat slim is. Wie gaat er vaak deze route en kan mij advies geven? Een beetje files vind ik normaal, maar hoe zwart is zwart?

We gaan naar Tirol, noord Oostenrijk, niet ver meer vanaf de grens. Glamping, de tent staat al klaar dus iets later aankomen kan.  Een logische route (1) is Arhnem, Keulen, de 3 naar Frankfurt, Ulm en dan de grens over bij Fussen. Een alternatief lijkt (2) Venlo, de 61 over Kalrsuhe, stuttgart, Ulm.
Optie 3 is via Belgie, Luxemburg, en dan zuidelijker pas duitsland in. Dit zou een uur langer zijn excl files. 

Zonder files is het 9,5 uur rijden. Wanneer te gaan?  we waren van plan om zaterdagochtend te vertrekken om een uur of 6. Als we dan een paar uur file hebben zouden we nog gewoon voor het avondeten op de camping kunnen zijn. Of is het beter om heel vroeg te gaan, bijv 4 uur, helpt dat met files?. Of toch twee dagen rijden, vrijdag zouden we 16:00 weg kunnen (maar dan is het ook druk), zaterdagmiddag weg kan ook maar kost een vakantiedag. 

Dus... wie is de ervaren Duitsland rijder? 


Sorry geen concrete tips qua route want als we al op drukke zaterdagen rijden is dat vanuit het zuiden naar het noorden, en een andere route, maar het kan echt verschrikkelijk zijn - vooral richting de Oostenrijkse grens. Als dit aangekondigd wordt als zwarte zaterdag zou ik overwegen om vrijdag al te vertrekken al dan niet met een overnachting. Of iig rekening houden met een reis van minimaal 12 uur ipv 9. 

snachts vertrekken lijkt me idd iets beter maar drukte helemaal vermijden kun je waarschijnlijk niet, als het echt een zwarte zaterdag is. 

Zelf proberen we zomerse zaterdagen zoveel mogelijk te vermijden, en/of de reis op te splitsen in 2 kortere stukken van 4 uur. Waarvan 1 helft dan vaak alsnog langer uitvalt maar dat is dan niet zo kritisch als wanneer je al 8 uur in de auto zit. 

Hier een ervaren Dld rijden. We rijden al jaren naar Oostenrijk of via Oostenrijk naar Italie (Dolomieten). Fussen is een prachtige route om te rijden, maar ik neem hem nooit. Het is namelijk een 'gewone' weg (bergpas), dus 1 baan voor elke rijrichting. Er hoeft maar iets te gebeuren en je staat er uren en uren. Mijn zus heeft er eens meer dan 12 uur stil gestaan omdat er op de berg twee vrachtwagens tegen elkaar gebotst waren. En voordat die weggesleept waren (en dan helpen files en beide kanten ook niet).

Wij rijden altijd over Munchen en eigenlijk altijd 's nachts. Daarbij moet ik zeggen dat wij (vrouwlief en ik) beiden goed kunnen slapen als de ander rijdt.
We vertrekken dan vrijdagavond. De zaterdag is toch altijd al 'kapot' of je nu onderweg bent of een dagje bij moet komen van 's nachts rijden. Als je zaterdag ochtend aankomt, ben je meestal wel te vroeg (wegens schoonmaak). Vaak is het dan geen probleem om alvast je bagage ergens te stallen. Dan gaan wij alvast wat inkopen doen, naar de plaatselijke VVV, etc.

Ik vind Duitsland eerlijk gezegd altijd een drama om te rijden. Het lijkt wel of er in Duitsland altijd aan de weg gewerkt wordt. Het is dat we erdoor heen moeten om in Oostenrijk te komen. Wij rijden wel een andere route trouwens, wij rijden over de 3 via Keulen, Frankfurt, Neurenberg, München. Normaal vertrekken we op zondag, omdat er dan geen vrachtwagens rijden, maar dit jaar vertrekken we op vrijdag. We overnachten net voor München en moeten dan op zaterdag nog het laatste stukje Duitsland en Oostenrijk. Dus ik ben benieuwd hoe druk het ook voor ons is.....

Aliana

Aliana

13-07-2021 om 15:18 Topicstarter

Veel dank voor de tips!
Onze camping is 1,5 uur van Fussen, ten westen nog van Munchen. Dus die oostelijke routes zijn minder logisch.  We kunnen op de dag zelf ook kijken op google maps of er files staan, en of een andere bergpas dan het omrijden waard is. We zouden eventueel helemaal via Lindau kunnen, dan neem je volgens mij wel de snelweg, bij Ulm zouden we dit kunnen beslissen. Scheelt een uurtje volgens google maps, maar als het files scheelt... 

Vroeger reden wij ook graag 's nachts, maar ik zie het dit jaar niet zitten. Ik kamp nog steeds met long covid en heb mijn nachtrust nodig. Maar het is wel heel veel sneller. Vandaar misschien om 4 uur al vertrekken, dan heb je een stukje gehad.

SatisfiedIbex97

SatisfiedIbex97

13-07-2021 om 16:47

MIDA schreef op 13-07-2021 om 14:51:

Ik vind Duitsland eerlijk gezegd altijd een drama om te rijden. Het lijkt wel of er in Duitsland altijd aan de weg gewerkt wordt. 

Dit. 

Ik zou zo vroeg mogelijk vertrekken. 

Zijn er wegwerkzaamheden op je route gepland? 

Aliana

Aliana

13-07-2021 om 19:00 Topicstarter

Malibu2 schreef op 13-07-2021 om 16:59:

Zijn er wegwerkzaamheden op je route gepland?

Ja. We kunnen kiezen voor de 61 ipv de 3, dan zijn er wel iets minder wegwerkzaamheden. Maar ze zijn altijd wel ergens, als je half Duitsland doorrijdt.

Idris schreef op 13-07-2021 om 16:47:

[..]

Dit.

Ik zou zo vroeg mogelijk vertrekken.

Ik niet.



Mijn schoonouders reden standaard weg om vijf uur in de ochtend. Vanaf Zuid-Limburg is het met wat mazzel 8 uur rijden. Plus twee uurtjes file, kwamen ze rond een uur of drie aan, waarna mijn schoonvader compleet instortte en eerst twee uur moest slapen om bij te komen. Hun vakantie begon om vijf uur in de middag.

Wij vertrokken nooit voor acht uur, plus een uurtje file maar uitgerust en fit als we aankwamen om vijf uur.

Die file tussen zeven en acht in de ochtend, daar stonden zij in. Wij niet. 

Ga je dan over de Fernpass? Gisterochtend over de Fernpass gereden van zuid naar noord. Van noord naar zuid stond een lange en langzame file. Er zijn werkzaamheden op Fernpass, geregeld door stoplichten. Weet niet hoe dat zit op een niet werkdag. De Fernpass is sowieso een hele drukke pas. De Fernpas kan je meestal beter heel vroeg nemen of laat in de middag of avond.

Werkzaamheden in Duitsland ontkom je niet aan. Maar op zaterdag veel minder vrachtverkeer, dat scheelt flink bij de wegwerkzaamheden.

Aan weg werkzaamheden ontkom je helaas zeker niet in Duitsland.
veel wegenwerken worden in de zomerperiode gedaan.
Aan minder belangrijke projecten wordt niet in de nacht/weekend gewerkt.
Lange (aanbestedings) procedures,veel bureaucratie.
Veel kleine bouw(onderaannemers) die aan diverse projecten werken.
Samenvatting stuk minder efficiënt dan in Nederland.

Aliana

Aliana

14-07-2021 om 09:45 Topicstarter

ja, we komen dan over de Fernpass van noord naar zuid. Bedankt voor de input, we kunnen die pas ontwijken door om te rijden, dat moeten we dus overwegen. 

wij zijn gisteren thuisgekomen vanuit Tirol en ja, het was een drama op de weg. De A3 is een en al wegwerkzaamheden, bij 15 zijn we gestopt met tellen en toen waren we niet eens op de helft. Frankfurt stond compleet vast heen en terug 
Hebben er op de heenweg 8 uur over gedaan en terug 9 dus neem tijd mee zou ik zeggen 

SatisfiedIbex97

SatisfiedIbex97

14-07-2021 om 12:31

Cat-Tea schreef op 13-07-2021 om 21:16:

[..]

Ik niet.



Mijn schoonouders reden standaard weg om vijf uur in de ochtend. Vanaf Zuid-Limburg is het met wat mazzel 8 uur rijden. Plus twee uurtjes file, kwamen ze rond een uur of drie aan, waarna mijn schoonvader compleet instortte en eerst twee uur moest slapen om bij te komen. Hun vakantie begon om vijf uur in de middag.

Wij vertrokken nooit voor acht uur, plus een uurtje file maar uitgerust en fit als we aankwamen om vijf uur.

Die file tussen zeven en acht in de ochtend, daar stonden zij in. Wij niet.

Ik herken dat helemaal niet van dat instorten en moeten slapen. Ik vind het heerlijk om om een uur of 3 op de camping aan te komen, tent op te zetten en alles in te richten. Rond 17u ploffen we op het terras voor een biertje, wijntje en wat knabbels. 

Wij proberen onze reis altijd zo te plannen dat we rond 15u-16u op de plek van bestemming aankomen. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

14-07-2021 om 12:49

MIDA schreef op 13-07-2021 om 14:51:

Ik vind Duitsland eerlijk gezegd altijd een drama om te rijden. Het lijkt wel of er in Duitsland altijd aan de weg gewerkt wordt.


Dit, echt dit. Of ik nou door Duitsland rijd op weg naar het noorden, oosten of zuiden, het maakt gewoon niet uit want er is altijd wel wat! Heel opmerkelijk. 

Wednesday schreef op 14-07-2021 om 12:49:

[..]


Dit, echt dit. Of ik nou door Duitsland rijd op weg naar het noorden, oosten of zuiden, het maakt gewoon niet uit want er is altijd wel wat! Heel opmerkelijk.

Mijn ervaring ook. Mijnheer maandag roept dan ook tegenwoordig heel hard; Niet Op Zaterdag Door Duitsland. Ze werken aan de weg en gaan met zijn allen, tegelijkertijd, in de file staan. En al heb je nog zo'n actueel navigatiesysteem, de omleidingsroute is altijd net zoveel gedoe en vertraging. 

Mijn tip zou dus zijn; vertrek vrijdag rond de middag. Zoek op booking een hotelletje ergens voorbij de helft van je route. Overnacht daar, zodat je de zwarte zaterdag op tijd weer weg bent. Beter voor je eigen conditie (want korte stukjes) en zeker beter voor je humeur. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.