Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Engeland, boot of trein?

We hebben onze vakantie in Engeland geboekt. Nu nog beslissen hoe we de oversteek gaan maken. We gaan met onze eigen auto. Wat is jullie ervaring met de trein of met de boot? En als we met de boot gaan, vanuit Duinkerken of Calais?


Het hangt er vanaf welk deel van GB jullie naar toe gaan. 
Zelf ben ik fan van de lange bootreis vanaf Hoek van Holland, dan zit je al wat noordelijker, maar naar IJmuiden - New Castle is natuurlijk ook nog een optie als je richting Schotland gaat. 
Of Rotterdam - Hul.

blijf je in het zuiden dan is idd Calais of Duinkerken een goede optie.

De trein heb ik zelf niet gedaan, maar dat komt vooral omdat wij de boot erg leuk vinden.

Schemerlampje

Schemerlampje

24-01-2023 om 12:42 Topicstarter

Ysenda schreef op 24-01-2023 om 12:34:

Het hangt er vanaf welk deel van GB jullie naar toe gaan.
Zelf ben ik fan van de lange bootreis vanaf Hoek van Holland, dan zit je al wat noordelijker, maar naar IJmuiden - New Castle is natuurlijk ook nog een optie als je richting Schotland gaat.
Of Rotterdam - Hul.

blijf je in het zuiden dan is idd Calais of Duinkerken een goede optie.

De trein heb ik zelf niet gedaan, maar dat komt vooral omdat wij de boot erg leuk vinden.

Dank je wel! We gaan inderdaad naar het zuiden van Engeland (Devon).

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

24-01-2023 om 12:46

Ik heb alle opties wel een keer gehad.
Vanaf Hoek van Holland is leuk, maar duurt erg lang. Je moet boarden rond 13:00 uur... tegen 15:00 uur heb je alles op de boot wel gezien (en dan moet 'ie nog beginnen met varen 😜). Maar dat is mijn ervaring. De nachtboot van HvH is 'leuker', want dan kun je slapen. En dat slapen gaat best goed en je wordt on 7:00 uur fris wakker gemaakt door de omroep-installatie.

Ga je zuidelijker dan raad ik Calais aan boven Duinkerken. Calais heeft veel meer afvaarten. Boek je iets om bijvoorbeeld 13:00 uur, maar je bent al in Calais om 11:00 uur, dan zetten ze je vaak op een boot eerder. Die luze heb je op Duinkerken niet (of minder).

Vrienden van mij gaan vaak op de trein in Calais. Dat is duurder, maar gaat sneller. Alhoewel die tijdwinst natuurlijk gering is op de totale reisduur van NL naar UK.

Met de Eurostar van Amsterdam/Rotterdam naar Londen heb ik nog nooit gedaan.... dat lijkt me wel relaxed als je naar hartje Londen wilt.

boot!

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

24-01-2023 om 15:34

Ik heb de trien nooit gedaan, maar meerdere keren met de boot geweest en dat was gewoon erg leuk. Als je het beschouwt als deel van je vakantie en er gewoon van geniet.

Team boot, heerlijk chillen en dan ben je ineens in je vakantieland

Ik vind met de auto op de trein, eurotunnel het fijnst, in een half uurtje ben je aan de andere kant. Meestal weinig wachttijd, ze zetten je meestal op trein eerder als je vroeg bent. En je rijdt van de trein en zit dan meteen op de snelweg, dus gaat ook snel als je aangekomen bent.

wij zijn afgelopen zomer met de trein gegaan. Ik ben behoorlijk zeeziek en aangezien je nooit weet wat voor weer het wordt, neem ik het risico niet. Ik vond het tegenvallen hoe lang het duurde om op de trein te komen. Het was helemaal niet druk, maar duurde echt lang. Je moet een aantal controles langs en we stonden meerdere keren lang te wachten. Eenmaal op de trein gaat het heel snel en ben je binnen 25 minuten aan de overkant. Dat vond ik ideaal. Wij bleven ook in het zuiden van Engeland. 

Afgelopen zomer met de boot van Duinkerken naar Dover. Voor ons ideaal omdat het deel autorijden in NL en Engeland dan even lang was. Zowel wij als de kinderen konden op de boot de benen strekken, rustig eten, spelen etc. Even de energie kwijt om weer een tijdje in de auto te kunnen zitten. Beviel ons goed, en gaan we nog wel een x doen.

Schemerlampje

Schemerlampje

24-01-2023 om 21:04 Topicstarter

Bedankt voor jullie reacties. We gaan voor de boot, lijkt ons ook het leukst. 

Naar Devon in elk geval Calais - Dover. 
Mijn voorkeur heeft de boot, dat hoort in mijn belevenis toch bij het Engeland-gevoel. Is ook goedkoper als de trein, meen ik.

Calais-Dover is heel goed te doen. Je hebt dan mooi de tijd om even bij te komen voor het volgende deel van de reis. Ander voordeel is dat het een fractie is van de prijs van de tunnel, en dat ze mij met geen tien paarden door die tunnel krijgen
Als we naar Devon gingen, boekten we trouwens wel een overnachting ergens na Londen. Anders krijg je alsnog (te) veel reisuren op een dag.

Schemerlampje

Schemerlampje

24-01-2023 om 22:08 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 24-01-2023 om 21:57:

Calais-Dover is heel goed te doen. Je hebt dan mooi de tijd om even bij te komen voor het volgende deel van de reis. Ander voordeel is dat het een fractie is van de prijs van de tunnel, en dat ze mij met geen tien paarden door die tunnel krijgen
Als we naar Devon gingen, boekten we trouwens wel een overnachting ergens na Londen. Anders krijg je alsnog (te) veel reisuren op een dag.

Dat laatste zijn we ook van plan, anders wordt het voor ons een te lange reisdag.

Ik vond het verschil in prijs niet zo groot toen ik even keek. Trein 325 Euro, boot 250 Euro of zo, maar misschien heb ik niet goed gekeken.

Moet je voor een dakkoffer en een fietsendrager met één fiets extra hoogte en lengte rekenen?

MMcGonagall schreef op 24-01-2023 om 21:57:

Calais-Dover is heel goed te doen. Je hebt dan mooi de tijd om even bij te komen voor het volgende deel van de reis. Ander voordeel is dat het een fractie is van de prijs van de tunnel, en dat ze mij met geen tien paarden door die tunnel krijgen
Als we naar Devon gingen, boekten we trouwens wel een overnachting ergens na Londen. Anders krijg je alsnog (te) veel reisuren op een dag.

Mij ook niet 

De boot van Calais naar Dover is prima te doen. 

wij zijn met auto naar Calais gereden en de trein gepakt.
Heerlijk rustig, zijn in de auto blijven zitten, koffie en een boek erbij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.