Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Eigen appartement in Spanje: adviezen ?

Wij willen ons gaan oriënteren op een eigen appartement in het zuiden van Spanje. Nog geen specifieke regio bedacht maar ergens tussen Alicante en Malaga ongeveer. Nogal breed dus . Zodra het concreter wordt gaan we uiteraard paar keer in de regio kijken, ook buiten het seizoen om te kijken hoe dat voelt.
Dichtbij vliegveld, nabij voorzieningen zoals winkels, arts en supermarkt op loopafstand en vlakbij zee.
Mogelijk met een gemeenschappelijk zwembad, maar dat hangt af van de kosten die dat met zich meebrengt. 
We zouden dan een appartement willen (2 slkp) en geen huis omdat we geen onderhoud aan een tuin willen hebben. 

We willen de Second Home beurs eind maart bezoeken want we weten verder nog niet goed waar te starten in onze zoektocht naar mogelijkheden en of het financieel haalbaar is.
We weten dat de Spaanse juridische regelgeving heel anders is, je een NIE nummer via een notaris nodig hebt, je max 70% kunt laten financieren dus zeker eigen geld nodig hebt (rond de 11-14%). En dat een Spaanse bankrekening handig kan zijn. En dat een lokale makelaar alles moet checken (legale bouw, eigendomsbewijs, energiecertificaat en nog meer) etc etc.
Vooralsnog willen we niet verhuren, geen zin in gedoe. Puur voor eigen gebruik.

Vraag voor nu: Iemand die zich hier ook al eens in verdiept heeft en wat websites van betrouwbare makelaars/instanties kan aanraden? 
Een intakegesprek kan ook al verhelderend voor ons zijn, maar bij welke betrouwbare partij?
Je moet érgens beginnen om te onderzoeken of het haalbaar is en we het er voor over hebben

Stel je vraag of zoek in Spanjeforum.nl
NIE nr krijg je niet via een notaris, maar kun je zelf aanvragen
spaanse bankrekening zou niet meer nodig moeten zijn, europees geregeld (ja soms doen bv elektriciteitsbedrijven moeilijk)
Locale makelaar checkt niets, ze verkopen, hetzelfde appartement kan te koop staan bij verschillende makelaars. Een advocaat is aan te raden die alles checkt

TumTum

TumTum

03-02-2026 om 10:52 Topicstarter

dankjewel, ik zal ook daar es kijken.

tips verder welkom uiteraard

Zorg voor goede beveiliging van het appartement tzt. Krakers zijn een groot probleem In Spanje (en een drama om eruit te krijgen) 

Zelf geen ervaring. Wel moet ik direct aan het programma 'Ik vertrek' denken. Nu gaan jullie niet echt emigreren, maar wat ik als rode draad door dat programma zie is dat het handig en verstandig is om de taal te leren van het land waar je (tijdelijk) verblijft. 

TumTum

TumTum

03-02-2026 om 17:10 Topicstarter

Chiquita schreef op 02-02-2026 om 16:48:

Stel je vraag of zoek in Spanjeforum.nl
NIE nr krijg je niet via een notaris, maar kun je zelf aanvragen
spaanse bankrekening zou niet meer nodig moeten zijn, europees geregeld (ja soms doen bv elektriciteitsbedrijven moeilijk)
Locale makelaar checkt niets, ze verkopen, hetzelfde appartement kan te koop staan bij verschillende makelaars. Een advocaat is aan te raden die alles checkt

Ik heb een account hier aan gemaakt maar kan vervolgens niets plaatsen. Het lijkt erop dat dit een betaald platform is?

TumTum

TumTum

03-02-2026 om 17:13 Topicstarter

LavendelX schreef op 03-02-2026 om 13:18:

Zorg voor goede beveiliging van het appartement tzt. Krakers zijn een groot probleem In Spanje (en een drama om eruit te krijgen)

Dat is idd een goede, daarom willen we ons ook goed laten voorlichten en eventueel laten begeleiden áls we daadwerkelijk tot koop overgaan.

En de taal leren is ook iets voor in het achterhoofd inderdaad. Maar we zien het nu vooral als verblijf voor lange weekenden (echtgenoot gaat mogelijk binnen 2 jaar terug naar 4 dagen werken, maar dat is nog niet zeker), en korte vakanties tussendoor en in de winter. Als we later met pensioen zijn, dan bijvoorbeeld langere tijd overwinteren in Spanje.

TumTum schreef op 03-02-2026 om 17:13:

[..]

Dat is idd een goede, daarom willen we ons ook goed laten voorlichten en eventueel laten begeleiden áls we daadwerkelijk tot koop overgaan.

En de taal leren is ook iets voor in het achterhoofd inderdaad. Maar we zien het nu vooral als verblijf voor lange weekenden (echtgenoot gaat mogelijk binnen 2 jaar terug naar 4 dagen werken, maar dat is nog niet zeker), en korte vakanties tussendoor en in de winter. Als we later met pensioen zijn, dan bijvoorbeeld langere tijd overwinteren in Spanje.

Oja het belangrijkste is (denk ik) een goede advocaat (tip voor Ned/ Spaans advocaten op gebied van onroerend goed is Otis Advocaten. Hebben ook hele handige whitepaper op hun website).

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.