Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Deze zomer met de (slaap/autotrein) op vakantie van NL naar Z-Europa (met pubers)

Omdat we minder willen vliegen maar wel uitgerust aan willen komen overwegen we eens een keer een vakantie te gaan doen met de trein. Opstappen in NL en dan een compartiment met alleen 2 kinderen (dus niet delen) en niet overstappen (of zo min mogelijk) en als het even kan met huurauto of eigen auto mee.
Bestaat er zoiets naar Z-Europa (denk Frankrijk, Italie, Spanje etc) en hebben er hier mensen ervaring (goede en slechte) met eventueel linkjes. Ik vind wel het een en ander maar ik vind het aanbod heel beperkt en veel treinen starten vanuit andere landen (moet je daar alsnog heen rijden) of je moet heel vaak overstappen (tot wel 6 keer)
En ook zie ik dat door corona er nog weinig/niks te boeken is en dat de autotrein niet meer rijdt?

Er ging vroeger toch altijd een trein naar Milaan? 
sowieso reden er treinen naar Zwitserland en daar is het zo goed geregeld dat een overstap daar helemaal niet erg is. 

Wij gaan in de zomervakantie, als we met de trein gaan, overdag. Lekker naar buiten kijken. Wij kiezen wel voor een overstap om de benen te kunnen strekken en wat te eten
Als je op tijd boekt (6 maanden van te voren) heb je leuke prijzen. En als je kinderen onder de 15 zijn en je via Duitsland reist, reizen zij veelal gratis. 
Wij reizen wel 1ste klas als we een lange reis maken.

Je zou, als je de prijs een beetje vriendelijk wil houden, kunnen kijken naar een interrail. 

Vanuit Nederland rijdt er geen autoslaaptrein meer. Ook uit Düsseldorf niet meer. 

Naar Zuid Frankrijk heb ik goede ervaring met ZonThalys, die rijdt rechtstreeks naar zuidoost Frankrijk.
Maar met Thalys+TGV is het ook niet heel ingewikkeld, al moet je dan in Parijs of Brussel overstappen (Brussel is veel makkelijker dan Parijs). 

Midden-Europa is makkelijker te bereiken met de (nacht)trein. Naar München en Wenen rijden Nightjet treinen vanuit Amsterdam/Utrecht. En vanaf april volgend jaar kun je met European Sleeper 's nachts naar Praag.
Een eventueel aansluitende trein in de regio is dan 's ochtends nog prima te doen. Of je regelt op je station van aankomst een huurauto. 

Op tijd boeken is aan te raden. Tickets komen meestal 3 of 6 maanden van te voren beschikbaar. Voor de goedkoopste tarieven moet je er dan direct bij zijn, drie dagen later kan het goedkoopste tarief (zeker met ZonThalys!) al uitverkocht zijn. 

Als je nieuw bent in de treinreiswereld is de www.treinreiswinkel.nl misschien een goede start. 

Dat je nu nog niks kunt boeken voor volgende zomer, komt niet door corona trouwens. Dat is normaal.

Als je een huurauto overweegt, waarom die dan niet lokaal huren ipv mee op de trein? Dan beperk je je eigen opties een stuk minder. 

Wat grappig,u stelt mijn vraag. 
Ben ook al een paar jaar aan het kijken of zoiets (nog) bestaat. Maar kan het nog niet vinden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.