Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Corsica- Sardinië

Wie is er wel eens op Corsica of Sardinië  geweest, en hoe is daar bevallen.
Zelf ben ik op beide eilanden niet geweest, nu ben ik benieuwd naar ervaringen, leuke en mooie dingen,ben je er lang geleden  geweest, in welke periode en hoe verbleef je op een van de eilanden. Kortom hoe was het daar.
Wat waren de tegenvallers daar ter plekke. En is het reizen naar de eilanden en de boot prima te doen.

Inspiratie voor een eventuele reis naar een van de twee eilanden.
Het lijkt mij ooit eens leuk om daar heen te gaan het liefst met de auto want dat vind ik fijn, en (grote) afstanden rijden is geen probleem.Desnoods plan ik een overnachting onderweg. Met railaway heb ik al wel iets van beide eilanden kunnen zien en dat inspireert mij voor deze reis.
Heb daar geen concrete plannen voor dit is meer iets voor over een paar jaar.


Ik ben ook benieuwd , staat ook nog op mijn lijstje

MidasWolf

MidasWolf

08-01-2022 om 17:08 Topicstarter

De ervaringen hoeven niet uit de eerste hand te komen, verhalen van vrienden en familie mag uiteraard ook.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

08-01-2022 om 19:01

GR20 (Corsica) staat nog op mijn to-do-lijstje. Moet een prachtig eiland zijn.
Van Sardienie hoor ik ook goede gastvrije signalen; van Sicilie een stuk minder (omdat men daar echt alleen Italiaans spreekt en geen woord engels). 

Ik ben enkel op Sardinië geweest, heel mooi als je van zee houdt (zoals ik Niet zoveel te zien verder.

Sicilië is in mijn ogen een droombestemming. Zoveel te zien als je van geschiedenis en cultuur houdt! En ook prachtige zee. Nooit communicatieproblemen gehad trouwens ... Is een heel fijn eiland voor een rondrijvakantie: tempels, de Etna (onlangs wel uitgebarsten ...), Taormina, Cefalu, Erice, Palermo, Agrigento, Segesta, de witte Turkse rotsen (naam even kwijt), prachtige Romeinse villa in binnenland ...         

Corsica is geweldig! Wij zijn er al meerdere keren geweest. Je hebt zee-strand maar ook bergen en veel cultuur. Natuur is prachtig. Klimaat heerlijk want zon maar niet te heet omdat er altijd wind staat.
wij zijn kampeerders en hebben al op verschillende campings gestaan. Voorheen was het niet nodig om te reserveren. Er was altijd wel plaats. dat is wel veranderd de laatste jaren. 

Wij namen de laatste jaren de nachtboot. Dan sliep je en de volgende ochtend ontbijten op het dek en dan begon de vakantie echt. 
De oostkust vinden wij het mooiste, net als de zuidkust. Wij houden echt van Bonifatius.

nog wat aanvullingen: wij zijn gebonden aan de zomervakantie dus dat was onze reisperiode. De eerste keer was onze jongste een half jaar en zijn we op 1 camping gebleven. Van daaruit zijn we uitstapjes gaan maken. We maakten er dan een dagje uit van. We zaten aan de oostkust (minst mooie kant, sorry net verkeerd geschreven) de zee is daar rustiger en ondiep dus ideaal met kleine kinderen. Bastia is dan 2 uur rijden, Bonifatius 3 uur. Enkele reis. Ajaccio is ook zo’n 3 uur rijden omdat je de bergen door moet. 
tweede jaar naar dezelfde camping geweest. Een paar jaar later zijn we meer gaan rond trekken. We hebben toen ook een periode in de bergen gekampeerd en wandeltochten en klimtochten gedaan. Calvi en de westkust is heel mooi. Je moet dan echt tijd nemen om te reizen want het is erg bergachtig. Wegen zijn prima. Begin Augustus is wel de tijd van de Italianen, met name in het Zuiden. 
porto vecchio vonden wij niet zo bijzonder, net als st florent. 
De meeste campings zijn prima. Verwacht geen campings met disco’s en entertainment. Die zijn er beduidend minder. 
Mocht je nog meer vragen hebben, vraag maar raak. 

MidasWolf

MidasWolf

08-01-2022 om 22:11 Topicstarter

anomarie schreef op 08-01-2022 om 20:36:

nog wat aanvullingen: wij zijn gebonden aan de zomervakantie dus dat was onze reisperiode. De eerste keer was onze jongste een half jaar en zijn we op 1 camping gebleven. Van daaruit zijn we uitstapjes gaan maken. We maakten er dan een dagje uit van. We zaten aan de oostkust (minst mooie kant, sorry net verkeerd geschreven) de zee is daar rustiger en ondiep dus ideaal met kleine kinderen. Bastia is dan 2 uur rijden, Bonifatius 3 uur. Enkele reis. Ajaccio is ook zo’n 3 uur rijden omdat je de bergen door moet.
tweede jaar naar dezelfde camping geweest. Een paar jaar later zijn we meer gaan rond trekken. We hebben toen ook een periode in de bergen gekampeerd en wandeltochten en klimtochten gedaan. Calvi en de westkust is heel mooi. Je moet dan echt tijd nemen om te reizen want het is erg bergachtig. Wegen zijn prima. Begin Augustus is wel de tijd van de Italianen, met name in het Zuiden.
porto vecchio vonden wij niet zo bijzonder, net als st florent.
De meeste campings zijn prima. Verwacht geen campings met disco’s en entertainment. Die zijn er beduidend minder.
Mocht je nog meer vragen hebben, vraag maar raak.

Bedankt, voor mij maakt het onderste niet uit ik ben namelijk alleen reizend en wanneer ik wel met anderen op pad zou gaan dan zijn dat allemaal volwassenen.

Met Campings wel goede ervaringen dus dat is zeker een optie.

Hoe zit het met het weer (ik begrijp dat het voor een deel een moment opname is).

Door de zuidelijke ligging zal het goed warm en zonnig zijn.
En in de bergen wat koeler neem ik aan.

het klimaat is heerlijk. Aan de kust altijd wind waardoor het niet heet aanvoelt en in de bergen idd wat koeler maar ook prima temperaturen. In de bergen ook meer kans op regen. Maar dat zijn geen hele dagen. 

wij vonden camping des Iles heel fijn vlakbij Bonifacius. Met op sommige plekken prachtig uitzicht op Sardinië. In de bergen hebben wij genoten op camping Asco. Heel klein campinkje met een hele relaxte sfeer. Ook een camping bij Cargese gehad. Ook met een prachtig uitzicht maar dan over de vallei. Dit allemaal zonder reserveren in het hoogseizoen. Je kan ter plekke besluiten korter of langer te blijven. Net wat je wilt.

Corsica lijkt me heel mooie natuur hebben, maar is heel duur (en heel frans) Vriendin van me is er geweest en zij kan frans, maar de locals spreken weinig engels, dat -en de hoge prijzen- houden me tegen daar naartoe te gaan, maar qua natuurschoon zou ik wel graag willen. 

MidasWolf

MidasWolf

08-01-2022 om 22:49 Topicstarter

anomarie schreef op 08-01-2022 om 22:36:

wij vonden camping des Iles heel fijn vlakbij Bonifacius. Met op sommige plekken prachtig uitzicht op Sardinië. In de bergen hebben wij genoten op camping Asco. Heel klein campinkje met een hele relaxte sfeer. Ook een camping bij Cargese gehad. Ook met een prachtig uitzicht maar dan over de vallei. Dit allemaal zonder reserveren in het hoogseizoen. Je kan ter plekke besluiten korter of langer te blijven. Net wat je wilt.

Dat is gelukkig fijn voor mensen die aan het hoogseizoen/vakanties gebonden zijn.

Zelf heb ik gelukkig de luxe om ook buiten het seizoen te gaan.

Het geen ik wel inderdaad van Corsica weet is dat het ook redelijke bergachtig is  waardoor de reistijden langer kunnen zijn. 

Zijn er veel oude steden om te bezoeken en is het binnenland, de bergen ook leuk om te zien.

ik vond Sardinië eerlijk gezegd een beetje saai. Zeker in vergelijking met Sicilië, wat ik fantastisch afwisselend en prachtig vond.  Als je naar Sardinië gaat kun je het beste naar het noorden/noordoosten. Daar is het het mooiste. Costa smeralda enzo. 

MidasWolf

MidasWolf

08-01-2022 om 22:59 Topicstarter

redbulletje schreef op 08-01-2022 om 22:45:

Corsica lijkt me heel mooie natuur hebben, maar is heel duur (en heel frans) Vriendin van me is er geweest en zij kan frans, maar de locals spreken weinig engels, dat -en de hoge prijzen- houden me tegen daar naartoe te gaan, maar qua natuurschoon zou ik wel graag willen.

Ik hou juist van Frankrijk en vind de taal ook mooi. Dat zal geen bezwaar voor mij zijn. Ik spreek camping Frans dus op zich zou ik mij wel redelijk redden.

De hoge prijzen is iets wat ik dan maar voor lief moet nemen.

corte is de hoofdstad en ligt midden op het eiland in de bergen. Het centrum is prachtig, echt een bergdorp. Met name het binnenland is nog authentiek dus daar zijn nog veel oude dorpjes. De mensen spreken weinig Engels in het binnenland idd maar met een paar standaard Franse zinnen hebben we ons altijd prima gered. Zelfs toen 1 van de kinderen in het ziekenhuis terecht kwam😬. 
Je moet idd wel rekening houden met reistijd. Het oogt klein maar om van oost naar west te rijden moet je wel een bergkam over. Daarom reizen veel mensen rond van de ene slaapplek naar de anderen. 
Met name in het binnenland zie je nog wel signalen van de drang naar onafhankelijkheid. Oa plaatsnaamborden in twee talen.

Het is niet een goedkope vakantiebestemming maar ook niet extreem duur. Ik vind kamperen sowieso duur geworden. Supermarkt is niet veel duurder dan Nederland

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.