Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Amsterdam herontdekken

Vroeger, als kind, kwam ik veel in Amsterdam. Mijn oma kwam er vandaan en nam me vaak mee. Ik vond het een heerlijke stad. Later kwam ik er regelmatig met vriendinnen. Museum, shoppen, hapje eten, stadswandelen.

Maar een jaar of tien a vijftien geleden begon het me echt té toeristisch te worden. Er zijn vast nog zat leuke plekjes maar het me eerst door drommen toeristen en lallende vrijgezellenfeestjes heen moeten wurmen vanaf het station stond me tegen. Genoeg andere leuke steden zonder die mensenmassa's. Eind van het verhaal: inmiddels al tien jaar niet meer in Amsterdam geweest...

Maar daar gaat verandering in komen. Heb een paar daagjes weg geboekt, samen met mijn man en zonder kinderen, in Amsterdam. Gezien corona hopelijk geen drommen toeristen en de kans om de stad weer in al zijn pracht te zien. 

En daarom mijn vraag: wat vinden jullie anno 2021 de leukste plekjes, mooiste musea, opvallendste architectuur, leukste winkelstraatjes? Wat mogen we echt niet missen?

Het Tropenmuseum, wereldculturen. Ik ben daar 2 jaar geleden geweest vond het gebouw zeer indrukwekkend maar ook de expositie over Indonesië. Ik waande mij in een boek van Louis Couperus. 

Ik vind het Stedelijk Museum altijd een fijne plek. Er is nu een hele interessante tentoonstelling van Surinaamse schilders, ook heel erg 'woke' enzo. 

Mijn tip om drukte vanaf Amsterdam CS te vermijden: als je uit de richting Utrecht komt met de trein, stap dan op het Amstelstation uit en neem daar tram 4 naar Museumplein (of de Pijp). Of huur vanaf daar een OV-fiets, de drukte bij CS vind ik de laatste jaren echt killing en Amstel is dan zoveel rustiger. 

De toeristen zijn weer een beetje terug, maar nog niet in massale aantallen. Het centrum is nog steeds rustiger dan de meeste parken. Dus de ervaring zal anders zijn. 

En verder... wat wil je zien? Street art in noord? Nemo met kinderen? Winkelen? Wat is je stijl, wat wil je shoppen?


Whet centrum-centrum is mooi, maar wel wat saai qua shoppen. Haarlemmerstraat richting Haarlemmerplein vind ik leuker. In de pijp zitten veel gekke winkels "verborgen" in gewone straten. Maar of die kleine winkels allemaal weer open zijn, betwijfel ik. 

Wil je de mainstream chain stores? Die zitten gewoon tussen de Dam en het Leidseplein. in de negen straatjes zitten wat flagshipstores van "bijzonderder" merken  

Westerpark is ook leuk. Veel verschillende horeca, veel activiteit. 

Neem wel echt je portemonnee mee. Met name horeca is best wel duurder dan de meeste plekken in Nederland. 

Waar hou je van? Het is wel lastig te zeggen anders.

Als je het leuk vindt om prachtige grachtenpanden te bekijken zijn museum van Loon en museum Willet-Holthuyzen leuk. In de eerste kun je in de tuin heerlijk even zitten met koffie en appeltaart.

https://www.museumvanloon.nl/museum/huis

https://www.willetholthuysen.nl/homepage

Als je van Amsterdamse school houdt is het Schip leuk.

https://www.hetschip.nl/en/?gclid=Cj0KCQjwraqHBhDsARIsAKuGZeGYqEj0K61vOpt0B4vwUq9tNcQb9_0nE739-PyiIALppIjobXytbHEaApfmEALw_wcB

RozeKip

RozeKip

11-07-2021 om 20:07 Topicstarter

Bedankt voor de tips allemaal!

Museum het Schip en die twee grachtenpanden-musea kende ik nog niet, en gaan zeker op het ideeënlijstje! Tropenmuseum ben ik al vaker geweest, wel lang geleden, prachtig gebouw inderdaad.

We gaan zonder de kinderen, die parkeren we bij Oma. Dus Nemo is dan minder geschikt .

Wat betreft shoppen: zeker niet de mainstream ketens want die hebben we in ons eigen provinciestadje ook. Ik zoek niet een specifiek item, meer gewoon leuke sfeervolle straatjes met bijzondere winkeltjes met spullen waarvan je niet wist dat je het nodig had.

GrippingKouprey73

GrippingKouprey73

11-07-2021 om 20:09

Tvp

Man en ik hebben tijdens ons dagje Amsterdam geluncht bij RIJKS, sterrenrestaurant onder het Rijksmuseum. Dat vond ik echt een aanrader! 

Verder, een bezoekje aan Filmmuseum Eye (fantastisch uitzicht vanaf het dakterras) vind ik ook altijd de moeite waard. 

Taartje eten bij Corner's Bakery, net om de hoek van het Museumplein. Wij hebben dat gecombineerd met een bezoek aan het Moco Museum, maar uiteraard zou je dat ook kunnen combineren met het Stedelijk. 

Het bijzonderste museum in Amsterdam vond ik trouwens 'Onze-Lieve-Heer-op-Zolder', een schuilkerk in een grachtenpand! 

Hierboven wordt Het Schip al genoemd, Amsterdamse School en erg mooi. Wat uit het centrum, maar ik vind het de moeite waard, zeker gecombineerd met een stadswandeling en museumwoning (nu een audiotour, geloof ik): Het Van Eesteren-museum in Slotervaart, over de Wederopbouw. 

-Nienke- schreef op 11-07-2021 om 20:14:


Het bijzonderste museum in Amsterdam vond ik trouwens 'Onze-Lieve-Heer-op-Zolder', een schuilkerk in een grachtenpand!

Oja, dit is ook zeker een aanrader!

RozeKip

RozeKip

12-07-2021 om 07:34 Topicstarter

Leuke tips; bedankt!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.