Vakantie en reizen Vakantie en reizen

Vakantie en reizen

Advies bij verkeerssituaties

Uiteraard zijn er verkeersregels. Maar soms zijn er situaties waar je misschien twijfelt over wat te doen. Bijvoorbeeld omdat het meer gaat om sociaal wenselijk gedrag. Of omdat de regels misschien niet 100% uitsluitsel bieden. Of om een andere reden. Vraag hier om advies!

Schemerlampje schreef op 22-10-2025 om 13:19:

[..]

Als de ambulance op de vluchtstrook rijdt, en bij deze afslag rechtdoor moet, moeten ze dus door de rij afslaande auto’s zien te komen.

En hoe vaak rijdt een voorrangsvoertuig over de vluchtstrook? Ik rijd niet zo vaak op de snelweg, maar ik zie ze altijd op de gewone rijstroken, niet op de vluchtstrook. Alleen als alles vast staat, komen ze over de vluchtstrook.
Dus in deze situatie waar de rechtdoorgaande strook vrij is, verwacht ik de ambulance daar en niet op de vluchtstrook.

De regels zijn toch duidelijk? Waarom denk je dat je die eigenhandig om mag buigen naar hoe het jou goeddunkt? Laat het rijden met een ambulance maar aan de ambulancechauffeurs over. Die zijn enorm goed opgeleid en weten heel goed wat ze moeten doen. Daar hebben ze geen random automobilisten voor nodig die het beter denken te weten.

Poezie schreef op 22-10-2025 om 13:07:

[..]

Als je stil gaat staan op de rijstrook voor rechtdoor veroorzaak je ongelukken. Dan kun je beter netjes aansluiten achter de rij die staat te wachten om eraf of erop te komen. Ja, dat kost je (veel) tijd maar is veel veiliger voor jezelf en je medeweggebruikers.

Hier in de stad heb je een dergelijke situatie voor een oprit naar een snelweg. Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat ik, rechtdoor rijdend op de rijstrook voor rechtdoor, vol in de remmen moest omdat iemand haast had en op die manier tijd dacht te besparen.

En dat is dus precies wat hier gebeurt. Alleen staat die stilstaande rij dus op de vluchtstrook.

Ik weet ook niet waarom je zo boos op mij reageert. Ik heb al gezegd dat ik niet weet wat ik zou doen. Ik zou in ieder geval niet doorrijden tot waar de afslag begint en dan stil gaan staan op de doorgaande rijstrook. Of ik aan zou sluiten op de vluchtstrook weet ik nog niet. Ik vind het al lastig om over de doorgetrokken streep te gaan als de vluchtstrook een spitsstrook is. Dus best kans dat ik naar een volgende afslag rijd.

Schemerlampje schreef op 22-10-2025 om 13:42:

[..]

En dat is dus precies wat hier gebeurt. Alleen staat die stilstaande rij dus op de vluchtstrook.

Ik weet ook niet waarom je zo boos op mij reageert. Ik heb al gezegd dat ik niet weet wat ik zou doen. Ik zou in ieder geval niet doorrijden tot waar de afslag begint en dan stil gaan staan op de doorgaande rijstrook. Of ik aan zou sluiten op de vluchtstrook weet ik nog niet. Ik vind het al lastig om over de doorgetrokken streep te gaan als de vluchtstrook een spitsstrook is. Dus best kans dat ik naar een volgende afslag rijd.

Het was niet persoonlijk naar jou bedoeld. (Sorry, had ik anders moeten formuleren) Ik erger me enkel kapot aan mensen die denken het allemaal beter te weten en daardoor een gevaar op de weg vormen.

Als er op een specifieke plek op de weg geen plaats voor je is dan rijd je door. Dan ga je niet tegen de regels in en tegen beter weten in het toch proberen.

[..]

Als de ambulance op de vluchtstrook rijdt, en bij deze afslag rechtdoor moet, moeten ze dus door de rij afslaande auto’s zien te komen.

En hoe vaak rijdt een voorrangsvoertuig over de vluchtstrook? Ik rijd niet zo vaak op de snelweg, maar ik zie ze altijd op de gewone rijstroken, niet op de vluchtstrook. Alleen als alles vast staat, komen ze over de vluchtstrook.
Dus in deze situatie waar de rechtdoorgaande strook vrij is, verwacht ik de ambulance daar en niet op de vluchtstrook.

Een vluchtstrook is ook voor mensen met pech. Erg handig als iedereen daar staat en je niet kan uitwijken.

En ja de hulpdiensten rijden vaak over de vluchtstrook!!!

Poezie schreef op 22-10-2025 om 13:07:

[..]

Als je stil gaat staan op de rijstrook voor rechtdoor veroorzaak je ongelukken. Dan kun je beter netjes aansluiten achter de rij die staat te wachten om eraf of erop te komen. Ja, dat kost je (veel) tijd maar is veel veiliger voor jezelf en je medeweggebruikers.

Hier in de stad heb je een dergelijke situatie voor een oprit naar een snelweg. Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat ik, rechtdoor rijdend op de rijstrook voor rechtdoor, vol in de remmen moest omdat iemand haast had en op die manier tijd dacht te besparen.

Huh maar die rij stond toch op de vluchtstrook, waarvan jij zei 'blijf gewoon op je rijbaan'? En de rij is dan even lang alleen in mijn post staat de rij dan ergens anders (namelijk op de rijstrook). Wel met beide rijstroken stilstaand verkeerd.

Maar misschien hebben wij nu niet dezelfde beelden in ons hoofd. 

[..]

Mijn ervaring is dat ambulances op de normale stukken snelweg over de vluchtstrook rijden als er file staat en anders gewoon over de weg. Maar de knelpunten in de OP die ik tegenkom zijn punten waarop de ambulance sowieso al terug de weg op moet, want daar houdt de vluchtstrook simpelweg op, gaat dat stukje weg over in een voorsorteervak en rijdt de ambulance dus 'tegen' de (ook legale) rij aan. 

Volgens mij kunnen ze beter gewoon op de punten waar die strook structureel te kort is, die strook langer maken. Dan heb je precies dezelfde situatie, alleen staan de auto's dan wel binnen de rijstrook, is het veiliger voor het hele verkeer (lijkt me) en de eventuele ambulance moet dezelfde handeling doen als nu, maar dan 3 meter eerder. 

CharlieB schreef op 22-10-2025 om 17:09:

[..]

Huh maar die rij stond toch op de vluchtstrook, waarvan jij zei 'blijf gewoon op je rijbaan'? En de rij is dan even lang alleen in mijn post staat de rij dan ergens anders (namelijk op de rijstrook). Wel met beide rijstroken stilstaand verkeerd.

Maar misschien hebben wij nu niet dezelfde beelden in ons hoofd.

Dat mag je hopen van niet. Ik ging er vanuit dat de rij op de uitvoegstrook stond en niet op de vluchtstrook.

Poezie schreef op 22-10-2025 om 17:24:

[..]

Dat mag je hopen van niet. Ik ging er vanuit dat de rij op de uitvoegstrook stond en niet op de vluchtstrook.

O ja ik las "als je pas gaat invoegen/uitvoegen waar de invoeg/uitvoegstrook begint, blokkeer je de weg want niemand laat je er tussen". Dan staat er dus in mijn beleving een rij vóórdat de invoeg/uitvoegstrook begint (dus vluchtstrook), want anders hoef je nergens tussen te komen. 

Heerlijk verwarrend topic. Sowieso omdat er 2 verschillende situaties worden besproken (ben ik ook debet aan haha), en geen plaatjes.

Zeg, voor de mensen die zeggen: dan neem je de volgende afslag maar... wonen jullie in de Randstad? Waar je elke 3 kilometer wel een afslag hebt?
In de situaties waar mij dit zou kunnen gebeuren, scheelt het toch wel een kilometer of 15 of meer omrijden. Met het risico dat op de volgende afslag hetzelfde gebeurt. Doorrijden tot Groningen dan maar?

Courage schreef op 22-10-2025 om 19:05:

Heerlijk verwarrend topic. Sowieso omdat er 2 verschillende situaties worden besproken (ben ik ook debet aan haha), en geen plaatjes.

Zeg, voor de mensen die zeggen: dan neem je de volgende afslag maar... wonen jullie in de Randstad? Waar je elke 3 kilometer wel een afslag hebt?
In de situaties waar mij dit zou kunnen gebeuren, scheelt het toch wel een kilometer of 15 of meer omrijden. Met het risico dat op de volgende afslag hetzelfde gebeurt. Doorrijden tot Groningen dan maar?

Is het OV geen optie, of wellicht thuis werken? Of op een ander tijdstip gaan?

Zeg, voor de mensen die zeggen: dan neem je de volgende afslag maar... wonen jullie in de Randstad? Waar je elke 3 kilometer wel een afslag hebt?

Bij de voorbeelden die ik aanhaalde, zou het echt vreselijk zijn als ik moest doorrijden. Het is wel hartje Randstad maar ook hier heb je echt niet elke 5 km een afslag, en je rijdt sowieso de file in. In de file staan terwijl je eigenlijk verkeerd rijdt, is het ergste wat er is

Dus tja, ik gok het erop en zou er nooit als eerste gaan staan. En de moraalridder(s) hier, heeft vast wel andere vervelende trekjes.

Ik woon zeker niet in de Randstad, maar wel op een logistiek handige plek zeg maar. Hier kun je vaak wel een paar afslagen pakken die elk ongeveer naar dezelfde plek leiden. Of de afslag pakken en via de andere kant terugsteken.

Bij uitvoegen zou mijn beslissing afhangen van de veiligheid - hoe hard moet het doorrijdende verkeer achter mij remmen als ik pas uitvoeg waar dat mag en hoe lang zal ik tegen de regels in op die vluchtstrook rijden als ik besluit om daar wèl aan te sluiten? Als mijn inschatting is dat dat laatste veiliger is, zal ik toch aansluiten op de vluchtstrook. 

Bij invoegen moeten ze achter me maar geduld hebben. Die situatie wordt er niet veiliger van als ik aan het einde van de invoegstrook op de vluchtstrook ga rijden. 

Ik woon in de Randstad, maar hier heb ik nog nooit een file zien staan op de vluchtstrook, iedereen blokkeert gewoon de snelweg voor een afslag. Dus ik weet ook niet zo goed hoe ik op zo'n situatie zou reageren.

Doorrijden naar Groningen is best leuk, daar ben ik nog nooit geweest 

Ik blokkeer liever de snelweg dan de vluchtstrook...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.