Sport en bewegen Sport en bewegen

Sport en bewegen

Nederland beweegt niet


GroenTuintje schreef op 24-10-2023 om 10:40:

https://radio1.be/luister/select/de-wereld-van-sofie/midas-dekkers-dat-je-van-sporten-automatisch-gezond-wordt-kan-ik-als-bioloog-tegenspreken

je hoeft helemaal niet te sporten om gezond te zijn. Meer bewegen wel. Dit kan gewoon fietsen naar de supermarkt zijn of een kleine wandeling.

Klopt. Je kunt beter elke dag bewegen, dan 2-3x per week knallen in de fitness (of iets anders).

Zusterclivia schreef op 24-10-2023 om 14:03:

[..]

Klopt. Je kunt beter elke dag bewegen, dan 2-3x per week knallen in de fitness (of iets anders).

Nog beter: allebei

Ik blijf vast prima gezond als ik dagelijks een half uur wandel, maar ik krijg daar geen slank en sterk lijf van. En dat wil ik toch ook graag.

Duufje schreef op 24-10-2023 om 14:15:

[..]

Nog beter: allebei

Ik blijf vast prima gezond als ik dagelijks een half uur wandel, maar ik krijg daar geen slank en sterk lijf van. En dat wil ik toch ook graag.

Moet je toch maar eens naar Midas gaan luisteren

Of Midas naar mij  

Duufje schreef op 24-10-2023 om 14:38:

Of Midas naar mij

Ik denk toch echt dat hij er meer verstand van heeft

“Iedereen neemt maar aan dat fitness een middel tegen alle kwalen is, en dat met sporten alles goed komt. Maar alleen al in Nederland lopen er elk jaar 2 miljoen mensen een blessure op tijdens het sporten".


Aan het woord is Midas Dekkers. "Dat je van sporten automatisch gezond wordt, kan ik als bioloog tegenspreken" zegt hij. "Van alle diersoorten die er zijn, is er niet één die er sport."


"Natuurlijk moet je bewegen, maar er is een verschil tussen een gezonde dosis beweging en fanatiek sporten" zegt hij naar aanleiding van de fitnesshype bij jongeren.”

https://radio1.be/luister/select/de-wereld-van-sofie/midas-dekkers-dat-je-van-sporten-automatisch-gezond-wordt-kan-ik-als-bioloog-tegenspreken

maar gek om te beweren dat Duufje zelf niet zou weten wat voor haar werkt.

Duufje schreef op 24-10-2023 om 14:15:

[..]

Nog beter: allebei

Ik blijf vast prima gezond als ik dagelijks een half uur wandel, maar ik krijg daar geen slank en sterk lijf van. En dat wil ik toch ook graag.

GroenTuintje schreef op 24-10-2023 om 14:26:

[..]

Moet je toch maar eens naar Midas gaan luisteren

Duufje schreef op 24-10-2023 om 14:38:

Of Midas naar mij

Ik heb hem net geluisterd.  Hij betoogt dat mensen die in hun jonge jaren voor strak en gespierd gaan eerder lichamelijk in verval raken dan mensen die dat niet doen.

Nou is er natuurlijk wel verschil tussen bodybuilders en "normaal" strak en gespierd maar  hij heeft wel een punt denk ik.  

Van oudere topsporters vind ik altijd dat ze snel oud tonen. 

Duufje schreef op 24-10-2023 om 14:15:

[..]

Nog beter: allebei

Ik blijf vast prima gezond als ik dagelijks een half uur wandel, maar ik krijg daar geen slank en sterk lijf van. En dat wil ik toch ook graag.

Natuurlijk is beiden combineren beter. Als is het maar voor spierbehoud.

Bakblik schreef op 24-10-2023 om 14:51:

[..]

[..]

[..]

Ik heb hem net geluisterd. Hij betoogt dat mensen die in hun jonge jaren voor strak en gespierd gaan eerder lichamelijk in verval raken dan mensen die dat niet doen.

Nou is er natuurlijk wel verschil tussen bodybuilders en "normaal" strak en gespierd maar hij heeft wel een punt denk ik.

Van oudere topsporters vind ik altijd dat ze snel oud tonen.

Topsporters zitten wel aan de extreme kant van sport hè. Die zitten bijna meer aan de bodybuilders kant dan aan de kant van normaal strak/gespierd/in vorm. Topsport is niet perse gezond, juist omdat het zo extreem is. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal. Genoeg topsporters die last krijgen van blessures of slijtage door het te intensieve gebruik.

Tuurlijk is er een verschil tussen gezond bewegen en fanatiek sporten, dat ben ik helemaal eens met Midas hoor. Maar er is natuurlijk altijd nog een (wat mij betreft hele gezonde) middenweg. Ik sport ook niet fanatiek. Wel vaak, maar heel gericht en niet te zwaar. Een dagelijkse wandeling is voor mij niet voldoende om fit te blijven en het lichamelijk verval wat uit te stellen. Waarschijnlijk wel om relatief gezond te blijven (voor zover je dat kunt beïnvloeden uiteraard), maar ik wil toch iets meer.

GroenTuintje schreef op 24-10-2023 om 14:46:

[..]

Ik denk toch echt dat hij er meer verstand van heeft

“Iedereen neemt maar aan dat fitness een middel tegen alle kwalen is, en dat met sporten alles goed komt. Maar alleen al in Nederland lopen er elk jaar 2 miljoen mensen een blessure op tijdens het sporten".


Aan het woord is Midas Dekkers. "Dat je van sporten automatisch gezond wordt, kan ik als bioloog tegenspreken" zegt hij. "Van alle diersoorten die er zijn, is er niet één die er sport."


"Natuurlijk moet je bewegen, maar er is een verschil tussen een gezonde dosis beweging en fanatiek sporten" zegt hij naar aanleiding van de fitnesshype bij jongeren.”

https://radio1.be/luister/select/de-wereld-van-sofie/midas-dekkers-dat-je-van-sporten-automatisch-gezond-wordt-kan-ik-als-bioloog-tegenspreken

Daarom sport ik wel, maar niet fanatiek

Zusterclivia schreef op 24-10-2023 om 14:03:

[..]

Klopt. Je kunt beter elke dag bewegen, dan 2-3x per week knallen in de fitness (of iets anders).

Knallen in de fitness is niet nodig. En dat iedere dag bewegen gezond is, is duidelijk. 

De beweegnorm is: 

  • 2,5 uur per week matig intensief bewegen
  • 2x per week spier- en botversterkende activiteiten. 
  • Voor ouderen komen daar nog balansoefeningen bij. 


Die 2,5 uur per week matig intensief kun je waarschijnlijk met dagelijks wandelen prima halen. Dat zegt mijn activity tracker ook. Maar die spier- en botversterkende activiteiten, dat zie ik er in mijn dagelijkse bezigheden niet helemaal van komen. En balansoefeningen ook niet. Al 'hoef' ik dat als 54-jarige waarschijnlijk nog niet per se te doen. 

Het is niet gezegd dat je per se moet sporten, laat staan fanatiek sporten, maar ik denk wel dat de meeste mensen, zeker naarmate ze ouder worden, voor spier- en botversterking en balans echt wel wat gerichte activiteiten of oefeningen zullen moeten doen, desnoods thuis op een matje, of via yoga of tai chi. 

Mija schreef op 24-10-2023 om 15:49:

[..]

Daarom sport ik wel, maar niet fanatiek

Dit dus. 

2 uur in de week sporten waarbij ik blij ben als het lukt om bij de krachttraining en kilootje extra te drukken. Of dat ik in een uur tijd toch een van extra kan zwermen en uk bijna bij de kilometer in de buurt kom. 

Als mijn zwembadmaatje ineens zegt dat ze het (na 50 minuten) wel genoeg vindt voor vandaag dan ga ik mee naar de kleedkamer. Zo ben ik dan ook wel weer. 

Bakblik schreef op 24-10-2023 om 16:17:

[..]

Dit dus.

2 uur in de week sporten waarbij ik blij ben als het lukt om bij de krachttraining en kilootje extra te drukken. Of dat ik in een uur tijd toch een van extra kan zwermen en uk bijna bij de kilometer in de buurt kom.

Als mijn zwembadmaatje ineens zegt dat ze het (na 50 minuten) wel genoeg vindt voor vandaag dan ga ik mee naar de kleedkamer. Zo ben ik dan ook wel weer.

Ik doe inmiddels mijn km in minder dan 40 minuten. Eigenlijk moet dus de afstand omhoog anders lig ik er steeds echt maar kort in, maar ik ben het na 40 baantjes ook wel zat.

Mija schreef op 24-10-2023 om 16:17:

[..]

Knallen in de fitness is niet nodig. En dat iedere dag bewegen gezond is, is duidelijk.

De beweegnorm is:

  • 2,5 uur per week matig intensief bewegen
  • 2x per week spier- en botversterkende activiteiten.
  • Voor ouderen komen daar nog balansoefeningen bij.


Die 2,5 uur per week matig intensief kun je waarschijnlijk met dagelijks wandelen prima halen. Dat zegt mijn activity tracker ook. Maar die spier- en botversterkende activiteiten, dat zie ik er in mijn dagelijkse bezigheden niet helemaal van komenA. En balansoefeningen ook niet. Al 'hoef' ik dat als 54-jarige waarschijnlijk nog niet per se te doen.

Het is niet gezegd dat je per se moet sporten, laat staan fanatiek sporten, maar ik denk wel dat de meeste mensen, zeker naarmate ze ouder worden, voor spier- en botversterking en balans echt wel wat gerichte activiteiten of oefeningen zullen moeten doen, desnoods thuis op een matje, of via yoga of tai chi.

Balansoefeningen zijn juist oefeningen die het makkelijkst zijn in te passen in het dagelijks leven.  Wegens een steeds terugkerende blessure van mijn si-gewricht doe ik al >10 jaar oefeningen voor een sterke romp en goede balans. Ik ben 56 nu. 2x per dag sta ik tanden te poetsen met een timer, 1 minuut op mijn linkerbeen en 1 minuut op mijn rechterbeen.  Ook aan het aanrecht sta ik tijdens het koken vaak balans te oefenen. Op de tenen staan, op de hakken staan en even vast houden. Op 1 been kleine kniebuigingen maken terwijl ik met het andere been mezelf uit balans probeer te brengen. 

Een beginner zou ik niet meteen aanraden met een scherp mes uien te gaan snijden terwijl je op 1 been staat maar een mandarijntje pellen of gehakt mengen kan prima. 

GroenTuintje schreef op 24-10-2023 om 10:40:

https://radio1.be/luister/select/de-wereld-van-sofie/midas-dekkers-dat-je-van-sporten-automatisch-gezond-wordt-kan-ik-als-bioloog-tegenspreken

je hoeft helemaal niet te sporten om gezond te zijn. Meer bewegen wel. Dit kan gewoon fietsen naar de supermarkt zijn of een kleine wandeling.

Met die man kan ik praten , ik heb een hekel aan sporten. Op z’n minst vind ik veel sporten niet leuk. Op zich  beweeg ik wel voldoende. Skiën als sport zijnde zou ik leuk vinden, om dat regelmatig te doen zal ik toch echt in de Alpen moeten wonen. 

Andere sporten vind ik vaak niet leuk en zodoende ook moeilijk vol te houden, banen zwemmen zou nog kunnen. Ook dat doe ik nu niet, mede omdat ik dit niet in mijn woonplaats kan doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.