Sport en bewegen
Mick87
08-07-2021 om 22:44
Het grote 'wij worden en blijven fit' topic
Dit topic is een spinn off van het 'Fit blijven tijdens de lockdown' topic op het Viva Forum.
Hier schrijven we verder en kunnen nieuwe mensen zich aansluiten die fit willen worden en/of willen blijven.
Schrijf gezellig mee in dit motivatie topic!
Glamourlama
27-07-2021 om 21:49
Wat zijn jullie actief! Daarmee vergeleken ben ik echt een bankaardappel. Ik heb afgelopen zondag voor het eerst weer gezwommen, wel meteen 40 baantjes (1000 meter). Dat was echt zalig. Vooral omdat dat stomme tijdslot er niet meer was waardoor ik er vaak na 30 baantjes al weer uit moest. En gisteren heb ik yoga gehad.
DanGun
28-07-2021 om 07:10
Nooit jezelf met anderen vergelijken 😉🙂 Dat heeft totaal geen nut.
Mijn eerste kleine rondje vandaag zit erop. Twee km met 2trappen op en af. Ivm regen (en m’n buik die de laatste tijd weer wat meer opspeelt) loop ik nu een rondje vlakbij huis. Dan ben ik in geval van nood op tijd 😉
Het plan was om vanochtend weer ff naar de gym te gaan maar ik was een afspraak vergeten. Dus alleen nog een uurtje kickboksen vanavond.
Duufje
28-07-2021 om 09:11
DanGun schreef op 27-07-2021 om 15:29:
@Duuf, wat is je normale afstand?
@Clivia, gezellig! Wat doe je aan sport?
@CharliesA, lekker extra tijd om te trainen! Hoelang ben je vrij?
Ik ben eraf. Gisterochtend 3km hardgelopen met 4 trappen. Daarna zelf uurtje gaan trainen, beetje explosiviteit. Gisteravond kickboksen.
Vanochtend pt. Met twee jongens van de wedstrijdgroep die me 50 minuten lang hebben afgemat op de pads. En na afloop nog een rondje van 1,5km. M’n hele lijf is zwaar en loom. Lekker!
10-12 km
Nu in de vakantie is mijn regelmaat even zoek en loop ik 7-8 km. 2 x per week. Ik moet niet heel veel meer lopen, dan word ik snel te mager. Meestal loopt de helft van mijn ronde door het bos, mul zand en wat heuveltjes op en af. Trappen heb ik niet in de buurt en die liet ik anders denk ik ook links liggen ![]()
SugaryPanther19
28-07-2021 om 09:15
Ik was gister nog erg moe / lui, dus weinig bewogen - gelijk om 4.00 vannacht wakker met een trappelend lijf. Pfff.
Zo meteen dus yoga, en vandaag lekker naar buiten, tussen de buien door. Wil ca 2 uur wandelen.
Zusterclivia
28-07-2021 om 09:23
@Glamourlama, inderdaad nooit vergelijken. In het verleden omschreef ik mijzelf nooit als sportief, want ja, ik zwem 3x in de week bij een club, maar ik werd aan alle kanten voorbij gezwommen. Ja, ik fietste dagelijks 10 km enkele reis naar school/werk, maar ik maakte nooit lange tochten en het was een normaal tempo. Ja, ik liep wel hard, maar 4-5 km vond ik prima, en zo hard ging ik niet. Terwijl ik dus bijna elke dag sporte en elke dag behoorlijk bewoog. Hoe kun je dan niet sportief zijn?
Jij gaat in ieder geval zwemmen en dan gelijk ook weer 1 km? Dat is super veel! Er zal altijd iemand sneller en beter zijn en/of vaker gaan, maar er zijn altijd mensen die minder doen en je doet het voor jezelf!!
@CharliesA, ik zwem nu 2-3 keer in de week, waarvan 1x in het weekend. Dus meer verschuiven is lastig. Door alle gewijzigde openingtijden is het gewoon een puzzel en ik ben totaal niet georganiseerd, dus dat is dan een uitdaging. Af en toe laat ik een keer door de weeks ook vallen omdat ik het gewoon niet rond krijg. Ik heb ook al een paar keer geprobeerd om bijvoorbeeld vóór mijn werk te gaan, om 7 uur, maar dan heb ik de rest van de dag last van mijn rug, omdat ik dan niet soepel genoeg ben. Het is gewoon een luxe probleem, maar ik baal er van dat ik het zo lastig vind om te plannen. Ik heb het ook gewoon echt nodig voor mijn gezondheid. Gisteren weer een dag thuis moeten werken en hoppa, onderrug/heupen zaten weer vast. Na het zwemmen was de boel weer normaal.
@Julali, ja, bewegen is heerlijk. Zelfs al heb ik van te voren geen zin en gaat het helemaal kut, achteraf ben ik altijd blij dat ik ben gegaan.
Duufje
28-07-2021 om 09:26
Lekker CharliesA. Ik hou ook erg van wandelen. Komt er nu even niet genoeg van wegens tijdgebrek en omdat we nu een pup hebben die nog niet zo veel mag lopen. Komt wel weer. Met onze vorige hond liep ik dagelijks minstens een uur. Heerlijk. Had nooit verwacht dat ik wat ik ooit een 'oudewijvenactiviteit' vond zo fijn zou gaan vinden ![]()
Vind het ook heel leuk om samen met man zo'n paaltjeswandeling of andere uitgezette route te doen. Helaas loopt kind er bepaald niet warm voor, dus dat komt er ook niet vaak genoeg meer van.
SugaryPanther19
28-07-2021 om 09:31
Zusterclivia schreef op 28-07-2021 om 09:23:
Ik heb ook al een paar keer geprobeerd om bijvoorbeeld vóór mijn werk te gaan, om 7 uur, maar dan heb ik de rest van de dag last van mijn rug, omdat ik dan niet soepel genoeg ben. Het is gewoon een luxe probleem, maar ik baal er van dat ik het zo lastig vind om te plannen. Ik heb het ook gewoon echt nodig voor mijn gezondheid. Gisteren weer een dag thuis moeten werken en hoppa, onderrug/heupen zaten weer vast. Na het zwemmen was de boel weer normaal.
Ik doe in de ochtend 15-45 minuten thuis yoga oefeningen, om te voorkomen dat ik door werk zo stijf wordt / last van onderrug, schouder, armen, polsen etc , krijg.
Is dat niet wat voor jou? Dan kun je het inplannen qua tijd / dag zoals je wilt, en ook hoe lang je over een sessie doet.
Mick87
28-07-2021 om 10:03
hier in de buurt zitten best wat goede personal trainers. Het spreekt me toch wel aan. Maar is wel duur. Dus ik ga erover nadenken.
Zusterclivia
28-07-2021 om 10:11
CharliesA schreef op 28-07-2021 om 09:31:
[..]
Ik doe in de ochtend 15-45 minuten thuis yoga oefeningen, om te voorkomen dat ik door werk zo stijf wordt / last van onderrug, schouder, armen, polsen etc , krijg.
Is dat niet wat voor jou? Dan kun je het inplannen qua tijd / dag zoals je wilt, en ook hoe lang je over een sessie doet.
Toen ik nog volledig thuis werkte, deed ik inderdaad in de morgen oefeningen en gedurende de dag kreeg ik herinneringen voor andere oefeningen, tussen de middag wandelen en 's avonds sporten en een zit/sta-bureau. Gek genoeg werkt dat minder goed dan wanneer ik gewoon naar kantoor ga. Ik fiets naar kantoor, heb hier ook een zit-sta bureau, wandel tussen de middag, fiets naar huis, ga sporten. Best vaag.
Maar je hebt wel gelijk, misschien is het helemaal geen gek idee om vóór ik naar kantoor ga, nog wat aan yoga te doen, dat kost gewoon minder tijd dan naar het zwembad te gaan. Dan prop ik ook niet alle beweging in mijn middag/avond.
Waar heb jij jouw oefeningen vandaan gehaald?
DanGun
28-07-2021 om 10:19
Duufje schreef op 28-07-2021 om 09:11:
[..]
10-12 km
Nu in de vakantie is mijn regelmaat even zoek en loop ik 7-8 km. 2 x per week. Ik moet niet heel veel meer lopen, dan word ik snel te mager. Meestal loopt de helft van mijn ronde door het bos, mul zand en wat heuveltjes op en af. Trappen heb ik niet in de buurt en die liet ik anders denk ik ook links liggen
Mooie afstand hoor! En heerlijk door het bos! Trappen vind ik wel lekker. Plus het is goed om wat ‘losser’ te worden en dat heb ik nodig met m’n andere sporten.
DanGun
28-07-2021 om 10:20
@Clief (ik kort m af hoor 😉) Kaisa fit op insta heeft leuke balans en yoga dingen. En nourish food love (ofzo)
SugaryPanther19
28-07-2021 om 10:27
Zusterclivia schreef op 28-07-2021 om 10:11:
[..]
Waar heb jij jouw oefeningen vandaan gehaald?
Ik heb jaren aan yoga gedaan, pilates, oefeningen bij fysiotherapie geleerd voor een verstijfde schouder / rug en rsi-klachten, verder mensendieck voor een verkeerde houding - bij elkaar een heel pakket aan oefeningen.
Ik weet waar de zwakke plekken in mijn lichaam zitten, en de oefeningen die dat specifiek verhelpen doe ik dus. Als ik langer slaap, doe ik een korte sessie van 15 min met het hoognodige voor het werk. Als ik op tijd op sta, doe ik de hele sessie van 45 minuten.
Bij de lunch vaak nog wat een herhaling van wat rsi-oefeningen, even alles rekken en losmaken.
Ik heb een tijd geprobeerd nog deel te nemen aan trainingen die ik vooraf moest boeken, maar in de praktijk haalde ik die nooit, werk loopt uit - dus dat gaf alleen maar extra druk.
Met hoe ik het nu aanpak, in ochtend yoga en na werk of wandelen/joggen of wat krachtoefeningen/joggen/wandelen in het park - hoef ik niets te boeken en kan ik toch genoeg bewegen.
Zusterclivia
28-07-2021 om 10:47
@DanGun, bedankt die ga ik op zoeken.
@CharliesA, ah zo. Ik doe idd ook oefeningen die ik ooit van de fysiotherapeut heb gekregen. Maar die zijn specifiek voor mijn knieën, maar merk dat ik er ook profijt van heb voor mijn onderrug/benen.
Mijn favoriete mini-oefening is tijdens het tandenpoetsen 2x 1 minuut op één been te staan/wiebelen en zo je evenwicht bewaren. Tijdens het hardlopen moeten je benen ook steeds corrigeren en dit was een makkelijke manier om dit te oefenen. En ik merkte dat ik in de praktijk echt veel profijt had. Grappig dat zoiets kleins, zo goed kan helpen.
Trail
28-07-2021 om 21:58
Hardgelopen met een nieuwe groep.
9 km afgelegd in 55 min.
Voor mij is dat aanpoten op dit moment.
De andere renners waren me erg aan het supporten. Blijven volhouden, volgende week weer komen. Dat ga ik dus ook maar doen. Ik ben trots op deze ontwikkeling.
Runnershigh
29-07-2021 om 07:34
Wat goed Trail! Lekker bezig zo.
Gisteren niets gedaan en vandaag ga ik of een workout doen of hardlopen. Ligt een beetje aan het weer en waar ik zin in heb.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.