Sport en bewegen Sport en bewegen

Sport en bewegen

Fitness hoelahoep

Ik overweeg een fitness hoelahoep aan te schaffen. Niet duur, lekker laagdrempelig en je hoelahoept je lijf er strak mee als je het internet mag geloven. 

Zijn er meer hoelahoepers hier? Wat is een goed gewicht om mee te beginnen? Leverde het ook daadwerkelijk wat op (aan buikspieren of squats om hem van de grond te rapen)? 

Ik had een hoela hoep. Een opvouwbare, tweedehands van internet.

Dat ding heb ik een tijd intensief gebruikt tijdens het kijken van series. Daarnaast hield ik mijn gewicht, buikomtrek en dergelijke bij.

Resultaat: na 3 maanden was ik in ieder geval niet afgevallen, maar zelfs nog iets aangekomen. Waarom? Vermoedelijk omdat ik de rest van mijn beweeg- en eetpatroon niet heb aangepast. 

Ik ben hierna andere oefeninkjes gaan doen. Hoewel ik toen ook geen gewicht verloor (waarschijnlijk door mijn eetpatroon) merkte ik daar in ieder geval wél positief effect met dat bepaalde spieren sterker werden en minder snel verkrampten.

Dutchgirly schreef op 04-05-2024 om 16:34:

ik heb dus een normale, van www.robinhoop.nl
Ze schrijft ook nog wat over de fitnesshoepels
https://robinhoop.nl/waarom-geen-fitnesshoepel/

Robin Hoop haar website werkt niet. De link die jij daaronder noemt komt mij heel bekend voor.

Ik heb bewust een opvouwbare hoepel van misschien 1 kilo gekocht. En zeker geen hoepel die nog zwaarder is en die uit verschillende losse inklikbare delen bestaat.

Zelfs van die hoepel die ik had kreeg ik vaak buikpijn. Een nog zwaardere hoepel klinkt echt gestoord. Ik heb ook mijn twijfels of langdurig achter elkaar hoelahoepen wel goed is voor je (buik)ademhaling.

LoveQuinn schreef op 26-04-2025 om 17:07:

[..]

Robin Hoop haar website werkt niet. De link die jij daaronder noemt komt mij heel bekend voor.

Ik heb bewust een opvouwbare hoepel van misschien 1 kilo gekocht. En zeker geen hoepel die nog zwaarder is en die uit verschillende losse inklikbare delen bestaat.

Zelfs van die hoepel die ik had kreeg ik vaak buikpijn. Een nog zwaardere hoepel klinkt echt gestoord. Ik heb ook mijn twijfels of langdurig achter elkaar hoelahoepen wel goed is voor je (buik)ademhaling.

Hoezo zou dat niet goed zijn? Als je het goed kan en wat spieren hebt gaat dat echt prima.

Ik ben nog steeds blij met mn hoepel van rond de 2,5kg (weet het even niet exact)

LoveQuinn schreef op 26-04-2025 om 17:07:

[..]

Bij mij werkt het wel. Ik zal het even copy-pasten voor je:

8 Redenen waarom geen fitnesshoepel.

1. Ze zijn voor de meeste mensen te klein om mee te leren hoepelen
  2. Ze zijn te zwaar om leuke oefeningen/trucjes mee te leren
  3. Ze zijn zo zwaar dat ze pijn doen
  4. Ze zijn zo zwaar dat de kans op blessures groter is
  5. Al na een paar minuten hoepelen hebben de meeste mensen al blauwe plekken
  6. Je hebt geen extra gewicht nodig om een effectieve work-out te hebben
  7. Je valt er niet per sé meer van af
  8. Ze bestaan uit losse onderdelen en worden daarom al snel instabiel

Verzwaarde hoepels, vaak met extra ‘massage’ bobbels, worden meestal fitnesshoepels of bodyhoops genoemd. Deze hoepels zijn zwaarder gemaakt. Meestal beginnen deze hoepels bij 1,5 kg, oplopend tot bijna 3 kg. Dat is minstens 2,5 keer zo zwaar als een handgemaakte hoelahoep.

Deze hoepels zeggen extra goed te zijn om je buikspieren te trainen. Helaas kunnen deze hoepels je behoorlijk pijn doen en blessures opleveren. Door het zware gewicht dat aan je middel trekt, rondom je vitale organen, worden veel mensen bont en blauw. Zodanig dat het echt niet oké is! Laat staan dat je er een kind mee laat hoepelen, of je er een hele dag mee op een evenement staat. Vaak kun je er een band bij bestellen die je beschermt tegen pijn blauwe plekken. Marketing technisch natuurlijk heel en zo níet nodig als je het mij vraagt!

Helaas krijg ik te regelmatig e-mails van mensen die graag willen hoelahoepen, maar een hoepel hebben die zoveel pijn doet, dat het niet meer leuk is. Dat ze blauwe plekken hebben en er zelfs ontstoken spieren en/of pezen van krijgen. Ik word daar zo verdrietig van!

Hoelahoepen is leuk, hoelahoepen laat je weer kind voelen en hoelahoepen is goed voor je. Pijn hoort niet thuis in dat rijtje!

En nee, ik ben geen ‘concurrent’ aan het afbranden om er zelf beter door te lijken. Als hooper met een passie voor hoepels en hoopdance en als uitdragen van plezier, zie ik de made-in-China-fitnesshoelahoep marketingmachines niet als concurrent. En ja, ze verdienen bakken vol met geld. Maar is dat zaligmakend? Marktplaats staat niet voor niets vol met tweedehands fitnesshoelahoeps. Je ziet nagenoeg geen enkele tweedehands handgemaakte hoepel voorbij komen. Dat is niet zonder reden…

Envelop schreef op 29-04-2025 om 11:18:

[..]

Hoezo zou dat niet goed zijn? Als je het goed kan en wat spieren hebt gaat dat echt prima.

Ik ben nog steeds blij met mn hoepel van rond de 2,5kg (weet het even niet exact)

Heb je wetenschappelijke bronnen?

het valt mij namelijk op dat er regelmatig fitness producten op de markt komen die “iedereen” koopt en daarna doet geen kat er nog wat mee. De trilplaat, het yogawiel, de fitness hoelahoep, noem maar op. En nergens is er wetenschappelijk bewijs van het nut van zulke plastic soep. 

LoveQuinn schreef op 09-05-2025 om 17:45:

[..]

het valt mij namelijk op dat er regelmatig fitness producten op de markt komen die “iedereen” koopt en daarna doet geen kat er nog wat mee. De trilplaat, het yogawiel, de fitness hoelahoep, noem maar op. En nergens is er wetenschappelijk bewijs van het nut van zulke plastic soep.

Natuurlijk heb ik geen wetenschappelijke bronnen, ik reageer vanuit mijn eigen ervaring met mijn hoop die ik nu een paar jaar gebruik.

Waar zou je wetenschappelijke bronnen van willen?

LoveQuinn schreef op 09-05-2025 om 17:45:

Het lastige van wetenschappelijk onderzoek (en ik weet er iets van) is dat het wel iets kan bewijzen voor grote aantallen, maar niet voor het individu. Je kunt bewijzen dat een fitnesshoepel voor grote aantallen mensen weinig effect heeft, maar je kunt nooit bewijzen dat iets voor een enkel individu beslist niet werkt. Als je een zekere aanleg hebt, en voldoende discipline en motivatie, dan zal het vast wel iets doen. Moet dat dan per se met een hoepel? Nee het zal vast ook kunnen met andere oefeningen of trainingsmiddelen, maar als je die hoepel toevallig leuk vindt dan helpt dat in de motivatie.

Maar jouw vraag ging eigenlijk over iets anders, jij stelde dat zo'n hoepel waarschijnlijk niet goed is voor je buikademhaling. Envelop zei: "ik heb er geen last van en het gaat prima als je het goed kan en wat spieren hebt". En daarop vroeg jij naar bronnen. Ik denk niet dat er specifiek wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar buikademhalingsproblemen bij hoepels uitgesplitst naar hoeveelheid hoepeltalent en verschil in buikspieren tussen hoepelaars. Je kan ook vragen: heb jij een wetenschappelijke bron dat hoepelen slecht is voor je buikademhaling?

Zoveel specifiek wetenschappelijk onderzoek naar een trend in consumentenproducten is er niet.

ik heb een fitness hoepel  van,denk ik,1,2kg (zonder bulten aan de binnenkant). Sinds een week of 4 hoepel ik 2x10 minuten (linksom en rechtsom) per dag en mijn buik en heupen zijn echt strakker geworden. Ik heb geen blauwe plekken gehad. 

Als ik googel, dan zie ik dat het niet vermoeiend is door de specifieke beweging maar toch intensief. Zo ervaar ik het ook: ik word er niet moe van, en zie écht resultaat. 

Verder sport ik nooit, behalve wat wandelen.

Een fitnesshoepel is leuk voor erbij maar traint je spieren niet echt als je alleen maar stil staat te hoepelen voor de tv. Je kunt zelfs blessures krijgen in je kuit van de repetitieve beweging die je maakt. Vaak wordt een fitnesshoepel verkocht als dat je elke paar maanden een zwaardere moet kopen om af te vallen en sterker te worden, maar dat is een fabel.

Ik had lang geleden toen ik nog in een dansgroep zat een hoepel van polypro oid voor body off trucs. Die hoepel js Ultralicht en wat kleiner dus bijna niet hoog te houden met gewoon hoepen tenzij je héél intensief gaat bewegen. Helaas is de volwassenengroep van die vereniging daar ook al meer dan 20 jaar weg. 

gespierd lichaam krijg je vooral door vol te houden

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.