Sport en bewegen
willem1959
29-09-2021 om 19:32
Elektrische fiets is de slechtste uitvinding voor onze gezondheid
Om conditie te verbeteren is elektrische fiets volkomen nutteloos, aldus het nieuws van de week. Hoeveel functies haal je weg bij de mens, en wat blijft er dan over? Ben je zelf nog aan het fietsen of verword je tot een soort zelfrijdende Tesla in de buitenlucht? Fietsen met de hoogste ondersteuning lijkt op stilzitten.
We creëren een nieuwe obesitaspandemie.
Zuster2021
30-09-2024 om 19:44
Cookielover schreef op 29-09-2021 om 19:48:
[..]
Mannelijke 60-plussers moeten geen bier meer drinken. Gaan ze rare topics van openen. Veel te irritant.
LoveQuinn
26-04-2025 om 17:13
Ik weet niet waarom mensen hier het nodig vinden om zo flauw te reageren op Willem 1959, maar volgens mij heeft hij gelijk. Het enige voordeel van zo'n fiets is dat je er misschien mee komt op plekken waar je anders niet zal komen. Ik denk dan aan dorpen 19 kilometer verderop waar geen fatsoenlijke buslijn heen en terug gaat. Voor de rest is het net zo 'intensief' als brommer rijden.
Zelf vind ik een elektrische fiets vooral een dure investering. Je moet minimaal (e) 1.000,- betalen om er een te kopen, het onderhoud is duur en je moet ook nog eens betalen voor de elektriciteit voor het opladen. Die elektrische komen de laatste tijd ook vaak in het nieuws omdat ze snel kapot gaan zoals Babboe. Dan kan je nog beter bij de Gamma een ouderwetse fiets van (e) 250,- kopen, en hopen dat die niet na een jaar al is weggeroest.
Kaassoufflee
26-04-2025 om 17:17
Zonder elektrische fiets zou ik niet meer (zo ver) kunnen fietsen. Het is wel beweeglijker dan brommeren hoor, je moet nog steeds trappen om vooruit te komen.
Poezenmeisje
26-04-2025 om 17:36
LoveQuinn schreef op 26-04-2025 om 17:13:
Ik weet niet waarom mensen hier het nodig vinden om zo flauw te reageren op Willem 1959, maar volgens mij heeft hij gelijk.
Jij kent/kende Willem niet? Mijn man vond een elektrische fiets ook onzin.
Ik kocht in 2019 één en was er blij mee toen de corona toesloeg. Niet meer met het OV, maar op de fiets.
Dat ben ik blijven doen, en toen ik na een jaar dat even doorgaf bij P&O kon ik de fietsvergoeding van nog geen 5 euro per maand richting het station terugbetalen. Ik kreeg met terugwerkende kracht een fietsvergoeding van bijna 50 euro per maand.
Wel fijn, daar kan ik het onderhoud van betaling. Meer schade dan een lekke band heb ik nooit gehad, wel de reguliere slijtagekosten.
Inmiddels heb ik een nieuwe elektrische fiets en heeft mijn man de oude geadopteerd.
Poezenmeisje
02-05-2025 om 21:48
Vandaag 65 kilometer gefietst. Heerlijk!
Vanavond ook nog naar de sportschool geweest (én me ingezet).
Luna-Mae
10-09-2025 om 21:59
Zelf vind ik een elektrische fiets vooral een dure investering. Je moet minimaal (e) 1.000,- betalen om er een te kopen, het onderhoud is duur en je moet ook nog eens betalen voor de elektriciteit voor het opladen. Die elektrische komen de laatste tijd ook vaak in het nieuws omdat ze snel kapot gaan zoals Babboe. Dan kan je nog beter bij de Gamma een ouderwetse fiets van (e) 250,- kopen, en hopen dat die niet na een jaar al is weggeroest.
Een fatbike kost minder dan een nieuwe Gazelle. Een nieuwe kwaliteitsfiets is de laatste jaren helaas sowieso een dure investering geworden, en de kwaliteit van nu is niet meer die van vroeger.
Ginevra
10-09-2025 om 22:30
eens, het verschil tussen een fiets van 250 euro en een kwaliteitsfiets merk je wel.
trouwens, de kosten van het opladen van een ebike zijn minimaal. Het is geen auto.
Platenburg
30-10-2025 om 23:39
Op een elektrische fiets moet je gewoon trappen. Je komt er door de aandrijving met minder energie een stuk verder mee dan een normale fiets, wat mensen aanmoedigt om de auto te laten staan en de bus is niet meer nodig. Dan is het toch juist beter voor de gezondheid?
Netherfield
30-10-2025 om 23:46
Platenburg schreef op 30-10-2025 om 23:39:
Op een elektrische fiets moet je gewoon trappen. Je komt er door de aandrijving met minder energie een stuk verder mee dan een normale fiets, wat mensen aanmoedigt om de auto te laten staan en de bus is niet meer nodig. Dan is het toch juist beter voor de gezondheid?
De kinderen die mij inhalen op hun elektrische fiets trappen echt minimaal. Kracht zetten hoeven ze ook niet. En ik ken er een aantal die nog geen 5 kilometer van school wonen en een elektrische fiets hebben. Voor hun is het echt slecht. Voor mijn collega die 15 kilometer fietst op zijn elektrische fiets ipv met de bus, heb je gelijk.
Platenburg
30-10-2025 om 23:48
Netherfield schreef op 30-10-2025 om 23:46:
[..]
De kinderen die mij inhalen op hun elektrische fiets trappen echt minimaal. Kracht zetten hoeven ze ook niet. En ik ken er een aantal die nog geen 5 kilometer van school wonen en een elektrische fiets hebben. Voor hun is het echt slecht. Voor mijn collega die 15 kilometer fietst op zijn elektrische fiets ipv met de bus, heb je gelijk.
Dat klopt dus niet, dan zijn het geen fietsen maar scooters/motorvoertuigen. De politie controleert daar ook op.
Heb je de kids die nog geen 5 kilometer van school wonen gevraagd waarom ze een elektrische fiets gebruiken?
Fleurtje_5
02-11-2025 om 10:48
Netherfield schreef op 30-10-2025 om 23:46:
[..]
Een elektrische fiets voor kinderen vind ik geen goed idee. Misschien wel voor kinderen die ver van school wonen of een andere reden hebben. Mijn ervaring 'eenmaal gewend aan een elec fiets wen je nog maar moeilijk aan een gewone fiets'. Heerlijk die ondersteuning. Maar niet om effe naar de brievenbus te gaan.
Maar die fatbikes vind ik verschrikkelijk. Ze gaan veeeeel te hard en zijn lelijk.
Grindelwald
02-11-2025 om 10:59
Ik weet niet waarom mensen hier het nodig vinden om zo flauw te reageren op Willem 1959, maar volgens mij heeft hij gelijk. Het enige voordeel van zo'n fiets is dat je er misschien mee komt op plekken waar je anders niet zal komen. Ik denk dan aan dorpen 19 kilometer verderop waar geen fatsoenlijke buslijn heen en terug gaat. Voor de rest is het net zo 'intensief' als brommer rijden.
Vooral voor ouderen is een e bike een uitkomst. Mijn ouders hebben al heel lang een e bike en zo hebben ze al jaren prachtige fietstochten gemaakt door heel Nederland.
Misschien verbranden ze er niet veel calorieën mee maar ze zijn lekker veel buiten. Dat is ook gezond!
Zonder e bike hadden ze deze fietstochten echt niet kunnen maken.
Kampeerder
02-11-2025 om 11:15
Platenburg schreef op 30-10-2025 om 23:39:
Dit!
Mijn smartwatch registreert nog steeds activiteit als ik fiets met de laagste twee standen van de ondersteuning. Mijn hartslag gaat wel degelijk omhoog als ik naar werk fiets. Ik verbrand meer calorieën dan in de auto.
Zonder electrische fiets fietste ik van van eind maart tot en met september naar werk. Ongeveer twee keer per week.
Met electrische fiets is de periode waarin ik fiets langer en de frequentie hoger. Nu ga ik ook gerust fietsen met flinke wind want ik weet dat ik de ondersteuning hoger kan zetten om toch nog op tijd te zijn. Trekt de wind in de middag echt enorm aan, dan fiets ik met veel ondersteuning terug. Voor de aanschaf van de electrische fiets ging ik op zo'n dag meteen al niet fietsen.
Mijn oude fiets heb ik er nog naast, voor boodschappen, voor de sportschool etc.
Kampeerder
02-11-2025 om 11:17
Is al oud topic zie ik.
Voor mij persoonlijk is deze fiets van meerwaarde voor mijn gezondheid. Ik fiets meer en verder.
De auto is ook slecht voor onze gezondheid maar daar is minder ophef over.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.