Sport en bewegen Sport en bewegen

Sport en bewegen

Elektrische fiets is de slechtste uitvinding voor onze gezondheid

Om conditie te verbeteren is elektrische fiets volkomen nutteloos, aldus het nieuws van de week. Hoeveel functies haal je weg bij de mens, en wat blijft er dan over? Ben je zelf nog aan het fietsen of verword je tot een soort zelfrijdende Tesla in de buitenlucht? Fietsen met de hoogste ondersteuning lijkt op stilzitten.

We creëren een nieuwe obesitaspandemie.


Context is alles.
Voor een doorsnee puber die 4 km naar school moet fietsen? Ja, helemaal eens. 
Voor een 80plusser die dankzij de e-bike nog wel gaat fietsen, omdat hij dan ook als de wind draait nog thuis kan komen? Oneens, dankzij de e-bike beweegt hij meer dan zonder. 

willem1959

willem1959

29-09-2021 om 19:36 Topicstarter

Ginevra schreef op 29-09-2021 om 19:35:

Context is alles.
Voor een doorsnee puber die 4 km naar school moet fietsen? Ja, helemaal eens.
Voor een 80plusser die dankzij de e-bike nog wel gaat fietsen, omdat hij dan ook als de wind draait nog thuis kan komen? Oneens, dankzij de e-bike beweegt hij meer dan zonder.

Een 80-plusser moet niet meer op een e-bike zitten. Gaat veel te hard. Veel te gevaarlijk.

willem1959

willem1959

29-09-2021 om 19:37 Topicstarter



Vroeger reden kinderen 6-7 km op de fiets naar school, tegenwoordig rijden die gebakjes op een e-bike. Een dikke generatie in opkomst.

Ginevra schreef op 29-09-2021 om 19:35:

Context is alles.
Voor een doorsnee puber die 4 km naar school moet fietsen? Ja, helemaal eens.
Voor een 80plusser die dankzij de e-bike nog wel gaat fietsen, omdat hij dan ook als de wind draait nog thuis kan komen? Oneens, dankzij de e-bike beweegt hij meer dan zonder.

Voor deze 60plusser met een longaandoening is het ook een geweldig ding. Ik fiets tochten van 50 km in de zomer, wat ik nooit meer zou kunnen zonder.

Ik ben daardoor veel buiten èn in beweging. Goed voor de gewrichten ook nog.

willem1959 schreef op 29-09-2021 om 19:36:

[..]

Een 80-plusser moet niet meer op een e-bike zitten. Gaat veel te hard. Veel te gevaarlijk.

Zoals ik al zei, context is alles. Er zijn ook echt 80plussers die hun tempo weten te matigen en voorzichtig zijn. 
Maar jij wil geen gesprek, jij wil gelijk. Nou, veel plezier. 

Ik heb een e-bike voor mijn woon-werkverkeer. Zo'n 35 à 40 km per dag. Voor mij is het ideaal, daarnaast fiets ik altijd goed door en ben ik dus nog actief bezig op mijn fiets. 

willem1959

willem1959

29-09-2021 om 19:41 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 29-09-2021 om 19:38:

[..]

Voor deze 60plusser met een longaandoening is het ook een geweldig ding. Ik fiets tochten van 50 km in de zomer, wat ik nooit meer zou kunnen zonder.

Ik ben daardoor veel buiten èn in beweging. Goed voor de gewrichten ook nog.

Dat in beweging zijn stelt niet zoveel voor aldus het onderzoek. Zoals ik eerder schreef, trappen in de hoogste ondersteuning verbrandt minder calorieën dan winkelen. 

En er zijn genoeg mensen die de e-bike gebruiken als vervanging voor de auto. Hartstikke handig voor woon-werk-verkeer. Lekker buiten.

willem1959

willem1959

29-09-2021 om 19:42 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 29-09-2021 om 19:41:

En er zijn genoeg mensen die de e-bike gebruiken als vervanging voor de auto. Hartstikke handig voor woon-werk-verkeer. Lekker buiten.

Lekker buiten fijnstof diep inademen. Wat doet dat met je gezondheid op de lange termijn?

willem1959 schreef op 29-09-2021 om 19:41:

[..]

Dat in beweging zijn stelt niet zoveel voor aldus het onderzoek. Zoals ik eerder schreef, trappen in de hoogste ondersteuning verbrandt minder calorieën dan winkelen.

Ik trap nooit in de hoogste ondersteuning en zoals gezegd, je beweegt wel degelijk je gewrichten. En je geniet van de gezonde buitenlucht.

Ik heb ook sinds kort een elektrische fiets. En echt, ik fiets zo veel meer dan eerst. Eerst fietste ik namelijk nooit. Want een oude krakkemikkige fiets die echt waardeloos trapte. 
Samen met man allebei een elektrische fiets gekocht en sindsdien doen we heel veel op de fiets. Man fietst ermee naar het werk, op lichtste ondersteuning. Zelf probeer ik me ook te stimuleren om op de lichtste stimulering te fietsen maar smokkel af en toe met de tour versie.
Ben hier uitermate tevreden mee. Zou op een normale fiets misschien ook wel meer zijn gaan fietsen hoor.. maar dit is wel echt een genot.

willem1959 schreef op 29-09-2021 om 19:42:

[..]

Lekker buiten fijnstof diep inademen. Wat doet dat met je gezondheid op de lange termijn?

Niet zo dom doen.

veel jongeren die grote afstanden moeten fietsen kregen vroeger een scooter of brommer als ze 16 waren. Ik heb de indruk dat ik minder scooters zie maar kan het verkeerd zien.

Wasmachine schreef op 29-09-2021 om 19:46:

veel jongeren die grote afstanden moeten fietsen kregen vroeger een scooter of brommer als ze 16 waren. Ik heb de indruk dat ik minder scooters zie maar kan het verkeerd zien.

Dat geloof ik ook.

willem1959 schreef op 29-09-2021 om 19:36:

[..]

Een 80-plusser moet niet meer op een e-bike zitten. Gaat veel te hard. Veel te gevaarlijk.

Mannelijke 60-plussers moeten geen bier meer drinken. Gaan ze rare topics van openen. Veel te irritant.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.