Sport en bewegen Sport en bewegen

Sport en bewegen

elektrische fiets, ervaringen.

Ik wil een elektrische fiets kopen. Ik twijfel of ik er eentje zal kopen via de fietsenmaker hier vlakbij of online.
Hier vlakbij wordt het dan een hele dure. Een Gazelle van 3000. Of een Giant van 2200, andere fietsenwinkel in de omgeving.
Maar als ik bv de Amslod folder bekijk kan ik ook onder de 2000 en dan heb ik een zwaardere accu.
Stella trekt me niet, ik weet niet waarom. Ik hoor verhalen van fietsenmakers die fietsen die niet bij hun zijn gekocht niet willen reparen.

Wat zijn jullie ervaringen? Welk merk heb je en waarom? Hoelang doe je met je batterij?  En alles wat er verder nog over te zeggen valt wil ik ook graag weten.

Misschien handig om te weten: ik heb geen auto. Ik zal de fiets dagelijks gebruiken, inclusief woon-werkverkeer in de stad en inclusief boodschappen halen.


Als je een hebt wil je nooit meer anders. 

Ik heb een bij een lokale fietsenwinkel gekocht. Daarna verhuisd en de fietsenmaker hier in de buurt doet niet moeilijk en repareert deze gewoon. 

De batterij is erg belangrijk, en heel duur. Hoeveel kilometers denk je te fietsen op z'n hoogst?

Tegenwoordig zijn er lange levertijden, kijk daar eerst eens naar, voor je een besteld. 

En bestel gelijk goede en grote fietstassen. Dat is echt ideaal. 

ik heb sinds een paar maanden een e bike en ik vind het heerlijk.  Woon werk verkeer ( 27 km) is me net te dol, maar ik fiets nu veel meer en vaker naar allerlei bestemmingen waarvoor  ik vroeger vaak de auto pakte, en ik fiets ook meer voor m’n plezier. We hebben recentelijk ook een fietsendrager  gekocht, en t lijkt me ook super om de fiets mee te kunnen nemen bij sommige vakanties of weekendjes weg. 
Ik heb een Kalkhoff. Niet zo bekend duits merk. Niet de goedkoopste, maar  met super reviews en een hele goede prijs- kwaliteit verhouding. Bij benadering heb ik  deze volgens mij:

https://www.kalkhoff-bikes.com/nl_nl/kh0050084v2020-image-5-b-belt-blx

een loeigrote accu ( kan er met de laagste ondersteuning iets van 180 km mee rijden) die in het frame zit ( dus niet onder de bagagedrager)  , en een riem ( belt) ipv een ketting. Geluidloos en onderhoudsloos. Hij voelt supersolide  aan en fietst heerlijk. 
Ik ben er echt heel blij mee! 

Ik heb 2 jaar geleden een tweedehands inruil Giant gekocht bij de fietsenmaker na 5 jaar op een oudere Giant via mp gefietst te hebben. Nog steeds erg blij mee! Ik zweer bij Giant maar dat is persoonlijk natuurlijk en hangt af van je gebruik. Er is zo ontzettend veel keus, lees je eens in bij anwb. Voor mij was het belangrijkste 8 versnellingen, 2 accu's die in totaal 100 km aan konden bij de slechtste omstandigheden (vaak adverteren ze met de grootste actieradius met de beste omstandigheden) en goed te trappen zonder ondersteuning. 

Ik zou liever een goede inruil kopen bij de fietsenmaker met garantie ipv een online stunter. Lees je goed in nav je wensen. Succes!

IngridT, is een accu in het frame makkelijk te vervangen? Ik hoor regelmatig dat een accu in het frame een probleem geeft als hij op is. Een losse accu kun je laten reviseren voor ongeveer 250 euro, ook 1 van de redenen dat ik er 2 wilde. 

Tsjeu hee, 4000 euro! Die zou ik dus nooit bij de appie durven te parkeren! De mijne was tweedehands bijna 900 euro en die heb ik zelfs anwb verzekerd haha.

Ik vind het wel handig om de accu van de fiets te kunnen halen, dat kan niet bij alle fietsen. En bij een volgende fiets zou ik er beter op letten hoe zwaar de fiets trapt zonder ondersteuning. Ik heb leenfietsen van de fietsenmaker gehad die veel prettiger fietsten zonder ondersteuning dan de mijne. Mijn fiets zelf is trouwens ook best zwaar.

Ohja, ik heb een Gazelle maar ben niet geheel tevreden. Niet de beste remmen en gedoe met doortrappen en de versnellingen. Dat heb ik al jaren maar ben nog geen fietsenmaker tegengekomen die dit op lijkt te kunnen lossen...

Mijn vriend is fietsenmaker. Van de fietsenverkoop houden ze de zaak draaiende. Aan de reparaties wordt niks verdient. Als iedereen online zou kopen, dan zijn binnenkort de fietsenmakers ook dicht. 

Bij bepaalde merken zoals Stella moet je ook de reparaties door Stella zelf laten uitvoeren. Die fietsen kunnen andere fietsenmakers niet uitlezen.

Ik heb ook een elektrische fiets. Mijn werk is 10 km fietsen. Ik vind het met de elektrische fiets goed te doen. Als ik een gewone fiets had, zou ik vaker de auto nemen. Die wind tegen in het buitengebied, die is mooi weg! Ik heb trouwens een Gazelle orange nogiets 🙈

Als ik jou was, ging ik bij één of twee lokale fietsenwinkels mijn opsteken.
Niet online. Laat je voorlichten, maak  een paar proefritten en beslis dan.
Dan ben je ook verzekerd van service in de buurt.

( Wat betreft een Gazelle, ik weet al van twee winkels dat ze geen fan zijn van Gazelle.
Een had voor een echtpaar Gazelles in huis gehaald en verkocht, eigenlijk tegen zijn zin. Hij zei : ik zal blij zijn als de garantie voorbij is, er is altijd wat.)

Kijk eens de fietstesten na op internet.

Oja, nog heel belangrijk, verzeker hem en zet hem altijd zorgvuldig op slot, met een los slot ergens aan vast.

Kadushi schreef op 08-08-2021 om 15:46:

IngridT, is een accu in het frame makkelijk te vervangen? Ik hoor regelmatig dat een accu in het frame een probleem geeft als hij op is. Een losse accu kun je laten reviseren voor ongeveer 250 euro, ook 1 van de redenen dat ik er 2 wilde.

De accu kan er gewoon af hoor. Hij zit zeg maar op de ‘stang’ maar je kunt m er gewoon vanaf ‘ klikken’  als je dat wilt. Met de giga actieradius die ik heb vind ik 2 accu’s overigens echt niet nodig. 

Hier een Qwic. Topfiets...stevig en solide fiets en rijdt heerlijk. Tips: shop bij je lokale fietsenmaker. Niets fijner dan dat je er zo heen kan bij kleine of groter onderhoud. Proeffietsen is ook belangrijk...wat ik fijn vind hoef jij niet fijn te vinden.

En fietsenmakers begrijp ik wel.....we willen allemaal de goedkoopste fiets online aanschaffen maar het onderhoud dichtbij. 

Ik heb sinds maart een Sparta, voldoet prima. Was wel een dure, maar dat merk je ook. 
Hiervoor een Cortina gehad, en die nooit weer. Alleen maar ellende, in 5 jaar al 2 accu's. Dan weer problemen met een kabel, dan weer wat anders. 

Hier een gazelle, was 2400 euro, en bevalt heel goed, geen klachten of storingen. Man heeft een heel  enkele keer dat het magneetje ( ?) in het wiel niet goed contact maakt, maar na even rommelen doet hij het altijd weer prima. Wij zijn voordat we hem kochten naar zowel het gazelle testcentrum in oa Amersfoort geweest en naar het Batavus test centrum in Ede. Je kunt dan heel veel e-bikes uitproberen, en bij de plaatselijke dealer kopen. Ik zou het beslist niet online doen, de fietsen makers gaan echt zo’n fiets niet repareren, en je weet niet wat je koopt.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

08-08-2021 om 17:13

Ga echt proeffietsen, de positie van de motor is heel belangrijk voor de fietservaring. En die is zo persoonlijk. Zelf heb ik een middenmotor gekozen, maar er zijn mensen die een voor/achterwielmotor ook prima vinden fietsen. 

Ik heb een Amslod. Vind hem prima fietsen. We zijn naar een Amslod winkel gegaan. Heb er een paar getest, dat is natuurlijk wel belangrijk. 
Nu zit er hier in het dorp ook een Amslodwinkel waar ik naar toe zou kunnen voor onderhoud of bij problemen. 
Ze hadden toen (jaar geleden midden in de Coronatijd) wel een redelijk lange levertijd. 
Maar een e-Bike is echt je geld waard hoor. Fietsen is ineens heel leuk en vooral makkelijk. 

Bij Stella echt onbeschoft behandeld en ze waren amper bereikbaar. Zou hen nooit adviseren. Zo klaar met Stella. 

Ik had een Trek 400LM, een superfijne fiets. Omdat de fiets een maatje te groot was voor mij en ik niet (meer) met de voeten bij de grond kon, voelde ik me onzeker in het verkeer (bij kruispunten, stoplichten enz.) dus dit jaar heb ik een nieuwe fiets gekocht, dit maal een Pegasus Siena E7F+ (Duits merk).
Ik wilde eigenlijk weer een Trek hebben, maar dit zijn niet leverbaar en wachten tot dat wel zo was, dat wilde ik niet (wij fietsen veel recreatief bij mooi weer, een zomer niet fietsen was geen optie).
Eerlijk gezegd vond ik mijn Trek beter fietsen, actieradius van de Trek was ook groter (deze Pegasus heeft een ar van ca. 70 km).
Wij hebben hem via de lokale fietsenboer gekocht. Als er wat is, dan staan ze voor je klaar om het te verhelpen, dat is prettig. Online kopen zou ik sowieso niet doen met zulke bedragen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.