Seksualiteit Seksualiteit

Seksualiteit

Minnaar/Minnares deel 43


Voor sommigen roept de gedachte een keuze te moeten maken dermate veel angst op dat het voor hen als onmogelijk voelt. Dat de gedachte aan wat ze een ander daarmee aan kunnen doen ze letterlijk doet verstijven van angst en oprechte paniek 

Een aantal jaren geleden ben ik gescheiden. Het jaar voor de scheiding had ik een ‘affaire’, Toen de affaire nog gaande was kon ik niet weg bij mijn ex, kon ik niet eerlijk zijn erover thuis, toen mijn minnaar me vroeg om te praten, ik kon het niet. De minnaar is gescheiden, nadat het gestopt was tussen ons en voordat ik gescheiden ben. Ik kon mijn relatie niet verbreken om een ander, omdat ik bang was nooit te weten of ik de relatie niet meer wilde of bij een ander wilde zijn. Ik kon het niet aan afhankelijk van die ander te zijn. 
Pas toen de affaire voorbij was, kon ik voelen dat ik oprecht liever alleen was. En toen kon ik de knoop doorhakken en ben ik gescheiden. De angst over hoe mijn ex zou reageren was deels terecht, hij heeft het me zogezegd beslist niet makkelijk gemaakt. 

Het contact met de toenmalige minnaar is tijdens mijn scheiding per toeval weer hervat. Ik heb er toen voor gekozen de affaire wel op te biechten aan mijn ex. Vanuit de gedachte schoon schip te willen maken.
Zonder het hele verhaal op te schrijven: het eindresultaat was dat de Affaire nooit meer een vervolg heeft gekregen, wat terugkijkend prima is, omdat ik de relatie met mijn ex heb beëindigd omdat ik wist dat ik met hem samen niet gelukkig zou worden. En omdat die minnaar en ik ook geen match waren. 

Kersje

Kersje

25-01-2022 om 09:16 Topicstarter

Smaakje schreef op 24-01-2022 om 23:24:

Voor sommigen roept de gedachte een keuze te moeten maken dermate veel angst op dat het voor hen als onmogelijk voelt. Dat de gedachte aan wat ze een ander daarmee aan kunnen doen ze letterlijk doet verstijven van angst en oprechte paniek

Dit denk ik ook.

Kersje

Kersje

25-01-2022 om 09:17 Topicstarter

blauwevrouw schreef op 24-01-2022 om 22:35:

Dan deden ze er waarschijnlijk allebei aan mee, dat uitchecken. Het is maar goed dat het mijn zaken niet zijn want ik snap er dan niks van dat mensen zo doorgaan….

Ben ik met je eens hoor Blauwevrouw, mijn relatie zou het ook niet zijn, al denk ik niet dat vrouw van minnaar bewust was ‘uitgecheckt’. Zij was/is gewoon tevreden met hetgeen er is en voelde ook niet de noodzaak er iets aan te veranderen ondanks de vele gesprekken. Dat vind ik heel lastig te begrijpen, het staat te ver van mij af zoals ik als persoon ben.

@smaakje en anderen: dank voor het delen. Ik heb zelf de stap niet genomen, maar het geeft veel inzicht te weten hoe het kan gaan als je wel besluit tot het beëindigen van je relatie. Zo gewoon als het soms lijkt (ik ken enorm veel gescheiden mensen), zo ingrijpend is het voor de betrokkenen.

Smaakje, Kersje en blauwevrouw ik lees in jullie reacties allerlei ideeen die zouden kunnen zijn. 

@Smaakje, naar mijn idee angst over wat je de ander aandoet met scheiding niet vaak voorkomt. Ik denk dat niet het de angst is over de gevolgen voor de ander is, maar  eerder angst wat voor jezelf veranderd. Zeker als men de stappen neemt om met iemand anders geheime relatie te bouwen. Daarmee worden alle afspraken thuis overtreden. Dit al laat zien dat de meeste mensen die vreemdgaan vanuit ik en mijn eigen behoefte uitgaan, zelfs als ze weten dat dit ten koste van relatie gaat.

@Kersje dit is dat wat je van de kan van je minnaar hebt gehoord.
Ze hebben een lange relatie waar van alles voorafgaand is gebeurd, dat de consequentie kan hebben dat de beslissing van de vrouw van je minnaar. Waarom ze hem niet meer tegemoet wilde komen. Het kan ook zijn dat je minnaar erg egoïstisch is geweest in andere voor haar belangrijke zaken. Dit is wisselwerking in relatie waar eigenlijk een diepe oorsprong in het verleden kan hebben. Dit kan je niet te weten komen alleen door de mening van één kant te horen. En mening van andere mensen in de relatie zonder toestemming is nooit oké.

@blauwevrouw dat de mensen doorgaan met de relatie ondanks verliefdheid op de minnaar/ minnares kan betekenen dat ze hen relatie nog steeds goed genoeg vinden en bewust zijn dat de geheime relatie geen zekerheid biedt voor de betrouwbare relatie die ze al hebben. Of geheime relatie gestart uit behoefte voor spanning en niet verwacht hebben dat daar ook emotionele consequenties aan vast kunnen liggen. Of uit egoisme of nieuwsgierigheid naar seks met een ander. Heeeel veel of's kunnen zijn. Dit is vaak persoonlijk.

Ik denk dat mensen niet zo bewust kiezen dan ze zelf denken, zeker als ze niet echt weten wat ze te wachten staat. 

Kersje schreef op 25-01-2022 om 09:17:

[..]

Zij was/is gewoon tevreden met hetgeen er is en voelde ook niet de noodzaak er iets aan te veranderen ondanks de vele gesprekken. Dat vind ik heel lastig te begrijpen, het staat te ver van mij af zoals ik als persoon ben.

Daar heb ik ook moeite mee. Als je weet dat je partner ontevreden of ongelukkig is in de relatie, dan blijf je toch zoeken naar oplossingen...

Kersje

Kersje

25-01-2022 om 11:36 Topicstarter

ZowatEndan schreef op 25-01-2022 om 10:57:



@Kersje dit is dat wat je van de kan van je minnaar hebt gehoord.
Ze hebben een lange relatie waar van alles voorafgaand is gebeurd, dat de consequentie kan hebben dat de beslissing van de vrouw van je minnaar. Waarom ze hem niet meer tegemoet wilde komen. Het kan ook zijn dat je minnaar erg egoïstisch is geweest in andere voor haar belangrijke zaken. Dit is wisselwerking in relatie waar eigenlijk een diepe oorsprong in het verleden kan hebben. Dit kan je niet te weten komen alleen door de mening van één kant te horen. En mening van andere mensen in de relatie zonder toestemming is nooit oké.

Klopt, grotendeels uiteraard wat ik van minnaar heb gehoord, ik ken zijn vrouw niet. Wij spraken best vaak over zijn relatie en de problemen die speelden en nee, zeker niet netjes, maar het gebeurde dus wel. Door hem geïnitieerd, omdat hij mij bepaalde voorvallen voorlegde en vroeg of hij mss anders of beter had kunnen reageren (ivm privacy kan ik hier niet teveel over vertellen, maar daardoor kreeg ik ook deels inzicht in haar kant vh verhaal). En nee, dan kreeg minnaar ook vaak niet de antwoorden die hij graag wilde horen, want als iemand mijn oprechte mening vraagt dan geef ik deze ook.

En natuurlijk is het niet oké dit soort dingen te bespreken met een derde, maar het gebeurde dus wel gezien hij deze behoefte blijkbaar toch had. En dat hij egoïstisch is zal ik ook niet ontkennen. Beide laten wel behoorlijk wat steken vallen als je het mij vraagt en het vreemdgaan is ook zeker geen oplossing, maar zoals hier al heel wat keren is geschreven begrijp ik het wel. Voor hen beiden is er nog voldoende liefde in dit huwelijk te blijven in ieder geval, dus daarover heb ik geen oordeel.

Kersje

Kersje

25-01-2022 om 11:48 Topicstarter

blauwevrouw schreef op 25-01-2022 om 10:58:

[..]

Daar heb ik ook moeite mee. Als je weet dat je partner ontevreden of ongelukkig is in de relatie, dan blijf je toch zoeken naar oplossingen...

Dat lijkt mij ook ja en af en toe leek er vanuit haar ook wel een tegemoetkoming te zijn, maar was het enkel een soort van zoethoudertje, want het werd nooit in de praktijk gebracht. En steeds putte hij daar een soort van hoop uit en kreeg hij het idee dat zij hem eindelijk serieus nam, want daar lag voor hem de grootste frustratie. 

En ook dat begrijp ik vanuit zijn vrouw, want als je iets voorstelt wat niet natuurlijk gaat of in je zit, dan gaat dat natuurlijk ook niet werken. En zo blijf je in die zgn vicieuze cirkel zitten en worden problemen nooit opgelost. 

@Kersje je hebt wel zijn emotionele kant gezien. Gezien wat het met hem doet het missen van seksuele klik.  En gezien zijn zoektocht naar hoe breng ik het aan haar verstand dat seks voor mij belangrijk is. Ik kan me ook voorstellen dat je daardoor geraakt wordt.

Ik ben ook bewust van dat mensen niet altijd doen wat ze zeggen of zich aan de afspraken houden en vooral eige belangen voorop stellen enz ondanks het feit dat het niet oké is.
Dat is menselijk.
Alleen denk ik dat dat juist iets zegt over henzelf dan over de bijdrage van de partner. En natuurlijk twee personen die relatie hebben dragen beiden aan het hoe hen relatie is. Ik denk dat het vermogen hoe je je problemen in de relatie op wil lossen invloed heeft op de relatie. 

Kersje

Kersje

25-01-2022 om 14:36 Topicstarter

ZowatEndan schreef op 25-01-2022 om 12:29:



Ik ben ook bewust van dat mensen niet altijd doen wat ze zeggen of zich aan de afspraken houden en vooral eige belangen voorop stellen enz ondanks het feit dat het niet oké is.
Dat is menselijk.
Alleen denk ik dat dat juist iets zegt over henzelf dan over de bijdrage van de partner. En natuurlijk twee personen die relatie hebben dragen beiden aan het hoe hen relatie is. Ik denk dat het vermogen hoe je je problemen in de relatie op wil lossen invloed heeft op de relatie.

Ben ik zeker met je eens en natuurlijk is het belangrijk samen naar oplossingen te zoeken. Dat begint, voor mij althans, allereerst met écht luisteren naar elkaar en vooral die ander ook serieus nemen en ik denk dat het daar heel vaak aan schort binnen relaties. Zeker als het ook nogeens een onderwerp betreft wat voor die ander niet zo belangrijk is. 


@Kersje helemaal met je eens. 

ZowatEndan schreef op 25-01-2022 om 10:57:


@Smaakje, naar mijn idee angst over wat je de ander aandoet met scheiding niet vaak voorkomt. Ik denk dat niet het de angst is over de gevolgen voor de ander is, maar eerder angst wat voor jezelf veranderd.

Ik denk dat mensen niet zo bewust kiezen dan ze zelf denken, zeker als ze niet echt weten wat ze te wachten staat.

De angst voor wat het verdriet van degene die verlaten wordt voor gevolgen zal hebben op degene die weggaat, soms kiezen mensen heel bewust om het niet opnieuw te doen omdat ze wel weten wat ze te wachten staat.. Stellen die uiteindelijk wel samen verder gaan na een affaire, in een relatie die niet bevredigend is. Om op den duur weer een nieuwe geheime affaire aan te gaan, die onbesproken moet blijven uit angst wat er komen gaat 

Smaakje schreef op 25-01-2022 om 21:18:

[..]

De angst voor wat het verdriet van degene die verlaten wordt voor gevolgen zal hebben op degene die weggaat, soms kiezen mensen heel bewust om het niet opnieuw te doen omdat ze wel weten wat ze te wachten staat.. Stellen die uiteindelijk wel samen verder gaan na een affaire, in een relatie die niet bevredigend is. Om op den duur weer een nieuwe geheime affaire aan te gaan, die onbesproken moet blijven uit angst wat er komen gaat

En dit gedrag zegt alles over de persoon zelf.

Vooral over het vermogen om problemen op te lossen die het resultaat van eigen handelen zijn.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.