Seksualiteit Seksualiteit

Seksualiteit

Minnaar/Minnares deel 43

ZowatEndan schreef op 09-03-2022 om 08:57:

Denk je Rooss4 dat unicorn80 het wel goed opvat?
Ik reageer vanuit haar behoeften aan bevestiging, eigenwaarde en aandacht...
En dit gaat helaas niet samen met minnaarsrelatie.
Een relatie die geen daglicht mag zien, stiekem is en de tweede plaats toewijst.
Een relatie gebaseerd op de kruimels terwijl honger naar de hele taart is...

Een 'echte' relatie is anders ook niet de oplossing als je die hebt voor bevestiging en eigenwaarde. Dat is geen enkele relatie, behalve die met jezelf. Het klopt dat de kwantiteit van aandacht niet geweldig is in een minnaarsrelatie, maar de kwaliteit kan dat wel zijn.

En wie zegt dat ze honger heeft naar de hele taart? Ik zou die zelf wel willen (en dat geldt dus echt niet voor iedereen!), maar ik heb er voorlopig vrede mee dat ik alleen het chocolaatje krijg. (ik realiseer me ook dat die hele taart heel anders smaakt dan dat chocolaatje, en dat een minnaarsrelatie met iemand heel anders is dan een 'echte' relatie met diezelfde persoon)

Kersje

Kersje

09-03-2022 om 20:21 Topicstarter

blauwevrouw schreef op 09-03-2022 om 12:56:

[..]

Een 'echte' relatie is anders ook niet de oplossing als je die hebt voor bevestiging en eigenwaarde. Dat is geen enkele relatie, behalve die met jezelf. Het klopt dat de kwantiteit van aandacht niet geweldig is in een minnaarsrelatie, maar de kwaliteit kan dat wel zijn.

Precies dat dus!

[..]

En wie zegt dat ze honger heeft naar de hele taart? Ik zou die zelf wel willen (en dat geldt dus echt niet voor iedereen!), maar ik heb er voorlopig vrede mee dat ik alleen het chocolaatje krijg. (ik realiseer me ook dat die hele taart heel anders smaakt dan dat chocolaatje, en dat een minnaarsrelatie met iemand heel anders is dan een 'echte' relatie met diezelfde persoon)

Blauwevrouw misschien dit lezen? Gekopieerd van een site Bedrock. Hiermee ben ik helemaal eens. En natuurlijk minnarsrelatie alleen een    "bonbon" is voor jou of andere, dat kan. 

Wat ik ook bedoel over relatie die je wel fijne gevoel geeft is gebaseerd op de echte liefde zoals hier beschreven en die gun ik jou blauwevrouw, unicorn80 maar ook anderen. De lat zou niet lager gelegd moeten worden, vind ik, maar dat is voor iedereen anders : 

Echte liefde in 10 gevoelens

Ga het maar eens na bij je huidige flirt of bij je (ex-)partner: kan jij deze gevoelens allemaal afvinken?

1. Je gevoel gaat verder dan lust

Bij echte liefde is het belangrijk om te beseffen dat je gevoel verder gaat dan lust. Dat wil zeggen dat er méér in het spel is dan fysieke aantrekkingskracht alleen.

Meer lezen over dit onderscheid? Liefde of lust: zo herken je het verschil

2. Je bent bereid tot risico’s

Kenmerkend aan echte liefde is dat het je angst voor het onbekende wegneemt. Sterker nog: je bent bereid om je open te stellen aan een onbekende. Zit de kans erin dat je met een gebroken hart achterblijft? Bij echte liefde neem je dat risico er graag bij.

3. Je voelt je op je gemak bij de persoon

Wanneer de flirtfase (of honeymoon-fase) voorbij is, maakt echte liefde plaats voor gevoelens van hechting en voel je je waarschijnlijk meer op je gemak bij de ander. Dit gaat verder dan de eerste spannende gevoelens die kenmerkend zijn aan daten, waarbij je jezelf stiekem een tikkeltje interessanter wil maken dan je in werkelijkheid bent.

4. Het voelt gewoon goed

Liefde valt niet altijd te verklaren met redelijke argumenten. Echte liefde voelt gewoon goed aan, dat voél je meer dan dat je het weet.

5. Je voelt je compleet

In een gezonde relatie waarbij het draait om echte liefde, voelen partners geen behoefte om delen van zichzelf op te geven. Echte liefde laat toe dat twee mensen gewoon zichzelf kunnen zijn, waardoor je je als een compleet individu voelt, zélfs zonder elkaar.

Lees ook: Hoe weet je of dit de ware is? Stel jezelf deze vragen…

6. Je accepteert goede en slechte kanten

Liefde is geen kwestie van alleen maar te focussen op elkaars goede kanten. Echte liefde gaat dieper dan dat en draait juist om het accepteren dat de ander niet perfect is, zonder daar de relatie voor te verbreken.

7. Je kiest bewust voor iemand

Nadat je accepteert dat iemand niet perfect is, kies je er bewust voor om met iemand samen te blijven. Dat maakt van echte liefde op lange termijn een bewuste keuze.

8. Je hebt er vertrouwen in dat de liefde blijft duren

Ondanks de moeilijkheden en de imperfecties van jullie beiden, kenmerkt echte liefde zich door een vertrouwen dat de liefde van blijvende duur is. Dat gevoel van vertrouwen is trouwens een proces van lange duur.

9. Je overwint obstakels samen

Geen enkele langdurige relatie verloopt vlekkeloos en zonder problemen. Is dat erg? Nee, echte liefde is immers in staat om die obstakels te overwinnen. Sterker nog: hoe meer je relatie te verduren krijgt, hoe sterker je wordt als stel.

Ook interessant: Dit zijn de verschillende fases van het liefdesbewustzijn

10. Je zou zonder kunnen, maar wilt dat niet

Partners in een relatie waar sprake is van echte liefde, worden niet compleet afgeschrikt door het idee van alleen te zijn.

Waarom is het jouw missie de mensheid in een volwaardige relatie te duwen terwijl er hier aangegeven wordt dat men best heel oké is met de minnaarrelatie zoals hij is? 

Ik zie  je ook steeds schrijven "je verdient dit en niks minder" maar dat bepaal jij toch niet? 

Rooss4 schreef op 10-03-2022 om 07:57:

Waarom is het jouw missie de mensheid in een volwaardige relatie te duwen terwijl er hier aangegeven wordt dat men best heel oké is met de minnaarrelatie zoals hij is?

Ik zie je ook steeds schrijven "je verdient dit en niks minder" maar dat bepaal jij toch niet?

Nee dat bepaal ik niet. En dat zeg ik ook.  Het is aan iedereen zijn eigen keuze te maken. Dit is een voorbeeld voor een fijn gevoel in relatie, bevestiging te krijgen die goed voelt en fijne aandacht zoals unicorn80 in haar reacties laat weten nodig te hebben.  

Rooss4 schreef op 10-03-2022 om 07:57:

Ik zie je ook steeds schrijven "je verdient dit en niks minder" maar dat bepaal jij toch niet?

Nou dit inderdaad! Ook zo bijzonder dat (seksuele) monogamie de enige 'beste'  optie lijkt te zijn! 

Mischa83 schreef op 10-03-2022 om 10:04:

[..]

Nou dit inderdaad! Ook zo bijzonder dat (seksuele) monogamie de enige 'beste' optie lijkt te zijn!

Wat kan je slecht lezen! Dat beweert niemand! Misschien jijzelf. Heb je überhaupt het verhaal gelezen? Het gaat om liefdevolle relatie en gevoel dat daarbij hoort.... wie zegt dat  het alleen om monoganie gaat? Lekker kort door de bocht, he?

ZowatEndan schreef op 09-03-2022 om 08:57:

Denk je Rooss4 dat unicorn80 het wel goed opvat?
Ik reageer vanuit haar behoeften aan bevestiging, eigenwaarde en aandacht...
En dit gaat helaas niet samen met minnaarsrelatie.
Een relatie die geen daglicht mag zien, stiekem is en de tweede plaats toewijst.
Een relatie gebaseerd op de kruimels terwijl honger naar de hele taart is...

Het levert mij ook mooie positieve dingen op. Met hem ben ik niet die moeder, collega of wat dan ook; mezelf, en daar zit ook het pijnpunt. Want wie ben ik, tevreden zijn met wie ik ben, eigenwaarde, dat is een hoofdstuk waar ik beschadigd ben en dingen heb te leren. Ik hoef hem niet als hele taart, dat is nooit de insteek geweest. Die kruimels voelen niet als kruimels, meer als kruimels kan het niet worden. Maar ze zijn fantastisch lekker.    

Een volwaardige relatie die heb ik met mijn man. Natuurlijk beschaam ik zijn vertrouwen en is het niet goed te praten wat ik doe. Met je lijstje ZowatEndan kan ik niet zoveel. In de praktijk is zelfs de meest mooie relatie niet zo simpel.  

Kersje jij omschrijft het mooi: ik zou niemand nodig moeten hebben om  me gewaardeerd te voelen. Daar werk ik aan en dat heeft tijd nodig. Iets wat er al jaren is, verander je niet ineens. 

NuttyWorm54

NuttyWorm54

10-03-2022 om 14:52

[..]

Een 'echte' relatie is anders ook niet de oplossing als je die hebt voor bevestiging en eigenwaarde. Dat is geen enkele relatie, behalve die met jezelf. Het klopt dat de kwantiteit van aandacht niet geweldig is in een minnaarsrelatie, maar de kwaliteit kan dat wel zijn

Zo ervaar ik dat ook. De kwantiteit van een minnaarsrelatie is natuurlijk minder. Ik vond dat destijds prettig want genoeg ruimte voor mezelf over. Er was een soort begrenzing. Iets dat voor mij goed werkt. De kwaliteit in de minnaarrelatie voelde destijds meer als een kers op taart dan in de ‘reguliere’ relatie. Je ziet inderdaad meer het beste van elkaar. En ja, het draait grotendeels om seks maar niet alleen, de gesprekken waren juist opener. Dat vond ik heel fijn. Dat was mijn behoefte. Ik vond een minnaarrelatie dus heel oké. En natuurlijk weet ik dat open gesprekken, connectie en passievolle seks ook in een stabiele relatie kunnen, maar dat wil niet zeggen dat ik dat nu wil of klaar voor ben.

Ik heb ook ervaring met een langdurige en stabiele relatie maar achteraf kan ik constateren dat ik er zelf niet helemaal bij was, emotioneel onbereikbaar. Alles doorvoelen kon ik toen nog niet, inmiddels wel en dat vind ik soms confronterend maar het gaat me uiteindelijk wel iets brengen.

Mijn laatste relatie maakte mij zeer duidelijk welke open wonden ik uit het verleden heb, die nog wat aandacht verdienen. Ik dacht dat ik ‘er’ was. No way, het meeste leer/ervaar/voel ik nu. Zoek deze periode bewust de confrontatie met mijn ongemakkelijke gevoelens op. Onbewust sluimert er overtuiging dat liefde iets is waar je voor moet vechten of verdienen en niet vanzelfsprekend is. Werken voor aandacht en connectie. Van dat gegeven word ik verdrietig want daarmee doe ik mezelf tekort. Ik verwerk mijn pijn uit het verleden, ik heb verdriet om mijn verdriet, ik ben verdrietig om mijn angsten. Ik baal dat ik niet eerder zelf kon genieten van mijn eigen kwaliteiten.

Liefde is er ook meer, vanuit mezelf en daar geniet ik intens van. De mooiere dagen nemen toe. Een fijne afwisseling van de confronterende pittige dagen.

Kersje

Kersje

10-03-2022 om 15:08 Topicstarter

ZowatEndan schreef op 10-03-2022 om 07:14:

[..]

Echte liefde in 10 gevoelens

Ga het maar eens na bij je huidige flirt of bij je (ex-)partner: kan jij deze gevoelens allemaal afvinken?

1. Je gevoel gaat verder dan lust

Bij echte liefde is het belangrijk om te beseffen dat je gevoel verder gaat dan lust. Dat wil zeggen dat er méér in het spel is dan fysieke aantrekkingskracht alleen.

Meer lezen over dit onderscheid? Liefde of lust: zo herken je het verschil

2. Je bent bereid tot risico’s

Kenmerkend aan echte liefde is dat het je angst voor het onbekende wegneemt. Sterker nog: je bent bereid om je open te stellen aan een onbekende. Zit de kans erin dat je met een gebroken hart achterblijft? Bij echte liefde neem je dat risico er graag bij.

3. Je voelt je op je gemak bij de persoon

Wanneer de flirtfase (of honeymoon-fase) voorbij is, maakt echte liefde plaats voor gevoelens van hechting en voel je je waarschijnlijk meer op je gemak bij de ander. Dit gaat verder dan de eerste spannende gevoelens die kenmerkend zijn aan daten, waarbij je jezelf stiekem een tikkeltje interessanter wil maken dan je in werkelijkheid bent.

4. Het voelt gewoon goed

Liefde valt niet altijd te verklaren met redelijke argumenten. Echte liefde voelt gewoon goed aan, dat voél je meer dan dat je het weet.

5. Je voelt je compleet

In een gezonde relatie waarbij het draait om echte liefde, voelen partners geen behoefte om delen van zichzelf op te geven. Echte liefde laat toe dat twee mensen gewoon zichzelf kunnen zijn, waardoor je je als een compleet individu voelt, zélfs zonder elkaar.

Lees ook: Hoe weet je of dit de ware is? Stel jezelf deze vragen…

6. Je accepteert goede en slechte kanten

Liefde is geen kwestie van alleen maar te focussen op elkaars goede kanten. Echte liefde gaat dieper dan dat en draait juist om het accepteren dat de ander niet perfect is, zonder daar de relatie voor te verbreken.

7. Je kiest bewust voor iemand

Nadat je accepteert dat iemand niet perfect is, kies je er bewust voor om met iemand samen te blijven. Dat maakt van echte liefde op lange termijn een bewuste keuze.

8. Je hebt er vertrouwen in dat de liefde blijft duren

Ondanks de moeilijkheden en de imperfecties van jullie beiden, kenmerkt echte liefde zich door een vertrouwen dat de liefde van blijvende duur is. Dat gevoel van vertrouwen is trouwens een proces van lange duur.

9. Je overwint obstakels samen

Geen enkele langdurige relatie verloopt vlekkeloos en zonder problemen. Is dat erg? Nee, echte liefde is immers in staat om die obstakels te overwinnen. Sterker nog: hoe meer je relatie te verduren krijgt, hoe sterker je wordt als stel.

Ook interessant: Dit zijn de verschillende fases van het liefdesbewustzijn

10. Je zou zonder kunnen, maar wilt dat niet

Partners in een relatie waar sprake is van echte liefde, worden niet compleet afgeschrikt door het idee van alleen te zijn.

Ik vraag me dan weer af waarom je dit lijstje hier plaatst? Dit is dus jouw definitie van hoe ECHTE liefde is en zou moeten voelen, bij iedereen?

Voor mij bestaat er geen 1 ‘echte’ liefde, net zoals er ook geen 1 ‘ware’ bestaat. Liefde is juist zoveel meer, veelzijdiger vooral en juist niet enkel toebedeeld aan een partner. Vrienden, familie etc vanuit vele kanten kan een mens liefde ontvangen en je neemt of krijgt hetgeen je op dat moment nodig hebt. Dit soort liefde is niet minder ‘echt’, juist niet zou ik zelfs zeggen!

Ik kreeg destijds ook liefde van mijn minnaar, andere liefde die zijn vrouw kreeg waarschijnlijk, maar niet minder ‘echt’. Gewoon anders, maar heerlijk en voldoende voor mij. 

Ik begrijp dus werkelijk niet waarom je dit lijstje over ‘echte’ liefde hier plaatst, want wat weet jij nu van alle anderen en hoe zij hun portie liefde ontvangen? En dan de woorden dat je het anderen ook gunt? Geloof mij, ik krijg liefde in overvloed van de geweldige mensen die ik in mijn leven heb, zou bijna willen zeggen dat ik anderen dat ook gun 

unicorn80 geen enkele relatie (welke relatie dan ook) is simpel. Het is gewoon hard werken! Werken aan relatie, werken aan jezelf. Voor jezelf opkomen, je beschermen tegen ongewenste situaties, je eigen grenzen uitstippelen, weten wat je behoeften zijn... maar dat zou je zeker ook zelf weten.
En ja het is een proces met vallen en opstaan. Helaas verandert niets als je gaat vluchten en uitstellen.
Ben je tevreden met de situatie zoals die nu is? 
En denk je zo nog 20 jaar mee door te kunnen?

NuttyWorm54

NuttyWorm54

10-03-2022 om 15:34

Kersje schreef op 10-03-2022 om 15:08:

[..]

Ik kreeg destijds ook liefde van mijn minnaar, andere liefde die zijn vrouw kreeg waarschijnlijk, maar niet minder ‘echt’. Gewoon anders, maar heerlijk en voldoende voor mij.

Geloof mij, ik krijg liefde in overvloed van de geweldige mensen die ik in mijn leven heb, zou bijna willen zeggen dat ik anderen dat ook gun

Dat geloof ik meteen. Ik denk dat als je zelf lekker in je vel zit, je heel veel verschillende soorten liefdes kan ontvangen. Ik geloof ook dat je van meerdere mensen tegelijkertijd kan houden. Dat je minnaar echt van zijn vrouw hield en ook echt van jou. Ik weet niet of ik het zelf tegelijkertijd zou kunnen, puur vanuit logistiek oogpunt.

ZowatEndan schreef op 10-03-2022 om 15:16:

unicorn80 geen enkele relatie (welke relatie dan ook) is simpel. Het is gewoon hard werken! 

Welnee. Ik heb tig simpele relaties.

Ik vraag me af waar je al die wijsheden vandaan haalt. Van dezelfde site als dat maffe echte-liefde-lijstje? 

StardustZiggy schreef op 10-03-2022 om 14:52:

[..]

En ja, het draait grotendeels om seks maar niet alleen, de gesprekken waren juist opener. Dat vond ik heel fijn. Dat was mijn behoefte. Ik vond een minnaarrelatie dus heel oké. 

Heel herkenbaar! 
Ik vond die openheid ook heerlijk, alsof je niks te verliezen had! Als je al tig jaar een relatie hebt ziet je echtgeno(o)t(e) je op een bepaalde manier en dat beeld houden we graag in stand. Had ik bij minnaars helemaal geen last van! 

NuttyWorm54

NuttyWorm54

10-03-2022 om 21:39

Grappig Roos, dat je dit stukje aanhaalt. Ik vroeg me net af waarom we in minnaarrelaties opener zijn qua gesprekken. Voelen we ons dan minder kwetsbaar dan in de vaste relatie? Ik probeer te begrijpen hoe het werkt. Het lijkt me juist zo fijn om in een vaste relatie die openheid en ongeremdheid vast te houden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.