Seksualiteit
Julali
07-08-2021 om 19:08
Is vreemdgaan ok?
N. a. v. het minnaressentopic wil ik graag de discussie opengooien. Is het ok om vreemd te gaan (om welke reden dan ook), of niet?
Wie is er verantwoordelijk voor het vreemdgaan, alleen de persoon met een relatie, of ook de ander die het vreemdgaan faciliteert, maar zelf single is?
Heb jij zelf ervaring met vreemdgaan? Wat was je achterliggende motief? Kon je het naar jezelf verantwoorden en kon je jezelf nog recht aankijken in de spiegel? Of begon het toch te knagen naar verloop van tijd? Of was jij degene die werd bedonderd, hoe kwam je erachter? Hoe liep het af?
Peiling
Is vreemdgaan ok?
SenSe
04-11-2021 om 19:24
Poezie schreef op 04-11-2021 om 19:23:
[..]
Waarom zo kattig?
Bedrogen worden door je geliefde is toch ook een nachtmerrie? (Tenzij je masochist bent ofzo)
Dus jouw reactie naar Miraval was niet kattig?
Poezie
04-11-2021 om 19:27
Miraval schreef op 04-11-2021 om 19:24:
[..]
Tja... er lagen natuurlijk andere dingen aan ten grondslag wat eigenlijk voor ons beiden lastig te bespreken was. Dus wat ik heb geleerd is dat communicatie eigenlijk het belangrijkste is. Al voordat er natuurlijk overgegaan wordt tot het daadwerkelijke vreemdgaan. En mij treft ook blaam want ik ben ook vreemdgegaan. Het was echt met recht een hele rommelige periode in onze relatie. Dus zeker mijn man is ook vergevingsgezind geweest naar mij toe.
Nu praten we veel beter met elkaar, al blijft daar altijd ruimte voor verbetering daar we beiden niet echt praters zijn. En voor ons is seks ook maar seks. Klinkt heel gek misschien maar emotioneel vreemdgaan zou ik erger vinden dan alleen seks. Wij hebben daar uiteindelijk afspraken over gemaakt en dat werkt heel goed.
Maar ik heb ook alle begrip voor mensen die er niet samen uitkomen en de relatie beëindigen vanwege vreemdgaan van 1van de 2. Het is gewoon iets waar je zelf achter moet staan.
Dank voor je uitleg.
Ik vind dat toch echt een heel andere situatie dan wanneer maar 1 van de twee is vreemdgegaan. In zo'n geval denk ik dat je elkaar beter kunt begrijpen, omdat je allebei in feite hetzelfde hebt doorgemaakt.
In ieder geval ben je in dat geval beide "schuldig".
Miraval
04-11-2021 om 19:33
Poezie schreef op 04-11-2021 om 19:27:
[..]
Dank voor je uitleg.
Ik vind dat toch echt een heel andere situatie dan wanneer maar 1 van de twee is vreemdgegaan. In zo'n geval denk ik dat je elkaar beter kunt begrijpen, omdat je allebei in feite hetzelfde hebt doorgemaakt.
Nou ja vreemdgaan blijft natuurlijk vreemdgaan. Ik weet niet of ik anders gereageerd had als ik niet hetzelfde had gedaan. Dat zal ik ook nooit weten. Daarom ben ik altijd heel voorzichtig met uitspraken als "voor mij is het direct einde relatie als...." want je weet nooit wat je doet totdat je er zelf voor komt te staan. En dan is er geen goede of foute beslissing. Alleen wat voor jezelf goed voelt is juist en wat een ander daarvan vindt heb je niks mee te maken.
SenSe
04-11-2021 om 19:35
Er zo zijn er wellicht meer 'situaties' die anders zijn en die wellicht een verklaring geven ik zeg niet dat een bepaalde situatie iets goed praat. Maar veroordeel niet direct meteen alles ...
Rooss4
04-11-2021 om 19:36
De discussie op het minnaartopic ging over acties die fouter waren dan "gewoon basis vreemdgaan fout".
Is het vreemdgaan fouter wanneer je de partner van de vreemdganger kent? Of wanneer je neukt in het bed van het echtelijke stel? Hoe fout is het om je minn(a)ar(es) naar een plek te laten komen waar jij zit met je partner om stiekem een knipoogje uit te delen, puur omdat het spannend is en omdat het kan?
En.. zijn we geneigd onze eigen fouten te bagatelliseren omdat een ander altijd wel iets doet dat fouter is dan jouw fouten? Of doen we dat alleen on line omdat het per toetsenbord wel lekker bekt?
Ik lees namelijk nogal vaak "ja oké, ik doe ook wel eens iets wat fout is maar jóuw actie kan écht niet".
Terwijl de acties van diegene juist misschien weer in mijn boekje staan onder het kopje "fouterdanfout".
Poezie
04-11-2021 om 19:42
Miraval schreef op 04-11-2021 om 19:33:
[..]
Nou ja vreemdgaan blijft natuurlijk vreemdgaan. Ik weet niet of ik anders gereageerd had als ik niet hetzelfde had gedaan. Dat zal ik ook nooit weten. Daarom ben ik altijd heel voorzichtig met uitspraken als "voor mij is het direct einde relatie als...." want je weet nooit wat je doet totdat je er zelf voor komt te staan. En dan is er geen goede of foute beslissing. Alleen wat voor jezelf goed voelt is juist en wat een ander daarvan vindt heb je niks mee te maken.
Het nare van het hele vreemdgaan is dat de meeste mensen hun vrienden niet op die manier zouden behandelen. Ergens leeft er bij sommige mensen het idee dat het uiteindelijk helemaal niet zo'n ramp is om je partner op die manier te bedriegen omdat diegene er wel weer overheen komt. Vaak is het dan zo dat de bedrogene die blijft dat doet omwille van de ander. (Wat eigenlijk heel raar is, omdat diegene juist de bedrieger is, en er juist bij de bedrieger de taak ligt om zijn/ haar best te doen voor de relatie.)
Poezie
04-11-2021 om 19:44
Rooss4 schreef op 04-11-2021 om 19:36:
De discussie op het minnaartopic ging over acties die fouter waren dan "gewoon basis vreemdgaan fout".
Is het vreemdgaan fouter wanneer je de partner van de vreemdganger kent? Of wanneer je neukt in het bed van het echtelijke stel? Hoe fout is het om je minn(a)ar(es) naar een plek te laten komen waar jij zit met je partner om stiekem een knipoogje uit te delen, puur omdat het spannend is en omdat het kan?
En.. zijn we geneigd onze eigen fouten te bagatelliseren omdat een ander altijd wel iets doet dat fouter is dan jouw fouten? Of doen we dat alleen on line omdat het per toetsenbord wel lekker bekt?
Ik lees namelijk nogal vaak "ja oké, ik doe ook wel eens iets wat fout is maar jóuw actie kan écht niet".
Terwijl de acties van diegene juist misschien weer in mijn boekje staan onder het kopje "fouterdanfout".
O sorry, ik had niet in de gaten dat er hier een discussie uit een andere draad werd gevoerd?
Rooss4
04-11-2021 om 19:46
Poezie schreef op 04-11-2021 om 19:44:
[..]
O sorry, ik had niet in de gaten dat er hier een discussie uit een andere draad werd gevoerd?
Maakt niet uit hoor!
Ik dacht, ik gooi m er even in, los van het gesprek dat hier al gaande was.
Poezie
04-11-2021 om 19:49
Rooss4 schreef op 04-11-2021 om 19:46:
[..]
Maakt niet uit hoor!
Ik dacht, ik gooi m er even in, los van het gesprek dat hier al gaande was.
Ik lees niet in het minnaarstopic, dus dat had ik niet kunnen weten. Goed dat je het even uitgelegd hebt, maar waarom gaan jullie daar niet verder met deze discussie?
DizzyGorilla85
04-11-2021 om 19:51
Poeh, fouterdanfout is zo’n lastige. Ik denk wel dat je jezelf zo positief mogelijk wil zien en vandaar uit eigen regeltjes opstelt. Ik zou nooit in het echtelijke bed willen neuken van nr1, ik zou de ander ook niet willen ontmoeten en ik vind de gedachte ook niet spannend of geil. En toch heb ik ook gewoon vreemdgaan gefaciliteerd en schuil me nu achter het feit ‘ach, die relatie was al op’. Ik vond het toen best lekker om die derde te zijn, de aandacht vond ik fijn, de begrenzing en veel alleen tijd ook. Volgens mij heb ik vorig jaar weleens een opmerking naar een minnares gemaakt dat iets echt niet kon. Volgens mij was het Corona gerelateerd. Hoe hypocriet want ik zag mijn ooit minnaar een paar maanden later dus ook tijdens de Corona periode. Tamelijk lullig als zij door een van ons ziek was geworden.
Rooss4
04-11-2021 om 19:51
Poezie schreef op 04-11-2021 om 19:49:
[..]
Ik lees niet in het minnaarstopic, dus dat had ik niet kunnen weten. Goed dat je het even uitgelegd hebt, maar waarom gaan jullie daar niet verder met deze discussie?
Dat werd niet op prijs gesteld door forummers en beheerder.
Miraval
04-11-2021 om 19:54
Poezie schreef op 04-11-2021 om 19:42:
[..]
Het nare van het hele vreemdgaan is dat de meeste mensen hun vrienden niet op die manier zouden behandelen. Ergens leeft er bij sommige mensen het idee dat het uiteindelijk helemaal niet zo'n ramp is om je partner op die manier te bedriegen omdat diegene er wel weer overheen komt. Vaak is het dan zo dat de bedrogene die blijft dat doet omwille van de ander. (Wat eigenlijk heel raar is, omdat diegene juist de bedrieger is, en er juist bij de bedrieger de taak ligt om zijn/ haar best te doen voor de relatie.)
Ik weet niet of dat hetgene is wat er onder sommige mensen leeft of dat het een soort struisvogelen is en je eigen acties niet echt onder ogen willen zien of op een andere manier goedpraten in je hoofd. Ik ken mensen in mijn hele directe omgeving die echt enorm veel verdriet hebben gehad van vreemdgaan en waarbij de relatie het niet gered heeft. En wat ik daar zie is dat het een enorme aanslag is geweest op hun vertrouwen in het andere geslacht. Waarvan 1 kans dusdanig beschadigd is dat zij niet meer aan een relatie durft te beginnen. Dat vind ik oprecht heel erg voor hen.
De vraag was ook is vreemdgaan ok? Nee. In mijn ogen is het niet ok, maar er zijn wel gevallen waar ik het kan begrijpen zonder het goed te praten. En die zijn hier al veel voorbij gekomen. En ik denk echt niet dat vreemdgangers zichzelf verkneukelen over de domheid van de partner thuis die van niks weet. Natuurijk zijn er mensen die schijt hebben maar die hebben dat dan ook op andere gebieden waar het neerkomt op empathie voor een ander. Maar het gros zal dit niet doen. Tegen mij werd weleens gezegd verliefd worden kan je overkomen het gaat erom wat je ermee doet. En laat nou net dat gevoel een soort van verslaving opwekken wat het verrekte moeilijk maakt om dit los te laten.
Rooss4
04-11-2021 om 19:54
Stardust schreef op 04-11-2021 om 19:51:
Ik denk wel dat je jezelf zo positief mogelijk wil zien en vandaar uit eigen regeltjes opstelt. Ik zou nooit in het echtelijke bed willen neuken van nr1, ik zou de ander ook niet willen ontmoeten en ik vind de gedachte ook niet spannend of geil.
Ja precies.
Ik zat dit alles bij mezelf te onderzoeken en voelde me wel een beetje kribbig worden bij het idee van afspreken met een minnaar terwijl je ergens met je nr 1 zit te borrelen of te eten maar toen ik mezelf in die situatie plaatste voelde ik toch wel wat positieve spanning bij mezelf. Wellicht juist omdat het fouter dan fout is.
Oops.
Miraval
04-11-2021 om 19:58
Rooss4 schreef op 04-11-2021 om 19:54:
[..]
Ja precies.
Ik zat dit alles bij mezelf te onderzoeken en voelde me wel een beetje kribbig worden bij het idee van afspreken met een minnaar terwijl je ergens met je nr 1 zit te borrelen of te eten maar toen ik mezelf in die situatie plaatste voelde ik toch wel wat positieve spanning bij mezelf. Wellicht juist omdat het fouter dan fout is.
Oops.
Ja klopt ik had daar ook op gereageerd dat ik die fantasie misschien best geil zou kunnen vinden juist omdat het zo fout is. Maar daadwerkelijk dat doen... nee ik denk niet dat ik dat zou kunnen.
Ik heb vreemdgaan ook gefaciliteerd en heb destijds met minnaar afgesproken dat mochten we elkaar ooit tegenkomen op een festival we beiden zouden doen alsof we elkaar niet kenden.
Poezie
04-11-2021 om 20:01
Miraval schreef op 04-11-2021 om 19:54:
[..]
Ik weet niet of dat hetgene is wat er onder sommige mensen leeft of dat het een soort struisvogelen is en je eigen acties niet echt onder ogen willen zien of op een andere manier goedpraten in je hoofd. Ik ken mensen in mijn hele directe omgeving die echt enorm veel verdriet hebben gehad van vreemdgaan en waarbij de relatie het niet gered heeft. En wat ik daar zie is dat het een enorme aanslag is geweest op hun vertrouwen in het andere geslacht. Waarvan 1 kans dusdanig beschadigd is dat zij niet meer aan een relatie durft te beginnen. Dat vind ik oprecht heel erg voor hen.
De vraag was ook is vreemdgaan ok? Nee. In mijn ogen is het niet ok, maar er zijn wel gevallen waar ik het kan begrijpen zonder het goed te praten. En die zijn hier al veel voorbij gekomen. En ik denk echt niet dat vreemdgangers zichzelf verkneukelen over de domheid van de partner thuis die van niks weet. Natuurijk zijn er mensen die schijt hebben maar die hebben dat dan ook op andere gebieden waar het neerkomt op empathie voor een ander. Maar het gros zal dit niet doen. Tegen mij werd weleens gezegd verliefd worden kan je overkomen het gaat erom wat je ermee doet. En laat nou net dat gevoel een soort van verslaving opwekken wat het verrekte moeilijk maakt om dit los te laten.
Bedoel je met "en je eigen acties niet onder ogen willen zien" de actie "vreemdgaan", of een actie van degene die bedrogen wordt?
In mijn ogen is vreemdgaan al afstand nemen van je partner. Dan is je relatie al te ver heen en neemt de vreemdganger zowel mentaal als fysiek afstand van de partner. Waarom ben je daar niet eerlijk over, dat je die stap wil nemen? (Voordat je die stap neemt)
Ik vind het niet raar dat een partner afstand neemt als de relatie niet meer goed is, maar laat het weten zodat de ander zijn of haar eigen keuzen kan maken.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.