Seksualiteit Seksualiteit

Seksualiteit

Is vreemdgaan ok?

Peiling

Is vreemdgaan ok?
226 stemmen
19%
81%

Kersje schreef op 09-09-2021 om 14:59:

[..]

Ik ben het ook zeker niet geheel oneens met Lexus, maar niet zo zwart-wit/star in mijn gedachtengang. Er is ook zeker een groot grijs gebied wat velen over het hoofd zien en persoonlijk vind ik dat de racisme-/discriminatie-/seksismekaart nogal snel wordt getrokken tegenwoordig. Vind ik een trieste zaak!

Zoals Bierdopjes hier al eerder schreef ”Net als dat ik het volstrekte onzin vind dat iemand die zwarte piet prima vindt, direct racist is.”

eigenlijk wilde ik al niet meer reageren maar toch nog even deze: kijk ik snap je, er zijn nuances. Maar de kwestie is dat die nuances altijd onmiddellijk erbij worden gehaald ter verdediging van het grotere euvel. Het is zo vaak een heel klein beetje met heel veel vergelijken... 'ja maar vrouwen misbruiken ook kinderen''  eh ja waar maar dat zijn toch de uitzonderingen die de regel bevestigen? 

Iemand die zwarte piet leuk vindt, is nog geen racist. Het is voor mij wel iemand die zijn/haar schouders ophaalt als een zwart kind zegt nog steeds gepest  te worden rond 5 december. 

Kersje schreef op 09-09-2021 om 14:59:

[..]

persoonlijk vind ik dat de racisme-/discriminatie-/seksismekaart nogal snel wordt getrokken tegenwoordig. Vind ik een trieste zaak!

Zolang je er zelf geen last van hebt is het geen probleem? 

nou Lexus, ik ben het volkomen met je eens (doe mijn best intersectioneel feminist te zijn) én ik ben minnares van een getrouwde man. Heel het huwelijk is een patriarchaal instituut, en dat geldt ook voor monogamie als maatschappelijke standaard. Daarmee praat ik mijn rol als minnares niet goed maar ik zie er geen tegenspraak in met mijn feminisme.

blauwevrouw schreef op 09-09-2021 om 15:16:

nou Lexus, ik ben het volkomen met je eens (doe mijn best intersectioneel feminist te zijn) én ik ben minnares van een getrouwde man. Heel het huwelijk is een patriarchaal instituut, en dat geldt ook voor monogamie als maatschappelijke standaard. Daarmee praat ik mijn rol als minnares niet goed maar ik zie er geen tegenspraak in met mijn feminisme.

Feminisme is niet meer hoor. Je hebt nu alleen nog maar seksisten en normale mensen. 

Dat is een soort van grapje maar ook weer niet. Eens met dat huwelijk een patriarchaal instituut is wat misschien ook vrouwen op sommige vlakken soort van heeft beschermd ooit (tegen een hoge prijs idd) in de tijd voor de geboortebeperking

Roodkapjeendewolf schreef op 09-09-2021 om 15:15:

[..]

Zolang je er zelf geen last van hebt is het geen probleem?

Wat weet jij hier nu van, ook weer totale invulling van jezelf!

Lexus schreef op 09-09-2021 om 15:14:

[..]

eigenlijk wilde ik al niet meer reageren maar toch nog even deze: kijk ik snap je, er zijn nuances. Maar de kwestie is dat die nuances altijd onmiddellijk erbij worden gehaald ter verdediging van het grotere euvel. Het is zo vaak een heel klein beetje met heel veel vergelijken... 'ja maar vrouwen misbruiken ook kinderen'' eh ja waar maar dat zijn toch de uitzonderingen die de regel bevestigen?

Iemand die zwarte piet leuk vindt, is nog geen racist. Het is voor mij wel iemand die zijn/haar schouders ophaalt als een zwart kind zegt nog steeds gepest te worden rond 5 december.

Maar dat is, in mijn geval, ook je eigen invulling en generaliserend. Je hebt geen idee wat ik als jong meisje heb meegemaakt en tóch kan ik het nog steeds nuanceren en dat grote grijze gebied zien.

Kersje schreef op 09-09-2021 om 15:28:

[..]

Wat weet jij hier nu van, ook weer totale invulling van jezelf!

Als je wel last hebt van de ongelijkheid die er is tussen mensen dan is instemmen, gedogen of bagatelliseren helemaal vreemd in mijn ogen.

Kersje schreef op 09-09-2021 om 15:30:

[..]

Maar dat is, in mijn geval, ook je eigen invulling en generaliserend. Je hebt geen idee wat ik als jong meisje heb meegemaakt en tóch kan ik het nog steeds nuanceren en dat grote grijze gebied zien.

Maar ik heb het toch niet persoonlijk over jou? Ik zie het systemische karakter én het grijze gebied. Ik vind alleen het bestaan van het grijze gebied geen reden om het zwarte gebied niet te adresseren. Mijn bezwaar ligt in het feit dat met het grijze gebied het zwarte wordt goedgepraat. 

Lexus schreef op 09-09-2021 om 15:14:

[..]

eigenlijk wilde ik al niet meer reageren maar toch nog even deze: kijk ik snap je, er zijn nuances. Maar de kwestie is dat die nuances altijd onmiddellijk erbij worden gehaald ter verdediging van het grotere euvel. Het is zo vaak een heel klein beetje met heel veel vergelijken... 'ja maar vrouwen misbruiken ook kinderen'' eh ja waar maar dat zijn toch de uitzonderingen die de regel bevestigen?

Iemand die zwarte piet leuk vindt, is nog geen racist. Het is voor mij wel iemand die zijn/haar schouders ophaalt als een zwart kind zegt nog steeds gepest te worden rond 5 december.

Als we dan toch nuanceren

jij hoort bij de top 1% van de wereldbevolking tov inkomen (ervanuitgaande dat je meer dan 30k per jaar verdient). Je hebt het beter dan praktisch álle vrouwen, nee alle mensen zn beetje in de geschiedenis. Bedenk dat iemand in 1900 ongeveer een euro per dag verdiende gemiddeld. Ja gecorrigeerd naar huidige salaris. Het was absolute gruwel om begin 1900 te leven. Als vrouw maar ook als man... Hoeveel mannen hebben niet óngeloofelijk geleden tijdens de wereldoorlogen. bijna iedereen had het gewoon enorm zwaar. Was dat ook patriarchisch? of was dit algemeen een verschikkelijke hierarchische structuur voor eigenlijk iedereen?

Je plukt de vruchten van enorme voortgang in gezondheidszorg. we hebben wc's en hoeven niet meer op straat te deficeren. Je bent seksueel vrij omdat we tegenwoordig de pil hebben. je hoeft niet meer zwanger te worden als je dat niet wil (en angstig te zijn dat je overlijdt bij een geboorte) en regels en wetten zijn voor mannen of vrouwen gelijk nu. We hebben een juridisch systeem dat nog enigszinds eerlijk is en je bent daarmee héél, héél goed af.

Tuurlijk is er vrouwenhaat of racisme en allerlei misstanden, maar om te stellen dat er systemisch of instutionele vrouwenhaat is is in dit perspectief compleet overdreven. Hebben we nog steeds last soms van sociale hierarchien, tuurlijk maar dat zal altijd blijven want dat drijft ons te exceleren in zaken. Daar hebben ook beide genders overigens last van. bedenk ook dat het overgrote gedeelte mannen ook niet datgene bereiken dat ze willen. Het overgrote deel faalt. Ze doen er te weinig voor of ze zijn niet slim genoeg of ze hebben gewoon pech dat ze op het verkeerde moment op de verkeerde plek zitten. of, of, of....  

Het systeem dat we nu hebben is grotendeels ontzettend goed geregeld, ook grotendeels samen gedaan. De gemiddelde man en vrouw heeft het ontzettend veel beter dan ooit. Kunnen we dingen verbeteren. Zéker maar zet het ook eens in perspectief en kijk dan eens terug of het werkelijk zo verschikkelijk ongelijk is als je stelt.

Roodkapjeendewolf schreef op 09-09-2021 om 15:34:

[..]

Als je wel last hebt van de ongelijkheid die er is tussen mensen dan is instemmen, gedogen of bagatelliseren helemaal vreemd in mijn ogen.

Dat is jouw visie ja, de mijne is anders, althans dat zit m waarschijnlijk in de woordjes ‘last hebben van’.

Lexus schreef op 09-09-2021 om 15:35:

[..]

Maar ik heb het toch niet persoonlijk over jou? Ik zie het systemische karakter én het grijze gebied. Ik vind alleen het bestaan van het grijze gebied geen reden om het zwarte gebied niet te adresseren. Mijn bezwaar ligt in het feit dat met het grijze gebied het zwarte wordt goedgepraat.

Klopt, maar dat probeer ik ook juist over te brengen. Waarom vond jij het dan nodig jouw eigen verhaal en dat van je dochters erbij te halen? Ik zie dat zgn zwarte gebied zeker wel, maar wellicht is mijn grijze gebied groter dan dat van jou, kan toch ook?

bierdopjes: dat het vroeger slechter was betwist niemand. Dat wil niet zeggen dat het nu oké is. Verre van.
Seksueel geweld, suboptimale gezondheidszorg, armoede: het treft vrouwen overal ter wereld harder dan mannen.

Bierdopjes schreef op 09-09-2021 om 15:36:

[..]

Als we dan toch nuanceren

jij hoort bij de top 1% van de wereldbevolking tov inkomen (ervanuitgaande dat je meer dan 30k per jaar verdient). Je hebt het beter dan praktisch álle vrouwen, nee alle mensen zn beetje in de geschiedenis. Bedenk dat iemand in 1900 ongeveer een euro per dag verdiende gemiddeld. Ja gecorrigeerd naar huidige salaris. Het was absolute gruwel om begin 1900 te leven. Als vrouw maar ook als man... Hoeveel mannen hebben niet óngeloofelijk geleden tijdens de wereldoorlogen. bijna iedereen had het gewoon enorm zwaar. Was dat ook patriarchisch? of was dit algemeen een verschikkelijke hierarchische structuur voor eigenlijk iedereen?

Je plukt de vruchten van enorme voortgang in gezondheidszorg. we hebben wc's en hoeven niet meer op straat te deficeren. Je bent seksueel vrij omdat we tegenwoordig de pil hebben. je hoeft niet meer zwanger te worden als je dat niet wil (en angstig te zijn dat je overlijdt bij een geboorte) en regels en wetten zijn voor mannen of vrouwen gelijk nu. We hebben een juridisch systeem dat nog enigszinds eerlijk is en je bent daarmee héél, héél goed af.

Tuurlijk is er vrouwenhaat of racisme en allerlei misstanden, maar om te stellen dat er systemisch of instutionele vrouwenhaat is is in dit perspectief compleet overdreven. Hebben we nog steeds last soms van sociale hierarchien, tuurlijk maar dat zal altijd blijven want dat drijft ons te exceleren in zaken. Daar hebben ook beide genders overigens last van. bedenk ook dat het overgrote gedeelte mannen ook niet datgene bereiken dat ze willen. Het overgrote deel faalt. Ze doen er te weinig voor of ze zijn niet slim genoeg of ze hebben gewoon pech dat ze op het verkeerde moment op de verkeerde plek zitten. of, of, of....

Het systeem dat we nu hebben is grotendeels ontzettend goed geregeld, ook grotendeels samen gedaan. De gemiddelde man en vrouw heeft het ontzettend veel beter dan ooit. Kunnen we dingen verbeteren. Zéker maar zet het ook eens in perspectief en kijk dan eens terug of het werkelijk zo verschikkelijk ongelijk is als je stelt.

maar het gaat niet om mij persoonlijk, het gaat om alle meisjes en vrouwen op de wereld (waar ik persoonlijk ook actie voor onderneem. Het gaat om onze dochters waar naar gekeken wordt met een seksistische objectiverende blik, die lastig gevallen worden., over de kinderen die nog steeds verkracht worden. En bijvoorbeeld op een ander pijnlijk vlak: vrouwen die met mannenogen naar zichzelf en andere vrouwen kijken, hun lichaam objectiveren. 

En natuurlijk dit gaat je opvallen als je in een hoogconjunctuur zit. als je niet te eten hebt of geen gezondheidszorg is dat het eerste waar je je druk over maakt. De piramide van Maslow geldt wat dat betreft volkomen. Maar dat betekent niet dat systemisch seksisme geen probleem zou zijn imho. 

Het feit dat je het materieel goed hebt, maakt niet dat een probleem niet geadresseerd zou mogen worden. Nee het brengt juist zaken aan de oppervlakte en maakt het waard zijn bekeken te worden. Dat heet evolutie. En in mijn mensbeeld stopt de evolutie niet bij hoe de westerse samenleving nu is. Integendeel.

en nu hoop ik dat ik eindelijk hier stop met schrijven tot het weer ot wordt. Sorry voor de inbreuk op het draadje. dag allemaal

Lexus schreef op 09-09-2021 om 15:48:

[..]

en nu hoop ik dat ik eindelijk hier stop met schrijven tot het weer ot wordt. Sorry voor de inbreuk op het draadje. dag allemaal

Misschien wel offtopic, maar absoluut geen inbreuk vind ik. Ik waardeer je posts zeker wel iig.

Kersje schreef op 09-09-2021 om 15:52:

[..]

Misschien wel offtopic, maar absoluut geen inbreuk vind ik. Ik waardeer je posts zeker wel iig.

dank

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.