Seksualiteit
Julali
07-08-2021 om 19:08
Is vreemdgaan ok?
N. a. v. het minnaressentopic wil ik graag de discussie opengooien. Is het ok om vreemd te gaan (om welke reden dan ook), of niet?
Wie is er verantwoordelijk voor het vreemdgaan, alleen de persoon met een relatie, of ook de ander die het vreemdgaan faciliteert, maar zelf single is?
Heb jij zelf ervaring met vreemdgaan? Wat was je achterliggende motief? Kon je het naar jezelf verantwoorden en kon je jezelf nog recht aankijken in de spiegel? Of begon het toch te knagen naar verloop van tijd? Of was jij degene die werd bedonderd, hoe kwam je erachter? Hoe liep het af?
Peiling
Is vreemdgaan ok?
Julali
24-08-2021 om 15:45
Als je samen besluit dat je een relatie aangaat, voor mij hoort daar exclusiviteit bij.
Meestal is dat niet gelijk op date 1. Je leert elkaar eerst kennen en dan besluit je daarna dat je elkaar leuk genoeg vindt om serieus verder te gaan.
mariarosa
24-08-2021 om 15:57
Rooss4 schreef op 24-08-2021 om 15:37:
Met andere woorden, wat zou een goed moment kunnen zijn om je kaarten op tafel te gooien en gesprekken te voeren over openheid, verleidingen, wensen en grenzen? Of zoals Paull eerder aangaf, je definitie(s) van vreemdgaan?
Nou ik vind dat er altijd wel een moment is, bijvoorbeeld na een paar maanden dat je voelt dat je je aan elkaar committeert, maar dat je ook bespreekt of je exclusief bent, of dat je een ons prima vindt maar niet wil weten etc. En over je defintie van vreemdgaan idd. Lijkt me heel gek om het daar niet over te hebben juist.
Rooss4
24-08-2021 om 16:02
Dat is dan weer het voordeel van een minnaarrelatiestart, je tikt dit soort zaken minnaartechnisch eigenlijk constant af. (non)Exclusiviteit en wat je daar precies wel of juist niet over wilt horen is een onderwerp dat steeds aan de orde was, bij ons wel tenminste.
Toen Vent echt voor me koos (ik had allang voor hem gekozen maar wist dat zelf niet!) sprak hij eenzijdig zijn trouw en monogamie uit, ik hoefde van hem niet persé monogaam te zijn. Totdat ik dat een keer op de proef stelde, toen zijn de grenzen tóch wat strakker aangehaald!
Mooi moment was dat.
Julali
24-08-2021 om 16:09
Dit lijkt me nou echt een onderwerp waar ieder pril stelletje het over heeft in het begin van de relatie.
Het lijkt me logisch dat je op zo'n sleutelmoment samen bedenkt en naar elkaar uit wat je belangrijk vindt in een relatie. Exclusiviteit is daar een onderdeel van.
3xscheepsrecht
24-08-2021 om 16:24
Ik heb het daar op het begin van mijn relatie echt nog niet over gehad hoor. En ik denk dat weinig open relaties dat vanaf het begin zijn. Meestal veranderd je kijk op dit soort dingen gaandeweg je relatie. Dus betwijfel of er veel stellen vanaf dag 1 een open relatie hebben (maar dat kunnen de meeschrijven hier vast beter vertellen).
Julali
24-08-2021 om 16:25
3xscheepsrecht schreef op 24-08-2021 om 16:24:
Ik heb het daar op het begin van mijn relatie echt nog niet over gehad hoor. En ik denk dat weinig open relaties dat vanaf het begin zijn. Meestal veranderd je kijk op dit soort dingen gaandeweg je relatie. Dus betwijfel of er veel stellen vanaf dag 1 een open relatie hebben (maar dat kunnen de meeschrijven hier vast beter vertellen).
Maar dan heb je toch besproken dat jullie een monogame relatie hebben?
Piratenkoningin
24-08-2021 om 16:33
Julali schreef op 24-08-2021 om 16:25:
[..]
Maar dan heb je toch besproken dat jullie een monogame relatie hebben?
Ik heb er bij mijn huidige en eerdere relaties nooit aan gedacht om dat expliciet te bespreken. Die norm was voor mij zo vanzelfsprekend dat ik daar nooit bij stil heb gestaan. Was achteraf niet zo handig en ik zou dat nu anders doen, maar ik kan me goed voorstellen dat dit voor meer mensen geldt.
3xscheepsrecht
24-08-2021 om 16:44
Nee dat heb ik niet besproken omdat ik inderdaad vind dat een monogame relatie de norm is en je dit samen bespreekt wanneer je hier van af wil wijken. Nou was ik een puber toen ik wat met man kreeg, wellicht is dat anders wanneer je op 35 jarige leeftijd na meerdere relaties wat met elkaar krijgt omdat je dan geleerd hebt van ervaringen uit het verleden maar ik zou me ook nu niet kunnen voorstellen dat ik dit onderwerp als bespreekpunt op mijn lijstje zou hebben bij start nieuwe relatie eigenlijk...
Julali
24-08-2021 om 16:48
Oh wauw, dit verbaast me! Ik had er nooit bij stilgestaan dat er mensen zijn die dit soort dingen niet bespreken in een beginnende relatie.
Maar dan bestaat er ook niet zoiets als vreemdgaan, want je hebt geen idee hoe de ander er instaat.
3xscheepsrecht
24-08-2021 om 16:54
Dat iets niet besproken is betekend niet automatisch dat je iets goedkeurt he. Ik heb ook nooit besproken dat ik niet wil dat hij drugs dealt of dat hij zonder het te zeggen een week wegblijft.. Sommige dingen zijn gewoon gebruikelijk in een relatie, en mijn inziens is monogaam zijn de norm. En bespreek je het samen als een ander soort relatie beter bij jou/jullie past.
Wasmachine
24-08-2021 om 16:56
Dat hangt ook van de situatie af. Als jong volwassene in de jaren 90 was monogamie toch wel de norm. Ik heb toen wel besproken dat ik het wel wilde weten als hij vreemd zou gaan.
Rooss4
24-08-2021 om 17:29
3xscheepsrecht schreef op 24-08-2021 om 16:24: Dus betwijfel of er veel stellen vanaf dag 1 een open relatie hebben (maar dat kunnen de meeschrijven hier vast beter vertellen).
Mijn ex en ik hebben de relatie opengegooid toen we al meer dan 15 jaar verkeerden, de behoeften veranderden inderdaad dus daar hebben we toentertijd heel open over gesproken.
Vent en ik hebben eerst de tijd genomen om te wennen aan onze nieuwe status en er moesten ook éven wat vertrouwensissues uit de weg geruimd worden. Toen ik zekerder van hem werd kon ik de gastvrijheid toelaten, dat heeft een heel mooi, natuurlijk verloop gehad, ook doordat ik af en toe fikse vrouwencravings kan hebben en dat het liefste deel met de lekkerste van de wereld.
Piratenkoningin
24-08-2021 om 17:48
Julali schreef op 24-08-2021 om 16:48:
Oh wauw, dit verbaast me! Ik had er nooit bij stilgestaan dat er mensen zijn die dit soort dingen niet bespreken in een beginnende relatie.
Maar dan bestaat er ook niet zoiets als vreemdgaan, want je hebt geen idee hoe de ander er instaat.
Dat vind ik wel een heel snelle conclusie. Ik en met mij zo’n beetje mijn hele omgeving vond monogaam zijn zo logisch dat je daar niet apart iets over af hoeft te bespreken. Over een zoen viel wellicht nog te discussiëren, maar alles daar buiten zag de goegemeente als vreemdgaan en dus not done. Pas als je doorhebt dat er ook allerlei andere opties zijn, valt er iets te bespreken.
Roodkapjeendewolf
24-08-2021 om 18:06
Piratenkoningin schreef op 24-08-2021 om 16:33:
[..]
Ik heb er bij mijn huidige en eerdere relaties nooit aan gedacht om dat expliciet te bespreken. Die norm was voor mij zo vanzelfsprekend dat ik daar nooit bij stil heb gestaan. Was achteraf niet zo handig en ik zou dat nu anders doen, maar ik kan me goed voorstellen dat dit voor meer mensen geldt.
Wel vreemd eigenlijk. Je rolt in iets waar je verder niet met elkaar over praat.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.