Seksualiteit
Julali
07-08-2021 om 19:08
Is vreemdgaan ok?
N. a. v. het minnaressentopic wil ik graag de discussie opengooien. Is het ok om vreemd te gaan (om welke reden dan ook), of niet?
Wie is er verantwoordelijk voor het vreemdgaan, alleen de persoon met een relatie, of ook de ander die het vreemdgaan faciliteert, maar zelf single is?
Heb jij zelf ervaring met vreemdgaan? Wat was je achterliggende motief? Kon je het naar jezelf verantwoorden en kon je jezelf nog recht aankijken in de spiegel? Of begon het toch te knagen naar verloop van tijd? Of was jij degene die werd bedonderd, hoe kwam je erachter? Hoe liep het af?
Peiling
Is vreemdgaan ok?
Lot_
22-08-2021 om 16:11
Miraval schreef op 22-08-2021 om 16:10:
[..]
Daar ben ik ook wel benieuwd naar...
Ze heeft de vraag notabene een keer rechtstreeks aan mij gesteld. Ik heb daar keurig antwoord op gegeven maar uiteraard niks meer op gehoord verder.
Ik ben oprecht benieuwd hoe ze bij deze stellige stelling komt.
Miraval
22-08-2021 om 16:22
@A.Pret ik moest je post even goed lezen en aangezien je mij gequote hebt denk ik dat je mij ook bedoeld?
Goed zoals je gelezen hebt kon ik bij laatste minnaar het emotionele niet afsluiten en ben ik verliefd geworden. Niet zo verliefd dat ik mijn huwelijk op wilde geven, hij stond ook niet boven mijn man maar nam wel een steeds meer gelijkwaardige positie in.
Met andere minnaars heb ik het wel gekund. Natuurlijk was er een klik, en sprake van een bepaalde mate van genegenheid naar elkaar maar er waren ook altijd duidelijke afspraken. Ik ben getrouwd en niet van plan te scheiden. Het gaat vnml om de spanning, het flirten en ja plat gezegd geilheid van beide kanten. De bubbel waar je samen even in gaat en alle beslommeringen van je dagelijks leven even achter je kunt laten. Dat geeft mij dan energie. En thuis besprak ik het ook altijd. De dates hoe het was geweest en andersom ook.
Ik heb nooit een minnaar voorgelogen of moedwillig aan een lijntje gehouden of gekwetst. Het is niet egoïstisch omdat het van beiden kanten duidelijk was wat de verwachtingen waren naar elkaar.
Miraval
22-08-2021 om 16:25
Stardust schreef op 22-08-2021 om 15:14:
[..]
Het is een goede manier om de (negatieve) aandacht van jezelf af te leiden en jezelf te overtuigen dat je het niet zo slecht doet, denk ik?
Eens dat een wat constructieve bijdrage (dat is heel wat anders dan goedkeuren) meer oplevert dan steeds maar heel hard roepen hoe fout de ander wel niet is.
Het zou mijn meug niet zijn om in het bed van een monogaam stel te neuken maar dat terzijde. Volgens mij jubelt er niemand om dat soort berichten.
De spiegels in het minnaartopic vind ik prettig. Dat heeft er ook vaak toe geleid dat iemand naar zijn eigen doen en laten gaat kijken en voor zichzelf (en daardoor ook voor de ander) prettigere beslissingen neemt. Het stuk bewustwording neemt toe, ontwikkeling. Ik ben blij met het topic.
Ik ben ook blij met het topic. Het heeft mij in ieder geval heel erg geholpen. En ik weet zeker dat dat voor anderen net zo is. En ja sommige dingen zijn ook niet mijn cup of tea maar goed ik doe ook niet aan bungee jumping of parachute springen.
Roodkapjeendewolf
22-08-2021 om 16:36
febag schreef op 21-08-2021 om 15:44:
[..]
Nee hoor, maar er is inmiddels door verschillende personen tegen jou gezegd dat je niet overal de hechting theorie op moet plakken, zeker niet zonder concrete aanleiding. Dus als je dat blijft doen, kan je dat soort reacties verwachten.
Nee dat verwacht ik niet. Mijn reacties en discussies zijn passend in dit topic. Dit kinderlijke kliekjes en pestgedrag om gelijk te halen gaat nergens over. Jij verschuilt je graag achter andere mensen. Grow up.
Roodkapjeendewolf
22-08-2021 om 16:40
Kersje schreef op 21-08-2021 om 17:36:
[..]
Helemaal met je eens Febag! Wil het nog onderbouwen ook, want deze persoon relateerde ook BDSM aan hechtingsproblemen, net zoals het overige in haar laatste post, wat gewoonweg complete onzin is en er genoeg onderzoeken het tegendeel bewijzen. Klein citaat:
Toch zijn er nog steeds veel mensen die geloven dat BDSM het resultaat is van seksueel misbruik of trauma tijdens de kindertijd. Deze onderzoeken spreken deze overtuigingen tegen omdat er geen associatie is gevonden tussen BDSM en seksueel misbruik of onveilige hechtingsstijl. Ook vertonen BDSM beoefenaars geen tekenen van psychopathologische ziektes. Dit betekent dat BDSM gewoon een andere manier is waarin mensen hun seksualiteit kunnen uiten.Bron: https://sexologistexplains.com/nl/taboe/persoonlijkheid-en-bdsm/
Zo hé jij laat je kennen! Jij gaat mijn reactie uit een ander topic gebruiken om je gelijk te willen halen?? Bizar.
febag
22-08-2021 om 16:41
Roodkapjeendewolf schreef op 22-08-2021 om 16:36:
[..]
Nee dat verwacht ik niet. Mijn reacties en discussies zijn passend in dit topic. Dit kinderlijke kliekjes en pestgedrag om gelijk te halen gaat nergens over. Jij verschuilt je graag achter andere mensen. Grow up.
Ik vind ze zelden tot nooit passend, omdat je nooit elementen kan benoemen waarom diegene volgens jou hechtingsproblematiek zou hebben, maar meer random telkens je stokpaardje te voorschijn halen. Ik verschuil me niet achter andere mensen maar geef aan dat ik niet de enige ben, want anders zou ik misschien denken dat het aan mij lag. Of aan mijn jeugd.
Roodkapjeendewolf
22-08-2021 om 16:51
febag schreef op 22-08-2021 om 16:41:
[..]
Ik vind ze zelden tot nooit passend, omdat je nooit elementen kan benoemen waarom diegene volgens jou hechtingsproblematiek zou hebben, maar meer random telkens je stokpaardje te voorschijn halen. Ik verschuil me niet achter andere mensen maar geef aan dat ik niet de enige ben, want anders zou ik misschien denken dat het aan mij lag. Of aan mijn jeugd.
Best vreemd toch dat zo heftig op mij reageert? Ik heb van jou in dit topic nog geen inhoudelijke reactie gezien. Behalve een denigrerende toon naar mensen die tegen vreemdgaan zijn. Jij bent naar mij idee wel een kliekjes type. Laat mij los zou ik zeggen.
Kersje
22-08-2021 om 17:06
Roodkapjeendewolf schreef op 22-08-2021 om 16:40:
[..]
Zo hé jij laat je kennen! Jij gaat mijn reactie uit een ander topic gebruiken om je gelijk te willen halen?? Bizar.
Roodkapjeendewolf schreef op 20-08-2021 om 21:19:
Het lijkt me vooral belangrijk dat mensen zichzelf gaan begrijpen. Een affaire starten of faciliteren of structureel vreemdgaan heeft juist weinig met die ander of de situatie te te maken.
Jezelf verschuilen achter de bekende smoezen of de ander beschuldigen houd de situatie in stand.
Het is een spiegel wie JIJ bent en hoe JIJ omgaat met de (stress) situatie waar je in zit. Je bent alleen vertrouwd met je eigen patronen en mechanisme ( vaak opgebouwd uit je vroege jeugd) Om dat gedrag te doorbreken zul je jezelf moeten begrijpen en doorgronden.
Daar heb je wel een punt, ik heb het als voorbeeld genomen om de 2e quote te onderbouwen en dat had ik ook anders kunnen doen, dus bij deze.
Komt in principe op hetzelfde neer, dus zoveel verschil maakt het niet, maar even voor mezelf sprekend kun je er niet verder naast zitten dan je al een hele poos doet. Je blijft maar star vasthouden aan je eigen ideeën en bent hartstikke generaliserend door steeds met je hechtingsproblematiek op de proppen te komen.
Maar goed, jij lijkt sommige mensen nog steeds beter te kennen dan zij zichzelf kennen en daar wilde ik enkel op reageren. Door het voorbeeld te noemen wat ik heb gebruikt wilde ik enkel aangeven dat je theorieën ook weleens niet kloppen en door het maar steeds te blijven verkondigen kun je op den duur weleens tegengas verwachten. Dus de spiegel waarover je spreekt in de laatste quote, daar zou je misschien ook zelf eens in kunnen kijken.
febag
22-08-2021 om 18:58
Roodkapjeendewolf schreef op 22-08-2021 om 16:51:
[..]
Best vreemd toch dat zo heftig op mij reageert? Ik heb van jou in dit topic nog geen inhoudelijke reactie gezien. Behalve een denigrerende toon naar mensen die tegen vreemdgaan zijn. Jij bent naar mij idee wel een kliekjes type. Laat mij los zou ik zeggen.
Als ik je vast zou hebben, zou ik je met alle plezier loslaten. Ik heb je echter niet vast en daar ook geen behoefte aan. Ik reageer enkel weleens op je stellingen. Dat ik geen ja en amen daarop roep, maar heel duidelijk laat merken dat ik het psychologie van de koude grond vind en dat jij in herhalingen valt, is geen pesten maar een online discussie. Die zijn soms pittig maar dat is niet hetzelfde als 'op de man'.
Je zou kunnen betogen dat jouw opmerking dat ik een kliekjes type ben wel op de man is. De uitkomst van dat betoog doet er echter niet toe, want voor mij geldt so what als het af en toe op mij wordt gespeeld. Ik kan het hebben.
Inhoudelijk is jouw suggestie dat ik een kliekjes type zou zijn een ultiem bewijs dat jij niet goed bent in het online inschatten van personen. Je zit er in dit geval ver naast.
En om weer terug te komen on topic: ik maak geen denigrerende opmerkingen over tegenstanders van vreemdgaan in zijn algemeenheid. In een maatschappij waar monogamie de norm is, is het volstrekt logisch om tegen vreemdgaan te zijn. Ik maak alleen opmerkingen tegen diegene die maar geen nuances willen erkennen, ook niet als ze een verhaal met onderbouwing krijgen. Als je daar blind of doof voor blijft, dan kan ik daar wat van vinden ja.
Julali
22-08-2021 om 19:05
febag schreef op 22-08-2021 om 18:58:
[..]
Als ik je vast zou hebben, zou ik je met alle plezier loslaten. Ik heb je echter niet vast en daar ook geen behoefte aan. Ik reageer enkel weleens op je stellingen. Dat ik geen ja en amen daarop roep, maar heel duidelijk laat merken dat ik het psychologie van de koude grond vind en dat jij in herhalingen valt, is geen pesten maar een online discussie. Die zijn soms pittig maar dat is niet hetzelfde als 'op de man'.
Je zou kunnen betogen dat jouw opmerking dat ik een kliekjes type ben wel op de man is. De uitkomst van dat betoog doet er echter niet toe, want voor mij geldt so what als het af en toe op mij wordt gespeeld. Ik kan het hebben.
Inhoudelijk is jouw suggestie dat ik een kliekjes type zou zijn een ultiem bewijs dat jij niet goed bent in het online inschatten van personen. Je zit er in dit geval ver naast.
En om weer terug te komen on topic: ik maak geen denigrerende opmerkingen over tegenstanders van vreemdgaan in zijn algemeenheid. In een maatschappij waar monogamie de norm is, is het volstrekt logisch om tegen vreemdgaan te zijn. Ik maak alleen opmerkingen tegen diegene die maar geen nuances willen erkennen, ook niet als ze een verhaal met onderbouwing krijgen. Als je daar blind of doof voor blijft, dan kan ik daar wat van vinden ja.
Het valt me op dat deze nuances vaak gaan over situaties waar geen sprake is van vreemdgaan.
De enige nuance die ik er zelf zou geven is in het geval van dementie. Voor de rest heb ik nog geen voorbeelden voorbij zie komen waar ik zelf achter zou staan binnen een monogame relatie.
3xscheepsrecht
22-08-2021 om 19:18
julali misschien ook even op de vragen ingaan die er aan je gesteld worden
Julali
22-08-2021 om 19:25
Lot_ schreef op 22-08-2021 om 16:07:
[..]
Huh wat? Waar haal je dit nu weer vandaan?
![]()
Dit is toch wel wat je veel leest en hoort. Zelf vreemdgaan, want dat is best of both worlds. Liefde, stabiliteit en veiligheid aan de ene kant en spanning met pure geilheid aan de andere kant.
Maar het idee dat de ander ook met iemand anders zou gaan is onverteerbaar. Daarom wordt een monogame relatie geveinst, zodat de ander wel trouw is (waarschijnlijk).
Miraval
22-08-2021 om 19:38
Julali schreef op 22-08-2021 om 19:25:
[..]
Dit is toch wel wat je veel leest en hoort. Zelf vreemdgaan, want dat is best of both worlds. Liefde, stabiliteit en veiligheid aan de ene kant en spanning met pure geilheid aan de andere kant.
Maar het idee dat de ander ook met iemand anders zou gaan is onverteerbaar. Daarom wordt een monogame relatie geveinst, zodat de ander wel trouw is (waarschijnlijk).
Dat je het veel leest en hoort wil niet zeggen dat het voor iedereen zo is. En zo stelde je het wel in je post. Misschien is het goed om niet zo te generaliseren?
Lot_
22-08-2021 om 19:45
Julali schreef op 08-08-2021 om 12:38:
[..]
Zou je het ook prima vinden als jouw man met anderen seks heeft?
Ik had daar diezelfde dag nog op geantwoord. Heb hem speciaal voor jou even terug gezocht.
Verder heb ik hier echt niemand gelezen die zei dat zijn/haar partner geen seks mocht hebben met anderen. Dus waar jij het allemaal hoort en leest?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.