Seksualiteit
Julali
07-08-2021 om 19:08
Is vreemdgaan ok?
N. a. v. het minnaressentopic wil ik graag de discussie opengooien. Is het ok om vreemd te gaan (om welke reden dan ook), of niet?
Wie is er verantwoordelijk voor het vreemdgaan, alleen de persoon met een relatie, of ook de ander die het vreemdgaan faciliteert, maar zelf single is?
Heb jij zelf ervaring met vreemdgaan? Wat was je achterliggende motief? Kon je het naar jezelf verantwoorden en kon je jezelf nog recht aankijken in de spiegel? Of begon het toch te knagen naar verloop van tijd? Of was jij degene die werd bedonderd, hoe kwam je erachter? Hoe liep het af?
Peiling
Is vreemdgaan ok?
A.Pret
22-08-2021 om 13:55
Miraval schreef op 21-08-2021 om 12:37
Uiteindelijk blijft gewoon feit dat je in wat voor relatie dan ook moet blijven praten met elkaar. Want op het moment dat het praten stopt is er ruimte voor geheimen. Dat klinkt misschien een beetje overtrokken en ik bedoel echt niet dat iedereen die niet praat met zijn partner uiteindelijk (emotioneel) vreemd zal gaan maar het zet wel een deur open. Voor mij is namelijk emotioneel vreemdgaan erger dan het fysieke deel. Want, laten we eerlijk zijn... seks is maar seks. Seks is iets natuurlijks, iets dierlijks ook. Het is een kortstondige behoefte die vervult wordt. Voor mij wordt het pas een probleem wanneer er daadwerkelijk verliefde gevoelens bij komen kijken.
Dus komt de vraag weer, wat is vreemdgaan? Dat is voor iedereen anders. Voor mij is seks geen vreemdgaan. Hier hebben we afspraken over. Maar vanaf het moment dat er geheimen gaan ontstaan binnen onze relatie valt het wel onder vreemdgaan. Is het dan ook gelijk einde relatie? Nee dat denk ik niet. Maar er zou wel degelijk een goed gesprek volgen en kijken waar we staan samen.
Seks is iets natuurlijks. Basaal gezien is het een heel belangrijk onderdeel van het leven. Een handeling die nodig is om voortplanting te kunnen bewerkstelligen. Dat maakt het ook iets 'dierlijks'. Zonder de emoties, zonder bepaalde gevoelens.
Echter, er komen juist veel gevoelens bij seks kijken. (Zelfs bij dieren brengt het gevoelens teweeg, maar die hebben verder geen 'last' van dat ze er ook nog allerlei gedachtes over kunnen hebben nadien). Even kort door de bocht misschien, maar men kan seks hebben met iemand puur uit lustgevoel, aantrekkingskracht, maar ook met heel veel gevoel voor en uit verbinding met elkaar, omdat je elkaar goed kent en het elkaar naar de zin wil maken, omdat je weet wat de ander fijn vindt, de ander een plezier wil doen met jouw handelingen en op die manier samen van het moment geniet. En wat ik me dan afvraag, als je vreemdgaat, heb je die verbinding met een ander toch niet zomaar, je kent diegene niet, je weet niet meteen wat die ander allemaal wel of niet fijn vindt en is het toch vooral heel intens door de spanning, aantrekkingskracht en de lust, dat 'dierlijke' aspect van seks? En is dat dan iedere keer zo, als je elkaar ziet in een affaire? Of als je in het geval van een open relatie iemand naast je vaste relatie ziet? Ik bedoel, hoe doe je dat dan zonder dat er gevoel bij komt kijken, hoe kun je niet emotioneel vreemdgaan, als het niet eenmalig is maar gedurende een langere tijd zoals bij een affaire, of dus iemand ziet naast je vaste, open relatie? Waar gaat het dan om, hoezo dat slotje op je hart, voor anderen geen gevoelens toelaten? Gaat het bij de seks die je met anderen hebt bij vreemdgaan of naast je vaste partner dan alleen maar om jezelf en je eigen gevoel en behoeftes, bevrediging? Houdt je jezelf dan verder niet bezig met het gevoel van je minnaar/minnares? Gaat het dan alleen maar om je eigen ego?
Ik probeer het te begrijpen. Dat mensen seks om de seks kunnen hebben, kan ik ook wel begrijpen. Alleen om dat fysieke, uit lust. Zomaar een keer, of een aantal keren. Gewoon omdat je iemand woest aantrekkelijk vindt en/of een keer een ander lijf wil voelen, wilt weten hoe het met een ander kan zijn (alleen niet dat het stiekem gebeurt, wel als je daar met elkaar afspraken over hebt gemaakt). Maar als je daar langere tijd mee doorgaat, dan komen er toch hoe dan ook bepaalde gevoelens bij kijken? Dat risico loop je toch vanzelfsprekend, als je iemand anders toelaat in je leven, naast je vaste relatie? Dat je meer gevoelens krijgt dan enkel lust voor die ander? Dat slotje op je hart slaat dan eigenlijk toch nergens op? Dat neem je jezelf dan wel voor, maar helemaal zeker kun je daar dan toch ook niet van zijn?
Zou het dan makkelijker zijn, als het maatschappelijk gezien gewoon getolereerd werd, dat iedereen gewoon seks om de seks met iemand anders kan hebben en dat niet als 'vreemdgaan' wordt gezien? Maar dat kan toch ook niet zondermeer goed blijven gaan, dan krijg je toch ook weer allerlei excessen?
Zoveel mensen, zoveel wensen. Maar het zou veel leed en schade besparen als men er met de vaste partner open en eerlijk over kan, wil en durft te praten, indien er bepaalde gevoelens en verlangens zijn. En dat de partner dan ook openstaat voor zo'n gesprek, er aan deel kan, wil en durft te nemen. En dáár zit vaak die hele grote kink in de kabel. Daarmee, met niet kunnen/willen/durven communiceren, wordt die deur dus inderdaad in veel gevallen steeds wijder opengezet.
Julali
22-08-2021 om 14:00
Ja en dat de ander dan ook seks mag hebben met anderen.
Dat is een van de dingen die vreemdgangers tegenstaat aan het openlijk delen van hun seksescapades. Ze willen zelf wel van twee walletjes eten, maar zouden het afschuwelijk vinden als de ander dat ook gaat doen.
3xscheepsrecht
22-08-2021 om 14:05
wat mij het meest tegen zou staan als mijn partner vreemd zou gaan is dat ik bij elke avond stappen met vrienden, bij elke werkreis en bij elke keer overwerken zou twijfelen aan zijn verhaal. Daarom zou voor mij een relatie niet meer werken. Het fysieke gedeelte zou ik kom best kunnen vergeven maar het wantrouwen wat het teweeg brengt zou mij veranderen in een vreselijk mens.
Daarom ook mijn overtuiging dat wanneer er een eenmalig slippertje plaats vindt zonder verder contact in een verder goede relatie ik dit niet zou willen weten. Want dan is het ineens mijn probleem en moet ik er iets mee. Leer dan ook maar met je eigen schuldgevoel leven, zorg dat het nooit meer gebeurd en laat mij er buiten.
ImpassionedRaven59
22-08-2021 om 14:13
Julali schreef op 22-08-2021 om 14:00:
Dat is een van de dingen die vreemdgangers tegenstaat aan het openlijk delen van hun seksescapades. Ze willen zelf wel van twee walletjes eten, maar zouden het afschuwelijk vinden als de ander dat ook gaat doen.
Op een ander forum waarvan ik de naam niet zal noemen, was er ook een topic Minnaar en ik las dat ook wel eens mee. Daar was een minnares waarvan ik de naam niet zal noemen, die een vaste vriend had waarmee ze een LAT-relatie had. Ze schreef een keer dat ze het absoluut nooit zou accepteren als hij het met een andere vrouw deed. Maar ondertussen zat ze op een gegeven moment buiten medeweten van haar vaste vriend zelf wel de sloerie uit te hangen met drie minnaars.
blauwevrouw
22-08-2021 om 14:15
Waar baseer je deze stelling op? Het is niet mijn ervaring.
Julali
22-08-2021 om 14:22
BeertjeColargol schreef op 22-08-2021 om 14:13:
[..]
Op een ander forum waarvan ik de naam niet zal noemen, was er ook een topic Minnaar en ik las dat ook wel eens mee. Daar was een minnares waarvan ik de naam niet zal noemen, die een vaste vriend had waarmee ze een LAT-relatie had. Ze schreef een keer dat ze het absoluut nooit zou accepteren als hij het met een andere vrouw deed. Maar ondertussen zat ze op een gegeven moment buiten medeweten van haar vaste vriend zelf wel de sloerie uit te hangen met drie minnaars.
Ja het lijkt erop alsof dit soort types alleen kunnen redeneren vanuit zichzelf en vanuit hun eigen behoeften, zonder daarbij het perspectief van de ander aan te kunnen nemen en vanuit daar te redeneren.
Ook het empathisch vermogen lijkt niet, of onvolledig ontwikkeld te zijn.
Miraval
22-08-2021 om 14:35
BeertjeColargol schreef op 22-08-2021 om 14:13:
[..]
En je bedoeling met deze post is....?
Is het nodig om voor een ander te spreken? En om informatie uit een ander forum hier neer te zetten als standaard voor vreemdgangers? Ik geloof dat dit een uitzonderlijk verhaal is.
Buiten dat ben ik het ermee eens, zoals ik eerder heb geschreven, dat je moet blijven praten met je partner. En je moet jezelf helemaal durven openstellen naar je partner. Dat lijkt me erg belangrijk in een realtie, althans voor mij dan.
ImpassionedRaven59
22-08-2021 om 14:46
Miraval schreef op 22-08-2021 om 14:35:
[..]
En je bedoeling met deze post is....?
Is het nodig om voor een ander te spreken? En om informatie uit een ander forum hier neer te zetten als standaard voor vreemdgangers? Ik geloof dat dit een uitzonderlijk verhaal is.
De bedoeling is om het een beetje te illustreren.
Het verhaal waar ik op doel is op het topic Minnaar een beetje een uitzonderlijk verhaal en die vrouw kreeg daar gelukkig ook best wel veel kritiek op. Maar ook op het topic Minnaar op dit forum hebben we een verhaal van een minnares die zelf getrouwd is, het aanlegt met een getrouwde man, en dan niet eens met hem naar een hotel gaat als ze met hem afspreekt maar sex met hem heeft in haar eigen bed waar ze 's nachts met haar man slaapt, en daar op een of andere manier geen enkele gewetenswroeging over heeft.
Miraval
22-08-2021 om 14:58
BeertjeColargol schreef op 22-08-2021 om 14:46:
[..]
Het verhaal waar ik op doel is op het topic Minnaar een beetje een uitzonderlijk verhaal en die vrouw kreeg daar gelukkig ook best wel veel kritiek op. Maar ook op het topic Minnaar op dit forum hebben we een verhaal van een minnares die zelf getrouwd is, het aanlegt met een getrouwde man, en dan niet eens met hem naar een hotel gaat als ze met hem afspreekt maar sex met hem heeft in haar eigen bed waar ze 's nachts met haar man slaapt, en daar op een of andere manier geen enkele gewetenswroeging over heeft.
Ik vind het niet okee om het minnaartopic hier te bespreken maar goed dat wordt dus toch gedaan. Als je dat topic goed doorleest zie je dat er wel degelijk spiegels voorgehouden worden maar er kan een open gesprek gevoerd worden zonder (voor)oordeel. En dat laatste is denk ik waar de angel zit voor velen. Dat er niet gelijk veroordeeld wordt, dat er niet moord en brand geschreeuwd wordt bij de verhalen die verteld worden. En ja, soms is er een jubelspost maar over het algemeen is de toon in ieder geval vriendelijk waardoor mensen aan het denken gezet worden. Dat is veel constructiever dan iemand verketteren en aan de schandpaal nagelen. Maar dat laatste is wat jij het liefste zou doen begrijp ik uit je post.
3xscheepsrecht
22-08-2021 om 15:07
BeertjeColargol schreef op 22-08-2021 om 14:46:
[..]
En daarom schrijft ze daar over op het minnaarstopic met mensen die (vaak) deze mening delen. Leven en laten leven. Je hoeft er niet te lezen als je er slapeloze nachten van krijgt.
Zo snap ik swingers niet. Of vrouwen die kunnen leven met een man die voor werk altijd weg is. Of mensen die prima kunnen werken maar thuis zitten met een uitkering. En zo kan ik nog wel even doorgaan want ik kan me bij heel veel dingen niet verplaatsen in hoe mensen zo kunnen leven. Maar gelukkig hoeft dat ook niet want die mensen zitten niet op mijn mening te wachten. Dus zal ik ook nooit mee gaan schrijven in bijv een swinger topic. Spreken is zilver maar zwijgen is goud 😉
DizzyGorilla85
22-08-2021 om 15:14
Miraval schreef op 22-08-2021 om 14:58:
[..]
Dat is veel constructiever dan iemand verketteren en aan de schandpaal nagelen. Maar dat laatste is wat jij het liefste zou doen begrijp ik uit je post.
Het is een goede manier om de (negatieve) aandacht van jezelf af te leiden en jezelf te overtuigen dat je het niet zo slecht doet, denk ik?
Eens dat een wat constructieve bijdrage (dat is heel wat anders dan goedkeuren) meer oplevert dan steeds maar heel hard roepen hoe fout de ander wel niet is.
Het zou mijn meug niet zijn om in het bed van een monogaam stel te neuken maar dat terzijde. Volgens mij jubelt er niemand om dat soort berichten.
De spiegels in het minnaartopic vind ik prettig. Dat heeft er ook vaak toe geleid dat iemand naar zijn eigen doen en laten gaat kijken en voor zichzelf (en daardoor ook voor de ander) prettigere beslissingen neemt. Het stuk bewustwording neemt toe, ontwikkeling. Ik ben blij met het topic.
Heidi-Forumbeheer
22-08-2021 om 15:31
Waarschuwing
Het is niet de bedoeling inhoudelijke berichten van gebruikers in of uit een ander topic of forum zoals Viva te bespreken. Mocht je willen verwijzen, dan enkel via een link naar desbetreffende topic. Volgende berichten zullen worden verwijderd en maatregelen getroffen.
Lot_
22-08-2021 om 16:07
Huh wat? Waar haal je dit nu weer vandaan?
Miraval
22-08-2021 om 16:10
Lot_ schreef op 22-08-2021 om 16:07:
[..]
Huh wat? Waar haal je dit nu weer vandaan?
![]()
Daar ben ik ook wel benieuwd naar...
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.