Seksualiteit
Julali
07-08-2021 om 19:08
Is vreemdgaan ok?
N. a. v. het minnaressentopic wil ik graag de discussie opengooien. Is het ok om vreemd te gaan (om welke reden dan ook), of niet?
Wie is er verantwoordelijk voor het vreemdgaan, alleen de persoon met een relatie, of ook de ander die het vreemdgaan faciliteert, maar zelf single is?
Heb jij zelf ervaring met vreemdgaan? Wat was je achterliggende motief? Kon je het naar jezelf verantwoorden en kon je jezelf nog recht aankijken in de spiegel? Of begon het toch te knagen naar verloop van tijd? Of was jij degene die werd bedonderd, hoe kwam je erachter? Hoe liep het af?
Peiling
Is vreemdgaan ok?
blauwevrouw
20-08-2021 om 12:33
Al mijn hele leven vind ik het een raar fenomeen, die vereiste exclusiviteit. Iedere behoefte die je hebt mag je invullen hoe je wilt, iedere liefhebberij mag je beoefenen hoe je maar wilt, maar O WEE als je seks wilt met iemand anders of vlinders in je buik krijgt van iemand anders.
Het neemt toch niets van je af als je partner dat heeft?
mariarosa
20-08-2021 om 12:34
blauwevrouw schreef op 20-08-2021 om 12:24:
[..]
Dat is niet wat ik bedoelde. Ik schaamde mij tegenover anderen. Dat ik met een man was die dit allemaal deed. Vond ik zelfs moeilijk toen wij er afspraken over hadden met elkaar, ik wilde echt niet dat anderen daarvan wisten. Dat zit helemaal in mij, dat weet ik, maar ik kende verder niemand met zo’n relatie. Allemaal monogame vreemdgaan-is-het-ergste-bedrog mensen, dácht ik in elk geval.
nee okay, dat is anders. Maar... wat ik hierbij wel voel is het volgende: ik schrijf hierboven dat ik een vriendin ondersteunde die verliefd was op een getrouwde man. Haar vind ik geen blaam treffen overigens. Maar zij schaamde zich ook voor wat hij deed. Tegenover haar en tegenover zijn vrouw. Maar dan kom ik toch op een ander punt: wat was het in haar dat zij toch maar in zijn goede inborst bleef geloven en zich aan de ene kant schaamde maar aan de andere kant zich niet kon los maken en dan weer excuses voor hem verzon? Terwijl ze zelf dus ook leed onder die relatie en de geheimhouding en zijn draai gedrag?
We hebben het hier al eerder over gehad: ik denk dat als je zelf in een emotioneel onstabiele situatie zit en troost zoekt, er nogal makkelijk mensen bij je kunnen aanhaken die daar om andere redenen dan troost bieden gebruik van maken.
In het geval van mijn vriendin zag ik veel co-dependency: (en zij later ook) ze kwam uit een huwelijk met alcoholist nu werd ze verliefd op iemand die seksverslaafd was maar ze was zo shattered door dat huwelijk dat ze zich zelf geen gezondere partner gunde.
hoe het voor jou ligt, is natuurlijk aan jou. Ik gun je alle goeds vooral na wat je allemaal hebt meegemaakt en nog op je bordje hebt liggen
CompetentSparrow79
20-08-2021 om 12:34
Stardust schreef op 20-08-2021 om 12:32:
[..]
Nope. Uitgangspunt is dat je dat niet wil maar dat er situaties zijn dat het kan gebeuren. Dat is geen vrijbrief want nog steeds hangt het af van hoe het op dat moment wordt beleefd. Als er een don’t ask don’t tell beleid bovenop wordt losgelaten, hoeft de ander daar ook niet achter te komen. Komt de ander er wél achter dan betekent dit nog steeds niet dat het wordt goedgekeurd.
Nou mijn relatie zou het niet zijn met deze insteek.
mariarosa
20-08-2021 om 12:35
blauwevrouw schreef op 20-08-2021 om 12:33:
Al mijn hele leven vind ik het een raar fenomeen, die vereiste exclusiviteit. Iedere behoefte die je hebt mag je invullen hoe je wilt, iedere liefhebberij mag je beoefenen hoe je maar wilt, maar O WEE als je seks wilt met iemand anders of vlinders in je buik krijgt van iemand anders.
Het neemt toch niets van je af als je partner dat heeft?
nee dat doe je niet, maar wel als je liegt of dingen verzwijgt die de ander zou willen weten
blauwevrouw
20-08-2021 om 12:42
mariarosa schreef op 20-08-2021 om 12:34:
[..]
Maar dan kom ik toch op een ander punt: wat was het in haar dat zij toch maar in zijn goede inborst bleef geloven en zich aan de ene kant schaamde maar aan de andere kant zich niet kon los maken en dan weer excuses voor hem verzon?
Mijn vreemdgaande partner was de man met wie ik uiteindelijk meer dan 20 jaar samen was, van wie ik zwanger was toen ik erachter kwam, en met wie ik alle ups en downs die je kunt verzinnen heb meegemaakt. Onze relatie was heel veel meer dan een seksuele relatie alleen, ik zag zo veel meer van hem dan alleen zijn grotere behoefte aan experimenteren dan de mijne. Ik heb nooit het geloof in zijn goede inborst verloren.
DizzyGorilla85
20-08-2021 om 12:45
BlueHeart schreef op 20-08-2021 om 12:34:
[..]
Nou mijn relatie zou het niet zijn met deze insteek.
Het zou mijn insteek niet zijn maar ik ga er niet 100% vanuit dat de ander nooit vreemd zal gaan maar ik ga er ook niet vanuit dat de ander het sowieso wel doet. Maar goed, ik zit er wat anders in. Een relatie die veilig en vertrouwd voelt, is wel mijn uitgangspunt. Ik vind het weinig realistisch om heel lang samen te zijn zonder dat er een keer iets gebeurt. Ik ben er wél een voorstander van om afspraken te maken. Het is ook een beetje het geheel. Kan ik verder op de ander bouwen, wat voor relatie is het etc.
mariarosa
20-08-2021 om 12:46
blauwevrouw schreef op 20-08-2021 om 12:42:
[..]
Mijn vreemdgaande partner was de man met wie ik uiteindelijk meer dan 20 jaar samen was, van wie ik zwanger was toen ik erachter kwam, en met wie ik alle ups en downs die je kunt verzinnen heb meegemaakt. Onze relatie was heel veel meer dan een seksuele relatie alleen, ik zag zo veel meer van hem dan alleen zijn grotere behoefte aan experimenteren dan de mijne. Ik heb nooit het geloof in zijn goede inborst verloren.
Nee okay, maar wat verklaart dan je schaamte denk je?
blauwevrouw
20-08-2021 om 12:47
mariarosa schreef op 20-08-2021 om 12:35:
[..]
nee dat doe je niet, maar wel als je liegt of dingen verzwijgt die de ander zou willen weten
In mijn ideale wereld zou het ook doodnormaal zijn om het te bespreken en te doen waar je je goed bij voelt. Realiteit is dat exclusiviteit de norm is en die norm lokt imo vreemdgaan uit - je kunt je gewoon niet voorstellen dat je partner het ooit goed zou vinden maar je wilt hem/haar/hen ook niet kwijt.
En dat ‘uitlokken’ vind ik niet de juiste term, weet niet goed hoe ik het anders moet zeggen.
DizzyGorilla85
20-08-2021 om 12:48
blauwevrouw schreef op 20-08-2021 Onze relatie was heel veel meer dan een seksuele relatie alleen, ik zag zo veel meer van hem dan alleen zijn grotere behoefte Ik heb nooit het geloof in zijn goede inborst verloren.
Je wist wat je aan hem had en dat gaat inderdaad verder dan seks. Mooi.
blauwevrouw
20-08-2021 om 12:49
mariarosa schreef op 20-08-2021 om 12:46:
[..]
Nee okay, maar wat verklaart dan je schaamte denk je?
Dat is inderdaad de hamvraag. Gevoel dat ik tekortschoot (als partner), onder andere. De rest is complexer, daar moet ik meer over nadenken.
CompetentSparrow79
20-08-2021 om 12:49
Stardust schreef op 20-08-2021 om 12:45:
[..]
Het zou mijn insteek niet zijn maar ik ga er niet 100% vanuit dat de ander nooit vreemd zal gaan maar ik ga er ook niet vanuit dat de ander het sowieso wel doet. Maar goed, ik zit er wat anders in. Een relatie die veilig en vertrouwd voelt, is wel mijn uitgangspunt. Ik vind het weinig realistisch om heel lang samen te zijn zonder dat er een keer iets gebeurt. Ik ben er wél een voorstander van om afspraken te maken. Het is ook een beetje het geheel. Kan ik verder op de ander bouwen, wat voor relatie is het etc.
Ik begin er gewoon maar niet meer aan denk ik.
DizzyGorilla85
20-08-2021 om 12:54
BlueHeart schreef op 20-08-2021 om 12:49:
[..]
Ik begin er gewoon maar niet meer aan denk ik.
Ik geloof dat er genoeg mensen instaan zoals jij. Als de ene helft bij wijze van benadering vreemdgaat, doet de andere helft dat niet.
Wie jouw vertrouwen dan ook heeft beschadigd, hopelijk sta je er op een dag zodanig in dat je het wel weer aandurft. Ik zou er geen termijn aan verbinden maar in eerste instantie vooral van jezelf houden. Dat laatste sowieso.
blauwevrouw
20-08-2021 om 12:57
Stardust schreef op 20-08-2021 om 12:48:
[..]
Je wist wat je aan hem had en dat gaat inderdaad verder dan seks. Mooi.
Het verklaart ook waarom hij niet oké was met de affaire die ik had. Daar kwam zoveel bij kijken dat ik vroeg of laat tussen beide heren zou moeten kiezen (want eh, monogamie!) - en hij vertrouwde er niet op dat ik hem zou kiezen. Dat deed ik ook pas in tweede instantie dus hij had daarin geen ongelijk.
Rooss4
20-08-2021 om 13:02
Poezie schreef op 20-08-2021 om 12:23:
[..]
Zij zegt dat ze weet waar ze aan toe is.
Ja, maar dat is mijn nuchtere instelling.
Mijn lief en ik hebben elkaar trouw én monogamie beloofd, hij kan dus wel degelijk vreemdgaan en dan ben ik wel degelijk boos. Los van mijn begrip.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.