Seksualiteit
Julali
07-08-2021 om 19:08
Is vreemdgaan ok?
N. a. v. het minnaressentopic wil ik graag de discussie opengooien. Is het ok om vreemd te gaan (om welke reden dan ook), of niet?
Wie is er verantwoordelijk voor het vreemdgaan, alleen de persoon met een relatie, of ook de ander die het vreemdgaan faciliteert, maar zelf single is?
Heb jij zelf ervaring met vreemdgaan? Wat was je achterliggende motief? Kon je het naar jezelf verantwoorden en kon je jezelf nog recht aankijken in de spiegel? Of begon het toch te knagen naar verloop van tijd? Of was jij degene die werd bedonderd, hoe kwam je erachter? Hoe liep het af?
Peiling
Is vreemdgaan ok?
Ginevra
19-08-2021 om 17:13
HexOpBezemsteel schreef op 19-08-2021 om 16:35:
Eigenlijk is het dus ook de vraag: zijn er omstandigheden waaronder je vreemdgaan gerechtvaardigd vindt? En dan vooral: wanneer wordt het een "sense of entitlement": "ik heb recht op alles wat ik hebben wil, mijn behoeften gaan boven alles en iedereen"?
Dat geldt voor vreemdgaan, maar eigenlijk voor wel meer dingen.
Dat, en daarom vind ik het vrij zinloos om vreemdgaan als zo’n aparte entiteit te behandelen.
Financiële beslissingen, zoals geld veel risicovoller belegd hebben dan je partner zou willen.
Verzwijgen dat je een zak geld hebt tegenover je partner.
Gebruik van drank of drugs.
Uit de hand gelopen gebruik van medicijnen.
Het verzwijgen dat je een bepaalde aandoening hebt.
Het verzwijgen dat je een erfelijke aandoening hebt als je besluit om kinderen te krijgen.
Je partner tot in het absurde toe controleren.
Je partner emotioneel onder druk zetten om in jouw behoeften te voorzien, zoals huilen en emotioneel chanteren.
Met een smoes een aantrekkelijke au pair ontslaan, omdat je je man niet vertrouwt.
Je partner een fantastische loopbaankans ontzeggen, omdat jouw leven volledig om hem/haar draait.
Ik kan nog wel wat meer dingen verzinnen die ik allemaal laakbaar vind, of tot verraad aan toe, maar die mensen om hen moverende redenen doen. En soms zijn die redenen tot op zekere hoogte wel begrijpelijk, ook al vind je de actie zelf verkeerd.
FordPrefect
19-08-2021 om 17:20
Ginevra schreef op 19-08-2021 om 17:13:
[..]
Dat, en daarom vind ik het vrij zinloos om vreemdgaan als zo’n aparte entiteit te behandelen.
Financiële beslissingen, zoals geld veel risicovoller belegd hebben dan je partner zou willen.
Verzwijgen dat je een zak geld hebt tegenover je partner.
Gebruik van drank of drugs.Uit de hand gelopen gebruik van medicijnen.
Het verzwijgen dat je een bepaalde aandoening hebt.
Het verzwijgen dat je een erfelijke aandoening hebt als je besluit om kinderen te krijgen.
Je partner tot in het absurde toe controleren.
Je partner emotioneel onder druk zetten om in jouw behoeften te voorzien, zoals huilen en emotioneel chanteren.
Met een smoes een aantrekkelijke au pair ontslaan, omdat je je man niet vertrouwt.
Je partner een fantastische loopbaankans ontzeggen, omdat jouw leven volledig om hem/haar draait.
Ik kan nog wel wat meer dingen verzinnen die ik allemaal laakbaar vind, of tot verraad aan toe, maar die mensen om hun moverende redenen doen. En soms zijn die redenen tot op zekere hoogte wel begrijpelijk, ook al vind je de actie zelf verkeerd.
bijna allemaal zaken waar i.h.a. hard geoordeeld wordt over de 'dader', als er een topic door de kant van het slachtoffer wordt geschreven en het betreft een onderwerp 'er wordt iets stiekem gedaan waarvan iedereen snapt dat de ander op de hoogte moet zijn'
Julali
19-08-2021 om 17:27
HexOpBezemsteel schreef op 19-08-2021 om 17:01:
[..]
Dat is zeer de vraag. Veel mensen kiezen ervoor om te blijven.
Wat ik persoonlijk het meest kwalijke vind is dat je je relatie eigenlijk altijd wel beschadigt. Soms is dat te overzien, maar soms ook helemaal niet. Dan sleep je er wel je kinderen (als je die hebt) in mee.
Als de relatie echt slecht is, klapt hij vroeg of laat wellicht, maar ook een goede relatie kan je onherstelbaar beschadigen.
Net als jij heb ik wel moeite met het idee dat je rücksichtlos neemt waar je recht op meent te hebben. Terwijl ik tegelijk ook wel begrijp hoe dat werkt.
Dat klopt, maar dan heb je in ieder geval zelf een afweging kunnen maken op grond van de volledige waarheid.
CompetentSparrow79
19-08-2021 om 18:57
En wat dan met zwangere of net bevallen vrouwen? Mogen hun mannen ook vreemdgaan onder het mom van al langere tijd geen seks,en geen vooruitzicht op verbetering?
Roodkapjeendewolf
19-08-2021 om 20:22
BlueHeart schreef op 19-08-2021 om 18:57:
En wat dan met zwangere of net bevallen vrouwen? Mogen hun mannen ook vreemdgaan onder het mom van al langere tijd geen seks,en geen vooruitzicht op verbetering?
Het gaat niet om of het mag maar het gebeurd veel. Mannen voelen zich in de deze periode vaak niet gezien en gehoord los van het gemis van de sexy partner.
mariarosa
19-08-2021 om 20:25
Roodkapjeendewolf schreef op 19-08-2021 om 20:22:
[..]
Het gaat niet om of het mag maar het gebeurd veel. Mannen voelen zich in de deze periode vaak niet gezien en gehoord los van het gemis van de sexy partner.
Ja en met wat voor kinderachtige vent krijg je dan een kind? En als minnares: door wat voor figuur laat jij je dan pakken?
Roodkapjeendewolf
19-08-2021 om 20:26
Rachel. schreef op 19-08-2021 om 16:40:
persoonlijk vind ik het onder geen een situatie rechtvaardig, begrip in de emotie wat de persoon opdat moment voelt en doorstaat wel.. maar dan blijf ik erbij, je hebt een keus.. tis nooit dat je gedwongen wordt om vreemd te gaan. The choice is up to you. Dus vreemdgaan, nee ik kan me niet voorstellen dat ik dat in wat voor situatie dan ook rechtvaardig vind.
Ik zie het niet als een bewuste keus. De meeste vreemdgangers kunnen moeilijk reflecteren op het gedrag en eigen aandeel erkennen omdat je vertroebeld en verstikt raakt in de situatie.
Roodkapjeendewolf
19-08-2021 om 20:47
mariarosa schreef op 19-08-2021 om 20:25:
[..]
Ja en met wat voor kinderachtige vent krijg je dan een kind? En als minnares: door wat voor figuur laat jij je dan pakken?
Los van wat jij vind. Het gebeurd. Ieder mens heeft zijn eigen motief. Naast dat mensen vreemd gaan omdat het kan en spannend is of omdat een ander iets anders spiegelt in jezelf.
Vaak speelt er ook een lager zelfbeeld mee beschermd door allerlei copingmechanismes. Een deel van de mensen kan liefde en seks sowieso beter consumeren op moment dat er bepaalde mate van onbereikbaarheid speelt. Dat kan ook door je hechtingstijl komen die je in je jeugd ontwikkel. Een driehoeksverhouding of een affaire is net voldoende afstand om meer te voelen. Kortom het is complexer dan die klootzak of slet.
NinjeTurtle
19-08-2021 om 20:51
Uit onderzoek blijkt dat iedereen in zijn leven wel een keer geconfronteerd wordt met ontrouw. En was het vroeger zo dat mannen hoog scoorden op de ‘cheat’-ladder, tegenwoordig halen vrouwen hen met rappe schreden in.
De wetenschap heeft aangetoond dat wij mensen niet van nature monogaam zijn, monogamie is een regel die wij onszelf hebben opgelegd. We maken bewuste afspraken met degene van wie we houden. Ondanks deze afspraken blijven mensen vreemdgaan. Misschien kom jij zelf ook weleens in de verleiding. Maar waarom dan?
Waarom gaan mensen vreemd?
Stel je voor. Heb je een erg leuke collega op je werk? Of kom je op die ene super gezellige avond een woest aantrekkelijke man of vrouw tegen? Die het ook wel ziet zitten met jou? Dan wordt het best lastig om niet te kiezen voor je korte termijn geluk. De oerdrift om onszelf voort te planten is ongelofelijk sterk.
Het willen toegeven aan seksuele behoeftes kun je vergelijken met het ongelofelijk veel zin hebben in chocola of een trekje van een sigaret. Ons pleasure center in het brein gaat op tilt, terwijl ons verstand een tandje minder hard gaat werken. Vooral dopamine komt vrij in je systeem en oh oh oh, wat zijn die stofjes fijn!
Volgens een psycholoog
mariarosa
19-08-2021 om 20:56
Roodkapjeendewolf schreef op 19-08-2021 om 20:47:
[..]
Los van wat jij vind. Het gebeurd. Ieder mens heeft zijn eigen motief. Naast dat mensen vreemd gaan omdat het kan en spannend is of omdat een ander iets anders spiegelt in jezelf.
Vaak speelt er ook een lager zelfbeeld mee beschermd door allerlei copingmechanismes. Een deel van de mensen kan liefde en seks sowieso beter consumeren op moment dat er bepaalde mate van onbereikbaarheid speelt. Dat kan ook door je hechtingstijl komen die je in je jeugd ontwikkel. Een driehoeksverhouding of een affaire is net voldoende afstand om meer te voelen. Kortom het is complexer dan die klootzak of slet.
Ja het gebeurt maar hier wordt gevraagd wat je er van vindt. En dit vind ik abjecter dan een minnaar hebben als je man terminaal is. Klootzak of slet zijn jouw bewoordingen niet de mijne. Op de complexiteit wijzen is voor mij een smoes om geen verantwoording te nemen.
Vaak speelt er ook een lager zelfbeeld mee beschermd door allerlei copingmechanismes.
Ja whatever, werk dáár dan aan in plaats van te liegen en te bedriegen terwijl je vrouw je kind krijgt.
Je kan heel veel motieven noemen waaronder ik een terminale of depressieve partner nog het meest begrijpelijk vind. Maar meestal komt het er toch op neer dat men van twee walletjes wilt eten. Anders zou het wel eerlijk gezegd worden, toch?
mariarosa
19-08-2021 om 20:58
NinjeTurtle schreef op 19-08-2021 om 20:51:
De wetenschap heeft aangetoond dat wij mensen niet van nature monogaam zijn, monogamie is een regel die wij onszelf hebben opgelegd.
Ja okay, maar als je dat vindt - en ik kan me daar best wat bij voorstellen- waarom het dan niet opengooien? Waarom dat stiekeme, gelieg en bedrieg. dat kan toch niet goed zijn voor de relatie?
NinjeTurtle
19-08-2021 om 21:02
mariarosa schreef op 19-08-2021 om 20:56:
[..]
Ja het gebeurt maar hier wordt gevraagd wat je er van vindt. En dit vind ik abjecter dan een minnaar hebben als je man terminaal is. Klootzak of slet zijn jouw bewoordingen niet de mijne. Op de complexiteit wijzen is voor mij een smoes om geen verantwoording te nemen.
Vaak speelt er ook een lager zelfbeeld mee beschermd door allerlei copingmechanismes.Ja whatever, werk dáár dan aan in plaats van te liegen en te bedriegen terwijl je vrouw je kind krijgt.
Je kan heel veel motieven noemen waaronder ik een terminale of depressieve partner nog het meest begrijpelijk vind. Maar meestal komt het er toch op neer dat men van twee walletjes wilt eten. Anders zou het wel eerlijk gezegd worden, toch?
Dit is vaak makkelijker gezegd dan gedaan.
Niet voor niets dat psychologen en de GGZ het werk niet aankunnen. Zoveel mensen met psychische problemen die er niet uitkomen en hun leven "naar de kloten helpen" ipv eraan te gaan werken.
Daar waar vele anderen misschien zeggen stel je niet aan.
En ja, ik denk ook dat een grote groep gewoon denkt, wat kan mijn het schelen, ik eet gewoon lekker van 2 walletjes
mariarosa
19-08-2021 om 21:04
NinjeTurtle schreef op 19-08-2021 om 21:02:
[..]
En ja, ik denk ook dat een grote groep gewoon denkt, wat kan mijn het schelen, ik eet gewoon lekker van 2 walletjes
Ja dat blijkt wel, maar er worden mensen door gekwetst. En daar vind ik wat van.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.