Seksualiteit
Julali
07-08-2021 om 19:08
Is vreemdgaan ok?
N. a. v. het minnaressentopic wil ik graag de discussie opengooien. Is het ok om vreemd te gaan (om welke reden dan ook), of niet?
Wie is er verantwoordelijk voor het vreemdgaan, alleen de persoon met een relatie, of ook de ander die het vreemdgaan faciliteert, maar zelf single is?
Heb jij zelf ervaring met vreemdgaan? Wat was je achterliggende motief? Kon je het naar jezelf verantwoorden en kon je jezelf nog recht aankijken in de spiegel? Of begon het toch te knagen naar verloop van tijd? Of was jij degene die werd bedonderd, hoe kwam je erachter? Hoe liep het af?
Peiling
Is vreemdgaan ok?
ConsciousWalrus47
08-08-2021 om 13:31
Lot_ schreef op 08-08-2021 om 13:27:
[..]
Omdat daar 2 mensen voor nodig zijn. En man wil dat niet, hij zou er niet tegen kunnen om te weten dat ik op date ben bijvoorbeeld. Daarom houd ik het geheim.
Maar dat is dan toch ook een afspraak? Jij hebt aangeven dat je iets doet/nodig hebt. Hij heeft je gezegd dat hij het niet wil weten wanneer je dat doet. Dan werkt het toch voor jullie en is het geen vreemdgaan, want beiden stemmen toe in deze vorm.. of zie ik het niet goed?
Hieris
08-08-2021 om 13:32
Ginevra schreef op 08-08-2021 om 13:25:
[..]
dat is volgens mij niet wat er staat of bedoeld wordt.
Het gaat erover dat je partner avond aan avond met zijn collega bespreekt hoe hij zich voelt, en of hij wel of niet die promotie moet aannemen, en welke onzekerheden hij allemaal heeft, en wat hij kan doen als ……En jij weet ondertussen van niks, weet niet eens wat er speelt. Je bent stomverbaasd als je hoort dat hij een promotie heeft afgewezen, want je wist niet eens dat hij er twijfels over had.
of dat hij bij zijn vrouwelijke tennismaatje keer op keer uithuilt over de ernstige ziekte van jullie zoontje,terwijl hij thuis stoïcijns doet. En je zó graag zou willen weten wat er in hem omgaat en of het hem echt niet raakt.
Ook dat komt voor, en sommige mensen vinden dat erger of van dezelfde orde als dat hij met een andere vrouw neukt.
Dat is een betere uitleg. Dan nog denk ik dat het probleem in jou omschrijving is: mijn partner deelt niet met mij, en ik wil dat wel. Het probleem is niet "mijn partner deelt met een ander". Echter is in dit geval de situatie dat je partner schijnbaar in staat is om te delen, maar niet met jou terwijl die behoefte er wel is. Dat is extra confronterend. In mijn ogen hoeft je partner niet te stoppen met delen met die ander, maar moet die wel werken aan communicatie met jou en is dat iets wat je van je partner mag vragen en verlangen.
ImpassionedRaven59
08-08-2021 om 13:34
[..]
Omdat daar 2 mensen voor nodig zijn. En man wil dat niet, hij zou er niet tegen kunnen om te weten dat ik op date ben bijvoorbeeld. Daarom houd ik het geheim.
Hij is kennelijk zelf begonnen met vreemdgaan, dus ik zo zeggen dat hij daar dan weinig over te zeggen heeft.
Maar nu leeft je man dus in de illusie dat hij een monogaam huwelijk heeft, al heeft hij zich daar zelf niet altijd aan gehouden.
CompetentSparrow79
08-08-2021 om 13:35
[..]
Maar hij weet dus wel dat je geregeld vreemd gaat? Hij weet alleen niet wanneer?
watertoren
08-08-2021 om 13:36
Ik vind het ook belangrijk dat partners in een monogame relatie ook duidelijk af spreken wat ze precies zien onder vreemd gaan . De ene vind het bv vreemd gaan zodra er seks in het spel is en bij mijn man en ik viel met een ander zoenen ook onder vreemd gaan. Als je hier geen duidelijke afspraken over maakt kun je wel eens in de problemen komen zoals bij een stel die ik ken.
Julali
08-08-2021 om 13:43
Hieris schreef op 08-08-2021 om 13:26:
[..]
Mensen die zeggen dat hun huwelijk over is als hun partner vreemdgaat, omdat sex het enige verschil is tussen vriendschap en relatie is een standpunt dat voorbij gekomen is in dit topic. Dat is een ander uiterste van hoe ik er tegenaan kijk en er zit nog vanalles tussen in. Mijn mening is, dat als je zo sterk over sex in relaties denkt en dat ziet als het ultieme verraad dat ik dat zie als het reduceren van je huwelijk tot de fysieke interactie. En ik vind een huwelijk juist zo veel meer dan alleen de fysieke interactie en dat je juist je huwelijk te kort doet door er zo sterk in te staan. Vandaar dat ik milder zou zijn naar een vreemdgaande partner. Ik hoop dat het zo duidelijker is.
Het gaat bij vreemdgaan niet alleen om de seks op zich. Het is ook het stiekem, achterbakse, het liegen en draaien en smoesjes verzinnen. Iemand voor de gek houden. Iemand jarenlang in jouw waan laten leven omdat het jou het beste uitkomt, informatie achterhouden om er zelf beter van te worden.
Met zo'n karakter kan ik nu eenmaal niks. Als ik merk dat iemand zo is (ook als het een vriend is die mij voorliegt of een familielid), dan is het klaar. Ik heb dan geen vertrouwen meer in die persoon, voel me daar niet meer goed bij, dus dan is het klaar.
Ik kan vertrouwen niet veinzen. Als het weg is, dan is het weg en dan is de relatie er dus niet meer, want dat staat of valt bij dat vertrouwen. En dat ik iemand leuk en lief en aardig vindt als persoon en graag met iemand omga, dat is dan ook helemaal weg.
kopjechino
08-08-2021 om 14:09
Julali schreef op 08-08-2021 om 13:43:
[..]
Het gaat bij vreemdgaan niet alleen om de seks op zich. Het is ook het stiekem, achterbakse, het liegen en draaien en smoesjes verzinnen. Iemand voor de gek houden. Iemand jarenlang in jouw waan laten leven omdat het jou het beste uitkomt, informatie achterhouden om er zelf beter van te worden.
Maar wie zegt dat die dingen er allemaal bij horen?
DanGun
08-08-2021 om 14:11
kopjechino schreef op 08-08-2021 om 14:09:
[..]
Maar wie zegt dat die dingen er allemaal bij horen?
Niet dan?
Marty1984
08-08-2021 om 14:12
watertoren schreef op 08-08-2021 om 13:36:
Ik vind het ook belangrijk dat partners in een monogame relatie ook duidelijk af spreken wat ze precies zien onder vreemd gaan . De ene vind het bv vreemd gaan zodra er seks in het spel is en bij mijn man en ik viel met een ander zoenen ook onder vreemd gaan. Als je hier geen duidelijke afspraken over maakt kun je wel eens in de problemen komen zoals bij een stel die ik ken.
Hier is het standpunt vooral "je doet niets dat je niet thuis durft te vertellen".
Naast geen seks loop je dus ook niet te kussen, voer je geen extreem seksuele gesprekken, raak je mensen niet aan op gevoelige plekken, ...
Ik wil een uber-dronken zoen misschien nog wel vergeven. Voor man gaat zelfs dat al te ver.
En dan hangt het er ook vanaf hoe ik het te weten kom. Als hij het me zelf vertelt heeft het een kans. Als ik het van een ander moet horen staat mijn advocaat klaar.
kopjechino
08-08-2021 om 14:56
DanGun schreef op 08-08-2021 om 14:11:
[..]
Niet dan?
Je kan dit soort dingen niet over 1 kam scheren maar vreemdgaan betekent niet altijd liegen en smoesjes verzinnen. Dat je je partner bedriegt wel vind ik maar dat andere hoeft niet perse.
Kersje
08-08-2021 om 14:57
Julali schreef op 08-08-2021 om 13:43:
[..]
Met zo'n karakter kan ik nu eenmaal niks. Als ik merk dat iemand zo is (ook als het een vriend is die mij voorliegt of een familielid), dan is het klaar. Ik heb dan geen vertrouwen meer in die persoon, voel me daar niet meer goed bij, dus dan is het klaar.
Ik kan vertrouwen niet veinzen. Als het weg is, dan is het weg en dan is de relatie er dus niet meer, want dat staat of valt bij dat vertrouwen. En dat ik iemand leuk en lief en aardig vindt als persoon en graag met iemand omga, dat is dan ook helemaal weg.
En vetgedrukte is dus juist hetgeen wat ook vaak niet aan de hand is. Ook in jouw directe omgeving is er of zijn er mensen die vreemdgaan of ooit vreemd zijn gegaan, je weet het alleen niet. En ook hierop zul je vast weer wel een tegenargument hebben, maar het komt écht niet per definitie altijd uit.
Lot_
08-08-2021 om 14:59
Kersje schreef op 08-08-2021 om 14:57:
[..]
En vetgedrukte is dus juist hetgeen wat ook vaak niet aan de hand is. Ook in jouw directe omgeving is er of zijn er mensen die vreemdgaan of ooit vreemd zijn gegaan, je weet het alleen niet. En ook hierop zul je vast weer wel een tegenargument hebben, maar het komt écht niet per definitie altijd uit.
![]()
Precies!
Mok
08-08-2021 om 15:30
Kersje schreef op 08-08-2021 om 14:57:
[..]
![]()
Klopt, het komt veel vaker voor dan je denkt. Ik heb niet de hele discussie hier gelezen, het heeft ook weinig zin denk ik om te vragen of het oke is of niet, je kunt hoogstens vragen of iemand het oke VINDT of niet. Zoveel mensen, zoveel meningen. Wat is er mis met leven en laten leven? Het is duidelijk niet jouw keuze, TO, prima toch? Ik hoop van harte dat het jou nooit gaat gebeuren, maar ik zou me geen illusies maken dat je het altijd merkt.
Julali
08-08-2021 om 16:09
kopjechino schreef op 08-08-2021 om 14:56:
[..]
Je kan dit soort dingen niet over 1 kam scheren maar vreemdgaan betekent niet altijd liegen en smoesjes verzinnen. Dat je je partner bedriegt wel vind ik maar dat andere hoeft niet perse.
Huh? Maar wat versta jij dan onder vreemdgaan? Dat is toch echt iets wat je stiekem doet, iets wat je achterhoudt voor je partner. Ik kan het niet mooier maken.
Rooss4
08-08-2021 om 16:14
"Is vreemdgaan oké?" Nee. Ik denk dat iedereen -inclusief de vreemdganger-, nee zal antwoorden op deze vraag. En toch gebeurt het. Al zolang er mensen op deze aardkloot rondlopen gebeurt het. Over het hoe en waarom kun je oeverloos discussiëren en dat doen we ook op het minnaartopic maar dat maakt het nog steeds niet "oké".
Vandaar mijn levensregel, ga vreemd, heb lol maar haal het niet in je hoofd mij hiervan op de hoogte te brengen en zorg er in gódsnaam voor dat ik er nooit achter kom.
Mijn lief denkt er anders over. Hij wil geen dingen meer doen die hij voor mij verborgen moet houden dus iets geheim houden is voor hem geen optie. Onze oplossing is het aangaan van een gastvrije relatie waarin ruimte is voor anderen maar nooit zonder elkaars medeweten en, uitzonderingen daargelaten, ook niet zonder elkaars aanwezigheid.
Ik snap overigens heel goed dat dit niet in elke relatie mogelijk is, net als open communiceren of elkaar het stukje vrijheid gunnen in een open relatie. Dan kan vreemdgaan best even een oplossing zijn. Mits het geheim blijft. Dat is voor mij een enorme voorwaarde.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.