Seksualiteit
Julali
07-08-2021 om 19:08
Is vreemdgaan ok?
N. a. v. het minnaressentopic wil ik graag de discussie opengooien. Is het ok om vreemd te gaan (om welke reden dan ook), of niet?
Wie is er verantwoordelijk voor het vreemdgaan, alleen de persoon met een relatie, of ook de ander die het vreemdgaan faciliteert, maar zelf single is?
Heb jij zelf ervaring met vreemdgaan? Wat was je achterliggende motief? Kon je het naar jezelf verantwoorden en kon je jezelf nog recht aankijken in de spiegel? Of begon het toch te knagen naar verloop van tijd? Of was jij degene die werd bedonderd, hoe kwam je erachter? Hoe liep het af?
Peiling
Is vreemdgaan ok?
Hieris
08-08-2021 om 13:12
Julali schreef op 08-08-2021 om 12:34:
[..]
Als je dit open communiceert vanaf het begin en je staat er beide hetzelfde in, dan is er niks aan de hand. Dan hoef je niemand pijn te doen en kun je seks hebben met wie je maar wil.
Maar als je wel besluit om samen een monogame relatie aan te gaan, dan is het nogal vreemd (en een rotstreek) om die afspraak eenzijdig en in het geniep te veranderen, zelf seks te hebben met een ander, terwijl de ander nog in de veronderstelling is een monogame relatie te hebben.
Het gaat om vertrouwen, dat is de basis van elke relatie. Je snapt toch wel dat wanneer je iemands vertrouwen beschadigt dit pijn doet?
Ja dat begrijp ik heel goed, je hoeft niet zon denigrerend toontje in je vraagstelling aan te slaan. Juist uit dat ik eerlijk ben geen monogamie te beloven aan mijn partners geef ik aan dat ik prima snap dat ik partners pijn doe onrealistische afspraken te maken en me er vervolgens niet aan te houden.
Punt is, voor mij is sex gewoon een fysieke activiteit. Voor anderen is sex het enige verschil tussen relatie en vriendschap. In mijn ogen is dat het reduceren van je huwelijk tot je fysieke relatie met je partner. Juist een relatie vind ik zo veel meer dan alleen de sex. Beide uitgangspunten mogen er zijn.
Lot_
Nee, ik heb geen open relatie. Ik vind een don't ask don't tell ook gewoon vreemdgaan eigenlijk. Overigens is mijn partner jaren geleden zelf vreemdgegaan en vond ik dat kut, maar geen reden om ons gezin daarvoor open te breken. Dat kan gewoon hé, dat mensen zo denken. Het is maar seks.
Ik denk overigens dat je van meer mensen kunt houden, ik geloof ook niet in monogamie. En ja, natuurlijk kan ik dan bij m'n partner weggaan. Gebroken gezin enzo. Maar waarom? We zijn een fijn team, hebben geen ruzie, hebben gewoon nog lol samen, alleen seksueel gezien liggen we niet op één lijn. Dat gedeelte zoek ik ergens anders, zonder zijn medeweten dus. Dat had ik liever anders gezien maar dat is nu eenmaal niet zo.
DanGun
Wij zijn altijd behoorlijk open tegen elkaar. En we snappen ook dat je soms bepaalde dingen liever met een ander bespreekt. Geen idee waarom je dat zou moeten verzwijgen of je er schuldig over zou moeten voelen. Sterker nog, we zeggen tegen elkaar 'Praat er ff met je vriend over' of 'Ga er anders even mee naar je broer' omdat we weten dat zijn beste vriend en mijn broer goede en fijne gesprekspartners zijn.
Julali
08-08-2021 om 13:14
Hieris schreef op 08-08-2021 om 13:12:
[..]
Ja dat begrijp ik heel goed, je hoeft niet zon denigrerend toontje in je vraagstelling aan te slaan. Juist uit dat ik eerlijk ben geen monogamie te beloven aan mijn partners geef ik aan dat ik prima snap dat ik partners pijn doe onrealistische afspraken te maken en me er vervolgens niet aan te houden.
Punt is, voor mij is sex gewoon een fysieke activiteit. Voor anderen is sex het enige verschil tussen relatie en vriendschap. In mijn ogen is dat het reduceren van je huwelijk tot je fysieke relatie met je partner. Juist een relatie vind ik zo veel meer dan alleen de sex. Beide uitgangspunten mogen er zijn.
Tuurlijk is een relatie, of een huwelijk veel meer dan seks. Denk je echt dat monogame relaties alleen bestaan uit seks?
FordPrefect
08-08-2021 om 13:15
Lot_ schreef op 08-08-2021 om 13:12:
Nee, ik heb geen open relatie. Ik vind een don't ask don't tell ook gewoon vreemdgaan eigenlijk. Overigens is mijn partner jaren geleden zelf vreemdgegaan en vond ik dat kut, maar geen reden om ons gezin daarvoor open te breken. Dat kan gewoon hé, dat mensen zo denken. Het is maar seks.
Ik denk overigens dat je van meer mensen kunt houden, ik geloof ook niet in monogamie. En ja, natuurlijk kan ik dan bij m'n partner weggaan. Gebroken gezin enzo. Maar waarom? We zijn een fijn team, hebben geen ruzie, hebben gewoon nog lol samen, alleen seksueel gezien liggen we niet op één lijn. Dat gedeelte zoek ik ergens anders, zonder zijn medeweten dus. Dat had ik liever anders gezien maar dat is nu eenmaal niet zo.
“Het is maar seks” maar ondertussen wel je best doen om dat geheim te houden? Onbegrijpelijk
Julali
08-08-2021 om 13:16
DanGun schreef op 08-08-2021 om 13:12:
Wij zijn altijd behoorlijk open tegen elkaar. En we snappen ook dat je soms bepaalde dingen liever met een ander bespreekt. Geen idee waarom je dat zou moeten verzwijgen of je er schuldig over zou moeten voelen. Sterker nog, we zeggen tegen elkaar 'Praat er ff met je vriend over' of 'Ga er anders even mee naar je broer' omdat we weten dat zijn beste vriend en mijn broer goede en fijne gesprekspartners zijn.
Wij zijn hierin ook open. Mijn man weet dat ik goede gesprekken heb met mijn vrienden en sommige familieleden, dat hoeft niet stiekem. Het lijkt me doodsaai als je alleen over koetjes en kalfjes mag praten met anderen.
Hieris
08-08-2021 om 13:16
GroenTuintje schreef op 08-08-2021 om 13:08:
Emotionele ontrouw is het delen van je diepste gedachtes en gevoelens met een ander en dit verborgen houden voor je partner omdat je weet dat hij of zij dit niet zou goedkeuren.
https://www.bedrock.nl/emotioneel-vreemdgaan/
Ik vind dit een recept voor misbruik in een relatie. Als je partner gaat bepalen met wie je welke gedachtes mag delen dan is dat (extreem?) controlerend gedrag.
Als je partner ieder weekend veel tijd non-sexueel met een ander doorbrengt, waardoor jij iets te kort komt in je relatie, snap ik wel dat dat als vreemdgaan kan voelen. Ik dacht dan ook dat zoiets als "emotioneel vreemdgaan" bestempeld zou worden.
Hieris
08-08-2021 om 13:18
Julali schreef op 08-08-2021 om 13:14:
[..]
Tuurlijk is een relatie, of een huwelijk veel meer dan seks. Denk je echt dat monogame relaties alleen bestaan uit seks?
![]()
Nee tuurlijk niet, het lijkt wel echt of je je best doet dingen vreemd te interpreteren. Volgens mij loop jij te rellen.
DanGun
08-08-2021 om 13:20
FordPrefect schreef op 08-08-2021 om 13:15:
[..]
“Het is maar seks” maar ondertussen wel je best doen om dat geheim te houden? Onbegrijpelijk
Dat
Julali
08-08-2021 om 13:20
Hieris schreef op 08-08-2021 om 13:18:
[..]
Nee tuurlijk niet, het lijkt wel echt of je je best doet dingen vreemd te interpreteren. Volgens mij loop jij te rellen.
Nee hoor, het is letterlijk wat je schrijft. Mensen die alleen seks willen binnen hun relatie, reduceren hun relatie tot alleen de seks.
Ik vind het een heel vreemde redenering. Alsof als je alleen seks wil binnen je relatie, die relatie ineens uit niks anders kan bestaan. Zo werkt het natuurlijk niet.
ImpassionedRaven59
08-08-2021 om 13:22
Lot_ schreef op 08-08-2021 om 13:12:
Maar waarom doe je het dan stiekem? Waarom maak je er dan niet gewoon een open huwelijk van?
Ginevra
08-08-2021 om 13:25
Hieris schreef op 08-08-2021 om 13:16:
[..]
Ik vind dit een recept voor misbruik in een relatie. Als je partner gaat bepalen met wie je welke gedachtes mag delen dan is dat (extreem?) controlerend gedrag.
dat is volgens mij niet wat er staat of bedoeld wordt.
Het gaat erover dat je partner avond aan avond met zijn collega bespreekt hoe hij zich voelt, en of hij wel of niet die promotie moet aannemen, en welke onzekerheden hij allemaal heeft, en wat hij kan doen als ……
En jij weet ondertussen van niks, weet niet eens wat er speelt. Je bent stomverbaasd als je hoort dat hij een promotie heeft afgewezen, want je wist niet eens dat hij er twijfels over had.
of dat hij bij zijn vrouwelijke tennismaatje keer op keer uithuilt over de ernstige ziekte van jullie zoontje,terwijl hij thuis stoïcijns doet. En je zó graag zou willen weten wat er in hem omgaat en of het hem echt niet raakt.
Ook dat komt voor, en sommige mensen vinden dat erger of van dezelfde orde als dat hij met een andere vrouw neukt.
Hieris
08-08-2021 om 13:26
Julali schreef op 08-08-2021 om 13:20:
[..]
Nee hoor, het is letterlijk wat je schrijft. Mensen die alleen seks willen binnen hun relatie, reduceren hun relatie tot alleen de seks.
Ik vind het een heel vreemde redenering. Alsof als je alleen seks wil binnen je relatie, die relatie ineens uit niks anders kan bestaan. Zo werkt het natuurlijk niet.
Mensen die zeggen dat hun huwelijk over is als hun partner vreemdgaat, omdat sex het enige verschil is tussen vriendschap en relatie is een standpunt dat voorbij gekomen is in dit topic. Dat is een ander uiterste van hoe ik er tegenaan kijk en er zit nog vanalles tussen in. Mijn mening is, dat als je zo sterk over sex in relaties denkt en dat ziet als het ultieme verraad dat ik dat zie als het reduceren van je huwelijk tot de fysieke interactie. En ik vind een huwelijk juist zo veel meer dan alleen de fysieke interactie en dat je juist je huwelijk te kort doet door er zo sterk in te staan. Vandaar dat ik milder zou zijn naar een vreemdgaande partner. Ik hoop dat het zo duidelijker is.
Lot_
08-08-2021 om 13:27
BeertjeColargol schreef op 08-08-2021 om 13:22:
[..]
Maar waarom doe je het dan stiekem? Waarom maak je er dan niet gewoon een open huwelijk van?
Omdat daar 2 mensen voor nodig zijn. En man wil dat niet, hij zou er niet tegen kunnen om te weten dat ik op date ben bijvoorbeeld. Daarom houd ik het geheim.
MMcGonagall
08-08-2021 om 13:28
Met emotioneel vreemdgaan kan ik niet veel. Mijn partner was een tijdje klankbord voor een collega met relatieproblemen. Zij wilde dat hij dat ook geheim hield voor mij (wij gingen met haar en haar man om). Toen ik daarachter kwam vond ik dat niet OK, net als dat ik het niet OK vond dat ze bij hem wilde logeren toen het spaak liep tussen haar man en haar. Hangt er dus een beetje vanaf, maar persoonlijke gesprekken met anderen vind ik in principe geen probleem. Ik heb alleen wel door wanneer iemand voorsorteert op meer.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.