Relaties
Schippertje1968
14-06-2026 om 10:38
Zoon verbied contact met kleindochters
Ik lees al een tijdje mee en heb een account aangemaakt met de hoop op dat iemand mij advies kan geven.
Mijn zoon en zijn ex hebben 2 dochters en na hun scheiding heb ik altijd contact gehouden met zijn ex zodat ik onderdeel kon zijn van het leven van mijn kleindochters. Dat wist zoon ook en dat vond hij ook goed. Maar toen kreeg mijn zoon een nieuwe vriendin en alles veranderde opeens. Ze gingen al snel samenwonen en waar eerst de meiden om de week kwamen, veranderde dat naar om het weekend. Zij kon namelijk de drukte niet aan en mijn zoon ging daarin mee om de lieve vrede te bewaren. Ik heb al tegen zoon gezegd dat ik dit een erg slecht idee vond, maar hij kapte mij af en zei dat ik mij er niet mee moest bemoeien.
Nu heeft hij met zijn vriendin een baby en de meiden komen nu niet meer bij mijn zoon omdat zij 3 kinderen te veel vindt. In plaats van een weekend bij papa is het veranderd naar een middagje naar de dierentuin. En zelfs dat slaat zoon soms over omdat zijn vriendin hulp nodig heeft met de baby. Om mijn kleinkinderen toch nog regelmatig te kunnen zien heb ik dus veel contact met zijn ex.
Gisteren heeft mijn zoon mij opgebeld omdat blijkbaar zijn vriendin erachter kwam. Mijn zoon heeft gezegd dat ik dat niet meer mocht doen omdat zijn ex zijn huidige vriendin zwart probeert te maken. Wat niet het geval is zijn ex heeft het nooit over haar. Het liefst wil ik contact houden met de ex om de band met mijn kleindochters te behouden. Maar ik ben bang dat dan de band met mijn zoon nog slechter wordt.
Ik wil zijn vriendin niet de schuld geven want mijn zoon is de eindverantwoordelijke, maar toch voelt het alsof zij de band tussen mijn zoon en zijn dochters probeert te verbreken. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Due-scimmie
14-06-2026 om 17:28
Schippertje1968 schreef op 14-06-2026 om 16:54:
[..]
Het punt is dat ze nog te jong zijn om zelf naar mij toe te komen. Dan moet ik dingen afspreken met zijn ex en dat wil zoon juist niet. Daarnaast probeer ik het allemaal zo makkelijk mogelijk te maken voor zijn ex. Ik wil haar niet met zoiets belasten.
In dit geval zou het me echt even niks kunnen schelen wat mijn zoon zou willen. Je kleindochters zijn de dupe van zijn gedrag, die hoeven niet nog extra gestraft te worden door oma niet te mogen zien.
Groentetuin
14-06-2026 om 17:38
Roos57 schreef op 14-06-2026 om 16:52:
[..]
Je zoon heeft niks te willen behalve ruggengraat kweken.
En jij ook schippertje, want ik lees in je berichten dat je wel wilt toegeven en t contact met ex van zoon wil verminderen.Terwijl ik lees dat ex een leuke vrouw is die niets verkeerds doet.Dat is de moeder van je kleinkinderen, die mag je ook best steunen.Geef zoon t goede voorbeeld en hou t contact goed, je hoeft geen hartsvriendinnen te worden , maar zoon bepaald niet hoe jullie contact is.
Groentetuin
14-06-2026 om 17:40
Yumi schreef op 14-06-2026 om 17:08:
[..]
Oké dan op een andere manier, laat hem maar zorgen voor iemand die hij geschikt vind om zijn kinderen op te halen bij zijn ex. Dan kunnen jullie ze bij jou in de neutrale zone ontmoeten zodat jullie beide contact kunnen houden met de kinderen.
En moeilijk om iemand te vinden is geen reden, het is verdikkeme in het belang van zijn kinderen om contact te hebben met hun vader en oma.
Ze moet niet zo spastisch gaan doen. Oma kan best de kleindochters ophalen of moeder kan ze bij oma brengen.
Hou t zo normaal mogelijk
Schippertje1968
14-06-2026 om 17:42
Groentetuin schreef op 14-06-2026 om 17:38:
[..]
En jij ook schippertje, want ik lees in je berichten dat je wel wilt toegeven en t contact met ex van zoon wil verminderen.Terwijl ik lees dat ex een leuke vrouw is die niets verkeerds doet.Dat is de moeder van je kleinkinderen, die mag je ook best steunen.Geef zoon t goede voorbeeld en hou t contact goed, je hoeft geen hartsvriendinnen te worden , maar zoon bepaald niet hoe jullie contact is.
Dat weet ik ook. Maar het is ook een beetje krom dat ik op dit moment beter met zijn ex-vrouw kan omgaan dan met zoon zelf.
Groentetuin
14-06-2026 om 17:49
Schippertje1968 schreef op 14-06-2026 om 17:42:
[..]
Dat weet ik ook. Maar het is ook een beetje krom dat ik op dit moment beter met zijn ex-vrouw kan omgaan dan met zoon zelf.
Klopt, maar dat is niet jouw schuld en ook niet van de meisjes en hun moeder. Je probeert nu helemaal met je zoon mee te buigen en t gaat toch eens klappen.
Doe waar jij je goed bij voelt dat kan je voor jezelf verdedigen.
Vraagje: heb jij een partner? De vader van je zoon? Zo ja hoe staat hij hierin?
Kersje
14-06-2026 om 17:50
Waarom zou oma zich compleet moeten schikken naar de ideeën en standpunten van haar zoon als het haar bloedeigen kleindochters betreft? Serieus, dat het verdrietig is dat het loopt zoals het loopt, dat begrijp ik, maar trek daarbij gewoon je eigen grenzen ipv deze te laten opleggen.
Zoon kiest dus blijkbaar bewust voor zijn huidige vriendin en 2e leg, als ‘moeder van’ mag je het daar heus mee oneens zijn. Ik zou, als oma zijnde, mezelf niet in de spiegel kunnen aankijken blindelings zoon te volgen om maar de goede lieve vrede te bewaren, hetgeen nu tóch al op klappen staat.
Of is deze zoon net zo’n pleaser als oma?
Roos57
14-06-2026 om 17:50
[..]
Ja dat is verdrietig. En daar mag je ook verdrietig om zijn .
Kersje
14-06-2026 om 17:52
[..]
Waarom is dat krom? Moederliefde houdt niet in dat je blindelings de denkwijze van je kind moet volgen.
Yumi
14-06-2026 om 17:54
Groentetuin schreef op 14-06-2026 om 17:40:
[..]
Ze moet niet zo spastisch gaan doen. Oma kan best de kleindochters ophalen of moeder kan ze bij oma brengen.
Hou t zo normaal mogelijk
Ik ben het met je eens hoor, maar soms moet je meebewegen om iets voor elkaar te krijgen.
Mogelijk ziet haar zoon daardoor in hoe belachelijk het is om aan alle voorwaarden te voldoen om alle partijen(lees nieuwe vrouw) tevreden te houden en ondertussen het contact met zijn kinderen zijn moeder/ hun oma niet te verliezen.
Daglichtlamp
14-06-2026 om 17:59
Ik zou het bij zoon gewoon niet meer benoemen. Want waarom zou hij moeten weten dat jij zijn ex ziet? Ik zou zeker de frequentie van contact met je kleinkinderen niet verminderen.
Dweedledee
14-06-2026 om 18:17
[..]
Daar heeft hij het zelf naar gemaakt. Je probeert zijn gedrag te vergoelijken, maar dit is gewoon een kutstreek. Punt. Ten opzichte van zijn dochters, jou en zijn ex. Wat een lapzwans.
Groentetuin
14-06-2026 om 18:23
Daglichtlamp schreef op 14-06-2026 om 17:59:
Ik zou het bij zoon gewoon niet meer benoemen. Want waarom zou hij moeten weten dat jij zijn ex ziet? Ik zou zeker de frequentie van contact met je kleinkinderen niet verminderen.
Dat vertellen de kleinkinderen toch? Op die leeftijd rolt alles nog hun mond uit.
Waarom moet iemand het geheim moeten houden?
Schippertje1968
14-06-2026 om 18:25
Groentetuin schreef op 14-06-2026 om 18:23:
[..]
Dat vertellen de kleinkinderen toch? Op die leeftijd rolt alles nog hun mond uit.
Ik denk inderdaad dat je zoiets niet geheim kunt houden. Dat zou ik ook niet willen, want dan gaat het van kwaad tot erger. En dan voed ik het idee alleen maar dat ik met de ex in een complot zit om zijn vriendin te ondermijnen.
Daglichtlamp
14-06-2026 om 18:28
Groentetuin schreef op 14-06-2026 om 18:23:
[..]
Die hun vader nauwelijks zien? Ik denk echt dat het al scheelt als topicstarter de ex niet meer benoemd tegen haar zoon.
TrefleQ
14-06-2026 om 18:34
Jij hebt niet gewoon contact met zijn ex: je hebt contact met de moeder van jouw kleindochters. Ook voor hen is jouw contact met haar, hun moeder, waardevol.