Relaties
Auwereel
19-09-2026 om 17:07
Wat mogen we vragen van onze volwassen kinderen?
Naar aanleiding van verschillende draadjes over zorg voor oudere ouders, vraag ik me dus af, wat zouden we mogen vragen van onze volwassen kinderen?
Bij eventuele zorgvraag in de toekomst hoop ik dat ik mijn kinderen niet tot last zal zijn. Voor nu hoeven ze niet veel voor ons te doen maar dat kan natuurlijk zo veranderen als je 60+ bent. De zorg in Nederland gaat ervan uit dat er mantelzorg gegeven wordt maar ik hoop dat we dat kunnen inkopen als dat tzt nodig is.
Maar wat kan je aan hen vragen zonder tot last te zijn?
BlairW
20-09-2026 om 09:42
Kampeerder schreef op 20-09-2026 om 09:07:
https://youtu.be/80j8b16j_Kg?si=oy7QReUKKo8pU8v5
Kijk dit stukje van Lubach en begrijp de aversie van ouderen tegen dit soort dingen.
Wij hebben dit deze vakantie ook ervaren. Camping waar wij vier dagen stonden had een app voor de wasmachine. Eerst de app downloaden, toen een saldo erop zetten. Minimum saldo was genoeg voor anderhalve wasbeurt, overig saldo werd niet terug gestort, dus dan maar saldo voor twee wasbeurten toevoegen. Vervolgens wasmachine instellen, app koppelen aan de juiste machine in de wasserette. De was doen op vakantie was frustratie. Maak het niet zo moeilijk, laat die machines op PIN werken of zo, maar niet dit.
Volgens de app kon ik nu wassen op tig campings in heel Europa, maar verder dus nooit meer tegen gekomen.
Ik had op de camping daarna gewassen 😁 geen moeilijk gedoe in de vakantie hoor!
MMcGonagall
20-09-2026 om 09:42
Ik vrees dat het ‘ons’ ook gaat overkomen dat we digitaal gaan achterlopen. Ooit eens een cursus gedaan voor een nieuw programma waar ik op mijn werk mee moest werken. We waren met een clubje twintigers tot en met zestigers en de jonge collega’s waren echt een stuk eerder klaar met hun opdrachtjes. Ik kon altijd wel goed meekomen, maar tegenwoordig vraag ik jongere collega’s of ze even in vijf minuten mijn nieuwe telefoon op de wifi kunnen zetten. Dat soort dingen. In huiselijke kring heeft mijn dochter van 21 na de verhuizing de tv eerder aan de praat dan mijn man die er soort van voor geleerd heeft op postdoctoraal niveau.
En dan werk ik nog in een digitale omgeving en heb binnenkort nog twee themadagen over AI. Als je timmerman bent, zul je dat allemaal uit eigen interesse moeten doen.
Bakblik
20-09-2026 om 09:46
@Damoontje:
Wij vinden het niet sneu, hij mist het zelf niet echt. Hij ziet de rekeningen niet binnen komen en rondhangen op internet heeft hij nooit gedaan, dat mist hij echt niet.
Het is alleen lastig voor ons, als er wat is moet man of zwager echt fysiek ernaartoe.
Kampeerder
20-09-2026 om 09:47
BlairW schreef op 20-09-2026 om 09:42:
[..]
Kampeerder
20-09-2026 om 09:52
BlairW schreef op 20-09-2026 om 09:42:
[..]
Dat hadden we de camping daarvoor ook besloten. Daar hadden we niet zulk mooi weer, er was geen droger, en wassen was er ongehoord duur. Inmiddels had ik geen schone handdoeken meer. Ik probeer altijd twee keer handdoeken te wassen en één keer ondergoed en verder niks.
Bakblik
20-09-2026 om 09:55
MMcGonagall schreef op 20-09-2026 om 09:42:
Ik vrees dat het ‘ons’ ook gaat overkomen dat we digitaal gaan achterlopen. Ooit eens een cursus gedaan voor een nieuw programma waar ik op mijn werk mee moest werken. We waren met een clubje twintigers tot en met zestigers en de jonge collega’s waren echt een stuk eerder klaar met hun opdrachtjes. Ik kon altijd wel goed meekomen, maar tegenwoordig vraag ik jongere collega’s of ze even in vijf minuten mijn nieuwe telefoon op de wifi kunnen zetten. Dat soort dingen. In huiselijke kring heeft mijn dochter van 21 na de verhuizing de tv eerder aan de praat dan mijn man die er soort van voor geleerd heeft op postdoctoraal niveau.
En dan werk ik nog in een digitale omgeving en heb binnenkort nog twee themadagen over AI. Als je timmerman bent, zul je dat allemaal uit eigen interesse moeten doen.
Dit inderdaad, de timmerman die in 1992 met de vut ging had nog weinig gedaan met de computer in zijn werk.
20 jaar later toen de eerste gebreken begonnen wilde de thuiszorg dingen digitaal delen. Dat lukte niet. Maar inmiddels dik 80 viel het ook niet meer makkelijk te leren
Nu is de 90 gepasseerd en lukt het echt niet meer. Lastig? Ja! Heb ik er iets van te vinden? Nee!
Damoontje
20-09-2026 om 09:56
Ik vervloek mijn televisie ook wel eens met al dat digitale gedoe. Ik was vroeger super handig met videobanden. Daar bleef het ook gewoon op staan in plaats van na 3 dagen er vanzelf weer af te zijn.
Voor doktersbezoeken vind ik het altijd wel handig om met twee personen te zijn. Dan kun je bij evt vervelend nieuws ook even napraten met een bakje koffie etc. En als er mensen gebeld moeten worden kun je dat ook samen doen.
Ik zou het sneu vinden als mijn vader thuiskomt van een naar gesprek in zijn eentje met alleen een AI verslag. Echter als ik zelf die dag iets heel belangrijks heb is het beter dan niets.
Auwereel
20-09-2026 om 11:16
Straks gaan de ontwikkelingen zo snel, dat als ik ècht oud word het ook niet meer aan mijn kinderen hoef te vragen omdat die het inmiddels ook niet meer kunnen bijbenen!
Kampeerder
20-09-2026 om 11:23
Auwereel schreef op 20-09-2026 om 11:16:
Straks gaan de ontwikkelingen zo snel, dat als ik ècht oud word het ook niet meer aan mijn kinderen hoef te vragen omdat die het inmiddels ook niet meer kunnen bijbenen!
Dat denk ik soms ook wel eens. Maar als ik negentig mag worden zijn mijn kinderen zestig of jonger. Ik houd het nu met zestig ook allemaal nog wel bij.
Damoontje
20-09-2026 om 12:02
Ik heb geen kinderen en als ik 90 ben is vriend 100... ik schat dat hij dat niet gaat halen. Enige wat ik kan bedenken is na overlijden vriend een veeeeeeel jongere vriend zoeken die geen digibeet is
Mijn ervaring is wel dat er hulpverleners zijn die alle regelzaken wél heel snel kunnen omdat het voor hen routine is. Dus eens in de twee weken een uurtje hulp kan mensen al enorm helpen. Zij weten precies dat je tegenwoordig bij de apotheek moet bellen/mailen/langsgaan en hoe laat. Wat nog met papieren formulieren moet of met een fax en wat inmiddels met een speciale app moet.
Voor mijn eigen overzicht vond ik papieren rekeningen altijd prima, daarmee was er ook niets kwijt als de computer crashte etc. Maar als ik kijk hoe snel ik rekeningen kan betalen met QR-code in plaats van invullen met pen, in enveloppe doen, naar de brievenbus brengen... dan gaat het wel een stuk sneller zo.
ToetieToover
20-09-2026 om 12:18
Mijn moeder is 80+ kan op haar tablet de radio luisteren (liedjes uit ‘haar’ tijd) en tv kijken. En internetten gaat prima, maar als ze iets wil bestellen en betalen online moet ik meekijken. De online bestellingen spaart ze dan op, en dan shoppen we een hele lijst tegelijk. Terwijl internetbankieren vlekkeloos gaat. Ze kan ook de tv aanzetten (uiteraard) al voert die ook weleens onverwachte activiteiten uit, maar dat kan ze herstellen. Zo te lezen is dat nog best knap
wat ze ook goed kan, is het zielige oude vrouwtje uithangen zodat mensen haar gaan helpen. Daar trap ik niet in, heb ik haar ook gezegd: niet dramatisch gaan doen tegen mij.
Mijn moeder heeft een vrijwilliger die regelmatig komt om met haar mee te kijken naar haar tablet en telefoon. Die vrijwilliger komt tegen reiskostenvergoeding, en is super geduldig. Ik niet,
dus ik heb die vrijwilliger gezocht. Daarbij komt dat mijn moeder zelf ook doorheeft dat ze langzamer leert en behoorlijk gefrustreerd kan raken. En er worden ook regelmatig (gratis) cursussen gegeven voor ouderen om digitaal vaardig te worden.
Damoontje
20-09-2026 om 12:23
Toetie ik krijg toch het idee dat ze dat samen online winkelen vooral gezellig vindt
Wat als ze al die andere dingen wel kan... dan is dat niet opeens moeilijker toch?
Vf_Watervrouw
20-09-2026 om 12:35
Auwereel schreef op 19-09-2026 om 21:40:
[..]
Hopelijk worden er voldoende van die bungalows en appartementen bijgebouwd. Ik zat net te kijken naar een aardig appartement, maar deze wordt het niet. Behalve dat ik vermoed dat het daar 's zomers waarschijnlijk erg warm wordt, viel ook de prijs van 950.000 euro me wat tegen.
Ik ben tijdje terug verhuisd uit een woning die gesloopt gaat worden. Meerdere blokken die nu beneden+bovenwoning zijn worden binnen vijf-tien jaar portiekflats van driehoog (geen lift verplicht, wellicht dus niet ingecalculeerd) met beneden appartementen met twee slaapkamers. Daar mag dan in principe geen (bejaarde) alleenstaande in...
Mijn ouder en (ex)stiefouder hebben gelukkig huizen met badkamer beneden . De ene heeft alleen beneden dus ook de slaapkamer beneden en de ander kan dat tzt regelen.
Ik woon nu drie hoog zonder lift en hoop tzt weer iets anders te vinden. Dan hopelijk 15+ jaar inschrijftijd en niet eerder gebreken.
Damoontje
20-09-2026 om 12:39
Vf_Watervrouw schreef op 20-09-2026 om 12:35:
[..]
Ik ben tijdje terug verhuisd uit een woning die gesloopt gaat worden. Meerdere blokken die nu beneden+bovenwoning zijn worden binnen vijf-tien jaar portiekflats van driehoog (geen lift verplicht, wellicht dus niet ingecalculeerd) met beneden appartementen met twee slaapkamers. Daar mag dan in principe geen (bejaarde) alleenstaande in...
Dit snap ik niet precies. Je bedoelt dat dit juist NIET is wat we nu nodig hebben?
Ik zie soms wel appartementen die gemakkelijk aangepast kunnen worden naar rolstoelvriendelijk. Brede deuren, ruime badkamers, lift. Geschikt voor één of twee personen. Dat is wel gunstig, daar kunnen evt op termijn oudere mensen in wonen.
Vf_Watervrouw
20-09-2026 om 12:45
Ja en nee.
Er worden daar nu redelijk wat benedenwoningen bewoond door 1 persoonshuishoudens. Deels senioren die dat gelijkvloerse (tzt) nodig hebben. Zij mogen dus niet in die nieuwe benedenappartementen want 'met een slaapkamer teveel' . Voor oudere echtparen mag het wel.