Relaties Relaties

Relaties

Waarom

er over praten is twee richtingen op
Spuien is 1

als zij wil spuien is het duidelijk 

dan reageer ik hier niet meer maar lees mee 

BritgetJones007 schreef op 02-05-2026 om 08:06:

Ik moet vaak spullen die mijn man op de trap zet verplaatsen naar de kant waar niemand loopt, omdat hij het in 'de loop' zet en we erover kunnen struikelen. Ook al heel vaak gevraagd of hij dat niet wil doen en erop wilt letten...

Gisteren had ik aan de zijkant van de trap (daar waar niemand loopt) een bak gezet, die naar boven gebracht moest worden. Dus niemand die daar over kan vallen. En toen ging hij heel hard praten erover, van "oh, dit is wel heel gevaarlijk dit, hier kan iemand over vallen"!???? Om vervolgens mij aan te spreken met een overdreven schijnheilig gezicht, dat ik hier op met letten. En je ziet gewoon aan gezicht, dat hij weet dat wat hij zegt niet klopt en hij de boel bewust aan het verdraaien is. En dat het erom gaat, dat ik dat ook zie, maar voor de kinderen niet duidelijk.

Even voor alle duidelijkheid, het stond dus op de onderste traptrede, en helemaal aan de zijkant en niet in 'de loop'.

Waarom blijf je bij die man? Niet voor kinderen, die krijgen dit ook wel mee.

Roos57 schreef op 04-05-2026 om 10:34:

[..]

Bridget kan reageren op ons . Kan .

En dat is ook zelfreflectie.

Vind ik .

Klopt. Maar als je weinig zelfvertrouwen hebt, als je dagelijks gezegd wordt dat je bijvoorbeeld dom bent , en er hier dan ook dat soort reacties komen( je had allang weg kunnen zijn ) , kan ik me heel goed voorstellen dat je dat niet meer durft. Maar goed, ik ga nu van mezelf uit hè. Hoe ik het voel of zou voelen.  Dit kunnen allemaal aannames van mij zijn.  Als dat zo is hoor ik het graag van Bridget. 

Ik ben best wel ( over?) gevoelig bij bepaalde reacties op het forum of online. Misschien komt dat wel door de situatie waarin ik zelf zit qua  gezondheid.  Geen idee. 

Roos57 schreef op 04-05-2026 om 10:38:

er over praten is twee richtingen op
Spuien is 1

als zij wil spuien is het duidelijk

dan reageer ik hier niet meer maar lees mee

Je hebt eerst spuien nodig om naar de stap van feedback ontvangen en tot actie over te gaan... 

En nu ga ik me weer even met mezelf bezig houden.

lientje69 schreef op 04-05-2026 om 10:33:

[..]

Het probleem hierin is dat ze eerst moet proberen met anderen erover te praten / spuien. Het laten doordringen dat het fout is wat gebeurt. Dat inzien heeft ze anderen voor nodig. Dat begint nu te komen. Maar de angst om te gaan ( waar kan ik heen, hoe doe ik het financieel , heb ik überhaupt nog een sociaal netwerk , hoe gaat hij reageren ) naast de twijfel ( maar hij zegt dat het aan mij ligt , is dat dan niet zo?) maakt dat ze nog niet weg kan of durft te gaan. Ik heb dit nabij meegemaakt met een familielid die er bijna het leven bij gelaten heeft. Zij heeft er nooit met iemand over durven praten, ook niet op een forum. Heeft er 25 jaar!!! over gedaan om uit deze toxische relatie te komen. Had geen dak meer boven haar hoofd, vertrok met 2 tassen kleren. Werd gestalkt door ex enz. Het is niet zo makkelijk als het lijkt. Dit kost tijd. Om je over je schaamte en angst en twijfels heen te zetten. Om een vangnet te gaan regelen. Om überhaupt te dúrven. Gun haar die tijd.

Ook inderdaad om haar te helpen reflecteren. In te zien dat dit fout is. Steun en feedback te geven. Maar reacties als: ben je nu nog niet weg ? Of: je doet het zelf want had al weg moeten of kunnen zijn , zijn niet helpend. Integendeel. Het maakt dat ze hier niet meer durft te reageren ( wie schreef hier ook alweer dat ze weinig reageert? Juist: daarom dus!) Pas als de situatie weer onhoudbaar wordt of de verbale / fysieke aanvallen thuis te groot schrijft Bridget hier weer. Omdat ze het kwijt moet.

Tja ik  zelf ook in een toxische relatie gezeten dus ik herken wanneer iemand stemmen wil horen die ook zeggen 'zowee doet hij dat, wat erg joh' om er vervolgens mee verder te gaan. Ik ben met je eens dat je best te verhalen aan mag horen en steun geven. Maar er is een keerpunt, ook bij de ontvanger. Dan wordt het ventileren een onderdeel van de toxische dynamiek en juist een manier om er niets mee te doen want men is weer even de verbijstering kwijt. Doordat ik het zelf heel goed herken, en ook door mijn ervaring als medewerker van Blijf van mijn Lijf tast ik af waar iemand in het proces  zit. Bridget praat al lang over dit onderwerp. Komt af en toe iets dumpen waar ze over verbijsterd is, mensen reageren met empathie en goede raad, komt geen enkele reactie op. Dan is het weer een tijd stil, terwijl ze in andere draadjes heel normaal en met een stevige opinie reageert, op een manier van iemand die best stevig in haar schoenen staat. Na lange tijd stilte in dit draadje komt er weer een verhaal over verbijsterend gedrag van haar man. Als dit lang duurt worden er steeds meer stations gepasseerd en helpt je, juist door je empatische houding iemand verder de afhankelijkheid in. En nu is ze ook nog afhankelijk van een dumpputje hebben. Ja ik weet niet hoor, maar ik wil geen co dependent van de co dependent zijn. Ik zie dit soort gedrag heel vaak onder vrouwen: meehuilen met de wolven in het bos over hoe erg het is wat de man van een van hen doet om daarna weer op dezelfde voet verder te gaan. Juist om haar te helpen probeer ik zelf al berichten lang geen oordeel te hebben maar juist te vragen: wat doet het met jou. Krijg ik nooit antwoord op

lientje69 schreef op 04-05-2026 om 10:39:

[..]

Klopt. Maar als je weinig zelfvertrouwen hebt, als je dagelijks gezegd wordt dat je bijvoorbeeld dom bent , en er hier dan ook dat soort reacties komen( je had allang weg kunnen zijn ) , kan ik me heel goed voorstellen dat je dat niet meer durft. Maar goed, ik ga nu van mezelf uit hè. Hoe ik het voel of zou voelen. Dit kunnen allemaal aannames van mij zijn. Als dat zo is hoor ik het graag van Bridget.

Ik ben best wel ( over?) gevoelig bij bepaalde reacties op het forum of online. Misschien komt dat wel door de situatie waarin ik zelf zit qua gezondheid. Geen idee.

Jij bent prima zoals je bent !!!!

Ik ben wat feller 😊😜 

lientje69 schreef op 04-05-2026 om 09:10:

Bridget is er gewoon nog niet aan toe om weg te gaan. De druppel die de emmer doet overlopen komt een keer. En dan is het: genoeg is genoeg. En hakt ze de knoop door. Ik vind de reacties hier nogal veroordelend. Als je in zo'n situatie zit is het niet zo makkelijk zo maar weg te gaan. Je ziet niet alles zo scherp als van buitenaf. Bovendien is er vaak ook iets van schaamte, mensen om je heen weten het niet of soms maar een klein deel. Dit soort mannen kan heel charmant naar de buitenwereld zijn en jou je maken voelen dat jij niet spoort.
Hier van haar af schrijven is een goede beginstap. Bridget : zorg dat je ingeschreven bent bij de woningbouw via een niet bij je man bekend e- mailadres. Maak als je de kans hebt kopieën van belastingaangifte/ hypotheek gegevens en bankafschriften. Probeer voorzover het lukt je sociaal netwerk in stand te houden. En als je er aan toe bent , dan ga je. Tot die tijd hoop ik dat hier schrijven je oplucht. En je inzichten geeft dat dit zo echt niet goed is.
Ik hoop dat je je niet laat wegjagen hier door de kritische maar ook best aanvallende reacties. Het zal vast goed bedoeld zijn om iemand wakker proberen te schudden, maar mensen doe dit gewoon niet. Als je in zo'n situatie zit is het al lastig genoeg.

Ik ben het hier mee eens.

Vrijevlinder schreef op 04-05-2026 om 09:24:

Volledig met Lientje eens. Voor omstanders is het makkelijk praten, maar als het zo eenvoudig was, was ze al weg geweest.

Precies

Lexus schreef op 04-05-2026 om 10:50:

[..]

Tja ik zelf ook in een toxische relatie gezeten dus ik herken wanneer iemand stemmen wil horen die ook zeggen 'zowee doet hij dat, wat erg joh' om er vervolgens mee verder te gaan. Ik ben met je eens dat je best te verhalen aan mag horen en steun geven. Maar er is een keerpunt, ook bij de ontvanger. Dan wordt het ventileren een onderdeel van de toxische dynamiek en juist een manier om er niets mee te doen want men is weer even de verbijstering kwijt. Doordat ik het zelf heel goed herken, en ook door mijn ervaring als medewerker van Blijf van mijn Lijf tast ik af waar iemand in het proces zit. Bridget praat al lang over dit onderwerp. Komt af en toe iets dumpen waar ze over verbijsterd is, mensen reageren met empathie en goede raad, komt geen enkele reactie op. Dan is het weer een tijd stil, terwijl ze in andere draadjes heel normaal en met een stevige opinie reageert, op een manier van iemand die best stevig in haar schoenen staat. Na lange tijd stilte in dit draadje komt er weer een verhaal over verbijsterend gedrag van haar man. Als dit lang duurt worden er steeds meer stations gepasseerd en helpt je, juist door je empatische houding iemand verder de afhankelijkheid in. En nu is ze ook nog afhankelijk van een dumpputje hebben. Ja ik weet niet hoor, maar ik wil geen co dependent van de co dependent zijn. Ik zie dit soort gedrag heel vaak onder vrouwen: meehuilen met de wolven in het bos over hoe erg het is wat de man van een van hen doet om daarna weer op dezelfde voet verder te gaan. Juist om haar te helpen probeer ik zelf al berichten lang geen oordeel te hebben maar juist te vragen: wat doet het met jou. Krijg ik nooit antwoord op

Omdat weggaan, stappen in het onbekende, vaak enger is dan de toxische/gewelddadige waar je in zit. Bij het laatste is het geen hallelujah, maar je weet wel wat je kunt verwachten. En soms nemen mensen al in de relatie "afscheid" van de ander zodat de finale stap "makkelijker" is. Vaak is iemand dan wel bijna volledig gebroken. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 04-05-2026 om 20:45:

[..]

Omdat weggaan, stappen in het onbekende, vaak enger is dan de toxische/gewelddadige waar je in zit. Bij het laatste is het geen hallelujah, maar je weet wel wat je kunt verwachten. En soms nemen mensen al in de relatie "afscheid" van de ander zodat de finale stap "makkelijker" is. Vaak is iemand dan wel bijna volledig gebroken.

Ja dat snap ik allemaal wel. Zoals gezegd heb ik zelf in zo'n relatie gezeten en gewerkt bij Blijf van mijn Lijf en honderden vrouwen gesproken hierover Dus ik begrijp de dynamiek. Maar ik ben niet een van degenen die zegt dat ze meteen weg moet he? Ik ben voor het inzien van dynamiek en kleine stappen zetten. Juist daarom vroeg ik steeds naar haar hoe zij zich voelde, om haar zelfbesef te sterken. En het is mijn ervaring dat iemand onder ogen brengen dat het blijven spuien zonder te gaan voelen/ stappen te zetten (ook al zijn ze nog zo klein) een patroon is dat bijdraagt aan de toxische dynamiek. Misschien wil ze dat nu niet horen, maar het kan zomaar zijn dat het over een week wel valt. Ja dat kan ook over een jaar zijn, of twee, maar mijn ervaring is, dat iemand op die dynamiek wijzen geen kwaad kan. Nogmaals, ik ben niet degene die zegt dat ze meteen weg moet he?

Lexus schreef op 04-05-2026 om 21:22:

[..]

Ja dat snap ik allemaal wel. Zoals gezegd heb ik zelf in zo'n relatie gezeten en gewerkt bij Blijf van mijn Lijf en honderden vrouwen gesproken hierover Dus ik begrijp de dynamiek. Maar ik ben niet een van degenen die zegt dat ze meteen weg moet he? Ik ben voor het inzien van dynamiek en kleine stappen zetten. Juist daarom vroeg ik steeds naar haar hoe zij zich voelde, om haar zelfbesef te sterken. En het is mijn ervaring dat iemand onder ogen brengen dat het blijven spuien zonder te gaan voelen/ stappen te zetten (ook al zijn ze nog zo klein) een patroon is dat bijdraagt aan de toxische dynamiek. Misschien wil ze dat nu niet horen, maar het kan zomaar zijn dat het over een week wel valt. Ja dat kan ook over een jaar zijn, of twee, maar mijn ervaring is, dat iemand op die dynamiek wijzen geen kwaad kan. Nogmaals, ik ben niet degene die zegt dat ze meteen weg moet he?

Ik zat er zelf ook in. Het duurde lang voordat mijn grens bereikt was, want die had ik jarenlang verlegd. Degene die mij wel over het punt heen duwde was degene die altijd zei "het is jouw leven, je mag het inrichten zoals jij wil, maar mijn keuze zou het niet zijn geweest". 

Spreek jij je man weleens tegen? Word je weleens boos op hem? Hoe maken jullie ruzie?

Allemachtig mensen. Zullen we hier niet voor amateurpsychologen spelen, en de TO verwijzen naar hulpverlening? Volgens mij heeft ze hier helemaal niks aan.

Herfstappeltaart schreef op 05-05-2026 om 09:23:

Allemachtig mensen. Zullen we hier niet voor amateurpsychologen spelen, en de TO verwijzen naar hulpverlening? Volgens mij heeft ze hier helemaal niks aan.

Allemachtig Appeltaart, maak niet zo een probleem van mensen die hun ervaringen delen vanuit eenzelfde situatie.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 05-05-2026 om 09:40:

[..]

Allemachtig Appeltaart, maak niet zo een probleem van mensen die hun ervaringen delen vanuit eenzelfde situatie.

Ja precies, ervaringsdeskundigen hebben meer voor slachtoffers van coercive control gedaan dan menige psycholoog. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.