Relaties Relaties

Relaties

Waarom

Tja je weet het Bridget: je zal je blijven verbijsteren, het zal niet minder worden. Gelukkig heb je hier een uitlaatklep zodat je daarna weer verder kunt. (sarcasme uit) Wanneer ga je iets doen?

Britgetjones; schep er genoegen in om zo te forummen? 

BritgetJones007 schreef op 02-05-2026 om 08:06:

Ik moet vaak spullen die mijn man op de trap zet verplaatsen naar de kant waar niemand loopt, omdat hij het in 'de loop' zet en we erover kunnen struikelen. Ook al heel vaak gevraagd of hij dat niet wil doen en erop wilt letten...

Gisteren had ik aan de zijkant van de trap (daar waar niemand loopt) een bak gezet, die naar boven gebracht moest worden. Dus niemand die daar over kan vallen. En toen ging hij heel hard praten erover, van "oh, dit is wel heel gevaarlijk dit, hier kan iemand over vallen"!???? Om vervolgens mij aan te spreken met een overdreven schijnheilig gezicht, dat ik hier op met letten. En je ziet gewoon aan gezicht, dat hij weet dat wat hij zegt niet klopt en hij de boel bewust aan het verdraaien is. En dat het erom gaat, dat ik dat ook zie, maar voor de kinderen niet duidelijk.

Even voor alle duidelijkheid, het stond dus op de onderste traptrede, en helemaal aan de zijkant en niet in 'de loop'.

je man is gewoon een vervelende eikel. meer woorden zijn er niet voor nodig. je accepteert dit of niet. meer smaken zijn er niet. stop met dat rare uitleggen waarom dit of dat. slikken of stikken is wat jij moet doen

Ooit ga je dood . En dan kijk je terug op je leven. En dan ? Wat denk je dan ?

Jij hebt maar 1 leven . 

Bridget is er gewoon nog niet aan toe om weg te gaan. De druppel die de emmer doet overlopen komt een keer. En dan is het: genoeg is genoeg. En hakt ze de knoop door. Ik vind de reacties hier nogal veroordelend. Als je in zo'n situatie zit is het niet zo makkelijk zo maar weg te gaan. Je ziet niet alles zo scherp als van buitenaf.  Bovendien is er vaak ook iets van schaamte, mensen om je heen weten het niet of soms maar een klein deel. Dit soort mannen kan heel charmant naar de buitenwereld zijn en jou je maken voelen dat jij niet spoort.
Hier van haar af schrijven is een goede beginstap. Bridget : zorg dat je ingeschreven  bent bij  de woningbouw via een niet bij je man bekend e- mailadres. Maak als je de kans hebt kopieën van belastingaangifte/ hypotheek gegevens en bankafschriften.  Probeer voorzover het lukt je sociaal netwerk in stand te houden.  En als je er aan toe bent , dan ga je. Tot die tijd hoop ik dat hier schrijven je oplucht.  En je inzichten geeft dat dit zo echt niet goed is.
Ik hoop dat je je niet laat wegjagen hier door de kritische maar ook best aanvallende reacties. Het zal vast goed bedoeld zijn om iemand wakker proberen te schudden, maar mensen doe dit gewoon  niet. Als je in zo'n situatie zit is het al lastig  genoeg. 

lientje69 schreef op 04-05-2026 om 09:10:

Bridget is er gewoon nog niet aan toe om weg te gaan. De druppel die de emmer doet overlopen komt een keer. En dan is het: genoeg is genoeg. En hakt ze de knoop door. Ik vind de reacties hier nogal veroordelend. Als je in zo'n situatie zit is het niet zo makkelijk zo maar weg te gaan. Je ziet niet alles zo scherp als van buitenaf. Bovendien is er vaak ook iets van schaamte, mensen om je heen weten het niet of soms maar een klein deel. Dit soort mannen kan heel charmant naar de buitenwereld zijn en jou je maken voelen dat jij niet spoort.
Hier van haar af schrijven is een goede beginstap. Bridget : zorg dat je ingeschreven bent bij de woningbouw via een niet bij je man bekend e- mailadres. Maak als je de kans hebt kopieën van belastingaangifte/ hypotheek gegevens en bankafschriften. Probeer voorzover het lukt je sociaal netwerk in stand te houden. En als je er aan toe bent , dan ga je. Tot die tijd hoop ik dat hier schrijven je oplucht. En je inzichten geeft dat dit zo echt niet goed is.
Ik hoop dat je je niet laat wegjagen hier door de kritische maar ook best aanvallende reacties. Het zal vast goed bedoeld zijn om iemand wakker proberen te schudden, maar mensen doe dit gewoon niet. Als je in zo'n situatie zit is het al lastig genoeg.

Maar er komt natuurlijk wel een keer een eind aan begrip en adviezen als iemand steeds hetzelfde schrijft en verder niks doet.

Herfstappeltaart schreef op 04-05-2026 om 09:13:

[..]

Maar er komt natuurlijk wel een keer een eind aan begrip en adviezen als iemand steeds hetzelfde schrijft en verder niks doet.

Dit soort processen heeft tijd nodig. Héél véél tijd. Ze is zwaar geïndoctrineerd.  Soms kost het mensen hun gezondheid en bijna hun leven eer ze de stap durven zetten. En daar kunnen echt jaren overheen gaan.  Ik heb dit van nabij gezien. Toon wat begrip. Oordelen vanachter een scherm is zó makkelijk  en wordt vaak te snel gedaan. Hoe " goed " bedoeld ook, hier help je Bridget niet mee. Óók  niet met pappen en nathouden reacties  , ben ik met je eens.  Maar felheid maakt juist dat mensen gaan denken: zie je wel het ligt aan mij, ik doe het niet goed. Werkt averechts dus.

Volledig met Lientje eens. Voor omstanders is het makkelijk praten, maar als het zo eenvoudig was, was ze al weg geweest. 

wat ik mis is enige zelfreflectie 

Het niet reageren op wat dan ook
Een richting verkeer
Zij spuit en klaar

mag

en wat is fel reageren?
En wat mild ?

Roos57 schreef op 04-05-2026 om 10:02:

wat ik mis is enige zelfreflectie

Als je zo gedomineerd wordt , ben je dat kwijt. Je denkt nl dat je niets kan/ dom bent / niet de  moeite waard bent enz. Voor zelfreflectie heb je zelfvertrouwen  nodig....

lientje69 schreef op 04-05-2026 om 09:19:

[..]

Dit soort processen heeft tijd nodig. Héél véél tijd. Ze is zwaar geïndoctrineerd. Soms kost het mensen hun gezondheid en bijna hun leven eer ze de stap durven zetten. En daar kunnen echt jaren overheen gaan. Ik heb dit van nabij gezien. Toon wat begrip. Oordelen vanachter een scherm is zó makkelijk en wordt vaak te snel gedaan. Hoe " goed " bedoeld ook, hier help je Bridget niet mee. Óók niet met pappen en nathouden reacties , ben ik met je eens. Maar felheid maakt juist dat mensen gaan denken: zie je wel het ligt aan mij, ik doe het niet goed. Werkt averechts dus.

Nee met oordelen help je iemand niet. Wel met iemand in laten zien dat als je steeds over hetzelfde post(of praat), je het forum (of vriendinnen) gebruikt om in de toxische situatie verder te gaan. Ik heb daarom gekozen om er steeds op te hameren: stop je verbazen, ga voelen wat het met je doet en daar uit conclusies trekken. Begrip hebben is mooi en ik zelf heb dat heus wel, meewerken aan de situatie door steeds maar het dumpputje te zijn waardoor iemand weer verder kan: daar help je de ander dus juist niet mee.

Lexus schreef op 04-05-2026 om 10:21:

[..]

Nee met oordelen help iemand niet. Wel met iemand in laten zien dat als je steeds over hetzelfde post(of praat), je het forum (of vriendinnen) gebruikt om in de toxische situatiet verder te gaan. Ik heb daarom gekozen om er steeds op te hameren: stop je verbazen, ga voelen wat het met je doet en daar uit conclusies trekken. Begrip hebben is mooi en ik zelf heb dat heus wel, meewerken aan de situatie door steeds maar het dumpputje te zijn waardoor iemand weer verder kan: daar help je de ander dus juist niet mee.

Het probleem hierin is dat ze eerst moet proberen met anderen erover te praten / spuien. Het laten doordringen dat het fout is wat gebeurt. Dat inzien heeft ze anderen voor nodig.  Dat begint nu te komen. Maar de angst om te gaan ( waar kan ik heen, hoe doe ik het financieel  , heb ik überhaupt nog een sociaal netwerk  , hoe gaat hij reageren  ) naast de twijfel ( maar hij zegt dat het aan mij ligt , is dat dan niet zo?)  maakt dat ze nog niet weg kan of durft te gaan. Ik heb dit nabij meegemaakt  met een familielid  die er bijna het leven bij gelaten heeft. Zij heeft er nooit met iemand over durven praten, ook niet op een forum. Heeft er 25 jaar!!! over gedaan om uit deze toxische relatie te komen. Had geen dak meer boven haar hoofd, vertrok met 2 tassen kleren. Werd gestalkt door ex enz. Het is niet zo makkelijk als het lijkt.  Dit kost tijd. Om je over je schaamte en angst en twijfels heen te zetten. Om een vangnet te gaan regelen.  Om überhaupt te dúrven.  Gun haar die tijd. 

Ook inderdaad  om haar te helpen reflecteren. In te zien dat dit fout is. Steun en feedback te geven. Maar reacties  als: ben je nu nog niet weg ? Of: je doet het zelf want had al weg moeten of kunnen zijn , zijn niet helpend.  Integendeel.  Het maakt dat ze hier niet meer durft te reageren ( wie schreef hier ook alweer dat ze weinig reageert?  Juist: daarom dus!) Pas als de situatie weer onhoudbaar wordt of de verbale / fysieke aanvallen thuis te groot schrijft Bridget hier  weer. Omdat ze het kwijt moet.

lientje69 schreef op 04-05-2026 om 10:20:

[..]

Als je zo gedomineerd wordt , ben je dat kwijt. Je denkt nl dat je niets kan/ dom bent / niet de moeite waard bent enz. Voor zelfreflectie heb je zelfvertrouwen nodig....

Bridget kan reageren op ons . Kan .

En dat is ook zelfreflectie.

Vind ik .

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.